Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Nedsenking i sjø er en kurant metode fortsatt det. Gjør treverket smidigere å jobbe med. Ikke like mykt som steamet, men mye bedre enn tørt. La det ligge noen timer, gjerne over natten om du tør. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Nedsenking i sjø er en kurant metode fortsatt det. 

Ettersom arbeidet foregår så nært sjøen, er jo dette det enkleste og mest praktiske! Jeg får prøve å lage bordet nøyaktig tilpassa den aktre tilføyningen, slik at den smetter nedi - og aldri skal oppatt. Om jeg trenger lang nedsenka tid, får jeg kanskje lage et par hull til førtøyningene... Planken er nesten bare al (kjerneved), så den skal nok måtte ligge ei stund.

 

Forøvrig, litt innslengt, snakka jeg med min mann på Solberg Sag om oppbevaring av virke, i utgangspunktet skåret eller høgd tømmer. Han sa at fjæresona er best, særlig om det ligger slik at det blottlegges ved fjære sjø og blautes ved flo. I fjæresona kontinuerlig nedsenka kan virket bli infisert av pælemark om det er slikt i området. Det er jo verdt å ha i bakhodet om en skulle få noen tømmerstokker og ikke veit hvor og når en får laga trevarer av dem.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en plan! Jeg har en båtbygger til nabo, og han pleier å fortøye planken utfor kaien med mindre det krever så mye bøying at det må steames. Dvs band, fenderlister og den slags steames, mens grovere bord som oftest får seg en tur i sjøen. Deretter spenner han det opp med tvinger og lar det tørke, før finskjæring og klinking. Ser ut til å fungere bra. Artig å se på folk som vet hva de gjør.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fiskestangmetoden fungerte utmerket - altså tynning mot den aktre enden, men jeg skal ha blautinga i mente! Nå buer bordet seg akkurat slik jeg hadde håpa. Det skal jo stå i spenn, festa i det tverrbordet akter, og i ripa under, samt mot styhusveggen forut. Dermed dannes det en slik deilig schwung i mellom. Dette åpner så for tanker om hvordan jeg skal utvide, og kanskje lukke, styrhuset uten at det virker skjemmende. 

 

2057379465_Vosso10.6Dollbord1.JPG.265b140f22a292f71b042dee0c2fbd32.JPG

 

230035537_Vosso10.6Skvettbord1.JPG.8ea5a4a5e8f191c69d854b8a9704182f.JPG

 

1392896060_Vosso10.6Skvettbord4.JPG.40e5204c4474699897eafd1fe1fff81e.JPG

 

 

 

696269098_Vosso10.6Skvettbord2.JPG.0094a8b6794d06d08b39347f5613bdee.JPG

Det gamle skvettbordet besto av to tynne mahognybord limt sammen, og med ei plastremse oppå. For 9 år sida skifta jeg ut yttersida av de skvettborda som sto på sida, men nå blir det bare dette tverrbordet igjen. Skal legge ei list oppå både det gamle og det nye. Muligens i eik.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk, @Sjøvind! Midt i blinken! En ekte Askvik Dorri. Litt mindre enn min, men med akkurat samme oppbygging av skroget, og nesten samme historie. Får nok kontakte eieren og slå av en prat! Om du eller andre ser snurten av slike, må det rapporteres til meg, eller her i prosjekttråden! 75 000 kr... Gode Gud - Hva er det som går av oss? Dette er jo et hus, ei hytte. Noe som går i all slags vær. Hvor mange fot plastbåt med motor og innredning får du for 75 000? En-sifra?!

