Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Blir mye sparkling før primes...

Litt sparkling blir det, men det tar jo ikke så lang tid.  :smiley:

 

Oi.. det var mange hull gitt.. nesten så du bare kunne sanblåst hele skroget. men bli sikkert bra når du er ferdig ☺ det skal vel tørkes ut en god stund og?

I utgangspunktet så er Geoblasting det samme som sandblåsing, bare mindre støv. Men tror Vestfold Servicepartner trenger litt mer tid på å lære seg utstyret sitt.  :giggle:

 

Ser ut som om sandblåsning er mer effektivt ja....

...og mye sparkling.. men så blir det bra når det er ferdig  :thumbsup:  :thumbsup:

Blir kjempe bra tilslutt!!!  :yesnod:

 

Hvordan tenker du videre nå, i forhold til tørk av bunnen? Vil du bygge noe rundt og sette varme på? Eller skal du ta tiden til hjelp å la det tørke naturlig? Flott prosjekt dette, av en flott båttype. 

Planene min ang tørking er å la det tørke naturlig. Stenge luft inne øker luftfuktigheten og treger ned tørke prosessen. Så blir det først et lag med primer, så sparkel, 4 - 6 lag med primer, et lag med hardt bunnstoff og så et lag med selvpolerende.  :thumbsup:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da var jeg over halvveis. En side er frest ferdig og 1/3 av andre siden tatt.  :smiley: 
 

bilde


Gått ganske greit å frese faktisk.  :yesnod: 
 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

hvor mye kostet geoblasting

Er ca rundt 300,- pr fot han tar.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da begynner det å bli ledninger i båten igjen...  :yesnod:

 

bilde


bilde


Fjernet de gammle råtne tenningslåsene. Teit å ha en nøkkel for hver motor. Knapp, det er visst det som er i vinden i dag.  :thumbsup:

 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Går smått fremover.

 

bilde

Nå skal båten straks sparkles og primes på utsiden. Skal bli godt å få gjort ferdig.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Planene min ang tørking er å la det tørke naturlig. Stenge luft inne øker luftfuktigheten og treger ned tørke prosessen. Så blir det først et lag med primer, så sparkel, 4 - 6 lag med primer, et lag med hardt bunnstoff og så et lag med selvpolerende.  :thumbsup:

 

er det ikke bedre å sparkle før priming?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jaja.. Grunnlaget med epoxy primer lagt på.

bilde

Holder på litt inne også, men er ikke så mye "synlig" som skjer akkurat nå. Så da blir det ikke så mye interessante bilder.

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å legge på strøk på strøk med epoxy da...  :sweat:  Litt musikk på radioen og en dose pågangsmot så kommer jeg nok i mål her også.  :thumbsup:

 

bilde

 

Deilig å se at det begynner å bli helt under båten igjen.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei sann!

Trenger litt hjelp til å identifisere hva som er hva av disse ledningene. Noen som kan hjelpe?

 

Starter

bilde

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Morten,

Vanskeleg med koblingsskjema på desse gamle skutene, men fritt oversatt etter hovudet og ein annan så skal strømmen gå slik til startaren din:

bilde

Den svarte kabelen som går til startbrytaren blir kopla saman med den svarte frå + batteri eller ein annan sikra krets i instrumentpanelet (mest truleg)...... så den svarte 4/6 m2 på batt+ trulegvis kan koma frå dynamoen. dette kan du også måle deg fram til eller sjå det fysisk kansje.

Denne går direkte til ein litt kraftig trykkstartbryter på instrumentpanelet av sikkerhetsgrunner, då er det ikkje noko relè som kan brenne/henge seg opp og forårsake at startarane heng på og brenn opp. Det hadde halde med eit 30 ah lysrelè for stramstyrken si skuld men ikkje sikkert nok.

Helsing

Jan Hallgeir

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Juleribba er fortært, raketter skutt opp og sjampisen drukket... Klar for det nye og godt nyttår til alle sammen.

 

Jeg har hatt en liten knekk, prosjektet er som dere sikkert har fått med dere, langt større en hva jeg forventet. Å total renovere en båt var aldri i tankene mine og det har vært noen tunge tanker om hele prosjektet for min del. Ja, til og med en tåre. Tanken på om jeg har mer ork, mer pågangsmot og ikke minst kunnskapen nok til å få dette i mål ligger tungt på skuldrene mine. Det koster mye penger å ha to båter i opplag noe som gjorde at jeg ble nødt til å selge seilbåten for en langt lavere pris en jeg hadde forventet, ikke bare for å få den vekk, men hadde jo også et innbrudd i seilbåten, hvor de rasket med seg det som var av utstyr. Forsikring på båt??? Joda, jeg hadde den beste forsikringen man kan kjøpe for penger, men det hjalp jo svært lite siden mesteparten av utstyret var mer enn 5 år gammelt. Da blir det ikke store utbetalingen også trekker de jo fra egenandelen i tillegg. Så ja da... Ansvarforsikring holder i masse vis. De gir deg ikke ei krone tilbake likevel.

 

Nå er det nye året på trappene og tanken på å gå en sommer til i møte uten båt er for meg tortur. Derfor bretter jeg igjen opp armene for å få denne båten; om ikke ferdig, vertfall sjøklar til våren.

 

Problemene jeg står ovenfor er:

Motor (Starter de?)

Motor sensorer

Motor elektrisk

 

Største frykten min nå er om motorene starter etter å ha stått på land 1 1/2 år. Det skulle være en kjapp jobb å shine opp det elektriske på motorene men som ALT annet på denne båten så snudde dette seg til et helvete på jord.

Jeg har bannet og forbannet han jeg kjøpte denne båten av så mange ganger at jeg rett og slett er tom for nye forbannelser å hive på han. :saint: 

Vel, nå som dette er ute av systemet så blir det igjen oppdateringer å få fremover mot våren. Som Solan sa "Kom arbeidslyst å treng deg på, her skal du motstand finne" 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 349
×
×
  • Create New...