Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 3.3.2021 at 9.09:

 

 

 

Om det er eieren av Vosso du tenker på...så er han ikke Bergenser...😉

Æ e utvandra nordlænding, så han dær e fra Bergen. Det e nnnjøaktig 2 kaffekok fra Askøy til Bergen, ergo e han innfødt Bergeneser!
På samme vis som at folk fra Oslo kan ha adresse 1850 Mysen (kjent førr sin meieri-industri, tydeligvis).

 

Geografi... det var læren om sånne bøyde linjer i mattetimene, sant?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 8 timer siden:

Æ e utvandra nordlænding, så han dær e fra Bergen. Det e nnnjøaktig 2 kaffekok fra Askøy til Bergen, ergo e han innfødt Bergeneser!
På samme vis som at folk fra Oslo kan ha adresse 1850 Mysen (kjent førr sin meieri-industri, tydeligvis).

 

Geografi... det var læren om sånne bøyde linjer i mattetimene, sant?

 

👍👍🤣🤣

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette blir for mye! Tråden "min", om Askvik-doryen Vosso, som ikke har særlig mange levende slektninger, og dermed er umiskjennelig den ene; blir skrivi av meg, og alle mine og Vossos venner. Det gjør jo at det flagrer hit og dit, aldri fryktelig langt unna tema - som er gammal trebåt med gammal sabb, heldigvis. For jeg har jo gjort det slik. Nennsomt styrt, langt inn i innerste sjela når jeg har følt det slik - og så langt inn i trevirket og maskina når det har vært det viktigste. For det er viktig med trevirke og oljer, lim og epoksy. Og det er viktig å vite absolutt alt om maskin og motor, om alt som får det til å svive rundt. Og det er viktig med alt anna inni en sjøl, om en skal være menneske med båt, og er en voksen mann, og bor der en bor -

Sjøl om en altså ikke er derfra, eller herfra, altså.

 

Jeg er en av få som ikke bruker pseudonym på nett. Mest for å holde meg sjøl litt i nakken, men og fordi det har noe med viktigheta av ord å gjøre. Jeg har etterhvert funni ut at det er litt artig å skrive, og å meine noe - men ikke krakilsk og heftig - om en haug med ting som strengt talt ikke er så fryktelig meiningsfullt.

 

Derfor er det kanskje dumt, med en unik båt, og et ekte navn, og en forholdsvis presis lokalisering av heimstad, å brette seg videre ut som ikke-Bergenser, eller ikke-Stril. 

 

For jeg er jo det. Ikke herfra. Ikke en gang fra kystnære strøk.

 

Særlig ikke fra Bergen. Folk som bor i Oslo er kanskje Oslofolk, sjøl om det er sjelden å høre ordentlig oslodialekt fra folk som er helt derfra. Folk som bor en plass, kan kanskje kjenne seg som en sånn en som er derfra. Men bergenser eller stril er ikke noe en blir av å bo borti her, eller å ha et postnummer på lavt femtusentall. Jeg fant meg ei jente som er herfra, og som kanskje kan kalle seg bergenser, sjøl om stamtavla har bunter av tråder utover strilelandet. Jeg trur ikke det holder. Unga mine har jo vokst opp på Askøy, men har jo meg og nevnte kvasibergenser som forsørgere, så de er vel ikke verken/eller de heller. 

 

Nei.

Jeg er vel typisk norsk. Fra alle slags folk i bygd og vær. 

 

Som det sikkert ikke overrasker har jeg sysla med slektsgransking, mest før internett, den gang det var spennende å lese gamle kirkebøker på brune mikroficheruller på biblioteket. Summen av slekta mi er kort sagt: Alle stann! Det finnes jo bønder fra garder med navn som kan følges og spores, men det er ingen spor av slikt en finner i såkalte historiske romaner. Det er uekte børn og mye død og elende. Jeg har ikke funni en eneste bergenser eller stril nedi røttene mine. Det er svensker og sunnmøringer, hølendinger og østfoldinger.

Jeg har bodd i Bergen i 18 år og på Askøy i 25 år, men jeg er født på Hammers grunn, rett nedafor kirka, mellom Sorgendal og Suttestad, mellom Åretta og Skurva. Likkavæl, tross 43 år i eksil og forkjærlighet for saltvann, trebåt, sabb og plussgrader i januar, er og blir jeg lilhamring. En som er oppvokst på Lillehammer, innafor bygrensene.

 

Altså ikke askøyværing eller bergenser.    

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fra Oslo, altså. Utvandra til Hordaland, og nå tvangsflytta av han Staten til Vestland. Vel vel, Moberg skreiv jo en større epos om oss utvandrere. Som etter hvert må kunne kalle seg innvandrer. Men siden jeg nå har slått meg ned her i Etne, er jeg da vandrer lengre?

 

Kom til å tenke på ei historie om en Bergenser som flytta til Narvik, der æ e i fra. Vi Narvik-væringa e jo kjent over hele verden for å være både ydmyk, stillfarendes og at vi aldri overdriver. Så den dær strilen gnudde oss litt mot håran med alt skrytet om kor fint det e i Bergen. Nyvaska som byen alltid e. Til slutt blei det spurt om ka Bergenseran gjør med storskrytendes løgnhalsa som ikke engang mora vil kjennes ved. Svaret var at de ble satt på ei rækvedskia (planke av rekved, altså treverk i fri flyt uavhengig av EØS-avtaler mv.) og satt på sjøen.
Strilen blei satt på plass med følgende kommentar:

 

"Da va det nu ei Guds løkka at du rak i land hær, da!"

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg visst kommi i gang igjen. Jeg fyller nå sidene av styrhuset med materialer, vertikalt og horisontalt, og gambler på at jeg både får det stivt nok og at jeg klarer å skjære vindushull i det.

