Jump to content

Redningsvest - påbud må fjernes .


Hvalen

Recommended Posts

Mange gode poeng 4-vinder. Det store spørsmålet er om ressursene til forebyggende arbeid reduseres fordi politikerne her gjort sitt, og toer sine hender og svarer at de har vedtatt et påbud om vest. Ferdig snakka.

 

Et poeng er at sjøfartsdirektoratet, ved ulykker av den art vi så i Tønsberg med 2 døde, foreslår tiltak som kunne reddet livet på de involverte. Da er jo vest en enkel måte å gjøre dette på, selv om det ikke setter vestpåbud i den rette sammenhengen. At fyllekjørere midt på natten i høy hastighet hadde reddet livet, bør ikke utløse en automatikk i at de samme foranstaltningene skal gjelde under totalt andre forutsetninger, aka tøffing i snekker innaskjærs i 25 grader varme.

 

Da jeg så høringen på Stortinget (lenket til i en annen tråd) med RS og Seilforbundet så skjønte jeg at dette var politikere uten kunnskap og kjennskap til båtlivet. De valgte derfor minste motstands vei og var enige med RS uten å tenke kritisk. Det er enklest slik....

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne min greie først så er jeg for vest men mot påbud. Så, hvorfor kommer et påbud? Her kan man jo lese litt, og begrepet kognetiv dissonans syns ihvertfall jeg er interessant i så måte http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

 

Når er det en båtfører føler psykologisk sett at det er behov for å ta på seg vesten? Kanskje man kan dele de inn i noen kategorier: Den fornuftige. Den ufornuftige. Den uvitende.

 

Der den fornuftige tar på seg vesten har fremdeles ikke den ufornuftige tatt på seg vesten og den uvitende har fremdeles vesten liggende innerst i et skap et sted.

 

Hva skal myndighetene gjøre da? Jo de velger enkleste utvei og kommer med et påbud som rammer alle, og igjen så er det den promillen av mennesker som ødelegger for andre. Man blir sur av sånt! Det jeg i hovedsak skal fram til er at man lager ikke godt holdningsskapende arbeid når man trer regler og forskrifter ned på hodene til noen i en gruppe av samme kategori, det blir meningsløst og ufattelig urettferdig. Regelen om at det skal være vest til alle ombord gir mening og er fornuftig.

 

Og litt på sidelinja her så syns jeg at det er verdt å nevne at der jeg føler at jeg har størst kjans til å ta det marine liv i nærmere øyesyn er når jeg vandrer fra båt til båt rimelig påseilet, der tror jeg faktisk jeg skal lage meg et lite vestpåbud for meg selv.... kanskje noen følger den.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nordan:

Den ulykken du referer til skyldes mange kritikkverdige faktorer, og kan da ikke være rettningsgivende for et slikt vestforbud.

 

I følge havarikommisjonen:

Taxibåt hadde ikke fungerende lanterner.

Uoppmerksom fører av Taxibåt.

Fritidsbåtens fører hadde høyst sansynlig over 0,8 i promille.

Fritidsbåten kjører i 25-30 knop i mørket

 

Vi var på hyttetur i Kragerø når den ulykken skjedde, så den sitter godt festet i minnet. Det var mye snakk om at mange i Kragerøområdet velger å slå av lanternene når de kjørte hjem fra byen om natta, for da var det mindre sjanse for å bli tatt i promillekontroll. Husker ikke om det var tilfelle for ulykken, men det er åpenbart at ved slik uforstand hjelper det lite med all verdens lovpåbud.

 

Men har du noen kilde for funnene fra "havarikommisjonen"? Det hadde vært interessant å lese seg opp på etterspillet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

De siste 20 årene har antall selvdrap i Norge ligge stabilt på mellom 500 og 600 personer.

 

Mange av disse blir begått med buksebelte. Jeg ser frem til at buksebelter bli ulovlig. Tau er også flittig brukt.

Hagle er også et virkningsfullt middel. Det burde også bli forbudt.