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommi litt lenger, og er endelig ute av det nedbrutte, det nedbrytende, det deprimerende. Varmen tørker alt opp, så det setter seg ordentlig og gir meg bedre "festgrunn". Men varmen tillater ikke all verdens lange dager inni drivhuset. Ettersom vind og vær når som helst kan drive innatt fra Nordsjøen, må "teltet" stå, og sjøl med så mange åpninger som mulig, er det tett og hett inni der. Nå er altså babord ripe/esing også fylt ut og det breie - indre - skvettbordet er på plass. Der sto det ytre att, og etter nøye gransking synes det som at det får være malen. To bord, altså. Begge i furu, men det ytre bare fra dollbord og opp. Det er vel kanskje også en av intensjonene med bordet (?), altså vel så mye skvettbord som karm rundt rommet. Det ytre bordet på babord side fortsetter oppover i styrhusveggen. Nå må jeg gjøre det samme på styrbord side, med noen nye bord. Tross advarsler fra trevirkekyndige, har jeg kjøpt "villmarkspanel". Tida strekker ikke til for enda en tur til Svenheim på Osterøy, der pusheren min holder til. Får klare meg med litt mer "hon" på bordet, ettersom det bærende er ganske mye nærmere margen. Jeg har funni ett bord som er utelukkende kjerneved, og ett som er veldig vakkert i tegningene. Det svirrer tanker om å ha et stående bord akter på styrhuset - som karm, og kanskje noe oppå taket. Det har havna en vakker liten svenskbygd krysser litt sørafor oss (Vosso og je). Den er bygget i lys eik med mye mahogny og teak. Kontrastene er slående, både mellom tresortene og mellom båtene. Jaja... 

Får sjå! I helga har jeg "fri", så da får jeg forhåpentligvis bygget opp styrhuset i sin grunnform. Lister, vindusglass, og slikt, får vente. Jeg skal jo fuge en del også, men håper å kunne utsette det enda litt. Å lime sammen de to skvettborda har jeg vurdert, men forkaster det. Disse står fritt og luftig og får holde sammen med trass og treskruer.   

452750678_Vosso17.6Toskvettbordklemtpplass.JPG.2102b039370d32c0f3e54768784c3967.JPG

Begge skvettborda er festa nede og akter, der det er mest bue og mest spenn. Lenger forut er det store rom for justeringer, både vertikalt (vinkel) og horisontalt (hvor borda skal stå ift. vegg og ripe). Høla etter skruene (Jeg har brukt 100-120mm lange, slik at de garantert sitter langt inne i noe som er hardt og tett) skal proppes. Skruene er der jeg trur det trenges ei skrue, og der det er godt hold - ikke på linje eller estetisk korrekt.

58937134_Vosso17.6BBskvettbordinn.JPG.31ffef81bb5e1fa3ee5b21011774dbc9.JPG

Babord indre skvettbord slutter litt akter for nåv. konsoll. 

606826141_Vosso17.6Tolagsskvettbord.JPG.bac6c86bec6bac8cafc93adf12ce41db.JPG

Det gamle, ytre, skvettbordet ligger over, og oppå, dollbordet. 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg klarte etter hvert å akklimatisere meg finværet. Det bare måtte utnyttes, sjøl om varmen inne i «teltet», tross iherdige forsøk på lufting, lå tett oppunder førti grader med dampmetning på 100%. Eller så. Etter at jeg hadde brukt førsteklasses materialer på de indre skvettborda, altså virke tatt fra inne i stokken, med svært tett ved og ganske lite kuvbart (slik at det ikke slår seg umiddelbart) , antok jeg at jeg kunne bruke virke fra lengre ute på det ytre bordet på styrbord side. Jeg kjøpte derfor to «villmarkspanel» på Åsebø sag, nøye utvalgt etter mengde al (kjerneved) og vakre tegninger. Sjøl om det sto att tilstrekkelig av den gamle (bare 10 år gml) veggen på styrhuset, kunne jeg tenke meg å få den fastere forbundet med skvettbordet. Jeg fant et gedigent bord som hadde bua tegninger, og som var vesentlig breiere i den ene enden. Klart det ble mye ekstra surr å få den tilpassa, men jeg håper at både estetikk og styrke i det framtidige huset vil veie opp for anvendt tid…

 

884750115_Vosso20.6YtreSkvettbordsb1.JPG.2667e83e15d06bb02613d260989f4b4c.JPG

Jeg klarte ikke å stå imot tegningene. Bordet var sjølsagt vesentlig breiere i den aktre (nærmeste) enden, men jeg skar det tidlig ned for å kunne bøye uten å måtte tynne for mye.

