Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Å spyle vekk glycoler med varmt vatn kan vel ikkje samanliknast med å sjøsetja båten i varmt vatn ;-) Eg kan bla i matriell eg har å sjå, men berre ut frå husken så meiner eg at inntil rundt 70 grader er ufarlig og ikkje starter nokon reaksjon.

Viktig å forstå prosessen som skjer ved osmose, og at nesten uansett tid i hall, så vil ikkje reslultatet bli bra uten at det er vaska vekk først.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sæbø: Googlet litt på jobben i dag. Det er en gjenganger at det advares mot å spyle varmtvann på båtskrog, samme med å bruke syrer.  :smiley: Jeg går for min originale plan, så kan vi ta opp diskusjonen igjen om 5 år over en pils.  :yesnod:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Eg fann igjen litt at eit kurskompendi. Max 65 grader ved tørking. Står båten innendørs kan den tørke dårligare en du har bruk for pga stille luft. Treng nokre måneder.

Spyling skulle ha kaldere vann en eg husket, det står kaldt eller lunkent.

Sjølvsagt tåler gelcoat syrer til vask:-) alle vannlinjerens ol inneheldt syrer.

I hydrolyseprosessen utviklas både syrer og baser som angrip laminat, det blir noko anna.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått begynt så vidt på mockup'en til styrekonsollen, lettere å legge en plan når man har noe fysisk å se på. Syntes vertfall jeg.  :giggle:

 

1449157065.jpg

 

 

Bak instrumentpanelet tenkte jeg at det skal gå svakt oppover med plass til en nedfelt iPad og diverse andre dingser.  :yesnod:  Ka dokk trur?
 

1449157082.jpg

 

En annen ting. På turen fra Bergen så måtte vi konstant korrigere med å styre til styrbord for å holde båten på rett kurs. Styrte mann mot styrbord og holdt styringen der så rettet båten seg opp uten at man svingte på rattet. 

Jeg mistenker at det er sylinderen bak som lekker olje i en pakning... Noen som har noen tanker/erfaringer på dette?  :confused:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Har to maskiner du? Og to ror? Eller husker eg feil. Eg har ikkje mekka på slike system. Men eg hadde samme problem, og ila vinteren ble det mye verre. Ca ein runde i minuttet mot stb. Eg bytta både sylinder og pumpe og det var fantastisk ! Kan rulle røyk og fylle i kaffekoppen uten stress nå :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det kan være både styrepumpe og sylinder som er feilkilden. Er noen ventiler inne I rattklokken som kan henge,eller være ødelagt. Kan og være innv.lekk I styresylinder.Å åpne rattklokken krever litt innsikt. Om du tar en prøve av oljen din,så kan du kanskje få en indikasjon på generell tilstand. (vann I olje er ikke bra for ventiler eller sylindre).Litt usikker,men mener å huske at det var mye rost på koblinger hos deg,mulig jeg roter. om anlegget er I generelt dårlig stand,kan det være like greit å gjøre som Sæbø,men koster jo litt. Bytt for alle del ikke noe uten å forsikre deg om at olje er ren,uten vann eller annen dritt.

Link to post
Share on other sites

Hei Morten 83.

 

Ser på den styremaskin sylinderen din så er den veldig rusten, jeg hadde maken et Tennfjord fabrikat (har maken båt også), men skiftet sylinderen pga lignende rustangrep.

Tennfjord er gått ut så jeg satte inn en Sleipner sylinder som passet og beholdt rattpumpen. Husker ikke nå benevnelsen på sylinderen men det kan jeg finne om du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Sjekket hydraulikk oljen. Den er blank å fin, som ny egentlig. Kan ikke se noen urenheter. Når det kommer til styresylinderen bak så er den rusten å fæl, kanskje likegreit som Sæbø sier å bytte dritten å bli ferdig med det.  :smiley:

 

 

 

Har to maskiner du? Og to ror? Eller husker eg feil. Eg har ikkje mekka på slike system. Men eg hadde samme problem, og ila vinteren ble det mye verre. Ca ein runde i minuttet mot stb. Eg bytta både sylinder og pumpe og det var fantastisk ! Kan rulle røyk og fylle i kaffekoppen uten stress nå :-)

 

Jupp, to 180HK Ford Sabb'er og 2 bittesmå ror.  :lol:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Min olje såg også bra ut. Guggen kom ut først når eg skrudde av rør og snudde pumpa på hodet.

