Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Det er nok det. :giggle:

 

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Noen-utvalgte-arter/Krabbe

 

Minstemål for krabbe målt ved skallets største bredde: 

 

Svenskegrensen til og med Rogaland: 11 cm

Nord for Rogaland: 13 cm

 

Det er vel det eneste jeg har sett til nå som er strengere andre steder enn på Sørlandet!

 

Selv bruker jeg for øvrig tommestokk på både krabber og hummer. Hultafors i plast, dessverre ikke tommestokk i mahogni!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da var dagens trekk unnagjort. Noen få krabber, én hummer på knapt 30 cm og ei teine med en dullion sjøstjerner. Den flyttet jeg. De andre gir jeg ett trekk til på samme sted før jeg flytter dem også. Jeg tror jeg tar annenhver dag fra nå av. Jeg snakket forresten med en annen hummerfisker som også mente at det var en mye dårligere sesong i år enn i fjor. Han og kona hadde bare fått tre stykker til nå. Min egen utgave av den sorten (kone, ikke hummer) lurer på om det kan ha noe med det kjølige vannet som har vært i sommer. Er det noen som har noen teorier om det?

Link to post
Share on other sites

Og da har jeg forsøkt ny metode for frysing, med først å fryse den en time så den er borte vekk, og så legge den i vanlig ferskvann i en vakuumpose og fryse ned det. Skal bli interessant å se hvordan det funker. Jeg tar den opp igjen, koiker og prøvesmaker den neste uke, når fruen er på "besøk" på hytta. Det skal bli interessant å se om det har noe å si for smaken.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg veldig liten tro på tussi. Jeg har hørt veldig mange teorier om hva som får hummeren til å gå i teinene. Det er alt fra overskyet, klarvær, kaldt, varmt, mye vind, lite vind, vindretning, strøm, sikt, flom osv. osv. Mye glassmanet har jeg hittill ikke hørt som en årsak. Men hva i all verden skal få hummeren til å holde seg unna teinene fordi det svever en glassmanet 12 meter over hodet på den? Og hvordan i all verden skal den egentlig vite det? Det samme gjelder vel egentlig det med værforhold også, det der tror jeg er mest gammel overtro. Hvordan i all verden skal hummeren ha kontroll på været på overflata når den ligger der under en stein på 20 meters dyp? Et av triksene med å få hummer er vel å sette ut teina et sted det er hummer :wink:

Link to post
Share on other sites

Hørte fra en kollega på sørlandet at det var dårlig hummerfiske hvis det var stille og kaldt. Han mente hummeren beveget mer på seg hvis lufttemperaturen var høyere og vinden sterkere.

 

Den eneste fellesnevneren jeg har sett med alle disse teoriene er at ingen av de som kommer med dem selv har vært nede på bunnen og sett hvordan det står til der. Det skal være ganske ekstremt vær for at det skal merkes på 20 meter. Hummeren er hovedsakelig et nattaktivt dyr, men man kan av og til se den ute på vandrig på dagtid også. Hummeren er ute og går uansett om det blåser eller ikke, og uansett hvor varmt eller kaldt det er i lufta. Det jeg derimot har sett som en rød tråd er vanntemperaturen. Når det er kaldt i vannet (og da mener jeg ikke på overflata, der bor ikke hummeren :giggle: ), er det generelt mindre liv å se i vannet. Fram til jul (sånn cirka) er det relativt varmt i vannet der nede.

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt fra 10 til 30 m. Det jeg har fått til nå i år, har stort sett vært på rundt 25-30 m. Bare en rognhummer på 10 m.

