Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 5 minutter siden:

Den der må vel være direkte farlig i åpen sjø. Den har jo ingen motorbrønn.

 

Nesten bare en fisker som tenker sånn, om ræva på en linge båt. 

Du ligger og bakker mye opp mot vinden og sjøen når du trekker teiner ? Har holdt på og gå ned selv pga det greiene der

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

Nesten bare en fisker som tenker sånn, om ræva på en linge båt. 

Du ligger og bakker mye opp mot vinden og sjøen når du trekker teiner ? Har holdt på og gå ned selv pga det greiene der

Ja, sant det, og ja, det hender at jeg blir liggende å bakke med hekken mot sjøen når jeg trekker teiner eller setter, det kommer an på hvilken vei tauet står samt stømretning. Akkurat her ute hvor jeg holder på kan det bli ganske ruskete pga. strømsjø. Med en slik løsning som Sportlingen har hadde det mildt sagt gått dårlig her ute. Funker sikkert inne i en fjord. Til dykking er det også tvilsomt, da det hender man må bakke opp for å plukke opp dykkere, men ellers er man stort sett ikke så avhengig av å bakke mot sjø ved dykking. Men så spørs det jo også hvilket marked de sikter seg mot. Til råkjøring er den helt sikkert ok slik som du sier, men de har jo laget en åpen båt for litt praktisk bruk...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Vært lenge stille i Dracotråden nå, så da er det vel på tide med litt oppdatering :smiley:

 

Båten har ligget på vannet siden august, og vært jevnlig brukt i hele vinter. Tok den opp på påskeaften, dagen etter at jeg pådro meg isjias (men før smertene kom :ghost:), og siden har den stått på hengeren i gården. 

 

I tillegg til vanlig vårpuss er det litt småtteri som skal fikses og utbedres. I dag har den fått ny gearolje, ny motorolje, og nytt filter. Den har også fått en runde med bunnstoff. Hadde egentlig bare tenkt å flekkstoffe litt, men fikk tilbud om å løfte den opp i ei krybbe, og da er det jo en glimrende anledning til å stoffe hele. Bøtta med bunnstoff som jeg fant hadde stått uten lokk, så den var tjukk som tjære. Den var så hard å rulle på, så det gikk minst med 3 kg stoff for å komme rundt :giggle:

20220616_163436.jpg.17b27392adeeba652ea0f2954c1d6632.jpg

 

Legger også ved et par bilder av det unike undervannsskroget som ble utviklet med god støtte fra baatplassens medlemmer da skroget ble forlenget. En stor takk til bla @dieselfan og @ivar for aktiv støtte i den prosessen :flag_bp: Det ligger mye tankearbeid og diskusjoner bak den utformingen :yesnod:  Dersom det er nye lesere innom tråden her, så er det bare å bla bakover for utfyllende informasjon. 

20220616_163538.jpg.3f728aa752d13a21f8bb49e0d75b2e04.jpg

 

20220616_163553.jpg.f1c58f12742ca75b28934ca776a91b90.jpg

 

 

Et annet punkt som stod på lista var å bytte kontrollkablene. Har allerede byttet kontrollkabler to ganger, senest i fjor sommer. Jeg har hatt en utfordring med at kablene tørner i konsollen, så de har fått en litt uheldig bøyeradius akkurat der de kommer ut fra kontrollboksen. For å bøte litt på det problemet lagde jeg en kloss av teak for å fore ut litt fra konsollen. Lagde også klossen litt kileformet, slik at kontrollkablene skulle få en litt bedre visning og større bøyeradius. 

20220616_195206.jpg.6af6a421df50461ac200103ee0b6a55f.jpg

 

Da jeg plukket ut kontrollboksen oppdaget jeg imidlertid at det antagelig ikke var kablene som var problemet denne gangen. Da jeg koblet av kablene, var spaken veldig hard å manøvrere. 

 

Spaken var dessuten irret, og det bar preg av at det hadde kommet salt og vann inn i mekanismen. I tillegg hadde gummien på hendelen begynt å bli seig å ta i. 