 

Ja ok. Må få flushet systemet helt jeg da. Vel, er vel ikke værste jobben i verden. Åssen i alle dager lufter jeg systemet evt. etterpå?  :confused:

 

 

Jeg har en tenfjord sylinder og rattpumpe som du kan få. Er lekkasje i en av delene her også men vet ikke hvilken. Ligger på Tjøme.

 

Virkelig? Det hadde vært supert, om du ikke trenger det så tar jeg det gjerne. Send meg en PM.  :clap:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg har en beskrivelse som viser hvordan man fyller og lufter systemet. Dette gjelder Wagner system, men prinsippet er det samme for andre merker og. Det er ikke helt klar skrift, men det går greit å lese. Legger inn bare en link.

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2248/wagner_1_filling_oil_701_og_702.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2248/wagner_2_filling_oil_701_og_702.jpg

 

Håper dette vil hjelpe til å gjøre jobben enklere.

Link to post
Share on other sites

Fått gått inn i diesel tankene på båten, styrbord tank er helt ren og fin babord var litt vanskelig å få oversikt over men så vidt jeg fikk sett så ser det bra ut oppi der også. Men tappe kranen i bunn på tankene bør så absolutt byttes, de har gjort jobben sin. Det gikk langt tid hvor jeg trodde babord tank var en vanntank men dette er også fuel. dvs at det faktisk ER 600liter med diesel kapasitet på båten. Det er jo vertfall et pluss oppi all elendigheten.  :clap:

 

Er helt nødt til å bytte drivstoffgiver og instrument siden dette tydelig ikke fungerer som det skal. Jeg vurderer å sette inn givere på begge tankene selv om de er sammenkoblet. Er dette noe vits? To givere, et instrument og en bryter for å velge mellom de to er tanken.  :yesnod:

 

Røret som kobler tankene sammen mangler tappe mulighet på nederste punkt, men det er en 1 1/2" kran der for å evt stenge tilførsel til tank nummer 2. Alle kraner er gamle sluse kraner, noe som bør byttes på sikt. Fikk ikke tatt noen bilder i går dessverre.  :saint:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Skal selge Webastoen som fulgte med Tardis, lagt den ut på finn. Er noen her inne interessert så send meg en PM. Pris blir vi enige om. Finn annonse  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vel, møbelsnekker er jeg ikke... Men vi får se om det blir bra til slutt  :saint: 
 

1451776629.jpg

 

 

 

Oi oi... Har jeg funnet min grense for snekring???  :worry:


1451776645.jpg

 

 

 

Jaja, layout'en er ikke så ille syntes jeg da. Vurderte lenge om jeg skulle lage "armlene" mot veggen å ha spakene på, men kommer ikke til å jobbe så mye med dem, blir sakte båt etterhvert dette.


1451776666.jpg

 

 

 

Planen er å felle inn navigasjon osv i skråplaten. Bruker tetti plater. Akkurat passe stive og lette å skjære til med en tapetkniv. Som laget for å være mal  :thumbsup:


1451776686.jpg

 

 

 

 

Godt nyttår alle sammen!!!  :fireworks1:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Mye snø i dag. Skuta så kald og ensom ut der den ligger.

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått sett litt på dashbordet i båten i dag, og det begynner å ta form. Fortsatt mer som står igjen men er morsomt å se fremgang igjen.

 

bilde

Litt finpuss og lister når den skal monteres i båten så tror jeg dette blir bra nok for meg.

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg lært noe nytt, om en flens skulle gå i stykker så er det bare å bruke en hel MASSE silikon.  :lol:

bilde


La merke til denne på vei fra Bergen men trodde ikke det var så ille.

bilde


Men nå er ny flens og giver montert.  :thumbsup:

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Så litt lengre fremme i tråden at du hadde litt trøbbel med styremaskinen.

I dokumentarkivet finner du alt du vet, ikke vet og trodde du visste om Tenfjord Styremaskiner. Det aller meste er vel likt på andre styremaskiner skulle jeg tro, bortsett fra noen dimensjoner osv, men prinsippet er det samme.

 

56 sider med lesestoff....

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har troa på at dette blir bra med litt listverk nå. Som sakt tidligere så er jeg ikke mye til snekker så dette overgår nok mine evner noe, men gyldne muligheter her til å fremme mine egne ferdigheter i nettopp snekkeri.

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...