1362310675_Vosso20.6YtreSkvettbordsb2.JPG.d6564a6ff19d3a338f431af8517d18ba.JPG

Bordet er tatt fra ganske langt ut på stokken, men skal fusjoneres med det stive indre bordet med skruer og lim.

 

Det er mye styr med å klemme inntil, måle opp, tegne på, ta av og buksere bordet ut på tilhengeren, sage og høvle, og så oppatt og prøve en gang til. Men det er jo om å gjøre å ikke ta for mye. Bordet må passe godt både mot dollbord og det indre skvettbordet, samtidig som det må være igjen nok virke til å få tegna opp, og skåret til den fineste buen på hele konstruksjonen.

692149546_Vosso20.6YtreSkvettbordsb4.JPG.40700cb667706ac28ef875d4554dcdd1.JPG

Bordet er såpass tilpassa at jeg ikke tør å ta mer nede. Den sprekken som er der skal fuges, og dekkes med ei list. Kanskje lar jeg den være i furu om jeg finner ei fin. Eik er lettere å bøye, men verre å olje. Bordet skal skjæres til oppe når alt er på plass.

 

Jeg må føye til at jeg ved ferdigmontering av skvettbord(ene) på babord side brukte Tec7 og limte det sammen med tvinger og temmelig mange skruer. Ettersom jeg skal proppe, men ikke hadde lyst til å bryte utsida, brukte jeg korte skruer, og med det spenningsnivået som er, tar jeg ikke sjansen på at det skal slå seg før borda har satt seg og «funni seg i» den nye tilværelsen.

Når jeg skal fortsette på veggen opp mot det forhøya taket, vil jeg bruke et vertikalt bord i den aktre enden av styrhuset. Jeg fant et bord som er utelukkende al, og som i tillegg er bua. De to nye sidene på styrhuset må jo fortone seg like, i form, når huset er ferdig, sjøl om tegningene vil arte seg forskjellig. På babord side har jeg beholdt mesteparten av virket fra 2011-ombygginga.

363793844_Vosso20.6YtreSkvettbordsb5.JPG.58905dc099403478b93af60895c77133.JPG

Det indre skvettbordet er festa til ripa og styrhusveggen. Det ytre står på dollbordet og skal festes til det indre skvettbordet, innenfra. 

2051378386_Vosso20.6YtreSkvettbordsb3ptegnanylengdeoghyde.jpg.c6b2e6a0d7d711a7bfc7e4c057b0b090.jpg

Tenkt utforming av det nye huset. De røde linjene markerer det gamle huset, mens de blå er en skisse til nytt hus. Utvidelsen akter blir gjort med stående bord, og over vinduene med liggende 70mm panel. 

 

Det indre skvettbordet er litt tjukkere enn den gamle veggen, slik at det kan la seg gjøre å bygge utvidelsen på innsida av den gamle veggen, uten at det ser alt for pussig ut. Jeg har sett en stasjonsvogn som har et påbygg akter (Ssangyong?) som så til de grader er påklistra. En ser at det egentlig er en sedan som har fått på seg firkanta utvekst. Det bildet har jeg i bakhodet. Blir det slik, må jeg revurdere.

Ved tidligere justeringer, både i 2011 og seinere, har jeg brukt linoljebeis i toninga av alle ytre flater. Fram til nylig var det en god del mahogny igjen. Nå er det bare dollbord (ca 70% av det) og midtfiskene på bakkene som er i dette edle virket.

Jeg vil nok prøve å slipe ned igjen det meste og så på nytt vurdere om det er noe særlig vits i å beise, eller om jeg kan bruke en gylden olje og overlate til uv-strålene å gi virket en mer naturlig patina. Av hensyn til tegningene kan jo det funke, sjøl om båten kanskje ser litt ny ut innimellom, noen måneder. Det er så mye kjerneved, og den blir veldig mørk med normal eksponering.

