Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Ja det blir knall  :smiley:  Å følelsen da, av og ha gjort alt sjøl. 

Da etter riving, utfordringene som oppstår, bygge nytt og endre på ting, fremgangen,  noen skritt tilbake, prøve seg på noe nytt,

måtte ofre en dråpe blod og få en blå finger, og ikke minst følelsen av å ha mestret det, som igjen fører til en belønning,

sånn som en kaffekopp.  Det er en herlig hobby.  Stå på videre Morten.

 

En ting til: Herlig at noen tar vare på disse gamle damene  :thumbsup:   :yesnod:

 

 

Hei!

 

Slik situasjonene er på båtmarkedet i dag er det vel ingen som kjøper prosjektbåter for å tjene penger ved et salg av båten. Drivkraften er vel mer et ønske om å ha en givende hobby der man får praktisert forskjellige typer håndtverk samtidig som man kan oppgradere til en større båt uten for store inngrep i lommeboken. Et stort pluss med å gjennomføre et slikt prosjekt er at båteieren får inngående kjennskap til de tekniske installasjonenen i båten samtidig som kvalitet og finish på arbeidet kan løftes til et akseptabelt nivå.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med et fullt ut gjennomførbart prosjekt :thumbsup:

 

Helt enig med dere begge to.. jeg snakker kun for meg selv.. men jeg renoverer ikke opp en båt for pengene, uten for at jeg liker båten, skroget...og det er en super hobby. #denfølelsen  :giggle:  :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God aften godt båtfolk.

 

Lite oppdateringer her akkurat nå. Mye annet som opptar mye tid: jobb, seilbåten, frua, osv...  :lol:

 

Har ikke hent så altfor mye i båten. Var noen timer der i dag å fikk vasket motorrommet så godt det lot seg gjøre. Ideelt sett så skulle motorene vært tatt ut og motorrommet vasket og malt, men nå må jeg begynne å begrense prosjektene å velge kampene mine. Uansett så hadde jeg nok aldri satt dem inn igjen om jeg tok dem ut, heller byttet mot noe nytt. MEN!!! det får vente foreløpig.  :giggle:

 

Ellers vil jeg ønske alle en flott uke så kommer det snart mer med bilder. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har det vært stille lenge.
Blitt mye annet som har opptatt tiden min, men nå er jeg i gang igjen.  :diving: 

I går så fikk jeg snekret nytt gulv i styrhuset. Så da er første trinn av dette ferdig.  :clap: 

 

bilde


bilde

 

Fortsatt litt luker osv som skal til, men da ruller vertfall ballen igjen.  :smiley:


bilde


God helg til dere alle sammen!!!  :thumbsup:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se at det skjer ting, vi venter alltid på neste episode! :yesnod: 

Jeg synes du er flink, og har stor tro på deg. Men du må legge alt annet til side, og konsentrere deg om det viktige! :giggle:

Uten å legge noe religiøst i det, men hører du ikke at båten sier: - Du skal ikke har andre hobbyer enn meg!

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Du kan få sagt det du Zitt, men er helt enig. "Hunger for updates"  Heftig prosjekt på en flott gammel dame.  SoBo nevnte det tidligere her. "Herlig at noen tar vare på disse gamle damene".  Og når du har svetta nok, og det selvgjordte velgjortde siger ut av båsen og putrer ut på tur, ja da kjenner man følelsen.  :clap:  :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Fått vært en liten tur i båten i dag også.
Fikk revet ned takplatene som var fulle av mugg og råte.  :rolleyes: 
 

bilde


bilde


bilde

 

Planen min her er vel egentlig å pusse og sparkle slik at taket og kanter blir glatte for så å lakke dette etterpå i stedet for nye takplater.

Grunnene til det er følgende: Vedlikeholdet blir lettere og det er lettere å oppdage evt. fremtidige lekkasjer før det gjør skade på trevirke. 

Det er sandwitch så varmetapet tror jeg blir minimalt i forhold til åsen det var tidligere, om noe skulle være på minus siden så vil vel det være evt. regn "støy" på taket.... Men det er jo bare koselig lell. :giggle:  

 

 

 

God helg... igjen.  :lol:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Morten!

Jeg måtte opprette en konto for å komentere ditt prosjekt!

Jeg synes dette ser meget lovende ut! Ja det er mye og gjøre og ja det er lett begynne litt her og der! Det er vel smart og gjøre de grep som må til for at andre ting ikke skal bli noe balanse spill! F.eks gulvet ditt som ser knall flott ut!

 

Toro

Link to post
Share on other sites

LeviCorsair: Er vel ikke så mange overraskelsene igjen håper jeg. Men én ting som fortsatt bekymrer meg er glassfiberpesten, den har jeg enda ikke full oversikt over.  :diving: 
 

bilde


Er utrolig mye på baugen men ser ut til å roe seg akterover.


Ellers så har jeg fått ryddet godt opp i styrhuset, så nå er bygging rett om hjørnet.  :thumbsup: 
 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger masse informasjon her på forumet hvordan du skal behandle det - Du må nok starte med å få sandblåst hele skroget. 

Snart dags for bygging i Levi'n også.. bare litt maling som kvarstår....litt lys farve gjør stor forskjell. Skulle gjerne hatt litt mer (fri)tid....for gøy er det å pusse opp båt !!  :thumbsup:  :clap:

Link to post
Share on other sites

Hei :-) Ser litt ryddigare ut no ja !