20220616_181614.jpg.3e3e1ad73312936a00d139be9973f414.jpg

 

Klinket derfor like godt til med en flett ny kontrollboks :cool:

20220616_181535.jpg.1e60d6aa29e178808ef929743b176eab.jpg

 

Har også kjøpt nye kontrollkabler av en ekstra fleksibel type, men får se om jeg tar jobben med å skifte de kablene nå. Det er litt styr å trekke gjennom de kablene. Hadde jeg visst at det skulle bli så mye styr med kontrollkabler hadde jeg nok lagt opp et eget trekkerør kun for dem! Jeg har egentlig ekstremt mange og romslige trekkerør i forhold til fabrikkproduserte båter av samme størrelse, men det blir tydeligvis aldri for mye trekkerør :giggle:

 

Fortsetter etterhvert som arbeidet skrider frem :seeya:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Legger også ved et par bilder av det unike undervannsskroget som ble utviklet med god støtte fra baatplassens medlemmer da skroget ble forlenget.

 

Dette minner veldig om aktre del av undervannsskroget på båten min: Flipper 640 HT. Det er ikke verdens beste bilde jeg legger ut her, men du ser noe her :smiley:

flaps undervannskrog.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

I tillegg hadde gummien på hendelen begynt å bli seig å ta i. 

 

Kan høres ut som at sollyset har begynt å bryte ned overflata - du må kanskje sy deg et konsolltrekk?  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 8 timer siden:

 

Kan høres ut som at sollyset har begynt å bryte ned overflata - du må kanskje sy deg et konsolltrekk?  :smiley:

 

Hei. På dykkebåten min plar eg ha ei bøtta opp ned over kontrollboksen. På hanken heng eg eit lodd, slik at bøtta ikkje bles bort.

 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 11 timer siden:

 

Dette minner veldig om aktre del av undervannsskroget på båten min: Flipper 640 HT. Det er ikke verdens beste bilde jeg legger ut her, men du ser noe her :smiley:

 

Ja, Flipper-skroget var vel et av de skrogene som ble drøftet tidlig i tråden. 

 

ivar skrev for 10 timer siden:

Kan høres ut som at sollyset har begynt å bryte ned overflata - du må kanskje sy deg et konsolltrekk?  :smiley:

Men ivar da, har du glemt dette innlegget på side 83 :giggle:

 

Komodo skrev On 14.2.2020 at 18.57:

Har også vært hos kalesjemaker og fått sydd trekk til konsollen og jockeysetet. Ble veldig fornøyd med trekkene, men det gjenstår å få på noen knapper eller kroker for å feste dem med. 

676823449_Utbedringer14_02_202.jpg.5cd1d3eb6972379bebe3a69fcabc00ed.jpg

 

Ser kanskje litt slapt ut på dette bildet, men det går seg til når jeg får på noen festekroker.

426263070_Utbedringer14_02_203.jpg.b441567ac7fe89ff58745a980f9485a0.jpg

 

Men ja, det er sola som har tatt gummien. Det tok nok litt lang tid fra jeg fikk det konsolltrekket til jeg begynte å bruke det :rolleyes:  Men trekket fungerer veldig bra. Tidligere fikk jeg alltid litt vann inn i konsollen via div. hull når det regnet, det slipper jeg nå. Men jeg må se om jeg finner en løsning for at kontrollboksen ikke skal irre i stykker på alt for kort tid. Den er nok ikke konstruert for å stå i ei åpen fiskejolle som brukes hele året. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Men ivar da, har du glemt dette innlegget på side 83 :giggle:

 

Er nok mye i tråden her jeg ikke husker :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg er en av de beste trådene på baatplassen. Dekker stort sett alle emner, med gode løsninger på "alt". Veldig imponert over jobben du har gjort her @Komodo! (Både med tråden og båten)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 15 timer siden:


til sjøkrepsens store begeistring :giggle:

He he, ja, de er nok fornøyd nå :lol:

 

 

Napoli skrev for 1 time siden:

Dette tror jeg er en av de beste trådene på baatplassen. Dekker stort sett alle emner, med gode løsninger på "alt". Veldig imponert over jobben du har gjort her @Komodo! (Både med tråden og båten)

Oi, det må jeg si, for et kompliment! Men jeg synes nok du tar litt hardt i, det er mange gode tråder her på BP :thumbsup: Men det er hyggelig at den har blitt lest, og at folk har satt pris på det underveis. Ekstra hyggelig har det vært at enkelte faktisk har blitt inspirert av tråden og satt i gang med lignende prosjekter :yesnod: Vi får fortsette å bidra med det vi kan, det er jo det som gjør baatplassen så unik!