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke lage selv med proppebor fra en eller annen. Biltema for eksempel. Før i tiden laget vi proppebor av elektrikerrør. Den gangen var slike bor svinsk dyre. Og Mesteren var svært sparsommelig på kronasjene. Bedre at læregutten stod med baufil og sagde til proppebor. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Kan du ikke lage selv med proppebor fra en eller annen. 

Sjølsagt kan jeg det! Det er bare at jeg har så sjukt mange andre ting å gjøre. Jeg kan sikkert bake brød også, og skyte et dyr og/eller en fugl, flå dem og ha både rødt og hvitt kjøtt i månedsvis..., mjølke ei ku og yste egen gauda.  Spøk til side. Jeg lager slike av mahogny, av kirsebær og sånn som er særskilt. Jeg syns det tar mye tid , men kanskje jeg bør finslipe teknikken? Nå har jeg funni en frivillig slave som vil bore opp for meg! Det står alt for mye i denne mastodonten av en tråd, men hvorfor jeg mangler tid, er det vanskelig å si mye om. Fint at du stakk innom, Hulda! Artig det!

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 2 timer siden:

Det står alt for mye i denne mastodonten av en tråd, men hvorfor jeg mangler tid, er det vanskelig å si mye om.

 

Husk at tiden ikke går, den kommer! Da ser alt lysere ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har det gått enda litt heit båtbyggertid. Sikkert ambisiøst å rappe båtbyggertittelen, men det fortoner seg etter hvert slik. Med de siste dagenes arbeid og tenkning, er jeg i den modusen. Hvordan få materialer og funksjonalitet til å funke sammen? 

 

Først var det blitt så varmt at arbeid inne i teltet ble umulig, så derfor tok jeg takramma hjem. Der ble den flytta fra vestside, til østside, nordside, og slik, som et stort og omstendelig solur. Uten at anna ble gjort enn kaffedrikking, tegning og tenkning. 

874167294_Vosso25.6takrsmme.JPG.b4ef22e6a4721433c1c371f6385959a7.JPG

Takramma liggende i bero på vestsida av huset, formiddag. Babord vange er helt gåen, så den måtte skiftes. De to tverrborda er fra takluka og fungerte bra til å holde de to aktre bjelkene "samla". Takluka skal ikke være med neste gang. Den er en mulig lekkasje og har liten hensikt når taket heves.

 

I går bare måtte jeg få det gjort, så ramma ble med til min etterhvert omfangsrike byggeplass i havna. Med tilsvarende flytting og pauser på de mest skyggefulle plassene, ble ramma ferdig. I sin grunnform.

 

Styrbord vange ble slanka inn til absolutt frisk ved. Babord ble erstatta. I tillegg forlenga jeg sb slik at hele ramma nå er omlag 145cm. Det ene stykket forut måtte lages på nytt, i kopi av den som ble kasta, sjøl om de var tilpassa et anna oppsett. Ramma er nå 216cm bred, og taket er tenkt å være 220 ferdig panelt.

373572314_Vosso26.6Takrammesbvangekrympa.JPG.6cf11bd30f7cbfad04faadd5665cd88c.JPG

Styrbord vange var intakt og er slanka inn til absolutt frisk, velduftende ved. Den er forlenga og skal få et breiere bord uttapå. Dette bordet er egentlig øvre del av veggen.  

 

 

Nå er tanken å bygge på et bord 12-8 cm på sidene, henge opp ramma i spikerteltet og etter hvert få festa den til fire stående bord (hjørner).

 

 

1843193727_Vosso26.6Takrammesbvangeforlenga.JPG.5025e217a39bcddd6cad822ef6398a40.JPG

Jeg henger opp den faste ramma og tilpasser så framstykkene i forhold til bua på taket.

 

Hvorvidt jeg fortsetter å bygge nedover, eller løfter av og bygger oppover, vil resultatet av henge-eksperimentet avgjøre.

 

På båten, både i ro og særlig i fart, bikker begge takene akterover. Det er mulig at jeg kan bikke styrhustaket en tanke slik at den aktre bua blir stående høyere over dørken - og således sikrer både ståhøyde og bedre sikt framover (under taket).

