Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

I dag gikk vi fra Leka, som var en flott plass.

Gikk innom Rørvik, hvor vi fikk handlet litt.

Det småregnet i Rørvik, men det lettet på veien ut til Sør-Gjæslingan.

Det er en av de koseligste plassene så langt på turen, og hvis dere ferdes på disse kanter, og været tillater det, så er det verdt turen.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Syntes hun fortjente en femtilapp for jobben :-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

bilde

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du skulle ta en sveip ut til Nordøyan også når du er på disse kanter Tom. Nordøyan er det andre store Fiskeværet utenfor Vikna. Det er betydelig mindre enn Sør-Gjæslingan, men skal være betjent i helgene i sommer. Synes nesten det er mer fasinerende å komme til Nordøyan enn Sør-Gjæslingan jeg, mulig det er fordi det føles på et vis villere der. Moloene der ute sier litt om hvilke krefter det er i havet. En liten tur opp til bautaen over de omkomne fra St. Svithun-forliset gir en fantastisk utsikt innover mot Yttervikna. Det er fantastisk å sitte på toppen der og se solen gå ned i havet. God tur videre :)

Passerte forresten Torget da dere lå der i går, ligger i Sandnessjøen nå og skal begi oss litt utover i morgen.

 

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Akkurat når man tror at nå kan det ikke komme mer, så dukker det opp enda flere fantastiske bilder. Er det det som kalles utømmelig kilde?

Som tidligere nevnt har jeg lagt ut bilder av turen på  min Facebook-side, og det har gitt litt uventede reaksjoner. Nå sitter jeg her med mange forespørsler, fra amerikanere, belgiere, canadiere, polakker og spanjoler mm, om de kan få være med på neste tur.

Så konklusjonen er klar den, Tom, du må opp igjen til neste år! :giggle:  :lol:  :giggle:

Håper det kommer mer........mye mer!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at du Tom kunne tjene en god slump penger om du solgte bildene dine til norsk reiselivsbransje. Fantastiske bilder!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så reklame for noe reisegreier på nettet da vi lå på Vega, og jeg syns det lignet på noe jeg hadde sett før. Utrolig at jeg brukte akkurat samme motiv som de hadde brukt.

Dette er faktisk helt tilfeldig:-)

bilde

Fiskeren har bare malt båten sin mørkere :-)
Link to post
Share on other sites

Et eller annet sted i Lofoten viste du bilder av en modell av gamle dagers værvarsel som ble kommunisert ved å heise kuler og kjegler i bestemte mønstre. Oppe på haugen rett øst for gjestekaia står det en fullskala variant av denne.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Et eller annet sted i Lofoten viste du bilder av en modell av gamle dagers værvarsel som ble kommunisert ved å heise kuler og kjegler i bestemte mønstre. Oppe på haugen rett øst for gjestekaia står det en fullskala variant av denne.

 

Norsk Telemuseum i Sørvågen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Kuringvågen Marina, og dette er en lun og koselig havn.

Traff Brigg med familie igjen, og vi besøkte restauranten på Aquarius Brygge for felles bespisning. Hyggelig familie :-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Noen fugleunger utafor restauranten :-)

bilde

Gammel Sabbmotor utafor klubbhuset

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fine bilder!

Regner med du har fått mange fine reisetips av Brigg. Skulle det bli silkeføre videre sørover, anbefaler jeg i stedet for den kjedelige Trondheimsleia, at du går over Tarvafjorden til Knarrlagsundet på Hitra. Videre gjennom Dolmsundet og Vettastraumen – gjennom Kvenværet – over Ramsøfjorden til Veiholmen på Smøla. Husk bilde av Tustnastabbene når du er på Veiholmen. Videre inn Griphølen med stopp og en spasertur på Grip før du fortsetter inn til Kristiansund og bacalaoen. Kanskje har du allerede disse stedene på din rute. Mange fine overnattingsteder er det på denne strekningen også.

God reise videre!  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tom, her gir Navid den helt presise beskrivelsen av ruten som vi snakket om tidligere i kveld. Og jeg synes dere skal følge Navids anbefaling, han er lokalkjent i dette området.

 

Og takk for godt og hyggelig selskap også i kveld. Det har vært en ren fornøyelse å bli kjent med dere. For oss er ferien over og vi må skynde oss tilbake til hverdagen, så vi ønsker dere en riktig god tur videre nedover kysten.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tom, her gir Navid den helt presise beskrivelsen av ruten som vi snakket om tidligere i kveld. Og jeg synes dere skal følge Navids anbefaling, han er lokalkjent i dette området.

 

Og takk for godt og hyggelig selskap også i kveld. Det har vært en ren fornøyelse å bli kjent med dere. For oss er ferien over og vi må skynde oss tilbake til hverdagen, så vi ønsker dere en riktig god tur videre nedover kysten.

 

Når lokalkjente anbefaler, skal man lytte, så vi tar den ruta :-)

Takk for samværet, og vi treffes sikkert neste gang vi tar denne turen, da denne reisen har gitt mersmak :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere i tråden anbefalt at Tom må ta turen innom Nordre Bjørnsund, sørvest av Bud.

Men jeg har tenkt litt på om hvordan det er å gå inn der med en 42-foter. -så jeg håper noen har kunnskap om det?

Da jeg gikk inn der, og la meg til på en av de to 10-12 meter gjestebryggene, så brukte jeg seilbåten på 30 fot, 3 meter bred, 1,60 dypgående. Det lå 3-4 motorbåter på 34 fot på den andre brygga. Jeppesenkartet mitt viser ikke særlig godt dybdene innover i havna, men jeg synes å huske at ekkoloddet viste veldig gode dybder.

Det går helt sikkert bra, men hadde vært betryggende om noen hadde vært der med større båt. 42 fot er jo en anselig størrelse.

Hva er målene dine Tom?

Kommer du inn til gjestebrygga, som forøvrig kostet 50 kroner, ( ikke strøm og vann) så er det definitivt verdt turen.

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott film!

Kjempefin måte å lagre minnene på, slike filmer er gull verdt å se på når høst-  og vintermørket faller på......

 

Vi var også innom mange av disse plassene på vår tur opp til Lofoten & Vesterålen i sommer. Gikk medstrøms gjennom saltstraumen og motstrøms ut Sundstraumen, se vedlagt videosnutt fra Sundstraumen.........ble litt heftig strøm.

 

Link to post
Share on other sites

Fine bilder!

 

Regner med du har fått mange fine reisetips av Brigg. Skulle det bli silkeføre videre sørover, anbefaler jeg i stedet for den kjedelige Trondheimsleia, at du går over Tarvafjorden til Knarrlagsundet på Hitra. Videre gjennom Dolmsundet og Vettastraumen – gjennom Kvenværet – over Ramsøfjorden til Veiholmen på Smøla. Husk bilde av Tustnastabbene når du er på Veiholmen. Videre inn Griphølen med stopp og en spasertur på Grip før du fortsetter inn til Kristiansund og bacalaoen. Kanskje har du allerede disse stedene på din rute. Mange fine overnattingsteder er det på denne strekningen også.

God reise videre!  :flag_bp:

 

Takk for ruta :thumbsup:

Da er den lagt til og med Veiholmen, men den må nok deles i to, da jeg ikke trrenger å stresse så voldsomt. Skal være i Kristiansund den 22, så det bør holde, selv med et stopp på Grip. Det ser  rimelig grunt ut å gå til Veiholmen fra nord, men det ser jo ut som at det er godt merket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...