 

Link to post
Share on other sites

I går gjorde jeg et forsøk på å plukke fra hverandre den gamle kontrollboksen. Tenkte jeg skulle smøre den opp og ha den i reserve. Fant ut at tregheten sitter i akselen som går inn i boksen, og den klarte jeg rett og slett ikke å få ut. Forsøkte med diverse på sprayboks, men helt bra ble den ikke. Etter å ha tenkt litt på saken tror jeg at jeg vet hva problemet er. Når jeg er ute og fisker hummer på høsten går jeg med hansker som det renner saltvann fra hele tiden. Når saltvannet renner ned langs spaken, treffer det akselen og gjennomføringen inn i boksen. Tipper det er det som tar knekken på kontrollboksen etter en stund. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å unngå det problemet. Det beste hadde kanskje vært en mansjett som hindrer sjøvann å renne ned på akselen. Det enkleste er vel å skylle med ferskvann etter bruk. 

20220616_181614.jpg.7c0bfac95be5eb78af169f2dac468e38.jpg

 

 

Fikk også oljet og limt på teak klossen som skal fore kontrollboksen litt ut fra konsollen. Spent på hvordan det vil fungere. 

20220617_194905.jpg.3d3c87f63323ba136c6b1b408121c877.jpg

 

20220617_194853.jpg.38309cd76732565579f061d7f408d5a0.jpg

 

 

Her med plastkragen fra den gamle kontrollboksen bare for å få limt. Det som er en av utfordringene med å montere kontrollboksen er å klare å skru på de fire M5 skruene som ses på bildet. Når kontrollboksen er der er det nesten håpløst å komme til muttrene på innsiden og samtidig skru på utsiden. Etter å ha hatt boksen av og på x antall ganger ble jeg lei det knotet. Kappet derfor til fire biter av 6x30 syrefast flattstål som jeg gjenget opp med M5 og limte fast på innsiden med epoxylim. Så nå skal det være fort gjort å få av og på boksen :thumbsup:

20220617_194914.jpg.c50364378e78b3d7b78b7a9e0f87a285.jpg

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ble litt langt opphold i oppdateringen om årets vårslipp, men her kommer fortsettelsen.

 

Som nevnt har jeg hatt problemer med å få kontrollkablene til å vare. Et ledd i åres forbedringer var å fore ut kontrollboksen noe for å få litt penere bøyeradius på kablene. Lagde derfor denne klossen av massiv teak. Burde selvsagt laget noe i plast, men dette var litt i all hast.

01.jpg.e47a750404ce3005ff8a51484762d125.jpg

 

Her har klossen fått to strøk teakolje og blitt montert i konsollen. Den er litt konisk, det skal bidra til å få litt gunstigere visning på kontrollkablene. 

02.jpg.567d8f28903743db2ded0833dbf714e0.jpg

 

03.jpg.e0ce754a8bbe69de1f5af4953a11b08d.jpg

 

Som nevnt i forrige innlegg ble det også ny kontrollboks. Kjøpte også nye kontrollkabler av en type som visstnok skal ha mindre friksjon og tåle krappere bøyeradier. 

20220616_181535.jpg.3e8d4465467874d1033fdc608921026d.jpg

 

I dørken har jeg to dreneringer til selvlensingen som går inn på dette T-stykket, og mellom  T-stykket og skroggjennomføringen har jeg to kuleventiler. Den forre kuleventilen er en elektrisk operert Kinasak, og den har nå begynt å fuske litt. Sliter med at jeg ikke får stengt den helt. Det elektriske fungerer prikkfritt, men det kan jo være korrosjon i selve ventilen, eller at det har lagt seg noe dritt der. Tar uansett ikke jobben med å skru ut ventilen uten å få fikset problemet, så ny ventil er bestilt på ebay. 

