Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

St. Hans og den tradisjonelle flotiljen ved Nøtterø i kveld. Forsøkte å ankre opp syd for Bjerkøy og inne i Årøysund (ved Nordre Årøy).

 

Har et (tror det er 10kg eller 15kg) Delta anker i baugen, men klarte ikke å få feste i det hele tatt (Var sikkert gøy å se på..)

 

To spørsmål:

1. Prosedyre for å feste anker, jeg kjører opp mot vinden, dropper 2-3 ganger dybden mens jeg bakker, lar så båten drive til den fester seg (vanligvis)

- Finnes det andre og bedre måter å gjøre dette på med Delta?

2. Noen som har et Rocna i Båtsystems baugspyd (med utfellbar trapp, 3 trinn)?
- Eller blir det for trangt? Hvis ja, kan Bruce passe?

 

Edit: Har en god og tung kjetting hele veien til ankeret.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vår prosedyre: Får dybden fra fruen ved roret. Dropper så ankeret ned til aktuell dybde. Så venter jeg til båten begynner å drive bakover. Mater ut kjetting samtidig som båten driver bakover. Da slipper man at kjettingen havner i en haug oppå eller foran ankeret, med de snodige resultater det kan føre til.

Når passe lengde er ute (5-7 ggr dybden) setter jeg på avlasterene og mater ut kjettingen til den henger slapp. Så bakker vi med økende turtall til vi er sikre på at ankeret sitter dønn fast. Man merker med en gang ankeret får tak, da kjettingen strammer seg og båten bråstopper. Så peiler man to punkt på land, eventuelt en nabomast og et tre og passer på at de ikke flytter seg i forhold til hverandre.

Om ankeret ikke setter seg (steinbunn), hører man det skraper langs bunnen og rykker i fortøyningen når man bakker. Da er det rett opp igjen og prøve en annen plass.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som sverger til Rocna her inne. Men har vi egentlig landet på hva som er det beste ankeret? At Bruce er helt ute er jo nå opplest og vedtatt (selv om jeg har vært fornøyd med mitt helt til nå...). Delta ankeret har fått gode attester fra enkelte, men det er flere historier om at det ikke tar tak, så det anser jeg også som et utdatert anker. Mantus ankeret ser jo ut til å fungere bra, men problemet er jo at det ikke ser ut i måneskinn. Dessuten, hvem vil vel ha et anker som er skrudd sammen?

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som sverger til Rocna her inne. Men har vi egentlig landet på hva som er det beste ankeret?

Nei, og vi vil heller aldri få fasitsvar; da trengs det mye uavhengig og empirisk forskning. Anekdotisk bevisførsel av typen "jeg har alltid brukt ankertype X og har aldri dregget" er jo strengt tatt nærmest verdiløst.

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører dem som har satt familien i fare ved å bruke Bruce. Opplevd årelang flaks som aldri har hatt problemer med det. Ut i fra denne tråden høres det ut som jeg er heldig som er i live, og begynner å tvile på om jeg kan dra på ferie med den før jeg skifter anker. Tror jeg tar sjansen, men alvorlig ment: de voldsomt skråsikre påstandene her gjør at jeg lurer på om jeg burde skifte, selvom jeg ikke har noen negative erfaringer med Bruce. Jeg ønsker jo ikke å ta unødvendige sjanser heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har svært sjelden opplevd at jeg har løsnet med mine båter (har hatt bruce på 4 seilbåter), men det har skjedd ganske ofte at jeg ikke har fått feste ved første forsøk (20% av alle forsøk kanskje?). Nå har jeg prøvd med ny Rockna to ganger og begge gangene har jeg fått umiddelbart feste. Det er en statistikk som slår all annen argumentasjon (+ den som Steinsvik har å vise til da :-). For meg var det et enkelt valg å nå kjøpe et Rockna, jeg trengte uansett et ekstra anker akter, og til det er den brucekopien jeg fikk med båten bra nok til.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som sverger til Rocna her inne. Men har vi egentlig landet på hva som er det beste ankeret?