962497264_Vosso29.3Fyllevegg.JPG.7d134c515ed4206db24fdd1eb88c2a8b.JPG

Trur kanskje jeg gjør noe liknende med overgangen mellom styrhus og vaterbord. Fyller opp - og skjærer til i ei fin bue etterpå. Målet er å få gjort mye overflødig, og så revidere med stikksaga etterpå. Er jeg dristig nok, og kapper på frihånd, kan jeg kanskje starte med taket rett etter påske. Tenker det er lurt å gjøre sidene grovt ferdig før taket kommer på. Så kan jeg surre med nedsliping og vindustilpasning etter at taket har stivet av huset. Jeg veit jo ikke hvor mye tørkevær som vil komme, og når, så jeg må få det meste på plass inntil så skjer. 

 

Jeg vurderer å bruke håndholdt overfres rundt vindushullene og legge rutene inni mot ei god tettelist, og så bruke plast-hulkil-list uttapå (på utsida). Aner ikke om jeg klarer å holde fresen rett, men håper jeg finner på noe glupt mht. styrelister eller bord. Ser ingen bedre muligheter.  

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo bare jobbe som en tulling mens ånden og kjødet funker! Heiv meg resolutt over de dekkede veggene og karva ut passe store hull til å få rutene inn i. Det går jo rimelig raskt med el-sag om en tenker at det kan slipes til etterpå. Variasjonene i virke og tanker om å forlenge "springet" med teak-, mahogny-, eller eikelister, gjør at jeg kan bevege meg hurtigere framover. Nå som det grøvste er på plass - etter halvannen arbeidsdag - kan jeg få på plass takborda. Kanskje blir det vær til å male dem hvite på "nedsida" før jeg skrur dem fast? Jeg trur det vil gjøre seg med hvit himling og forholdsvis store vinduer. I det minste funksjonelt.  

 

1969371256_Vossomars29innsidestyrhussb.JPG.274907af628da1dd05a542cd5d5cceae.JPG

Jeg har laga ganske store hull å legge rutene inn i. Den nedre kanten skal jeg muligens heve, og bue tilsvarende taket. Aktre delen av veggen får jeg krumme til når taket er på plass.

 

 

2025312055_Vossomars29innsidestyrhusb.JPG.e0292ef62ff7eb48dc801feda51945b9.JPG

Jeg skal bruke av overskuddet med mahognyrester og kle veggen inn mot styrekonsollen. Kanskje lager jeg en slags vinduskarm der også. 

 

792509908_Vossomars29styrhusutvsb.JPG.adb08bddd4d0b651daa9114729088b76.JPG

Det er altfor trangt inni teltet til at jeg kan få noen følelse av hvordan det blir, men ideen er å bryte monsteret utenom den gamle buen. sannsynligvis legger jeg ei  (pynte-)list under vinduene. Denne skal gå under taket på kabinen og slik lage en lang linje. Om jeg buer den ned, eller skjærer til noe ned til vaterbordet, har jeg ikke bestemt ennå. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Å frese ut karm til vinduene gikk definitivt ikke i slik "sitte på huk på dollbordet"-greie som funker passe ved sliping. Etter å ha herpa mesteparten av karmen rundt ett av vindushøla, ga jeg opp og kasta meg over taket i stedet. Jeg har for lengst bestemt meg for å male taket og takbjelkene hvite, så da slapp jeg å slipe til "sutaket" på undersida. 

 

Nå er det lagt, og kutta passe til forut. Har satt av 7 cm i framkant, men har etterhvert funni ut at jeg sliper taket helt inn til veggen på sidene. Må slipe ned dem (veggene) og akterover der det er nytt vaterbord, samt framover der jeg må legge på noe så det blir både tett og "harmonisk. Alt må så høvles og slipes helt glatt, uansett hvilket virke som ligger under.

I morra, etter å ha investert i en ny båndsliper, skal jeg glatte ned sutaket. Deretter må det settes inn med epoksy, plates med bjørkefiner og alt slikt som jeg gjorde med kabintaket for et halvt tusen innlegg sida...

Det er erfaringa derfra som gjør at jeg står over takskjegg på sida. Trur det kan være enklere å legge det på etterpå. Enten som ei pen og pussbar list, eller som noe tjukkere som er limt og skrudd fast i styrhusveggen. Taket over vinduene forut er noe anna, og utgjør en estetisk detalj jeg har fundert mye på. Det står asså 7 cm igjen, men hvordan det skal bli, veit jeg ikke ennå. Taket kommer til å bli omtrent vannrett der forut når båten er i sjøen, så det kan kanskje bli fint å slipe kanten sterkt avrunda. Kanskje med ei list eller lekt på undersida. 

Takborda var ganske stive, så jeg har en god del mindre avrunding i lengderetning enn jeg egentlig hadde tenkt. Takskjegget kan kanskje bøte på det? 

 

Jeg har laga ei ny bue lengst akter på styrhuset slik at det blir stivere og kan gi muligheter til en slags vegg der. Det skal vel være mulig å få til noe i kalesjestoff om jeg ikke får til kalesjen? 

 

Jeg har asså fått unna tilsynelatende fryktelig mye på et par fulle dager i brukbart vær. Om det er fordi jeg plutselig har kvikna til, eller fordi jeg faktisk har tenkt meg gjennom alt det siste halvåret, veit jeg ikke. Om det fortsetter slik, og det ikke dukker opp en gravemaskin i hagen med det første, skulle jeg kunne komme brukbart langt før 1.mai. Og da har jeg jo faktisk enda en måned til juni!

 

Jovisst.

 

Det kommer seg! 

 

997607579_11.4.21Nytttakforfra.JPG.606b2aed8dd49b39a9cc6aa2168e2b1d.JPG

 

2138224657_11.4.21Nytttakakter.JPG.6791af008e789d07cf29a39e6fdd8c8a.JPG

 

1020388082_11.4.21Nytttakinnibb.JPG.32dc41379682dbc2755cc62c8c4ec67c.JPG

 

241181348_11.4.21Nytttakinnisb.JPG.ab01b4ead479041d9a751885ebaf0403.JPG

 

13845859_11.4.21Nytttakinni.JPG.6ebe00a26d45acb9f537fa93dc0ac011.JPG

 

756985667_11.4.21Nytttaksb.JPG.072c983dc23155960dffe9db8be9319c.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er rart med det @Nero IIog @Grufolf! Det hjelper å komme i gang, og det smigrer at folk fremdeles trur det er liv laga! I dag har jeg vært rundt omkring og sett litt. Ettersom jeg passerte den lokale bomringen kunne jeg like godt gjøre det. Se, altså. Det ligger jo båter rundt omkring, med detaljer en kan ta med seg.