09.jpg.3a2d52d9dd15efae8a37affb7f9a4dec.jpg

 

En annen feil som har oppstått er at lysdioden som skal indikere at jeg opererer bryteren til ventilen har sluttet å lyse. Begynte med å lyse svakere, deretter sluttet den helt å lyse. Akkurat det var kanskje litt overraskende, trodde disse lysdiodene hadde lang levetid. Dioden var fra Biltema og av denne sorten. Benyttet anledningen til å bytte fra rød til grønn (uten at det har noen betydning :giggle: 

image.png.195bc48d3a784b6c7fe36758c26528ed.png

 

Ny diode monteres. Siden det kan bli et fuktig miljø i konsollen på en båt som ligger ute hele høsten og vinteren blir slike skjøter loddet og krympet med krympestrømpe med lim.

04.jpg.c11e5a06b963415d5b225127c5f73f1c.jpg

 

Plata som bryter og diode er montert i hadde fått litt brunfarge, så den fikk seg en omgang med syre. Samme med holdren til kartplotteren.

05.jpg.afd5b5e3bbd90ddd26bb0ccfe5750e82.jpg

 

Det har vært et eller annet som har ligget og trekt strøm når hovedbryteren er på, det har jeg ikke fått feilsøkt på. Men det førte til at jeg tappet batteriet helt ned på 5V etter at jeg hadde hatt på lading. Tok dessverre litt tid før jeg fant ut det, så jeg håper batteriet har overlevd fadesen :pray: Ladet opp batteriet, og det holder nå perfekt på 12,8V hvilespenning. Lånte også en proff batteritester, og i følge den er CCA verdien over 100% av påstemplet EN verdi. Satser derfor på at batteriet fungerer noen år til. Det var et knalldyrt batteri, så jeg håper det har overlevd...

 

Noen kabelsko var litt stygge, de ble byttet.

07.jpg.032434aa74e053a51461ffa746fe058f.jpg

 

Fikk da endelig testet den nye hydrauliske kabelskotanga. Veldig fornøyd med den, til tross for at jeg så langt kun har brukt Biltema-sko, som selvsagt ikke er matchet til matrisene i kofferten.

06.jpg.6e974821963584c413b48f3b67e61ac2.jpg

 

Et annet punkt på lista var å gjøre grundig rent i alle rom og skott. Ei jolle som ligger ute hele vinteren blir jo stygg, og når man fisker hummer og håndterer agn blir det jo også en del biologisk materie som gir grobunn for svertesopp og mugg. Glovarmt vann og kraftvask gjorde jobben. Her er rommet under setet bak. Spylepumpe øverst i bildet, og gråvannspumpe nederst i bildet. Den bruker jeg for å lense vann fra dørken når jeg stenger selvlensingen. Lensepumpe for bunnvann i midten foran T-rør. Helt strøkent ble det ikke, men det er i alle fall rent. 

08.jpg.428c095ef0429c6292741d24dd598026.jpg

 

Dette bildet går bakover i hulrommet i forlengelsen av skroget. Her er det normalt ei 12mm lexanplate med pakning slik at hele kassa er et separat oppdriftskammer. Her kommer det inn bittelitt vann av to årsaker. Det ene er at den svarte korrugerte slangen som går med kabler opp til motoren ikke er helt tett, det andre er at det er drenering fra de to rommene som er på hver side. Her er det aluminiumslokk med gummipakning, men under bruk kan det jo komme inn litt vann. Disse to rommene har drenering til midten. De dreneringene tror jeg at jeg skal plugge. Da slipper jeg vann som renner inn i midten, og jeg sikrer tre separate oppdriftskammer i skrogforlengningen. Fikk vasket og rengjort her også. På hver side ser man trekkerør, samt de rustfrie stagene som forbinder nytt akterspeil med gammelt som en ekstra sikkerhet. 

10.jpg.6d11a6da7470ca378ed1f16bd8cc0347.jpg

 

Ikke akkurat den viktigste detaljen, men litt irriterende. Dette er vanninntak til spylepumpa. Kuleventilen har en rustfri hendel, og rustfri mutter. Men mutteren var av så dårlig kvalitet at den var i ferd med å ruste opp. Her hadde det også dryppet rustvann slik at det ble veldig stygt. 