Hva som er aller aller best vet vi kanskje ikke, men at noen er bedre enn andre har vi en viss peiling på, eller hvilke som er gode nok, om du vil..

 

Selv har jeg erfaring med Delta, Bruce og Rockna. Men ikke i samme vektklasse.

Rockna er i en særklasse på å feste raskt, men er også det tyngste ankeret jeg har testet, så selv mine egne erfaringer er ikke så entydige som jeg egentlig føler.

 

Men at jeg nå svaier  mer, og i verre forhold enn før, det er ihvertfall sikkert, og det takker jeg Rockna for.

Og kona takker også, senest i helga som var da en Nederlender på svai plutselig kom drivende gjennom sundet der vi lå, og det i svært moderate vindforhold, sa hun helt konkret at hun var glad vi hadde kjøpt oss nytt ordentlig anker.

Vi har bank i bordet enda ikke dregget med det.

Vi har bank i bordet ikke måttet prøve flere ganger for å få feste.

 

Den statistikken har vi ikke med de andre ankerne vi har prøvd, selv om det altså er røynet hardere.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemer som BingoBonzo i går ettermiddag utenfor Vollen. Vi var der for å feire St.Hans og sleit som mannen med ljåen for å få feste. Vi har ikke brukt bau-ankeret før, bare akterdreggen. Forskjellen på de to er at i bau har vi kjetting og akter har vi blykjerne-tau. Samt er bau en 15 kg bruce(kopi?) og akter har vi det jeg tror er et patentanker (22 kg). 

 

Utfordringen i Vollen var jo at det var veldig mange andre der, og det var ganske store forskjeller på dybde. Første stedet vi prøve tror jeg det må ha vært fjell i bunn, det var helt umulig å få feste. Prøvde igjen og igjen med samme resultat, ikke noe feste. Til slutt gav vi opp, kjørte litt lenger ut. Der gjorde vi to forsøk til med bauankeret, uten noe godt feste. Var veldig mye dypere der (fra 10 meter til 32 elns). Så droppa vi akterdreggen med blytau og traff visst leire så det pløyde seg godt fast med en gang. Etter det jeg skjønner er nok akterdreggen kjempefin så lenge vi ikke svaier på den, og i hele går kveld lå vi i samme retning mer eller mindre. La ut mye tau også, og jeg tror tauet er ganske tungt, men kan ikke være tyngre enn kjettingen. 

 

Vi har sittet mange ganger på akter-dreggen med fortøying mot land og det sitter som fjell hver gang. Vi har mista helt trua på bruce-ankeret basert på første forsøket i går. Var jo helt på stresseren og nesten på gråten etter 3-4 forsøk. Usikker på om det var grunnen, teknikken eller det faktum at det var tett-i-tett med båter som var utslagsgivende. 

 

Ble plutselig veldig motivert for å bytte ut bau-ankeret i alle fall. Kjennes ut som Rocna eller Mantis nå ... men jeg har jo sånn fin blank syrefast bruce ... så Rocna blir da veldig dyrt! Forbasket være ... er redd jeg aldri får kona med på å prøve å ligge på svai nå.... Må kanskje gjøe noe for å bygge tillitten til konta opp igjen i alle fall! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemer som BingoBonzo i går ettermiddag utenfor Vollen. Vi var der for å feire St.Hans og sleit som mannen med ljåen for å få feste. (...)

Jeg har også opplevd å ikke få feste på steingrunn/berggrunn med Mantus'en min - steingrunn er ikke noe særlig egnet for ankring, samme hva slags anker man har (paraplydreggen kan faktisk være noe av det beste på berg). At dybden plutselig går fra 10 meter til 32 meter kan vel være en indikasjon på berg.

 

Jeg ankrer nesten utelukkende på svai. De to siste gangene vi ankret med hekkanker og tamp i land var vel begge omtrent like traumatiske for meg som ankerepisoden din ovenfor :-)

 

Nest siste gang feilberegnet jeg totalt avstanden fra baugsprydet og ned til berget, hoppet ned og landet så hardt på hælen at jeg hadde vondt i en hel måned (ramlet også bakover og fikk testet at CO2-patronen i redningsvesten fungerte som den skulle) - ellers gikk vel alt greit.