 

Men Komodo, angående vanntemperaturen: Det har vært uvanlig kaldt i hele sommer, og nå er det rundt 12 grader i overflaten. Jeg har ikke noe termometer på 25 meters dybde, men kan man anta at det også vil være noen grader kaldere der siden det er kaldere i overflaten. I fjor var det 14-15 grader i vannet da jeg begynte å fiske hummer, hvis jeg ikke husker feil.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 tre av teinene har hatt besøk

 

Utrolig irriterende at enkelte ikke kan holde seg unna andres ting :thumbsdown:  Jeg tror dette må skyldes kleptomani eller andre sykelige faktorer. Har snakket med to gubber her nå som har kommet ut og funnet teinene sine åpne. De har ikke giddet å lukke den etterpå engang :lipseal:  Har hørt noen flere rykter her ute nå, og det kan virke som om det er noen få som er ute hele dager og trekker alt de kommer over. Dette dreier seg ikke om ungdommer og pøbelstreker. Ps; ryktene er basert på faktiske observasjoner. Det er en lynsjestemning på linje med hestetyver i det ville vesten for å finne makan. Men om disse folkene hadde blitt tatt på fersken hadde det nok begrenset seg til en verbal utveksling tenker jeg :giggle:

 

 

Jeg har satt fra 10 til 30 m. Det jeg har fått til nå i år, har stort sett vært på rundt 25-30 m. Bare en rognhummer på 10 m.

 

Men Komodo, angående vanntemperaturen: Det har vært uvanlig kaldt i hele sommer, og nå er det rundt 12 grader i overflaten. Jeg har ikke noe termometer på 25 meters dybde, men kan man anta at det også vil være noen grader kaldere der siden det er kaldere i overflaten. I fjor var det 14-15 grader i vannet da jeg begynte å fiske hummer, hvis jeg ikke husker feil.

Må nok ha teinene litt ned ja. Det du sier om vanntemperaturen er jo riktig. Når det blir så stor forskjell som fra i år til i fjor vil det nok være noe forskjell der nede også. Jeg nekter imidlertid å tro at temperaturen i overflata har noen innvirkning  på hva hummeren gjør.

Link to post
Share on other sites

diaX, har de i Svalerødkilen fra Pina og 200 meter utover. Hadde de der du har dine i fjor og for fjor, men da var det mye verre, blant annet ble flere av teinene skjært i stykker.

Burde jo vært skuddpremie på slike folk, nekter og tro at dette er ungdommer. Er mye folk på sjøen hele dagene nå så rart at de tør. Tror ikke dette skjer i mørket/ nattetid.

Link to post
Share on other sites

diaX, har de i Svalerødkilen fra Pina og 200 meter utover. Hadde de der du har dine i fjor og for fjor, men da var det mye verre, blant annet ble flere av teinene skjært i stykker.

Burde jo vært skuddpremie på slike folk, nekter og tro at dette er ungdommer. Er mye folk på sjøen hele dagene nå så rart at de tør. Tror ikke dette skjer i mørket/ nattetid.

Var akkurat ute og sjekka mine. Én krabbe i to av teinene. Ellers ikke noe. Det er siden tirsdag.

 

Når jeg dro kom det en aluminium skjærgårdsjeep hvorav én av personene dykket ned. Rart å dra ut og dykke alene blant teiner med en mann oppe i båten. Ikke så ofte noen driver rekreasjonsdykking alene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt teiner samme sted som han artikkelen er om - og har prata med han på vannet. Jeg har samme erfaring som han  

Legg dere på holmen med ei sniperrifle :wink:

 

I dag har jeg hatt det dårligste trekket hittil, kun to hummer i sanketeina. Uti gikk en undermåler og tre rognhummer. Som vanlig nok av krabber også. Trakk her om dagen også, da ble det åtte i sanketeina og ni ut. 4 i ei teine på det meste :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var akkurat ute og sjekka mine. Én krabbe i to av teinene. Ellers ikke noe. Det er siden tirsdag.

 

Når jeg dro kom det en aluminium skjærgårdsjeep hvorav én av personene dykket ned. Rart å dra ut og dykke alene blant teiner med en mann oppe i båten. Ikke så ofte noen driver rekreasjonsdykking alene.

Det var ikke mye.. Er det unormalt i forhold til hvordan det har vært tidligere i år?

Husker du hvordan alu båt? Veldig rart hvis de ikke har mistet teiner..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...