11.jpg.42a707c6237f976e72b99dd222fd4425.jpg

 

Mutteren ble byttet ut med en ny i A4 kvalitet, og håndtaket fikk seg en syrebehandling over natta (bilde lenger ned).

12.jpg.6998f48f0220f767a03a4964fc4b35a6.jpg

 

Tørt og fint under dørken har jeg dette bensinfilteret med vannutskiller. Tankopplegget har fungert bra, for det har ikke kommet så mye som en dråpe vann i filteret, til tross for all sjøsprøyten som har stått inn over båten når været har vært som værst. Det tok vel kaka den 2. oktober i fjor da jeg var ute og trakk teiner. 28 m/s i kasta utenfor Vikertangen. Det er altså full storm, og på grensa til sterk storm :ghost: Kanskje en grunn til at jeg var alene utpå der da :lol: :lol: :lol:  Var litt sjø kan du si, men fikk i alle fall testet teine- og dykkebåtens sjøsikkerhet :thumbsup: Gikk så sjøene ble kastet inn over jolla :giggle:

13.jpg.446f2e5fa48aba990cd86bb00b683cbd.jpg

 

De som har fulgt tråden fra starten vet jo også at jeg har en dreneringsmulighet i bunn av tanken. Den har jeg ikke kontrollert ennå i år, så det får jeg gjøre nå som den ligger på sjøen. Har faktisk kun tappet av denne en gang. Da var det bittelitt rusk fra produksjon av tanket, og en vannmengde omtrent som ei ert. Vannet har nok regnet inn. Det har skjedd et par ganger at jeg har glemt å skru på lokket etter å ha fylt bensin, og stått slik over natta i regnvær :rolleyes: Skulle uhellet være ute med dritt på tanken så har jeg jo også ei god mannluke akter i tanken. 

14.jpg.7ee228f4e1460a6f97111240385f59f6.jpg

Det neste som stod for tur var teinehaleren. Den har for så vidt fungert helt greit, men det er ikke fritt for at jeg har gjort litt reparasjoner og utbedringer. 

 

En ting som har irritert meg er  trekkskiva. Den består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Problemet er at når man belaster teinehaleren tungt, så bøyer disse to platene seg. Resultatet blir at skiva blir helt skeiv, og kniven som skal holde tauet ute slutter å gjøre jobben sin. Det medfører at (særlig tynt) teinetau kan følge med rundt, og lage floke på skiva. Det har skjedd ganske mange ganger, og i dårlig vær er det særdeles lite moro. Et par av gangene har jeg ikke klart å dra ut tauet, og har endt med å kappe tauet og skjøte sammen. Vurderte sterkt å dreie meg ei ny skive i aluminium som var litt kraftigere. Her er to aluminiumsskiver som jeg vurderte å dreie som to halvdeler. Disse to bildene er fra i fjor.

15.jpg.b9dd06e3900893728aea4682cf6ebd86.jpg

 

Midlertidig løsning ble å rette skiva i hydraulisk presse, og doble antall skruer. Det har fungert greit nok, så det får gå et år til. Men jeg må prøve å få til en bedre løsning på sikt. 

16.jpg.3a15c51ccb1f240942e683aa4ff92e9f.jpg

 

Her er skiva montert tilbake, og har fått seg en runde med syre. Det er ikke fritt for at det blir litt brunt av rust på disse rustfrie detaljene. Begge trinser blir også årlig demontert og smurt opp. En stund ut i sesongen blir det korrosjon i messinghylsa, og fettet blir vasket vekk. Da knirker det noe voldsomt i disse trinsene. Som man kan se har ikke akkurat teinehaleren holdt seg spesielt pen. Snart ikke en flekk med lakk igjen på den. På sikt tror jeg at jeg kommer til å lage en syrefast konstruksjon og flytte over motor og alle deler. 

17.jpg.2151cd0e8d240fb5418c12671b5ddada.jpg

 

Trinsa i blokka ble demonter for rengjøring og oppsmøring.

18.jpg.f5d412d029c6e2781e8ddd8c87cc8f15.jpg

 

De rustfrie delene fikk seg også en runde med syre.