 

Hartveit Butikk i Olsvik eksisterer fortsatt, og har all den kompetansen som behøves om en (jeg) ikke får helt til utfresinga. Der kan jeg få pakninger til både innsetting av vinduer og kamuflasje av urein tilskjæring. Jeg har også måttet kjøpe ny Bosch båndsliper ettersom den forrige har begynt å gå skeivt. Trur ikke den gamle har lenge igjen etter 7 slitsomme år, men kjøpte grønn på nytt. Varer den 7-8 år er det likevel penger spart.

 

I dag har jeg egentlig bare laga et lite stykke å felle inn.

 

Hvorfor jeg gjør det, og ikke bare tar vekk det gamle, kan du spørre om!

 

Det er mest for å beholde særpreget. Linjene som sitter att i styrhusveggen av 2011 er overført fra den gamle (1963). Kanskje kan det bidra til å gi båten de linjene den mister?

 

Egentlig bare tull, men slikt en kan kaste bort dyrebart, solrikt, aprilvær med...

 

Nå kan jeg nok få starta tidligere i morra, og få slipa meg framover mot kabinveggen. Skal nok smette inn mer, og hive på tettinger med ymse gummi på tube a la Sikaflex og Simson. Det viktigste er at det blir tett, om jeg nå må ha dobbel vegg flere steder.

 

1720789953_Vosso12.4_21b.JPG.8d7e7dd17e50e527ca0b51bb118e5965.JPG

Fryktelig mye styr bare for å få tetta mellom noe gammalt og noe nytt. Det nye bordet som kommer ned starter oppe på styrhustaket og er en del av "linjenettet". Det må jo pjåtes på med fuge/nate-stoff, men på avstand kan det jo bli fint!

 

305227913_Vosso12.4_21a.JPG.9b494558df25b8d24fb3e3d2fb45ae35.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ble jo rimelig desperat da jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle frese ut vinduskarmene. Etter alle mulige fikse løsninger med inn- og utbretta gummipakninger vendte jeg tilbake til sjølve fresen. Tidligere har jeg ikke brukt fres på anna enn slikt som kan legges på et bord og skrus fast. Men ettersom det jeg skulle gjøre, altså frese på noe som sto rett opp og ned, og slikt som står sånn - asså større møbler, hus, hytter og styrhus - ikke er sjeldent, måtte det finnes en løsning. Kanskje hadde jeg misforstått? Kanskje inneholder overfresmetodikken jern og profiler som egner seg til slikt? Sjølsagt gjør det det! Sjølsagt var det jeg som var idiot, altså totalt ukunnig! (Det er det som er idiot, per def. At vi relativt sett er idioter i det meste vi skal måtte ta stilling til, hindrer oss jo ikke i å utbasunere hvor lite vi veit, med en slik voldsomhet at det tilsynelatende, likevel, er noe vi føler at vi veit, osv. Det er vel det som noe misvisende kalles demokrati. Idiotene skulle jo egentlig ikke være med, men nå ser det ut til at det er de som hyler høyest, kaster maskene sine i bålet og erklærer seg for både det ene og det andre. Jaja! Neinei!) (PS. Jeg venter fortsatt på å bli vaksinert, mens innsmetterne smetter inn støtt og stadig. Klart det er frustrerende, slik at slike som meg blir arrige og nedstemte samstundes. Javisst! Og like klart: Det hører ikke hjemme i en prosjekttråd, men er en idiot er en idiot, og slik bortetter ad infinitum.)

 

Løsningen var et jern med en ring som gikk på kulelager innerst. Den legger en på karmen, døtter inn de innstilte 15 mmm, eller 10, 13, 16 om en vil, og freser stødig og sikkert et vakkert spor.

 

Jernet, eller stålet, altså denne dippedutten en setter på maskina, fant jeg på Jula. Det er sikkert ikke allverdens beste kvalitet på alt der, men utvalget er stort, og har en et minimum av erfaring skjønner en kjapt det dobbelte, trippelte eller kvadruplete av hva en kunne da en tredde på seg maska og marsja inn blant lekkerbisknene. Biltema er ok, og det er jo spesialbutikker for de mer kresne, men Jula er god skole for meg. Grunnskole i dippedutter.

 

Dermed ligger grunnen rede for å bli ferdig. Og så langt er det ingen større hindringer anna enn slikt som alltid dukker opp. Været, familiens behov for samling, hyttetur og alt slikt en forpliktes til. 

 

Nå gjør jeg ferdig den ene sida først, slik at jeg veit hva jeg skal gjøre på den andre, etterpå.

 

 

 

1932795485_Vossovindu2april2021.JPG.4e788274ad79032d0ba56b2bba150036.JPG

Det var visst meininga å få dette puslespillet... Nå må jeg lime dobbelt for at det ikke skal slå seg for mye, men forhåpentligvis vil det bli et interessant mønster av nye og gamle linjer, til slutt!

238233436_Vossovindu32april2021.JPG.69f33aae3f89a6effcae9a9087803ecb.JPG

Jeg har bora ut propper med jern fra Biltema, men de blir i liten grad avrunda i ene enden. Dermed må alle hullene bores ekstra romme. Forhåpentligvis vil det tightes godt når jeg setter inn med Owatrol1 eller terpentin.

1393946736_Vossovindu42april2021.JPG.837d89d0f36b830f97da5273a1b96797.JPG

Det var forbausende lett å frese ut karmene. På det nærmeste ser en såra fra det første ville forsøket med jern uten hjul til støtte. Det får bare være. Kanskje tetter jeg med formtre? Kanskje en blanding av lim og tremugg? 