 

Disse 2-3 forbudene ville alene spart flere menneskeliv enn reddningsvest og jeg ser frem til at det blir innført.

 

Kunne ikke dy meg. Jeg er for bruk av redningsvest, men jeg er også for et regelverk som spisses og vil få en funksjon.

Link to post
Share on other sites

Mange kloke folk med høy utdannelse som har jobbet med dette.Når staten griper inn slik er det fordi noe i samfunnet er feil eller att det er noe menigmann ikke forstår eller skjønner seg på,derfor griper de inn og beskytter.

Fine greier dette vel ??? Politikere er gull verd for oss med småbåter.De med større og raskere båter har ofte høyere utdannelse og er flinkere på sjøen så de slipper de å tenke på.Uansett takk til Stat og Regjering.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Fatter enda ikke denne motstanden mot vestbruk.

Bruker den titt og ofte selv om båten er litt over åtte meter.

Men for all del, vi er forskjellige.

 

Som båtjournalist skriver jeg gjerne om engasjementet. Men min personlige deltakelse blir det ikke.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne tråden handler vel ikke motstand mot bruk av redningsvest, men at loven er urimelig. Jeg er i samme situasjon som deg Astor. Bruker også vesten når jeg syns det er nødvendig. Men det er urimelig at de med båt under 8 meter risikerer bot for å gjør det samme valget som vi gjør

Link to post
Share on other sites

Fatter enda ikke denne motstanden mot vestbruk.

Bruker den titt og ofte selv om båten er litt over åtte meter.

Men for all del, vi er forskjellige.

 

Som båtjournalist skriver jeg gjerne om engasjementet. Men min personlige deltakelse blir det ikke.

Det er vel ikke motstand for bruk av vest i hovedsak alle reagerer på, men er vel mere denne tvangen/påbudet som de fleste ikke tolererer. Båtfolket er blitt mye flinkere til å bruke vest i dag, enn bare for få år siden, men man vil føle at man selv vil kunne ta den avgjørelsen når vestbruk skal praktiseres ombord i båt.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er galt med å ta på seg vesten.

Det er ingen ting galt med å ta på seg vesten, og strengt tatt bruker jeg vest når jeg er ute å seiler selv. På en båt som er godt over størrelseskravet i denne nye loven. Men jeg vil gjerne forbeholde meg retten til å kunne gjøre en egen vurdering i egen båt, ut i fra rådende forhold. Dette handler strengt tatt ikke om bruk av vest i det hele tatt, men prinsipper om hvem som skal gjøre vurderinger og ta avgjørelser om ditt liv. Ønsker vi virkelig et system hvor politikerene på stortinget skal ta alle avgjørelser for deg? Ja - noen ting er det greit at vi har lovregulert da det er til almenn nytte, noen ting er ikke greit etter min mening.

 

Eksempelvis ble det faktisk diskutert påbud om bruk av hjelm i bil en gang på 60-tallet, med Volvo som den store lobbyisten, jeg er glad for at jeg slipper det. Alkohol dreper beviselig både direkte og indirekte flere mennesker i året enn manglende redningsvest, men det er svært få som går inn for et forbud. Men kona mi skal altså ikke få lov til å sole seg toppløs på en stille og rolig solskinnsdag.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen ting galt med å ta på seg vesten, og strengt tatt bruker jeg vest når jeg er ute å seiler selv. På en båt som er godt over størrelseskravet i denne nye loven. Men jeg vil gjerne forbeholde meg retten til å kunne gjøre en egen vurdering i egen båt, ut i fra rådende forhold. Dette handler strengt tatt ikke om bruk av vest i det hele tatt, men prinsipper om hvem som skal gjøre vurderinger og ta avgjørelser om ditt liv. Ønsker vi virkelig et system hvor politikerene på stortinget skal ta alle avgjørelser for deg? Ja - noen ting er det greit at vi har lovregulert da det er til almenn nytte, noen ting er ikke greit etter min mening.