 

Så var det ute på Svenner fyr, tettpakket med båter, det var ingen plass til oss. Helt til mannskapet på en annen seilbåt ivrig vinket oss inn på en plass som åpenbart så for trang ut. Første forsøk - ut med hekkanker (Bruce, litt mindre dimensjonert enn det forran, og litt mindre dimensjon på kjettingen), vi fikk god hjelp fra styrbord nabo, alt så OK ut, helt til jeg strammet inn på ankervinsjen og hekkankeret ikke gav motstand i det hele tatt. I tillegg mistet styrbord nabo sitt ankerfeste.

 

Neste forsøk, vinden tok jo tak og jeg har lite kontroll på hekken - så ankeret havnet mye lengre mot le enn ønskelig, og båteieren på vår babord side var ikke helt imponert over at vi prøvde å senke båten hans. Han bannet og svor, og flyttet båten. Styrbord nabo (ikke i fullt like godt humør nå lengre) ga meg råd om å ikke stramme på ankervinsjen, i stedet ble det strekt en tamp fra hekken og inn mot land, samt stor fender mellom land og baug.

 

Det var i fjor, i begynnelsen av sommerferien. Etter det har vi bare ankret på svai - og besøkt en og annen gjestehavn. Men jeg føler at jeg gradvis mestrer båten bedre og bedre, så kanskje man skal forsøke seg igjen snart :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring fra Svenner med Bruce-kopi. Det ville ikke feste på sandbunn med ålegress. Har ellers ligget mye på svai med samme type anker uten problemer, men er nøye med å velge sted og bunnforhold. Har nå bestilt Rocna og håper det vil utvide valgmulighetene m.h.p. bunnforhold.

Link to post
Share on other sites

Det er jo godt å høre at jeg behersker noe som andre sliter med også da :) Vel, behersker er nok en overdrivelse. Jeg tror at vi skal forsøke oss litt på svai for kaffepausene fremover så vi får litt erfaring. Vollen området vi lå i går var nok ikke spesielt bra. Rart i grunn at de legger opp til at alle båtene skal ligge der når det er så dårlig bunnfeste, men det samme kan man vel si om Sandspollen også. 

 

Om fremtiden bringer et ankerfeste får vi se. Kanskje dersom vi får mer trua på å ligge på svai. Dersom vi liker det kan det jo være en god investering men akkurat nå tror jeg trygghetsfølelsen av å sette en tamp i land trumfer. :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

OK, her kommer tidenes mest anekdotiske ankerpost.

Jeg har snorklet en del rundt og sjekket ulike ankertyper den siste tiden. Her går det stort sett i Delta (samtlige charterbåter har det). Ellers er det en del CQR og Rocna (4 av 7 båter i ankerfeltet vi ligger i nå har Rocna). Et anker som heter Kobra 2 er det også en del som bruker. Bruce-kopier er forholdsvis sjeldne å se. Tror det er et forholdsvis nordisk fenomen (takket være Biltema?). Ett og annet Spade og Bügel henger også i baugene.

Det er vanskelig å trekke konklusjoner fra et så tynt datamaterial som dette, så bildene bør bare brukes til orientering.

Tendenser ser man likevel. Delta bruker tydeligvis å dregge et stykke over bunnen før det setter seg.

CQR bør man vite hvordan man bruker. En del legger seg i "stabilt sideleie" på bunnen, og da kan man omtrent dregge jorden rundt uten å få tak.

De moderne ankerene har uten unntak satt seg ganske kjapt.

Kobra 2 er en sjelden fugl i Norge, men mer vanlig i utlandet. Ser ut som bladet til Delta, men skaftet til Spade. Virker å sette seg mye kjappere enn Delta.

 

Uansett, her er noen foto av anker på bunnen. Tar de alfabetisk.