 

Veggen skal glattes helt fram til enden av kabinen. Muligens legger jeg ei ny, pen, list i teak eller eik under taket i kabinen og under vinduene i styrhuset. Som en lang linje. Hvordan denne lista skal ligge under (overlappende) vinduene, har jeg ikke bestemt. Styrhusveggen heller ganske markant innover, slik at vann lett kan bli liggende på vinduskarmen nederst. Dette er (var) et problem i kabinen. Nå må denne karmen, eller lista mot vinduet være mer skrå, slik at vannet renner av ganske umiddelbart.

 

 

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettersom det hagla i dag, og sto rett på fra nord, og jeg våkna seint, fordi jeg hadde kalde føtter da jeg la meg, noe som ga kramper og strekk, tok det mer enn en kopp kaffe å våkne. Først da kom jeg på at noe var laust under bilen til kona mi, og at dette lause burde sjekkes opp av meg, som er den av oss som veit mest om hva som skal være laust og hva som skal sitte dønn fast, under en bil. Altså måtte det tas først. Det var en bremsevaier som festet var løsna på. Utrulig hvor mye lyd som forplantes opp fra understellet på en relativt moderne Polo! 

 

Altså måtte det drikkes mer kaffe, for bilmekanikeren var blitt litt kald, og stolen, som har stått på østsida av huset, ut mot fjorden, slik at jeg kan være i den, uten båt, måtte flyttes mot sør, før det kunne nytes. Sola var der et sekund eller ti, så regna det, og hagla. 

 

Først i ett-tida kom jeg meg av gårde, og ettersom barnet kommer hjem halvfire, og i og for seg klarer seg bra, bortsett fra på do, der han ofte går etter skolen, fordi det, tross alt og nesten uansett, er bedre å bli tørka av en litt hastig og ufølsom far enn av en pedagogisk innstilt fagarbeider, med formål og mestring fletta inn i alt, kom jeg ikke i båten før det nesten var for seint å få gjort noe.

 

Multibond-limet fra Biltema, som er det siste jeg har fått anbefalt, og som ble lagt på i går, i alle sprekker, spriker og sammenføyninger på styrbord side, var tørka akkurat så mye at jeg kunne ha jobba på motsatt side, og ikke burde få problemer om jeg skulle smyge meg forbi på styrbord dollbord. 

 

Det ble ikke jobbing. Bare smyging langs dollbordet for å tenke ferdig tanken om å bruke eikelist som ei sammenhengende linje, eller en, med trykk på e. En linje fra akter på vaterbordet til forut på kabinen.  Sju meter 15mm feielist er overkommelig, men er det egentlig nok til noe som helst funksjonelt? Eller bare unødig fiksfakseri? Med breiere list kan jeg bruke multibond eller et anna gummistoff og få tetta og retta opp, men da kommer bøy og bend inn i bildet. Kanskje to smale feielister? Og et lite sporskifte akter på styrhusveggen? Tja.

 

Oppå vaterbordet akter ved rommet der, må jeg ha 50mm av noe. Eikelista må i så fall steames, og da må jeg til med vassrør eller takrenne, og så tar det ei uke ekstra. Kanskje bedre å skjære den ut av entoms furu. Lage den ferdig-bua, ferdig bøyd? Da blir det verre å komme seg oppover den fine bøyen ved styrhuset, men en kan kanskje bruke eik der. Bare der? 

 

Jeg har hatt dreggen/ ankeret i ei kasse akter. Oppdraget av dregg med kjetting medfører voldsomme krefter på ripa. Om jeg skal ha det slik fortsatt, veit jeg ikke, men det bør nok gå ut akter, på styrbord side. Manøvreringa av Vosso er ikke egna til å ha et usynlig opplegg forut, med slakke tau i sjøen. Jeg er slik laga at jeg helst vil bruke mine analoge sanser, og slippe for mye elektronikk. Åkke som må jeg ha en forsterking av ripa baki der, om jeg da ikke setter på ei rulle. Jaja. 

 

At hele Ingstad-miseren skulle koke ned til menneskelig feil og ungdommelig mangel på erfaring lå jo i korta. Det er jo sånn det er. En bruker den mest avanserte teknologien til alt, bakt inn i alt, og det eneste en har å forholde seg til er bruksanvisninger. Klart at en kommer lenger med et par år på skole, eller sju-åtte, men mangt og mye vi driver med utvikles altfor fort til at en konservativ hjerne basert på pil-og-bue og sit-and-wait-strategier henger med.

 

Et år kjørte jeg over fjellet en tilfeldig vindig dag og bivånte dagens ungdom i ferd med å halvveis fly gjennom fjellheimen med drager. Jeg så ikke verken spaden, skituppen, signallyset eller lavinelina i oppakninga. Den var jo ikke der. Oppakninga en må ha for å ferdes i fjellet. Ekstra genser, kansje. En termos og ei matask? 

 

Her ute i fjorden går fjordfarten, rett fram, midtfjords. I leia. Der er også vannscooterne, som den som tragisk kantra, eller velta - som det sto i avisene - i helga. En drukna der. Uten redningsvest. Uten sjøvett. En skal ikke si noe når folk drukner, men skjer det andre ting, på land, som minner om det, snakker vi jo om det. Hvorfor og slikt!

 

Nå, akkurat mens jeg var utpå terrassen og redda inn noe som lå der og ble blåst bort, kasta jeg et blikk utover fjorden. Fra nord kom snøggbåten fra Frekhaug, ganske midt i leia, ganske midt i fjorden. Litt nærmere min side, i vest, ganske nær midtlinja, fauk to vindseilere medvinds. De hadde med seg en nesten usynlig grå gummibåt med påhengs, men da de stadig kullseilte, fortonte de seg bare som gråhvite prikker. De var to. Når en lå nede fauk den andre 50 meter videre. Det er sol. Mannskapet på snøggbåten kjenner nok sine Pappenheimere. Det kom ingen snøggbåt mot, og det var ingen sandbåt fra Eikefet der akkurat da. Ikke akkurat da. Snøggbåten passerte på østsida av seilerne og kom seg til byn. Veit ungdommene i de små seilskipa sine at de er midt i leia, og at sandbåter, snøggbåter og andre tunge ting går beint fram lenge etter at de har bestemt seg for å endre kurs?

