Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Motorrommet ser ut som et gammelt rottereir. Båten er en 1974 modell og jeg tipper at mye av det jeg har revet ut til nå også stammer fra denne tiden. Koblingsboks(ene) fant vi ikke noe strøm på når vi hentet båten så dette tror jeg ikke var i bruk lenger.  :yesnod: 
 

bilde

 

Godt å få bort, og ikke minst lagt opp nytt så jeg vet at ALT er i skjønneste orden.

 

I dag har jeg brukt noen timer på å støvsuge fliser og støv som lå overalt. Greit å forbedre arbeidsmiljø litt. Må fortsatt vaskes... "Nina! Jeg har jobb til deg!"  :diving: 
 

bilde


Har også fått opp mesteparten av olje, diesel og vann fra motorrommet. Lå flere liter med gugge nedi der. Stinker diesel av meg nå ja...

Fikk ikke tatt bilde av dette men lover å ta bilde nestegang, må nedi der å vaske lell.

:smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått ryddet litt i motorrommet og fjernet enda mer olje gugge. Tatt opp nok stripsrester til fylle en bærepose, gamle skruer, metallrør, gummislanger, messingdeler og trevirke.

Må også si TUSEN TAKK til min bror som gadd å rulle i olja sammen med meg nedi der i dag! :yesnod:

 

bilde

 

bilde

 

 

Her har jeg tatt bort panelene tidligere eier hadde satt over... enda mer råte. For det blir jo på magisk vis borte om man tar noe over bare. Også lukter det jo så godt. :lipseal:

 

bilde

 

Fått tatt vekk å støvsugd slik at jeg kommer til manlokket på Dieseltanken. Ser råttent ut det lokket der. Håper jeg får det av helt slik at jeg kan lage et nytt. :pray:

 

bilde

 

bilde

 

Her begynner det å hjelpe seg i kjølsvinet. Heter kjølsvinet sant?!?! :confused:

 

bilde

 

Her er forøvrig manlokket på andre siden, altså babordside. Det er ENDA mer råttent. Der vurderer jeg å skjære av hele toppen å sette ny tank nedi.

 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heter ikke kjølsvinet nei. Selv om det er mye svineri i kjølen...;-)

 

Kjølsvinet er en langsgående bjelke som ligger oppå spantene i en trebåt. En plastbåt har derfor bare kjøl, ikke kjølsvin.

 

Det er ikke sikkert tanker og lokk er så ille som de ser ut, rust ser gjerne fælt ut men har ikke nødvendigvis tæret bort så mye metall. En skikkelig runde med stålbørsten og en god vask så er du litt nærmere en status på tankene. Det store spørsmålet er hvordan de er i bunn.

 

Det er en stor jobb du gjør her, men sikkert litt gøy også. Når utgangspunktet er så ille blir jo forandringen desto større.

Link to post
Share on other sites

Takk for trivelege tlfsamtaler om båt og div løysingar på ting.

 

Kom meg endeleg nedi båten min her i går og fekk tatt litt bilder. Tok bilde av lukearrangementet og bjelkane, dei er i auminium kanalprofil kan ta mål om du er interesert, det er i alle fall veldig sterkt og ikkje svikt i golvet. Som du ser så har eg fått lagd brakettar til stolane som skal kleast inn med teakfiner. På denne måten kan folk sitte i stolane mens lukene er oppe og ein får peila oljer og sjekka litt rundt før oppstart. ei lita luke på stb side for å betjene kaldstartknappen til stb motor.

 

Stolbrakettar

bilde

 

Rammeverk til golv

bilde

bilde

bilde

Som alle ser så treng MB Nordheim også ein oppgradering på det meste av instalasjonane, så det blir nok endå ein prosjekttråd her på forumet, artig med to av desse båtane med samme opphav på same tid då.

 

 

Link to post
Share on other sites

Morten,

 

jeg tror dette er den verste båten jeg noen gang har sett. Og selgeren må jo være en svindler eller ha en fullstendig annen virkelighetsoppfatning - hvis han solgte seg inn som et petimeter.  Det er vel kun motor/ propellanlegg og skrog som har noe verdi. Ufattelig at du hiver deg over et slikt prosjekt, og lønnsomhet ved salg kan du skyte en hvit pil etter.

Eureka la inn denne lenken til en som renoverte en Fisher motorseiler, ufattelig jobb som krevde ufattelig med tid, verktøy, kunnskap mm. Jeg ser for meg noe liknende med din båt?

 

Prosjektbåten min blir bare en liten sjarmøretappe i sammenligning.

 

 

Men -- den ser jo tøff ut, det skal den ha  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke koste en formue å pusse opp, men noen kroner vil det jo bli.