 

443781493_Vosso29_04.18ifart.JPG.712dde8a533281d63efca3ead85ea0f6.JPG

Vosso i lav fart. Den lyseblå linja er dagens profil, mens den lyserøde er tenkt framtidig. De lysegrønne markerer nytt styrhus. (Den aktre grønne bua er tegna på motsatt side, men indikerer bra hvor mye lengre huset blir. Rommet akter går fra omlag 2,10 meter til 1,8meter i lengde. Det holder til det meste) Den røde kladeisen akter er tenkt kalesje.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har det begynt å regne, og dermed kan jeg endelig slappe litt av. Det spiller jo ingen rolle om det er 15, 20, 25 eller 30 grader. Det er oppholdsværet som er avgjørende. Nå har vi hatt tidenes juni, og med de stussligste maidager, aprildager, mars-februar-januar-desember-dager friskt i minne, får en bare være takksam for disse nedbørfrie dagene. Det er lenge til vi snakker oktober, men vi veit lite om været i juli og august.

 

Jaja.

Jeg fikk ramma fint på plass og har jobba med skvettbord og sider og vertikale bord hele dagen. Alt skal i samme buer, vinkler og linjer, skal det se bra ut til slutt. Nå hviler ramma på de aktre vertikale borda, og framover skal det jobbes med fronten og "fyllet" av pent virke innimellom. Langt enklere og mindre behov for stor plass. 

 

294273637_Vosso27.6opphengttak2.JPG.3eef27dde9fcd2630c5b722a8693393e.JPG

Ramma på plass og festa i de to vertikale borda akter på styrhuset. Den vesle fjøla, 25 x 65 cm er det første av flere "fyllbord". Når de peneste borda er funnet og passa inn, skal de to buene lages. Den ytre er den gamle veggen og den indre skal dannes av dette innfyllet, og et ekstra lite vindu. 

 

503753382_Vosso27.6opphengttakfrafront.JPG.16fa17cef7cc6c75bbabced5f82d170a.JPG

Forfra ser en at høyden er økt med omlag 10 cm, uten at det blir prangende.

1959745746_Vosso27.6opphengttakfraaktersbside.JPG.8f4b214f5cff4de67d60d02812cf15e1.JPG

Det vertikale bordet står festa i indre skvettbord og skal fundamenteres i skroget omlag ved dørken. Bordet står innafor vangen i ramma, og i samme vinkel som toppen av det gamle styrhuset. Den kan tenkes at det kuttes slik at de to bærende borda er i samme plan. 

1497764895_Vosso27.6opphengttak1.JPG.f7c9ca1a084fb3411b449242db308d5f.JPG

 

1668167138_Vosso27_6sb.JPG.1872a80bfb2175384fb2a1a68b6da898.JPG

Når hele veggen er fylt med bord og glass skal det skjæres til i nye harmoniske buer, men foreløpig handler det om å finne godt virke - liggende eller stående. Med to glass må det jo en ekstra vertikal til inni alle linjene.

293151620_Vosso27.6opphengttakbb.JPG.ed69e8e367b70973b82fffa793d77be2.JPG

Jeg valgte å legge ramma midt på, slik at det er ganske langt takskjegg akter for siste bue. Borda som skal brukes i taket er 18mm panel med not og fjær, så styrkemessig går det bra. Hvordan jeg avslutter veit jeg ikke ennå, heller ikke om jeg går for epoksy og bjørkefiner oppå.

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har det snart gått førti døgn sida jeg starta oppatt. Dessverre har jeg ikke tilstrekkelig tid tilgjengelig til å få gjort alt jeg ser jeg kan få gjort. Slik er det bare! I dag og i går ble det bare 5 timer tilsammen, og med alt det utstyret, med presenningsløsning og å sette seg inn i problematikken, blir det uforholdsmessig lite gjort.

 

Jaja.

 

Så får en tenkt litt, kanskje?