Brettseiling1.JPG.7a44e45876f41798ab39bacbe9bdd970.JPG

 

Brettseiling2.JPG.38b48ae25461f41f086b03aa7ebde427.JPG

 

Så de lukka ikke dørene, skalka ikke lukene, etter seg, men kom seg opp til de voksne, til sånne som hadde vært ute en vinternatt før? Eller var det kanskje ingen der som hadde det, vært ute en vinternatt eller seilt uten dippedutter, som visste at en drukner om en gjør en feil, men som derfor ikke gjorde det? Gjorde akkurat sånn en gjør fordi det er det en alltid gjør. Sånn. Sånn. Sånn. Var de ikke der? Var det bare unge redde mennesker som ikke funker uten svakstrøm? Har vi en marine som består av hauger av noviser?

 

Neivel?

 

En får se å legge varmeteppet på plass i senga, i god tid. Det skal være kaldt på huet og varmt på føtta. I morra må jeg tidlig opp. Lister og rekker skal tenkes ut og vindushull skal karves ut.  

 

 

 

   

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg klart å dekke det meste av den ytre forma med trevirke. Ideen med å ta det grøvste på ene sida først var ikke dum. Det viste seg jo at innskjæringa til vinduer er gjort på forholdsvis beint virke, og da passer jo vinduet inni uten for mye bend og bøy. Men styrhussida skal bues, slik hele båten er det. Overbygget må flukte med dollbordet og er slik spent i samme bue som vaterbordet. 

 

Nå har jeg slipt og høvla på både sida på styrhuset, taket og et stykke framover kabinen. Det er fint arbeid, tankeløst, men kreativt på en ganske enkel måte. Buene i båten har en jo i seg.

 

Jeg syns kanskje vinduene blir litt store, sjøl uten hulkil-list. Derfor vurderer jeg å legge ei list i underkant, på langs hele båten gjennom. Den kan jo med fordel dekke det nederste av vinduene. Det er laga et "hakk" til det, men den kan jo slipes vekk om jeg finner på noe anna. 

1697601209_Vosso22aprilsbsth.JPG.5b7db2e9889c088bf6ac40b7e03116c0.JPG

 

157889697_Vosso22.aprilsbside.JPG.ddbe67ffee5de65cafdfd96133699ad2.JPG

Jeg har fjerna støttelista under takskjegget i kabinen (mørk stripe), Det er her jeg tenker å legge i ny list i teak eller eik. Så skal den fortsette under vinduene i styrhuset. Den kan også skjæres litt slik at den er breiere der akter, og slik dekke undersida av vinduene. 

 

Det som nå skjer er at innsida i fasen, karmen, er forholdsvis bein, mens veggen er bua, slik at vinduet blir flatt, og det blir litt lite å gå på i framkant. Jeg kan jo frese karmen på nytt, slik at vinduet følger veggen, om det gjør det da? 

 

Det går jo sjølsagt an å gjøre det i overkant også. Jeg har ikke bestemt hvordan "takskjegget" skal være på sida, men trur ikke det er hensiktsmessig med for mye. Det skal, sjølsagt, være griperekke på taket og da må alt være mjukt og avrunda rundt omkring så en ikke henger seg opp i noe.

 

Akter på styrhuset blir ikke buene slik jeg hadde tenkt, men det får bare være inntil videre. Jeg må klekke ut noe slitesterkt som "ripe" og kan kanskje skjære til noe av den mahognien som er igjen av det ødelagte dollbordet. Eike- eller teaklister blir det mange titalls meter av uansett, så kanskje feller jeg inn litt mahogni hist og pist?

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig arbeide! Antar det var kopifres du snakka om? De fins med kulelager oppe og nede. En annen variant - som også følger med de fleste overfreser - er kopiring. En ring man monterer omtrent som pottesetet på do, bare på fresen. Man bruker en ring som er et nummer større enn diameter på fresen, og så lager man en mal som tar høyde for dette.

 

Det fine med begge varianter er at du kan lage en mal i 3-4mm kryssfiner. Den kan man så feste inntil overflater som finner på mye rart, og dermed frese ut en eksakt fals som følger overflater. Men i noen tilfeller kan det jo være en ide å la falsen være i ett plan og la, som her, båten "follow the flow" rundt den. Altså at glasset står beint mens båten bøyer og bukter seg utenom det.

 

Så også antydning til sinkeskjøt. En halv en. Som hobbymøbelsnekker gir jeg mitt bifall! :) Dog - jeg bruker helst verktøy med 1 Vidarkraft i stedet for X antall watt. Forskjellen på å høvle fals med håndhøvel og overfres er en liten ojsann som fikses med en dråpe trelim og tape, til en real stjernehoppsan som bidrar til at tennved-haugen øker...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Artig at folk ser hva det kan komme til å bli i kaoset! Ja, det er en halv skjøt i det bordet som er felt inn akter. Egentlig var det mer av det, men så ble det justert ned av ønske om mer lys. Jeg "føler" at det ikke blir bra nok, men har rett og slett ikke tid til å gjøre det rett. Akkurat baki der måtte jeg lage en fast forbindelse for å slippe å få en ukontrollert bevegelse i trevirket under vindusruta. Det er ferskvannslekkasjer som "tar" trebåtene på Vestlandet. Jeg veit jo ikke åssen disse forskjellige trestykkene vil funke sammen når båten skal ligge i sjøen året rundt. 

 

Interessante nye informasjoner om fresing. Må nok sette meg litt mer inn i det!

 

I dag har jeg slipt ned den øvre delen av kabinveggen og retta opp slik at det blir ei bein linje fra langt forut til enden av styrhusveggen. Så har jeg proppa det jeg hadde av skruehull og avslutta med å pjåte på mengder av gummistoff. Jeg bruker denne "Multibond" fra Biltema fremdeles. Skal slipe etterpå, og om det slipper, eller ikke sitter/tetter ordentlig, legger jeg på Simson Deck Caulk oppå. Den er veldig "tynn" og mjuk og dertil ekstremt grisete, men fyller så og si alle sprekker. Her er det jo egentlig ikke natespor, så det blir bare svarte riss igjen etterpå. 

