Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Dette blir bra det   :smiley:     Hva er det du har limt på panelet som plotter og brytere er montert inn i ?

 

Hva tenker du på Knude?

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ahh.. Jeg har brukt en såkalt Tetti plate, det er en skumkjernet plate med glassfiber mesh og en eller annen form for bindemiddel på hver side. For bruk i baderom osv egentlig. Men er ganske solide samtidig som de er lette å jobbe med, har lav vekt og er rimelige. Blir å bruke de noen steder i akterkabinen også hvor jeg egentlig tenkte å bruke 15mm kryssfiner. Dette på ikke strukturelt utsatte steder altså, men noen steder der dette vil være bedre å bygge i samtidig som jeg vil spare mye vekt.

Når jeg begynner på dette og bilder kommer så skjønner dere hva jeg mener.  :yesnod:

 

Link til tettiplater på byggmax

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Matros stiller plutselig til tjeneste!

 

Du er alltid velkommen Toro (MolBo).  :yesnod:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skjer ikke så mye for tiden her. Begynt å plate så vidt i akterkabinen.

bilde

 

Fått satt inn ny kvernpumpe fra septiktanken og begynt å demontere badet så jeg kommer bedre til når nytt opplegg skal monteres. (Klikk på bilde så blir det rette veien)

bilde

 

Ellers så har jeg fått malt litt hvitfarge i styrhuset. Må begynne å få ryddet litt rundt i båten, skal til å bestille en halv kilometer med kabel nå. Blir deilig å få det elektriske ferdig når den tid kommer.

Drømte her forrige natten at jeg startet båten å tok en prøve tur. Det må jo være et godt tegn.  :giggle: (Klikk på bilde så blir det rette veien)

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Må begynne å få trukket kabel nå. Kommer ikke så mye lenger på interiør siden før det er gjort.  :smiley:

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er vi igang med geoblasting av skroget
 

bilde

 

Her på bilde under kan dere se enda fler skader i skroget komme til synet. Det har skjedd noe alvorlig med denne båten på ett eller annet tidspunkt. 

bilde


bilde

 

Geoblast for dere som lurer; er å ta 90% luft og blande dette med en miks av 5% kalk og 5% vann for så å sprute dette på skroget med rundt 8 bar trykk. Voila, en lite støvete måte å gnage litt på et båtskrog.  

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da var geoblastingen unnagjort.

bilde

 

Mye jobb som gjenstår. Bestilt en halv kilometer med kabel som skal stappes inn her og der. Sikringspunkter, batterier, brytere, lys, sensorer, alarm . . . . . . osv

Har gitt opp akterkabinen for i år. Den får bli neste vinters prosjekt. Har ikke noe umiddelbart behov for den. Heller konsentrere meg om styrhus, bysse, forkabin og skrog.   :diving:   :lol:

 

Ha en flott dag alle sammen. Når det er noe mer spennende så spretter det opp mer her.  :yesnod:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da var geoblastingen unnagjort.

 

......

 

Sett bort ifra skadene så skulle jo dette være en jobb jeg satte bort for at glassfiberpesten skulle til livs. Det må jeg være ærlig på å si at den ikke har gjort. 

 

 

 

Selv brukte jeg wolframkarbidskive fra biltema satt på vinkelsliper. Denne fjernet alt bunnstoff og harvet opp alle blemmer slik at disse åpnet seg selv om jeg ikke slipte meg igjennom gelcoat ellers. Brukte ca. 20 timer på min Viking på 42 fot. Noe som skulle gi meg en timepris på i hvertfall 1000 kroner sammenlignet med hvis jeg skulle satt bort jobben til noen med blåseutstyr... 

 

Penger jeg kunne bruke på andre ting...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brukte han 3 dager med geoblasting ?

 

Ja, men basert på noen enkle kalkulasjoner så regnet jeg ut at han kunne klart to båter på en dag om han hadde jobbet like effektivt som han gjorde når han faktisk holdt på. Som jeg sa innledningsvis så var han veldig glad i å prate med alle forbipasserende. Derav jeg også anbefalt om andre skal bruke han, med å faktisk få en fast pris slik at det ikke spiller noen rolle hvor lang tid han bruker. Men når det kommer til geoblasting og plast pest så var ikke dette veien å gå, han har jo til syvende og sist ikke klart å fullføre kontrakten vi inngikk. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ja, men basert på noen enkle kalkulasjoner så regnet jeg ut at han kunne klart to båter på en dag om han hadde jobbet like effektivt som han gjorde når han faktisk holdt på. Som jeg sa innledningsvis så var han veldig glad i å prate med alle forbipasserende. Derav jeg også anbefalt om andre skal bruke han, med å faktisk få en fast pris slik at det ikke spiller noen rolle hvor lang tid han bruker. Men når det kommer til geoblasting og plast pest så var ikke dette veien å gå, han har jo til syvende og sist ikke klart å fullføre kontrakten vi inngikk. 

 

Hva er det som ikke har blitt gjort ?

Skroget mitt er sandblåst - med bra resultat.. men jeg har ikke noen problemer med plastpest. Ønsket bare å få vekk gammel maling etc. 

 

bilde

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det som ikke har blitt gjort ?

Skroget mitt er sandblåst - med bra resultat.. men jeg har ikke noen problemer med plastpest. Ønsket bare å få vekk gammel maling etc. 

 

 

Om du ser på det nederste bilde i post #139 så ser du at blemmene som ikke ble punktert av meg på forhånd fremdeles er lukket og et problem. Dvs, flere timers arbeid med å frese ut en etter en. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

aha..ja nå ser jeg det.. kjipt, spesielt hvis han har sagt at han skulle få det til.

Kanskje sandblåsning er litt "kraftigere" - biter bedre. Men du ser hvertfall bedre hvor du har blemmer nå da..

Står jo svart på hvitt i tilbudet at han skulle åpne blemmene, men ja værste jobben er jo gammle bunnstoffet som skulle fjernes. Satse på noen fine dager så tenker jeg blemmene forsvinner i en fei.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Han har med andre ord ikke levert det han lovet...  :thumbsdown:

 

Vel, han har levert halvparten av det han lovet da.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt dagen på å rydde etter Geoblasting karen...
 

bilde

bilde

bilde


Noe som tok sin tid (Sinnsyk tung den sanden), så kunne jeg begynne med å frese ut blærer. Har holdt på i 6timer i dag med å frese. Ca halveis nå.
 

bilde

 

 

Fant forresten også ut at det var her og der han ikke har Geoblastet skikkelig, sikkert bare en forglemmelse, men ergerlig likevel. 
 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...