 

Jeg har fått røska av de bærende hjørnene forut, og har klart å få til ei bue fra taket og ned til dollbordet. Det ligger i plan med styrehussida og i riktige vinkler alle veier. I stedet for å tilpasse bua til alt den tøtsjer, vil jeg bruke mjuke lister i furu, eik eller anna. Det var her i dette området jeg fikk mest problemer etter at kabinen var ferdig. Det lakk! Nå, ved å lage styrhuset ferdig for seg, håper jeg å få vekk sprekker som ligger slik at det samles vann. 

889653359_Vosso1.7.sbfront.JPG.fe023a1818db932f852c3e5961674c75.JPG

 

1115152161_Vosso1.7.sbfront2.JPG.ccb4f6fa25ed5f101694d6b92cc54865.JPG

 

509464510_Vosso1.7.sbfront3.JPG.1df2cc910c25155eabca663df74ea01d.JPG

Jeg skal også lage et skilt med "Vosso" på, så da lager jeg det så det passer inntil denne bua, og dekker sprekkene der de tre elementene møtes.

Jeg har også begynt å slipe kabinveggen med listene. Alt skal være slett og glatt, slik at de syltynne sprekkene som blir att kan tettes med lakk/olje. 

Jeg funderer litt på dette Coelan-stoffet (Xtreemcoat).

Så fint virke jeg har brukt, burde jeg nok slipe alt og sette det inn på nytt. Ikke skroget, men alt over. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå tar jeg en pause i arbeidet. Været er ikke helt patent, særlig ikke til all oppskjæringa, høvlinga og tilpassinga, som foregår på tilhengeren i friluft. De siste dagene ble det mye fåfengt, da jeg prøvde å beholde den gamle fronten, men litt etter litt fant ut at det er minimalt av den gamle mahognyen som kan brukes. Jeg prøvde også med noen ferdiglaga bord, men virket i dem er helt annerledes enn den jeg finner i de store plankene jeg skjærer ut av. Jeg har funnet et trelastfirma som leverer svært god "Villmarkspanel", hvorav noe er helt prima å finne godt virke i. 

Siste dagen, på fredag, sto til slutt bare det sentrale vinduet igjen, da jeg starta opp ute på flanken med å bygge ferdig hjørnet på styrbord side. Tidligere i uka senka jeg "taket" ned slik at alle bjelkenes overflater danna ei flate. Det ser helt ok ut med litt høyere tak, 10cm, når det er litt lengre, 30cm. Det vil funke bra! Det jeg kan se litt på er vinkelen på taket, altså om jeg kan bikke det litt framover, slik at buen akter blir høyere mot rommet. Det er tross alt slik at det uansett vil "bikke bakover", slik et tidligere bilde av båten i profil viser. Jeg har ganske mye å gå på!

2020-07-04_14_44_21.jpg.b137f1bc7f2932a9fad18e99d93ebc51.jpg

Bedre å gjøre noe ferdig, og så bevege seg bortover, omtrent på scratch. Når jeg starter oppatt tar jeg nok fronten fra helt nede på kabintaket og bygger det opp derfra. Jeg skal jo bruke de tre stykkene som takbjelka består av (over vinduene). Vinkelen har jeg, og høyden får jeg når jeg legger et bord på 10cm over vindusglassa. Jeg lager også trestykker som passer inn i de eventuelle sprekkene mellom kabin og styrhus. Jeg har allerede tatt av de siste kirsebærborda i kabinen og erstatta dem med hele bord som danner den aktre delen av kabinen og hjørnene forut på styrhuset.

2020-07-05_15_40_00.jpg.c59e5101fc151c40f5f0e4bb3d2c75b1.jpg

Det begynner å bli noen år sida eksentersliper var viktigste hjelpemiddel. Nå er el-høvelen blitt obligatorisk. Båndsliper med 40-papir sletter linjene og deretter kan en slipe med hva en vil, egentlig. Gleder meg til treverket er på plass og sjølve forminga starter. På innsida av dette stående bordet er dassen, og der skal det paneles med ett eller anna. Sannsynligvis pjåter jeg Tec7 eller Simson Deck Caulk inn i sprekkene (med panel på baksida) og sliper alt ned etterpå. Som antyda tidligere skal jeg ikke beise dette nye, men la lufta patinere det. Virket er for fint til å få på fake-mahogny-farge! 