 

Eksempelvis ble det faktisk diskutert påbud om bruk av hjelm i bil en gang på 60-tallet, med Volvo som den store lobbyisten, jeg er glad for at jeg slipper det. Alkohol dreper beviselig både direkte og indirekte flere mennesker i året enn manglende redningsvest, men det er svært få som går inn for et forbud. Men kona mi skal altså ikke få lov til å sole seg toppløs på en stille og rolig solskinnsdag.

ja alkohol burde jo vært forbudt men staten håver vel så mye penger inn i skatt på det så det blir nok aldri forbudt selvom så sykt mange har det jævlig pga av alkohol. Les :vold,familier,barn..
Link to post
Share on other sites

 

Men kona mi skal altså ikke få lov til å sole seg toppløs på en stille og rolig solskinnsdag.

 

Tja, det avhenger vel av størrelsen ... i følge loven. De som har laget loven mener vel at det er rimelig at om du har liten båt så må du kunne bøtelegges for dette

Link to post
Share on other sites

Lykke til. Men vurder i det minste å bruke energien på noe som er mulig.

 

Har dere forresten glemt at et stort flertall er for vestpåbudet?

 

Noen kjempet mot fargefjernsyn, pc, mobiltelefon, Internett. Så den siste motstreber er neppe født.

 

Dette er vel den mest tullete sammenligning jeg har hørt. Og de som du nevner her som kjempet mot disse tingene ville vel også kjempet for et påbud da disse åpenbart vil ha statlig kontroll og gjenomreguleringer på det meste.

Like tullete er det og sammenligne med bilbelte som også er gjort her, da bilbeltepåbud gjelder absolutt alle biler, man får ikke fritak om bilen er over 4 meter??? 

Jeg håper virkelig Politikerne skjønner hvor dumt dette påbudet er og tar en ny vurdering på hele greiea....

Samtidig er jo også dette med på og skape et klassedele hos båtfolket... (De som har råd til og ferdes uten vest og de som ikke har råd).

Og igjen jeg er heller ikke i mot vest, men synes det er greit og bedømme situasjonen selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvor har du fått det i fra, at det er et stort flertall for vestpåbudet? I stortinget var det jo 50/50%. Bare tilfeldigheter at det ble et flertall med EN-1- stemme. Leser samtidig i VG`s reportasje ang. håpløsheten av dette forslaget at 80% sier nei , 10% tja, og 10% ja til et vestpåbud. Snart 20000 stemmer ! Tror du er litt dårlig orientert her.

Ja du er åpenbart helt feilorientert. VG poll, morsomt [emoji1]
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Spør du båtfolket, som er de som blir rammet av loven, så tror jeg svaret blir et ganske annet. Men det er bare min hypotese.

 

Når var folket imot det du ramser opp (helt patetisk sammenligning forøvrig)?

 

Kk

Så loven gjelder ikke i alle i Norge men kun folk i båt. Svært kreativ tilnærming.

 

Et stort flertall er for vestpåbud, strengere promillegrensen mv. Selvsagt ut fra seriøse undersøkelser, ikke Vg poll eller Facebook [emoji1]

Link to post
Share on other sites

Så lenge loven omhandler båt i fart så må vi nok anta at den gjelder eksplesitt for folk i båt, ja. Ikke spesielt kreativ antagelse det. På land er det fortsatt lov til å gå uten vest - enda.

De seriøse undersøkelsene du henviser til er vel strengt tatt en - med et utvalg på ca. tusen hoder.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så alle nordmenn som enda ikke har vært i båt, men skal i båt, eller en gang var i båt, eller ikke eier båt selv osv er utelukket fra å mene noe i forhold til en Norsk lov som har noe å si for deres potensielle båtbruken? :-D Og promillegrensen gjelder kun for fyllekjører da, ikke for de som er edru :-D Er dette ufrivillig humor eller?

Link to post
Share on other sites

Du må snart lære deg å lese innenat, Pinkvin. Særlig det du skriver selv. "Så loven gjelder ikke (i?) alle i Norge men kun folk i båt."  Du kaller dette en kreativ tilnærming, men loven gjelder da vitterlig kun folk i båt. Som sagt er det tillatt å la vær å bruke vest på land.

