Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det er syv fastboende i Selsøyvik og omegn, men selvfølgelig langt flere med hytte- og båtfolk om sommeren. Det at de med dette grunnlaget greier å holde butikken åpen hele året sier noe om velvilje og innsats fra innehaverne. I kveld er gjestehavna her fullpakket, ligger 16-17 båter her nå.

 

 

bilde

Kjempefin havn, og som du sier en imponerende innsats av eierne å kunne holde det i live.

Vi skal prøve å gå til Lovund i morgen, så vi håper det er plass der.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På tur utover mot Lovund passerer dere Sleneset på Solværøyan. Her er det en trivelig gjestehavn hvor båtforeningen stiller klubbhuset til disposisjon. Gode turmuligheter i det flate landskskapet. Shopingmulighetene begrenser seg til matbutikken, men stedet gir en følelse av det originale langs kysten her. Disse øyene har en Hubrostamme av nasjonal betydning, og er enn så lenge ikke ødelagt av vindkraftutbygging.

 

På Lovund har dere to mulige havner. Enten innenfor moloene sør for bebyggelsen eller hotellets gamle gjestehavn på nordsiden. Jeg foretrekker den sistnevnte selv om bryggene begynner å bli slitne og strøm- og vannopplegg er så som så. Men utsikten og omgivelsene er storartet. Turmulighetene er mange, og hotellet har en besøksverdig restaurant. Boknafisken er min favoritt.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå har våre venner lagt seg til i havnen i Nesna, der nærmeste nabo er campingplassen. Kan det hende at de er på jakt etter campingvogn eller bobil? Har de gått lei livet på havet?

Jeg har registrert at de har inntatt i overkant mye sjømat, reker, skjell, fisk og hvalbiff. Kan det tenkes at det allerede har begynt å gi uventende og negative utslag? Jeg tenker på kuler på ryggen, der finnene vokser ut, eller at fingre og tær har begynt å vokse sammen?

Jeg får ikke håpe at jeg har begynt å bli hysterisk, men litt urolig er jeg! :yesnod:

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var litt for lavt skydekke på morran, så vi gikk til Nesna i stedet. Fin gjestehavn, hvor det ble forhalt en Viknes, så vi fikk plass.Det er Råsa fra Namsos, som vi også traff på Klokkergården.

Skal på kirkegården å se etter mine oldeforeldres gravsteiner nå.

Når det gjelder sjømat, så kjøpte vi lokalrøkt laks i Selsøyvik, og jeg har aldri spist det før.

Nå er det også gjort, så Zitt har kanskje grunn til å være bekymret :-).

Boknafisk skal prøves hvis det er å få servert, og selvom jeg har spist det i alle år, håper jeg det er mulig å få servert rødsei et eller annet sted også.

Link to post
Share on other sites

Hmmm..... no e det vel Kristiansund som e bacalaobyen, men den smaker sikkert fortreffelig i Ålesund også.

 

http://www.nordmore.museum.no/bes%C3%B8k-oss/kristiansund/klippfiskmuseet/regler-for-bacalaokonkurransen-2016

Ble anbefalt en restaurant i Ålesund da vi henta båten i 2014, men jeg kan spise bacalao i Kristiansund også, da vi skal innom den byen også. Det er fødebyen til fruens besteforeldre :-)

Når jeg leser linken, ser det ut som at man ikke kan forlate Kristiansund uten å ha spist bacalao .

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm..... no e det vel Kristiansund som e bacalaobyen, men den smaker sikkert fortreffelig i Ålesund også.

 

 http://www.nordmore.museum.no/bes%C3%B8k-oss/kristiansund/klippfiskmuseet/regler-for-bacalaokonkurransen-2016

 

Og den smaker mer enn fortreffelig siden restauranten XL Diner serverer Europas beste Bacalao. Nyydelig.......... :yesnod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hmmm..... no e det vel Kristiansund som e bacalaobyen, men den smaker sikkert fortreffelig i Ålesund også.

 

 http://www.nordmore.museum.no/bes%C3%B8k-oss/kristiansund/klippfiskmuseet/regler-for-bacalaokonkurransen-2016

Har spist dette og grillet klippfisk mange stedet i Norge. Når det gjelder bacalao setter jeg Kristiansund høyest. De plassene jeg har vært på serverer det annerledes enn jeg har opplevd tidligere.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rødsei føler jeg behov for å påpeke at dette er en rett som er tuftet på tradisjoner fra Helgeland og Salten. Og da bør retten også nytes i området der den har sin opprinnelse.

 

Dette er imidlertid ikke en rett som står på menyen mange steder på denne strekningen. Jeg har hørt om et sted på Gjerdinga som ligger mellom Klokkergården og Selsøyvik (ved der det står en do og et badekar på en holme). Og så har jeg selv prøvd retten på Augustbryggo som ligger på Seløy nord i Herøy. Jeg er imidlertid usikker på om de tilbyr denne retten hele tiden, men det kan man sjekke ved å ta en telefon til de om man er interessert.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og den smaker mer enn fortreffelig siden restauranten XL Diner serverer Europas beste Bacalao. Nyydelig.......... :yesnod:

Kan anbefales :yesnod:

 

Når det gjelder rødsei føler jeg behov for å påpeke at dette er en rett som er tuftet på tradisjoner fra Helgeland og Salten. Og da bør retten også nytes i området der den har sin opprinnelse.

Rødsei, er det samme rett som vi andre kjenner som saltsei?

Link to post
Share on other sites

Spiste en hinsides god tradisjonell bacalao ( tomater) på Smia i Kristiansund for et par år siden. (Se Smia.no)

Koselig plass med sjarme.

 

Når man spiser på steder som spesialiserer seg på bacalao, så er ikke bacalao nødvendigvis det man forbinder med rød tomat bacalao.

Så spør gjerne betjeningen.

 

Ellers er jo XL en utmerket bacalaoplass i Åkesund.

 

Komodo: rødsei er sei med blodrand som har vært gjennom en melkesyreprosess over mange år. ( tror jeg det var)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Rødsei, er det samme rett som vi andre kjenner som saltsei?

Nesten. Bare at rødsei blir lagt i sitt eget blod i tønna og får derav fargen som har gitt den navnet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi dro fra Nesna, og mine forfedres vugge, og gikk til Sandnessjøen, for deretter å gå til Herøy. Ligger nå i Herøysundet.

Den seilbåten dere ser på bildet var et fint motiv, og like etter at jeg tok bildet, fikk jeg bilde av vår båt som han lagt på Båtfolk på Facebook.

Det var seilbåten "Gausdal" som er på langtur. Snakket med ham etterpå da vi møttes ved Dønna, og han var da alene ombord. Virket som han koste seg.

Hyggelig at folk tar kontakt når man har sett eller hørt om hverandre på sosiale medier.

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...