2020-07-05_15_40_16.jpg.897a8b3fb758ab2257f2fa15debbf52c.jpg

Jeg har tilogmed tatt ut aktre bb vindu for å se om jeg fant lekkasje der. Det var det ikke. All lekkasje stammer fra dårlig tilpasning kabin/styrhus, samt takgjennomføringer i epoksy-kabintaket (les griperekka). Det var en tabbe å kjøre skruene fra rekka gjennom bjelkene på undersida. De skulle ha gått bare gjennom sjølve taket, og blitt klemt inn med skruer/mutre og gummi-foringer.   

Når jeg blir ferdig med styrhuset skal derfor hele kabinen slipes slett, og så skal jeg smøre på med både tettestoff, olje og lakk. Kanskje legger jeg ei hulkillist nederst i vinduene for å unngå lengre opphold av vannet inne i karmene. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet liksom ikke hva en skal si. Fantastisk. Vi andre,  meg inkludert, er stolte som noen haner når vi kan sitte å betrakte plastbalja vår etter vårens polering. Den jobben du legger ned med Vosso er jo på grensen til «det glade vannvidd». Jeg håper du en gang kan få anledning til å nyte et ferdig prosjekt, eller blir dette en evig runddans. Som sagt, de fleste her inne bøyer seg nok i slipestøvet av respekt. Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker og bukker - og vifter med albuen - for hyggelige tilbakemeldinger! Det er kanskje ikke helt etter sjøulk-myten å fiske etter komplimenter, men det trengs innimellom. Ikke viraken og applausen, men at det er noen som ser det. Som skjønner det. Det trasige er jo at om en polerer og topcoater plastbalja, så holder det unna sånn reint økonomisk (med bare 50% tap), mens det jeg driver på med er et reint tapsprosjekt (på 99% tap). Det er en ekstremt sær hobby. Men samtidig den ultimate utfordring. Martine29 reflekterer sjølsagt en tanke mange har, nemlig at dette aldri blir ferdig. Jeg trur nok kanskje det samme, altså den totale båtdelen av meg. Men båten, altså trevirkedelen av den, blir ferdig, om jeg nå holder fram som jeg stevner. Det er to problemer: 

Det ene er at den ligger på en litt midlertidig plass, altså i båthavna i en slags karantene etter korona-stoppen. Utsatt utsetting. Jeg veit ikke hvor lang tid gjenopprettinga tar, og føler nok kanskje at det kan bli et dyrt opphold på land. Kan kanskje diskutere meg fram til en løsning med båthavna. Grunnleggende trearbeid, altså oppbygging, sliping, forming og listing, tar nok en måneds tid til - som starter etter "sommerferien". Tetting, sliping, pussing og ny innoljing tar nok ikke så lang tid, med den røynsla jeg etterhvert har tilegna meg.

Det andre problemet, det som gjør at jeg bikker litt i retning av never-ending-story, er alt dillet en skal ha på båten, med vindusviskere og sånn, luftepropeller, og lamper, lys, dass, speil, senger, benker & sånn (Slik de gjør på TV i alle realityprogrammene sine). Båtsnekker-meg og etter hvert motor-meg, er nok hakket vassere enn interiørarkitekt-meg og elektriker-meg. Skredder- og kalesjemaker-meg, tør jeg ikke å tenke på. 

 

Men nå er det altså å tenke en greie om gangen: Fronten på styrhuset. Taket. Vinduer. Osv. osv. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, @Ida Marie III! Kanskje stikke fingern i jorda og erkjenne at båten bør bli i det tørre element til den er komplettert! Å sette den ut halvferdig har jeg jo prøvd - og med dagens værforhold, regn fra 1.august til 1.juni, fungerer det ikke bra! Nå er jo problemet at du er permanent og jeg er midlertidig i båtforeningen. Men om ingen andre står i kø, kan jo kanskje jeg flytte inn der nå som den forrige går ut? Får snakke med fruen om å opprette nødsarbeid for den rastlause husbond. Vinterarbeid høres jo forfriskende ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...