Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Min farmor Gudlaug fra Tvedestrand gjorde altid opmærksom på at vejret var dårligt i Sydnorge når det var godt i nord. Og omvendt.

 

Husker tydeligt hvordan vi sad og hørte værvarslinger på vores Tandberg transistorradio i hendes lille hus i Bakkeskåt. :-)

Link to post
Share on other sites

Planla å gå til Kjerringøy, men der var det fullt. Viknesen Vilja lå der, og de er også på langtur. Da den eneste plassen som kunne brukes ikke var noe særlig, bestemte vi oss for å gå til Bodø. Nå er det streik på Bodø lufthavn, så det blir spennende å se hva som skjer med turen i morgen, eller retur på søndag.

Her et bilde av Landegode rett nord for Bodø.

bilde

Det har skyet til litt, så det blir vel kanskje litt vær her også.
Link to post
Share on other sites

Der er ei grei havn på Landego også, men ser at det er et par timer siden du la ut bildet. Ellers så er det vel ikke meldt det helt store været i morgen, og da er det vel begrenset hva som er å gjøre på Landego.

 

Når du passerer Rødøy på vei sørover bør du vurdere å gå en tur innom Melfjorden, og videre inn en fjordarm fra Melfjorden som heter Nordfjorden. Ved oppdrettet i Melfjorden på sørsiden før du går inn i Nordfjorden er det en grindhval som har hatt tilholdssted noe år nå. Veldig kontaktsøkende hvis du ligger i ro en liten halvtime rett ut av oppdrettsanlegget. Nordfjorden kan du følge helt inn til Svartisen, men det er et stykke opp til isbréen. VG hadde en artikkel for noen år siden om Nordfjorden hvor de kaller det NordNorges Geiranger. Du finner artikkelen ved å Google Nordfjorden+Nordland.

 

Fortsatt god tur :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset :-)

Det hadde vært kult å se en grindhval på nært hold  :yesnod:

Be a Trude å bytte agn, så fikser a det sikkert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har så smått fått oppdatert meg på tråden her. Fantastiske bilder! Hold dere der opp en stund til! Her nede er været ikke slik som dere har det!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

He he. Abstinensene var ikke mindre her ombord. Planen foreløpig for morgendagen(i dag faktisk, da tiden løper litt fra meg med dagslys på natta) , er å gå innom Saltstraumen, før vi går til Gildeskål. 

Ser ut til at det blir bra vær, og ikke så mye vind, så det ligger an til noen bilder i morgen også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Bodø i dag, og gikk inn Saltstraumen medstrøms, og lekte litt fram og tilbake, og fikk dratt noen småsei.

Gikk ut sundstraumen motstrøms, men da hadde den spaknet litt. Den var nesten på topp da vi gikk inn, og det kiler litt i magen når man kjenner på båten at det er så store krefter i sving.

Tok noen bilder, men videoen må jeg legge inn senere.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Vi kom til Inndyr utpå

Ettermiddagen, og det er en nydelig havn.

Min mor kommer fra området, og det er en av plassene jeg skulle besøke på denne turen.

bilde

bilde

I morgen er planen å gå til Sørfugløy.
Link to post
Share on other sites

Nydelige bilder og motiver!

Det var vel litt ekkelt når Saltstraumen rev og slet i båten, og du får en følelse av å miste kontrollen?

Inndyr har jeg sansen for, men jeg stusser litt på bølgehøyden. Hvordan kan man måle den, med mikrometer?

Jeg tror ikke dere skjønner helt hva dere er med på, før lenge etter at dere har kommet hjem.

Kjenner at jeg må ha en fiskemiddag i dag, jeg også. Fristet litt den stekepannen, og fersk pale(småsei) er noe av det beste.

Kos dere!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja Svensk. Min kniv er nok noe sløv, men min jobb som fiskearbeider hadde nok ikke vart lenge, da jeg ikke er så god på å skjære filet :-)

Zitt: Vi er særdeles ydmyke når vi tenker på hvor heldige vi har vært så langt. Sitter nå på apeloftet og ser opp på fjellet som er badet i sol. Kan leve lenge på sånt ;-)

Gikk fra Inndyr ca kø. 09.30, og gikk ca 9 nm til Sørfugløy.

Møtte en gammel traver på vei over.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...