Når du trekker pusten og lar det som faktisk blir skrevet synke inn, så kanskje du også slutter med å tillegge så mange forumdeltagere holdninger og meninger de slett ikke har gitt uttrykk for.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du må snart lære deg å lese innenat, Pinkvin. Særlig det du skriver selv. "Så loven gjelder ikke (i?) alle i Norge men kun folk i båt."  Du kaller dette en kreativ tilnærming, men loven gjelder da vitterlig kun folk i båt. Som sagt er det tillatt å la vær å bruke vest på land.

Når du trekker pusten og lar det som faktisk blir skrevet synke inn, så kanskje du også slutter med å tillegge så mange forumdeltagere holdninger og meninger de slett ikke har gitt uttrykk for.

 

Skorter ikke på leseferdighetene her. Men det må da åpenbart skorte på forståelsen av rettsvesenet. Vi lever ikke i et føydalsamfunn hvor rettigheter og lover varierer etter hva man eier eller hvilken stand man har osv.

 

Vestpåbudet gjelder alle som er i Norge. Og like selvsagt har fiskerkona i Lofoten, eller hurtiggruteskipperen uten egen båt, eller hvem som helst rett til å mene om dette er en lov de vil ha eller ikke. Og den retten er akkurat like stor om man bruker eller eier båt, eller ei. Om man har eid båt, aldri kommer til å eie båt, har tenkt å kjøpe båt, låner båt, være seg over og under 8 meter, osv. 

 

Tenke seg det! Kommer kanskje som en overraskelse, men sånn er det faktisk i rettstaten Norge. 

 

Selve ideen om at hele folket skal stenges ute fra å mene noe utover noen få utvalgte er rett og slett like dum som den er meningsløs og skremmende. 

 

Først kan jo en av dere prøve å beskrive grensa for hvem som har rett til å mene noe og hvem som ikke har rett. Ønsker lykke til. Tar for gitt at de med båt over 8 meter er utestengt fra å mene noe? Men kanskje slepejolla kan være redningen for å få lov å mene noe? :-D

----

 

Så kan vi dra en parallell ifht kjøring med snøscooter. Det er et overveldende flertall mot at noe annet enn nødvendig transport med snøscooter skal være lov i befolkningen. Ergo et stort flertall mot fritidskjøring med snøscooter. 

 

Men følger vi din idé, og noen få andre sin om hvordan verden fungerer så skal kun de som kjører snøscooter har rett til å mene noe og påvirke den norske lov relatert til snøscooterkjøring?

 

Er det bare bilister som skal høres i forhold til promillegrenser, pålegg om bruk av bilbelte? 

 

Ærlig talt da. Er lov å ta feil men å anstrenge seg så overmåte i sin feiltagen... Selvsagt er det hele folket som skal høres, en lovendring gjelder hele folket. Ikke han som velger å droppe vesten, ikke han som velger å kjøre i fylla, ikke han som rapper bilen din, snyter på skatten osv.  

---------

 

Så i praksis vil du/enkelte sensurere meningen til folket relatert til en lovendring, det er svært dårlig stil, svært unorsk, svært udemokratisk, veldig radikalt. 

 

Å ha et sånt syn på lov og orden, rettsvesenet og rettstaten i Norge i 2015 er skremmende. 

---------

 

Den åpenbare grunnen til at en vil sensurere hele folket er vel så enkelt som at en ser en større motstand mot vestpåbudet blant de som bruker småbåter jevnlig. Så ved å ekskludere noen millioner meningsytrere som er for vestpåbud så ser tallene bedre ut. Vet ikke hvilke land dere har fått inspirasjonen til slike tanker fra, vil ikke vite det heller. 

Link to post
Share on other sites

(...) Men kona mi skal altså ikke få lov til å sole seg toppløs på en stille og rolig solskinnsdag.

Selvfølgelig skal hun få sole seg toppløs, når båten ligger stille. Sørg for flere timer stilleligge og litt færre underveis, så blir hun så brun og fin så...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...