Kommentar til lysreflekser frå tak... tja i mørket vil lys frå land og lykter og egne instrumenter reflekteres i alt som kan reflekteres, men taket er sjølvsagt ikkje eit stort problem, men eg ville nevne det. Lyset når alltid opp i taket. Spesielt mobilladere og skjermer kan irritere. Men det er også nok med småbølger, og de har vi heile tida?, så krenger båten slik at fyrlys treff taket.

 

Enklaste i taket er å trekke tynne plater og skru de opp med pyntelister i mellom. Mangler det lekter å skru de fast i så kan du lime det opp på forhånd.

Husk å legge trekkerør eller kabler til alt framtidig. Høytalere/antenner/ viskermotorer/dekkslys/søkelys/gps/radar osv.

Erfaring frå egen oppussing er at eg ofte ønsker å endre ting seinare. Vert liksom ikkje fornøyd med første fiks. Eller at plater må ned igjen fordi at det er meir hensikt å plassere kabler eller slanger bak der vs der de ligg i dag. Måtte feks ned med ganske mykje innredning for å flytte kabel til kartlampe fra dasjbord framme til salongbordet bak fører...

 

Sjek skikkelig !!! at vimduer har gode pakninger før du begynner å kle vegger og tak.

 

Plastpest er sjeldan alvorlig. Prøv å få med nokon utanforståande til å vurdere. Mest sansynlig ville eg annbefalt å bare bruke bunnstoff som normalt.

Link to post
Share on other sites

Hei.Ser at du har hvite prikker i skroget under. Er dette blærer du har skrapt av ?. Isåfall, kom det illeluktende væske ut fra disse, edikklignende liksom. Behnadlet en båt for mange år tilbake med slike "prikker" Den ble slipt rimelig godt ned i gelcoat og lå til tørk i 6-7 mnd etterpå. Mener å huske at det blir dannet glykol som kun kan vaskes av med vann etter slipejobben er gjort og skroget er tørket. Det holder ikke med løsemiddel.

Link to post
Share on other sites

Sæbø: Du har kanskje et poeng der. Vel, nå er taket sparklet og primet, så får jeg se hva jeg gjør der etterhvert. Taket har ikke høyeste prioriteringen akkurat nå.  :smiley: 


Må spare litt arbeid til senere.  :lol:


 


LeviCorsair: Sandblåsing har vært planen en stund.  :thumbsup:


 


Viking28-79: Jada, det er konstatert glassfiberpest for lenge siden. :yesnod:


 


I følge en "ekspert" her så kan man sandblåse, vaske med rent vann og så tørke ut skroget før man legger på 4 lag epoxy primer og så et lag "farge"  :clap:


Har for øvrig sett litt nærmere på pest problemet i dag, ser ikke så ille ut som først antatt, men er klart det må gjøres en jobb her.


Er mye mulig jeg må vente til høsten 2016 før jeg kan gå på denne jobben.  Flyter nok et år til.  :diving:


 


bilde


Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter sandblåsing/sandvasking eller sliping (sliping er ikkje så bra som blåsing!) så kjem viktigaste del av jobben... det er vasking. Høytrykksspyler, aller helst med varmtvann , daglig i mange dager. Var det ein stor dyr båt så ville eg spylt med varmtvann daglig i 14 dager, før tørking med infravarme og i varmt lokale. Tørkeprosessen kan ta fleire uker vist du bare har oppvarmet lokale og ikkje aktiv tillegstørking. Helst bør du lpne deg en Skipper fuktmåler for båt. Evt klipp en blank plastbit 30 x 30 cm og tape med skikkelig god tape utvendig over eit skadet område, -varm skroget fra innsida og rundt på utsida. Vist det dugger på plasten ila neste døgn så er det fortsatt fukt i skroget. De fleste misslykkede reparasjoner utføres uten grundig utvask av glycoler(som ikkje kan fordampe!!) Og det er ikkje få båteiere som stryker hånda nikkende og sjølvtilfreds over skroget og konstanterer at det kjennes heilt tørt ut... og så smører de mange lag 2k primer over glycol og fukt,og så går det nokre år og så kjem det dobbelt

Link to post
Share on other sites

LeviCorsair: Det tar jeg som en selvfølge, kjører ikke rundt i stratos.  :giggle:

 

Sæbø: Så vidt min kjennskap til Osmose, så er varmtvann noe man bør styre unna. Osmose har lettere for å oppstå i ferskvann og da også i henhold til temperatur. Jo høyere temp, desto lettere trenger vannet igjennom gelcoaten har jeg lært en gang. Samme med syrer. Syrer er lite heldige for plastbåter, mange som sier man skal vaske skroget med aceton eller liknende. Glassfiberens bestanddeler inneholder baser, å vaske dette med syre da vil kunne ødelegge mer og om mulig lage problemer på nye områder.  :smiley:

 

Uansett, planen min for plastpesten er følgende:

 

1. Sandblåse

2. Vaske (Med vann)

3. La skroget tørke over vinteren 2016/2017. (Skal se om jeg kan få overtalt havnesjefen til å sette båten inn i hallen som siste mann inn første mann ut greie)

4. Sparkle (Epoxy sparkel)

5. Prime (Lurt på om jeg skal bruke SeaJet 117 Epoxy primer som påstår den er 100% vanntett, noe jeg ikke tror på men sikkert bra lell)

6. Bunnstoff

7.  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...