 

Det ser ikke ut som noe er gjort de siste dagene, sjøl om jeg har brukt time på time med justeringer. 

 

For å illustrere hvor lang tid det tar, og hvordan en får brukt opp en halvtime god kjølig ettermiddagstid, har jeg tatt et bilde av to små trestykker. Den ene passer akkurat inn i et hull frampå styrhusveggen. Den andre er speilbildet. Speilbildet ble laga først. Heldigvis bruker jeg de samme redskapene oppatt og oppatt, slik at jeg kan dem ut og inn, så prosessen går ganske fort. Men det blir jo små brudd i arbeidet hver gang detaljer skal rettes opp. Vanligvis tar jeg ikke bryet med å lage så små trestykker. Jeg skjærer heller ut et større, i ei form som er lettere å kopiere.

 

Det større spørsmålet, det jeg stiller meg sjøl, og stadig prøver å besvare - og som andre spør meg, seg, eller andre med liknende uhyrlige prosjekter, er: Hvorfor i huleste driver jeg med dette? Hvorfor ikke kjøpe en fullstendig brukbar, vakker, flytende, farbar, krysser? Du får dem i dag for en langt lavere pris enn det jeg har brukt på Vosso! 

Det er egentlig ikke et spørsmål som lar seg besvare. På den annen side trur jeg det finnes tusenvis av vanlige halvgamle menn - og noen damer - som lever med svaret. Som er sånn. 

335624229_Tosmtrestykker.jpg.8bf85fa4e2ff0fda10e71773c4e91b4b.jpg

To sånne små trestykker asså.

 

Eller dette behovet for å gjøre det sjøl. Fullt ut. Jeg spurte, for et års tid sida, om jeg kunne få kjøpt trepropper av noen som hadde. Mange svarte at jeg jo burde gjøre det sjøl. Jeg tenkte at jeg ikke gadd, men nå lager jeg jo propper i ett kjør. Siste bordet jeg lager propper av er svært tungt og fullt av al, eller malm. Midt i det var det en god kvist, og den ble med i en av proppene. Proppene er bittelitt for store for høla, boret er 12mm og proppene 13, så det må romsteres litt, men så sitter de da - som støpt. Midt foran på styrhuset, der jeg har brukt et helt utsøkt trestykke i kvistfri kjerneved, lå brått denne ene kvistproppen i hånda mi. Jeg stussa litt, og kjørte den inn i det sentrale hølet, midt i glaninga! Hvorfor? Fordi jeg kan! 

Trepropper.JPG.c35895daac9d8950ce493bacad0e4d48.JPG

Jeg trur jeg skal legge taket ferdig, altså epoksy+kryssfiner, neste uke. Helga må jeg ta båtfri. Fruen har helgevakt og barnet kan ikke overlates til seg sjøl. 

 

Først når det nye taket er lagt, og dette og det forut har fått et nytt lag tokomp hvitmaling, kan jeg åpne opp presenningsteltet og få litt mer overblikk. Jeg trur styrhusveggen vil fortone seg som litt stor og ensarta, så det blir nok mørke lister både midt på og over sidevinduene. Jeg er egentlig veldig spent, for jeg veit ikke helt hvordan båten ser ut...    

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har jeg et spørsmål: Hvilken epoksy kan jeg bruke til taket? Jeg har brukt West System sine produkter, men må ha mer resin. Forrige gang jeg var innom forhandleren, etter mer herder, fikk jeg ikke kjøpt bare herder, men måtte kjøpe ny "pakke". Jeg trur ikke disse epoksiene, som skal brukes til liming i trebåter er så vesensforskjellige. Altså kan jeg bruke en billigere, men hvilken? Søk på google hjelper ikke - det er så mye annonser og tilbud fra ymse nettbutikker, at sjølve produktet forsvinner. Antar at Biltema har det, men hvilke kvanta? Jeg skal jo dekke dette styrhustaket, ca 4 kvm, i tre strøk. Det skal også være duk. Jeg antar at det finnes produkter på nettet, men å kjøpe usett, gjør jeg ikke uten engstelse. Om West System ikke er dyrere, relativt sett, kan jeg bruke det, men noe sier meg at det må være overpris på mye av dette...

Link to post
Share on other sites

Hei Erik

 

Ta deg en tur bort til Dolvik boats i Marikoven på Askøy...

De bygger/driver med kaldbaking av trebåter...

Det de ikke vet om disse produktene er neppe vært og vite.. jeg vil tro du får kjøpe av de...

Og det er bare 5 min kjøretur for deg...

 

dolvik_reparere_trebt_thumb.jpg

 

DSCF0028_1.jpg?content-type=image%2Fjpeg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Ida Marie III, jeg begynte jo arbeidet med epoksy med et besøk i Dolviken. Fikk mengder av god kunnskap og en eksklusiv gjennomgang av arbeidet der nede. Det er jo flytende flygler de lager, men prinsippene er jo de samme. Der går det sjølsagt i fat og ikke i små metallbokser. De hadde sjølsagt bare til seg sjøl, og overlot meg til det private. Men tanken var jo skapt: Det er litt sånn som med aceton til industri og neglelakkfjerner i flakong til feminine tånegler. Samma stoff men eksponentielt forskjellige prisnivåer. 

Nå trenger jeg jo ikke et fat, så jeg benytta meg av tråden som Ruffen54 tipsa om. Har foreløpig kjøpt duk og slikt, sida jeg har litt av både herder og resin, så får jeg se hvor lang tid de bruker på å levere.

 

I dag har jeg vært på handletur hos Norebo i Åsane. De har 4mm bjørkefiner - som de fleste trelasthandlere, men også snekkerkvalitet av furu, samt både eik, ask, lønn, bjørk og anna snadder (valnøtt, mahogni, og sånt). Veit ikke om jeg egentlig har bruk for anna enn eikelist (9x21) og furu (1"x4"), men det ligger i dilla og manien å ta slike turer, lukte på, ta på og studere på om en noensinne skal ha noe slikt. Er en avhengig er en avhengig. Jeg kjøpte også litt 2tom4 i super-kvalitet. Antar jeg kommer til å starte på innredninga mens taket skal herde/tørke/sette seg.  