Alltid hyggelig å snakke med deg M/B Nordheim. Ikke så dumt det luke opplegget du har der.  :thumbsup:

Kastet meg over styrekonsollen i dag.
Fant mer makkel, men nå kommer det jo ikke uventet lenger. Ting gikk litt i oppløsning når jeg skrudde dette fra hverandre.  :lol:

bilde


 

Jeg kan bare ikke fatte hva ALLE disse ledningene har vært til...?!  :sweat:  Kabel gatene på bakveggen der er stappet med ledninger...

Og mye svi merker på de gamle sikringene der, trolig vært varmt på et tidspunkt.

bilde


Har fått fjernet alt på taket av båten også nå. Vekk med det så jeg kan lage nytt etterhvert. Fått teipet litt hull inntil videre. 

Blir presenning over fremover nå.  :smiley:

bilde


Tenkte egentlig å kaste denne gamle lyskasteren, men har bestemt meg for å pusse den opp i stedet. Syntes den er ganske fin egentlig.  :yesnod:

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja...

Da ble det å rive ut alt elektrisk i båten.  :yesnod: 
bilde


 

Fikk hjelp av elektrikeren i familien... Tror ikke det var så dumt.  :thumbsup:

bilde


 

Ryddigere ble det vertfall når alt kom ut.  :smiley:

bilde


bilde


 

Ble jaggu meg en haug på utsiden av båten med drit igjen gitt.  :giggle:

bilde

 

Lurer på hvor mange kilo med gammel morro jeg har revet ut av den båten til nå.  :clap:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du får mange oppmuntringar ovanfor, og det treng du. Men slike oppmuntringar kostar lite, dei gjer det helst for å vere hyggelege. Det er du som skal gjere arbeidet, og her vert det plenti! Både arbeid og utgifter. Ikkje rekn med noko anna! Og når du eingong er ferdig, om nokre år, har du teke utgangspunkt i eit nedsarva skrog. For det er vel all grunn til å tru at skroget står i stil med resten? Form og skap på båten likte eg, men det er liksom ikkje nok når ein skal bruke tid, krefter og pengar mange år fram i tid.

For meg ser det ut som båten har lege under vatn lenge, og der burde den nesten ha vorte liggande. Den førre eigaren må vore ein god slaur. Reknar med du har betalt svært lite for den, so enno er ikkje mykje tapt. Det kan bli meir! Og på nette finn du tilsvarande båtar til låge prisar. Vil tru billigare enn du sjølv vil ende opp med.

 

Dette var mykje surt, dessverre. Eg høyrer ikkje til heiakoret. Har innreia båt eg og, men ikkje i nærheiten av noko slikt. Eg prøver å vere litt realist, og tømme litt malurt i begeret. Her syntest eg det var på sin plass. Eg er mykje samd med det  Festline-Lente skriv litt lenger framme.

 

Men ditt pågangsmot skulle eg gjerne hatt!

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over at du holder ut jeg og. Ikke fordi båten er så fryktelig ille, men på grunn av alle de evneveike tullingene som hele tiden prøver å fortelle deg hvor umulig dette er.

 

Det er ikke vanskelig å pusse opp båt folkens, det er bare å ta ut det råtne, og sette inn noe likt eller forbedret. Det er like enkelt å rive ut noe råttent som noe halvråttent, hvis ikke enklere.

 

Her går fyren på med lange veldokumenterte arbeidsøkter, også virker det som dere gjør alt dere kan for å ta fra ham det pågangsmotet han har. Har dere ikke lært at det ikke er spesiellt høflig å lire av seg masse negativt når noen har kjøpt seg noe de er glad i? Makan til oppførsel!

 

Jeg synes du skal fortsette som du holder på jeg, Morten. Klarer du å holde omtrent samme tempo gjennom vinteren tipper jeg det blir båttur på deg med denne til sommeren. Det er moro å følge med flinke folk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette var bra Bertramsen. Tenkte nettopp samme tanke.  :thumbsup:

 

Morten 83 vet nok hva han har å gjøre med her, det ser han selv, men han har et pågangsmot og en vilje, mer enn oss fleste og det skal vi applaudere.

 

Fortsetter vi med sure oppstøt og negative kommentarer, slutter folk å legge ut prosjekt tråder. Er det det vi ønsker?

 

 

Nei stå på Morten 83, dette blir bra til slutt, og du vil ha en båt du kjenner bedre enn de fleste og med en erfaring i bagasjen du kan bruke videre i livet.

I tillegg er det en helt spesiell glede ved å ha laget det selv, fremfor å bare ha kjøpt det. 

