Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Det er flere ting jeg lurer på her, Tom!

Nå er dere oppe i Bodø-området, og Bodø er jo kjent som norges svar på Chicago(The Windy City), men vi ser jo ikke en krusning på sjøen. Har dere kanskje truffet på en lokal sjaman med bølgetrommer?

En annen ting er de rorbuene. Skulle ikke de vært smikkfulle av fisketyskere på denne tiden, og alle leiebåtene vært på havet?

Godt å se at dere filmet isbreen på god avstand, ikke alle turister er like lur!

Går det an å trekke slutningen at dere har begynt å sige sydover nå?

Gleder meg til fortsettelsen!

Link to post
Share on other sites

Det er flere ting jeg lurer på her, Tom!

Nå er dere oppe i Bodø-området, og Bodø er jo kjent som norges svar på Chicago(The Windy City), men vi ser jo ikke en krusning på sjøen. Har dere kanskje truffet på en lokal sjaman med bølgetrommer?

En annen ting er de rorbuene. Skulle ikke de vært smikkfulle av fisketyskere på denne tiden, og alle leiebåtene vært på havet?

Insinuerer du at hele denne tråden bare er lureri, og at Tom sitter hjemme i stua og manipulerer inn båten sin på bilder :giggle:

 

Har ikke skrevet så mye i tråden din Tom, men vi er nok mange som følger reisen og nyter de flotte bildene du legger ut :yesnod: fortsett med det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Stille fra Tom en stund nå. Mon tro hvor de har tatt veien?

 

I følge en relativt troverdig kilde ligger de på Klokkargården på Rødøy. Det finnes sågar bildebevis som støtter dette.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etter oppholdet på Bolga, gikk vi til Selsøy( Hestmannøy), hvor vi igjen traff kjentfolk. Det var en fin gjestebrygge med strøm og vann, til den nette sum av kr. hundre :-)

 

bilde

bilde

bilde

Malin har skapt en oase for båtfolket på Rødøya.

Gikk opp til Rødøyløven, og selv om det var en real tur, får man en sinnsyk belønning hele veien til toppen.

Hadde et hyggelig møte med en kjent Baatplassenbruker, og det var et hyggelig møte.

Takker så mye for laget Brigg :-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stille fra Tom en stund nå. Mon tro hvor de har tatt veien?

 

I følge en relativt troverdig kilde ligger de på Klokkargården på Rødøy. Det finnes sågar bildebevis som støtter dette.

 

 

bilde

Det foreligger relativt troverdig informasjon om at Tom Rør med frue ble sett ombord i en Viksund på den andre flytebrygga, hvor det ble konsumert noen ankerpils ;-)

Hyggelig møte med hyggelig medlem av Baatplassen.

Alltid hyggelig å møte andre brukere av dette utmerkede forum :-)

Link to post
Share on other sites

Du overgår deg selv igjen med flotte bilder! :thumbsup:

Kanskje du skal passe deg for hodejegere. Det kan jo tenkes at det skal ansettes en ny rikstyristsjef, og da faller det sikkert naturlig å velge den ekte tyristsjet-Johansen!

Regner med at du ikke savner jobben og kundene så veldig, men har du etterhvert kommet skikkelig i feriemodus? Når jeg drev på som verst, så tok det alltid en liten uke før jeg kom inn i rette ferietempoet. Da var det alltid godt når sydenturene varte i tre uker.

Du snakker ikke så mye om været, og det tar jeg som et godt tegn!

:thumbsup::sailing::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Selv takk for godt selskap og hyggelige diskusjoner, Tom!

 

Hyggelig å treffe dere, dere er jo nærmest som kjendiser å regne etter all oppmerksomheten denne tråden har fått. Og jeg støtter deg fullt ut når de gjelder beskrivelsen av Klokkergården og kvaliteten på tilbudet her. Dette må oppleves.

 

Når det gjelder været Zitt, hadde ikke du noen trommer? Kunne du ta en liten trommeøkt slik at vi får oppleve lufttemperaturer over 13 grader?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

-man snakker om skjærgård på sørlandet, men bildene her er jo gode bevis på at Helgelandskysten har noe som overgår.

Det går jo Hurtigbåt med stopp på Rødøy, for de som ikke vil gå ut med egen skute.

 

Kom på nå at det er Trænafestivalen, musikk mm, denne helgen. -ei øy 33 nm ut i havet. Det er jo i sona der oppe. I går var det triatlon der ute. Synd at du gikk glipp av det :)

 

 

Fantastiske bilder! -og det er nok en spesiell tur for de som til vanlig ferdes i sørnorge.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder været Zitt, hadde ikke du noen trommer? Kunne du ta en liten trommeøkt slik at vi får oppleve lufttemperaturer over 13 grader?

Vi sliter med temperaturen her også, Brigg!

Jeg snakket med en kamerat(Sveinbrjørn) av meg, som kommer med en didgeridoo, så får vi se hva han kan få til. :giggle:

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi sliter med temperaturen her også, Brigg!

Jeg snakket med en kamerat(Sveinbrjørn) av meg, som kommer med en didgeridoo, så får vi se hva han kan få til. :giggle:

bilde

 

Håper ikke Sveinbjørn driver oppsøkende virksomhet, og i så fall satser vi på at han kommer med egen båt ;-)

Link to post
Share on other sites

bilde


Det hjelper allerede. Nærmer seg 15 grader nå, det varmeste vi har hatt på mange dager.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Der er ei grei havn på Landego også, men ser at det er et par timer siden du la ut bildet. Ellers så er det vel ikke meldt det helt store været i morgen, og da er det vel begrenset hva som er å gjøre på Landego.

 

Når du passerer Rødøy på vei sørover bør du vurdere å gå en tur innom Melfjorden, og videre inn en fjordarm fra Melfjorden som heter Nordfjorden. Ved oppdrettet i Melfjorden på sørsiden før du går inn i Nordfjorden er det en grindhval som har hatt tilholdssted noe år nå. Veldig kontaktsøkende hvis du ligger i ro en liten halvtime rett ut av oppdrettsanlegget. Nordfjorden kan du følge helt inn til Svartisen, men det er et stykke opp til isbréen. VG hadde en artikkel for noen år siden om Nordfjorden hvor de kaller det NordNorges Geiranger. Du finner artikkelen ved å Google Nordfjorden+Nordland.

 

Fortsatt god tur :-)

Er ved oppdrettsanlegget nå, så får vi se om hvalen vil åpenbare seg :-)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvalen glimret med sitt fravær, men sånn er det med dyr.

Kan pokker ikke stole på dem :-)

Ligger nå på Tonnes i Lurøy Kommune, og det er vel ikke den mest spennende havna vi har ligget i, men den er helt grei.

Gikk opp til hula i fjellet, og det var gøy.

Etter besøket på Klokkergården, gikk vi til Selsøyvik, etter tips fra Brigg, og der var det fint, og som Brigg sa, var det en kjempefin krambu der, hvor også innehaveren fortalte historien om handelsstedet. Veldig lærerikt :-)

Selsøyvik

 

bilde

 

bilde

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Tonnes

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Poarsirkelmonumentet ved Vikingen

1468104834.jpg
Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er syv fastboende i Selsøyvik og omegn, men selvfølgelig langt flere med hytte- og båtfolk om sommeren. Det at de med dette grunnlaget greier å holde butikken åpen hele året sier noe om velvilje og innsats fra innehaverne. I kveld er gjestehavna her fullpakket, ligger 16-17 båter her nå.

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...