 

Funderer nå på om jeg skal lage listverket på sida av taket før jeg fester fineren og hiver på epoksy, eller om jeg legger lista på etterpå. Kan kanskje lage et utspring på sida, i tilskåret furu, og så legge ei list uttapå den igjen, til slutt. Det ble ikke bra da jeg gjorde det på kabinen. Avslutninga av duken festa seg ikke ordentlig på den lista jeg la ytterst på taket. Må tenke litt på det.

 

Heldigvis skreiv jeg ned, og la ved bilder, da jeg la tak sist. Alt ligger her i denne prosjekttråden. Av og til gremmer jeg meg over det, at jeg er så ekshibisjonistisk, men det er innmari fint å kunne bla tilbake og se hva jeg faktisk har gjort! (Og har vurdert å gjøre)

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg, endelig, fått første dose av vaksinen! Jeg har tatt det litt med ro, derfor, men i morra må jeg starte oppatt for fullt. Ved inspeksjon i kveld så jeg at det ytterste vaterbordet har begynt å slå seg, eller miste litt av det vertikale lengst akter. Det var skrudd fast i det indre, men spenningene i det tørkende virket er åpenbart for store. Jeg burde kanskje hatt tvinger a la limtvinger (i helmetall og "tightere" vindinger)? Kan hende jeg kan få retta det opp med vanlige tvinger, men så må det jo festes. Ikke tale om at jeg slipper det opp. Får det aldri nedi att. Undrer meg på å bruke "innsatsmuttere" som kan felles inn på utsida og bolter som heller får være på innsida. Finnes slike i syrefast? Er det noen som har ideer til hvordan jeg kan få klemt disse spente borda inntil hverandre?

 

Jeg har ikke noe bilde av sjølve spriket lengst akter, men fant dette i et tidligere innlegg, fra i fjor sommer:   

 

 

Bordet er skrudd fast i det indre, som ligger på innsida av karmen/ripa/sargen, men det har åpenbart ikke holdt. Om det er nederst det slipper, kan jeg jo kjøre på ei kraftig list, men det var ikke helt det som var meininga.523332032_Ytreskvettbord.jpg.01dec74b921197dc1ea62308cc4c721c.jpg

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det hender jeg er nødt til å sette meg ned ved TVn og se noe som gir vyer og glimt av nye horisonter. Dermed, som lineærbruker, må en bla seg fort forbi allskens mat-, oppussings-, boligsalgs-, kroppframsynings-, og andre humbug-programmer. Om en da ikke er fryktelig opptatt av USA etter Trump, eller Brittania etter Brexit, havner en fort på natur. Der, langt nede på min meny, kan en følge "Den stora älgvandringen". Det er som Bergensbanen og Hurtigruta, bare med hakket mindre variert natur. Ikke fryktelig spennende, men sånn at en kan tenke litt lange tanker samstundes.

 

Jeg føler at jeg er i den gata nå.

 

Det har tatt meg åtte timer å lage lister, og så å høvle, slipe og justere takets råform, før det skal dekkes med epoksy. Det går så treigt, men er veldig kjekt! Med første dosa av Pfitzer, er jeg snart på den sikre sida av Styx! 

 

Jeg har i grunnen begynt å vinne tilbake et relativt optimistisk grunnsyn.  Trur jeg.

 

Jeg har skaffa meg mye tilleggsutstyr fra West-System per nettbutikk, og med en leveranse fra Norebo av listverk, furu og bjørkefiner er jeg trygg på reservoaret av slikt som trengs.

 

Jeg har også vært innom Biltama for å sikre hud, øyne og lunger, men måtte asså innom apoteket etter hansker. Disse, pudra, er antagelig bedre til fipling i kroppsåpninger enn til utsmøring av epoksysparkel, men er det en får. Sannsynligvis ligger det et hopetall svarte nitrilhansker et sted og lurer, sammen med tommestokker, bits og tømmerblyanter. Sist jeg var på jakt etter sistnevnte, fant jeg fem kulepenner og en pakke halvtransparante tusjer i kaoset mitt. 

 

Det er håpløst å rydde, koste, eller støvsuge. Slipinga inne i teltet omhyller alt i fint støv, og elhøvlinga krydrer alt med spon.

 

Nå er taket ferdig, i sin grunnform. Helt forut skal det slipes til etter at fineren er lagt på og limt fast. Jeg har festa ei teakfjøl (en slags list eller dekk-stav jeg fant på Biltema) under takutspringet (skjegget). Så har jeg litt tykkelse å gå på om jeg ønsker en klar dupp der. Jeg er ikke helt sikker på hvor vannrett taket er, men uansett vil det fortone seg mer bua og jeg får en "nedoverbakke" helt i front. Jeg har litt justeringsrom mellom påliming av fineren og pålegging av glassfiberduken. Planen er å legge ei smal og tynn list, i eik (20x09) helt framme før siste nedsliping. Om den skal dekkes med glassfiberduk eller skrus på utvendig, veit jeg ikke ennå. Akter og på sidene har jeg laga (skåret) tjukke lister i furu. Disse er laga bua, bøyde, slik at de ikke skal finne på å endre form underveis. De er også laga med godt monn så jeg får slipt og spikka dem slik jeg etter hvert vil ha dem. Det er et problem med langfibra tynne lister. De egner seg godt til å legge på helt til slutt, men midt inne i prosessen blir det fort ei barriere. 

 

Jeg syns det er deilig å ha kommi så langt at jeg kan begynne å forme huset så det blir mjukt og avrunda.  

 

1343436468_Vossotak1.521iii.JPG.a1280f21ec8c491c21b2c8c2500c08d9.JPG

 

41639976_Vossotak1.521iv.JPG.e50ab7c69feec0226cfae5ea087c8f68.JPG

 

1497199138_Vossotak1_521i.JPG.c6fe2cfea5f80b8ac7bbd698b7bdf1b2.JPG

 

2068095999_Vossotak1.521ii.JPG.008c61a15345254ad9349de48ad0b855.JPG

 

PS

Det ytre skvettbordet/vaterbordet, var ikke så stivt som jeg trudde. Det er ikke noe problem å klemme på plass att. Nå får det bare vente til taket er ferdig og skal "sette" seg. 