 

Et syrefast Bruce. Imponerende hvor umiddelbart det satt seg i sjøgress!

bilde

 

Dette ser ut til å være et Bügel.

bilde

 

Et CQR som ligger godt begravet i sanden:

bilde

 

Enda et CQR. Her får eieren seg en overraskelse om det blåser opp.

bilde

 

CQR. Godt begravet i sand:

bilde

 

Stort CQR. Dregget et par tiltals meter på siden før det hektet seg i en korallstein.

bilde

 

CQR. Det fikk tak til slutt.

bilde

 

Moving on to Delta.

Et helt nylig satt Delta. Sanden har ikke en gang lagt seg:bilde

 

Delta. Merk distansen før det satt seg:

bilde

 

Delta. Brukte også et stykke på å få tak.

bilde

 

Delta.

bilde

 

Nok et Delta, raskt og godt satt.

bilde

 

Delta.

bilde

 

Delta. Vanselig å se ankeret, men det ligger i enden av åkeren.

bilde

 

Delta, ok satt i litt krevende bunn (sand og små korallstein)

bilde

 

Delta. Eieren fortalte at han dagen etter dregget 50 meter fra denne settingen.

bilde

 

Delta, satt på typisk vis.

bilde

 

Så over til de mer kuriose. Her er et Kobra 2:

bilde

 

Kobra 2 igjen:

bilde

 

Kobra 2. De ser ut til å sette seg umiddelbart, men tre anker er litt tynt grunnlag for påstanden.

bilde

 

Over til Rocna:

bilde

 

Rocna:

bilde

 

Rocna. Flaks han ikke dregget videre bakover her :smiley:

bilde

 

Rocna med bremsene på:

bilde

 

Rocna:

bilde

 

Rocna satt i fin sand:

bilde

 

Seablade by Spade. Et Spade-anker med rollbar.

bilde

 

Spade:

bilde

 

Spade:

bilde

 

Stokkanker(!) Totalt feil anker på denne bunntypen.

 

bilde

 

Den daglige ankerinspeksjonen:

 

bilde

 

Litt skremmende når man finner slike spor på havbunnen. Har sett spor som strekker seg 20-30 meter bortetter bunnen, selv i god sand. Da kan man lure på hvilket anker som har dregget så langt uten å få feste.

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk innsats Steinsvik  :thumbsup:

En ting man skal tenke over er at bunnforholdene kan variere veldig, så du skal nok egentlig bare se etter om de graver seg fort ned av seg selv. Lange dregge-spor som etterlater store krater vitner mer om løs bunn enn om dårlig anker.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Herlig dokumentasjon, Steinsvik. Har brukt Rocna bortimot kontinuerlig i mange måneder nå, og aldri hatt annet enn gode erfaringer.

 

(Noen daglig ankerinspeksjon må jeg imidlertid innrømme at jeg ikke driver med; 10 meter dypt vann fullt av partikler innbyr ikke til slikt.)

Link to post
Share on other sites

Å, bunnen kan nok variere en del i samme område. Størrelsen på den som er festet på overflata det samme....

Er det dype spor så har nok ankeret hatt sand til oppunder leggen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at Bruce fremdeles viser bra egenskaper  :thumbsup:

Totalt areale på plata som graver seg ned er vel heller ikke helt uten betydning enten den er konkav eller konveks. Som du selv er inne på, stokkanker er ikke ideelt på sandbunn.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vanntro, jeg er nok litt tilbøyelig til å være enig med Steinsvik her. bunnforholdene kan ofte være ganske så homogene over et større område. Dersom ankeret ploger seg vei som i en potetåker tenker jeg at det er noe feil, og at det heller burde gravd seg dypere med høyere belastning. En årsak kan selvsagt være at du møter på fjell lenger ned, men det var vel ikke det som var tilfellet? En annen årsak kan være at vedkomne ikke hadde nok tau/kjetting ute, med den konsekvensen at for mye kraft blir rettet oppover, en tredje årsak kan være at ankeret ikke har ideell geometri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...