 

Jeg ser på båtlivet som en helårsglede, bruk og kos i somme halvåret og jobb og forbedring i vinterhalvåret.

 

All hobby koster og i mitt tilfelle ser jeg på det som en form for yrkesskole.

Er nok ikke alltid like økonomisk forsvarlig, men du verden så hyggelig det er.

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over at du holder ut jeg og. Ikke fordi båten er så fryktelig ille, men på grunn av alle de evneveike tullingene som hele tiden prøver å fortelle deg hvor umulig dette er.

 

 

 

Dette var bra Bertramsen. Tenkte nettopp samme tanke.  :thumbsup:

 

 

 

Jeg er enig med både Bertramsen og fernanda - stå på Morten83 og ha det gøy på veien. 

Jeg totalrenoverer også en båt (fra 1967, og den eneste i Norge (hva jeg vet) ).. og gjør det ikke for pengene uten for at jeg liker designet og spesielt skroget. Det er en hobby - og en hobby koster..nesten uansett hva slag hobby man har...  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Bertramsen! Jeg skjønner ikke poenget I å rakke ned på folk som holder på med noe de liker slik som fjordgubben over gjør! Det er mye mer takknemlig å sette I gang med et dårlig prosjekt enn et halvgodt på mange måter, alt viser bedre igjen når utgangspunktet er dårlig. Og dessuten er det lettere å endre på løsninger for å få ting som man vil når man ikke trenger å henge seg opp I det som er "for godt" til å byte ut. I dette tilfellet har man et godt skrog og god motor, og sikkert en hel del annet dyrt utstyr som kan brukes om igjen. Da kan mye gjøres for en overkommelig pris. Så stå på Morten, jeg er sikker på at du gjennomfører med glans og at du vil sitte igjen med mye mer enn bare verdiøkningen etterpå. Det å kunne drive med noe man synes gir mening på fritiden har stor verdi, uten å kunne måles I penger.

 

Jeg holder på med et tilsvarende prosjekt på en hytte, der utgangspunktet var enda verre. Og jeg har kost meg hele veien og driter tynt I hva de negative blant oss måtte mene om det. Heller gjøre noe fornuftig som gir glede enn å råtne bort foran TV'en...

Link to post
Share on other sites

Helt enig med de positive her!! Stå på!! Det er balsam for sjelen det du driver med og surmagede oppstøt kan de holde for seg selv!! Hvor mange mener ikee at det er vannvidd å koste på min Scand 25?? Det dri...jeg i fordi det gir meg masse glede å jobbe med den gamle damen:)) Gøy å følge med på prosjektet,og lærer masse av dere!!

Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om min mørebas. Får aldri igjen pengene men vil kunne ha en bra og forholdsvis billig 24 foter som er nesten som ny. Kan ikke måles i penger også er det jo en fin hobby ☺ og bestiller man litt stort i slengen så vanker det jo rabatter også ? stå på ! Vi liker prosjekter her på båtplassen ? og det koster jo flesk og kjøpe ny båt idag.. ☺

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har lest begge trådene dine Morten.........og kommer definitivt til og følge med utover vinteren.... :yesnod:   Masse lykke til videre og ikke hør på de negative besserwisserne ovenfor her.....husk det er din fritid og din båt og dine penger som blir brukt på dette her.....ingen andres.  :thumbsup:

 

Så da blir det "Best Åff Løkk" her fra Trondhjæm!   :lol:

 

 

Mvh Janniz. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

 

Og "realistene" bryr meg ikke så veldig, dette blir knall. 

 

Ja det blir knall  :smiley:  Å følelsen da, av og ha gjort alt sjøl. 

Da etter riving, utfordringene som oppstår, bygge nytt og endre på ting, fremgangen,  noen skritt tilbake, prøve seg på noe nytt,

måtte ofre en dråpe blod og få en blå finger, og ikke minst følelsen av å ha mestret det, som igjen fører til en belønning,

sånn som en kaffekopp.  Det er en herlig hobby.  Stå på videre Morten.

 

En ting til: Herlig at noen tar vare på disse gamle damene  :thumbsup:   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Slik situasjonene er på båtmarkedet i dag er det vel ingen som kjøper prosjektbåter for å tjene penger ved et salg av båten. Drivkraften er vel mer et ønske om å ha en givende hobby der man får praktisert forskjellige typer håndtverk samtidig som man kan oppgradere til en større båt uten for store inngrep i lommeboken. Et stort pluss med å gjennomføre et slikt prosjekt er at båteieren får inngående kjennskap til de tekniske installasjonenen i båten samtidig som kvalitet og finish på arbeidet kan løftes til et akseptabelt nivå.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med et fullt ut gjennomførbart prosjekt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...