DS

 

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er en del år sida jeg la epoksy-finer-tak sist. Jeg husker det var et stress og et rot med klissete plasthansker og nitid blanding av resin og herder. Derfor hadde jeg hamstra inn alt jeg erindra at jeg trengte, laina opp alt på plasser der jeg skulle komme til lett. Hadde liggende lister og skruer, kluter og alt slikt. Hva kunne gå galt? Da jeg pussa opp småbåten i august måtte jeg ha nye pumper, både til resin og herder, og for å ha alt i rett konsistens kjøpte jeg ny herder. Disse, resin og herder hadde jeg skvulpa på. Det skvulpa fint i begge. 

 

Det som skar seg var at den nye pumpa i den nye herderen hadde mista plastslangen nedi boksen. Hvordan det har skjedd, aner jeg ikke, men etter å ha pumpa 15 støt med resin oppi den nye, blanke, gullreine blandebøtta, kom det intet ut av herderen. 

 

Etter mye styr, mellom anna tømte jeg herderen i en tom boks, fiska opp plastslangen med en knipetang, osv., viste det seg at pumpa var gåen. Etter å ha grisla med alle disse klisseriene kom derfor turen til den nyinnkjøpte boksen med aceton fra Biltema. Den hadde sånn trykke-inn-på-sida-skrukork. Det gikk ikke, særlig ikke med plastinnhylla klissefingre. Dermed ble den brukki opp med tollekniv. 

 

Etter mye fintenkning, etter å ha fått att en forholdsmessig reinhet rundt omkring, måtte jeg bare blande stoffene per volum. Det nye blandeglasset fra West-System hadde målestreker per 50ml. Dermed ble det en voksen dose per blanding for å få det passelig nøyaktig. Altså måtte det jobbes fort, med pålegging av mer enn ei plate per blanding. 

 

Blandinga strøk jeg ut med plastsparkelplate. Enkelt og greit.

 

Jaja. Det gikk jo på et vis, men om det er rett blandeforhold veit jeg jo ikke ennå. 

 

Nå får båten bare ligge til alt av epoksy-påstrykninger har herda. Det ble jo rikelig, så jeg skvetta på litt hist og pist der det kanskje skulle ha vært limt lell.

 

Nå får i håpe 2-9 grader er tilstrekkelig, ellers må jeg finne på noe anna å gjøre mens jeg venter.

2075474500_Vosso2.5Bjrkefinerepoksystyrhustakfrpstrykning.JPG.77430ffd7bf62ab73f1c747f0f8868dc.JPG

Fineren lagt på, og skrudd fast sånn passe, før påstrykning av epoksy.

 

193201013_Vosso2.5Bjrkefinerepoksystyrhustak.JPG.312690ae595f03a29075e39bfcb5fffd.JPG

Om det ikke hadde vært for styret med de håpløse pumpene hadde dette vært den enkleste epoksyjobben i verda. Platene passa nesten perfekt. De små sprekkene i skjøtene som ble danna pga bøyen forut på sidene, la jeg akter på taket. Dermed blir det enklere å få en helt glatt og blank flate i "fasaden". Platene er lagt med 3-7 cm laust ut i lufta. Det er bra å ha litt å gå på. 

 

 

Jeg la på den omtalt lista (teak, slik som i resten av fronten på styrhuset) i framkant av taket før jeg la på platene. Fremdeles har jeg en ide om at det skal slipes noe forut.

1594435337_Vossoepoksybjrkefinerteaklist.JPG.281349b623a974a3c703212e82b354ba.JPG

Det som overraska meg var at taket egentlig ikke buer særlig - i lengderetning - midt oppå. Det er på sidene det buer mest. Det kommer nok mye av at jeg brukte vesentlig stivere underbord denne gangen. Det skal jeg huske på, for denne gangen var sjølve pålegginga av platene mye lettere. Begrensninga som lå i de tjukkere borda hindra meg i å overskride plastisiteten til fineren, som på sett og vis er den samme som i treverket.

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stakk en tur bortom på mandag, og konstaterte at fineren satt fast og at herdinga gikk sin gang. Dermed lot jeg alt være i bero og utsatte neste trinn til i dagen etter, altså i dag. Jeg hadde også pjåta rest-epoksy nedi sprekkene mellom vaterborda sb. Nå i dag så det veldig bra ut. Tvingene er tatt av vaterborda - som holder forma. Skruene er skrudd opp fra bjørkefineren og kanten er høvla og slipt ned så alt er kant-i-kant. Her skal det ikke overdrives, så jeg må ta det litt sakte. Jeg har saga til rett kant av fineren akter på taket og lagt ei 9x20mm eikelist der. Det skal sparkles i skruehull og skjøter, og så skal jeg legge på duk før siste påføring av epoksy. det skal jo males hvitt, men om jeg nå setter på pyntelist etter duk, eller setter på lista og legger duken oppå - maskerer og maler hvitt ut til eikelista, har jeg ikke bestemt meg for. Jeg antar at taket heller akterover når båten går i sjøen, kanskje til og med når den ligger i ro. Det skal være kant akter på det, men om jeg også skal lede takvann vekk med listverk, veit jeg ikke. Det handler jo om ferskvann høst- og vintertid, striper og sverting.

 

1367835824_Vossoepoksybjrkefiner4_5e1.slipingasba.JPG.2d31798142be0cf03f6a2a266a176269.JPG

 

1511678074_Vossoepoksybjrkefiner4_5e1.slipingasb.JPG.602c1038f4e42ee44402265734eb63a8.JPG

 

753515733_Vossoepoksybjrkefiner4_5e1.slipingfbb.JPG.5e8bae3f7092a33f93e6d7421f3a0fd9.JPG

 

1128020476_Vossoepoksybjrkefiner4_5e1.slipingf.JPG.ec089523951429a22d86c0126311b55f.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...