19.jpg.a02e9784eb9e5b59bf1d6cb1830dfc71.jpg

 

Et annet behov som har dukket opp er å kunne holde fast et tau når man trekker teiner. Ikke minst ved sokning så kan det være behov for å holde et tau, mens man trekker i et annet. Etter ide fra en kar i båthavna ønsket jeg derfor å montere en slags lineholder som antagelig er til seilbåter. Måtte derfor lage en brakett og sveise på rekka.

20.jpg.be9576f6861bedf9a33c6e8cf558ace0.jpg

 

Litt syrevasking

21.jpg.08e9757232b3c26f68fd9f90d2cf771c.jpg

 

For at braketten ikke skal bøyes stivet jeg den opp med ei plate på skrå under.

22.jpg.7eff24b8574f990414c71dc69c803cff.jpg

 

Så var det bare å skru på dingsen (vet ikke hva disse kalles :rolleyes:). Dette er en billig Biltemasak, så det er vel optimistisk å regne med at den varer evig. Men hvis det fungerer etter intensjonen og den ryker, så bytter jeg bare ut til en i bedre kvalitet. 

23.jpg.0c011a41a2ab84141ec3721f25ce2dec.jpg

 

24.jpg.39cc58a1bdce7281ca9ccfb0c6a5fbde.jpg

 

Rommet under setet foran på styrekonsollen er et praktisk oppbevaringsrom som blir mye brukt. Men konsollen har jeg ikke laget selv, og det er ikke fritt for at det er litt slurv på innsiden. Her blir det fort stygt, og det er ikke noe godt lag med gelcoat, så det er vanskelig å holde det rent.

25.jpg.1eba1098b6de835516c3496283f75071.jpg

 

26.jpg.d3208ee0af3f7df05599209a823dd3b8.jpg

 

Løsningen ble en grundig vask, litt lett sliping, og to strøk med hvit polyurethanmaling. Har god erfaring med at det blir glatt og fing, og lett å holde rent der jeg har brukt den malingen. Overflaten blir vesentlig glattere og blankere enn ved å male med topcoat.

27.jpg.aa882cb8e059d12ce00df6853c2b48c1.jpg

 

Noen av lukepakningene hadde løsnet litt enkelte steder, de ble limt på igjen. Bruker kontaktlim til dette.

28.jpg.3c369a14a4adb6bcbe1d9a77161d9413.jpg

 

Og jammen ble det ikke en runde med polering og voks før sjøsetting :thumbsup:  Fikk polert litt i fjor også, så det er andre gangen den blir polert. Fra før er skroget kun slipt med plansliper, så overflatefinishen er ikke strøken. Masse små sliperinger hvis man ser nærme etter, men det spiller ingen rolle. Særlig det området rundt teinehaleren var veldig stygt. Det blir mye riper og bruksmerker etter alle teinene som henger og dingler inn i skroget. Men det er jo en bruksbåt.

29.jpg.d944d34e9b49a68210efdb6e66b9764b.jpg

 

En annen ting jeg skulle ha gjort men kom på litt for sent, er at jeg skulle hatt et innvendig feste for å sikre dreggtauet i. Det har vært et par anledninger hvor jeg har holdt på å miste tampen på dreggen (ulp.. :sweat:). Nå har jeg skjøtet på tauet litt, så nå har jeg 60m tau og kjetting totalt. Tenker allikevel å lage en bøyle som jeg kan skru fast på innsiden av bøylen i baugen. Senteravsand mellom skruene ble målt til 48,7mm, så da kan jeg lage bøylen når som helst :thumbsup:

30.jpg.92c40e37877b5b173d6a3112a1b70d0c.jpg

 

 

Så var det sjøsetting og prøvekjøring. 599 timer på telleren så langt. Men dette bildet minner meg på noe. Nederst på instrumentet er det to knapper; TROLL- og TROLL+. Er det noen som vet hvordan de fungerer? Ser for meg at man bare skal kunne trykke på de knappene for å øke eller minke turtallet noe ved trolling, stemmer det? Det er i så tilfelle en funksjon jeg har savnet mye når jeg dorger makrell. Blangsing etter ørreten har jeg dessverre ikke kommet i gang med ennå. 

31.jpg.8ddfc8e6bede799ed9a1ed4427472d2a.jpg

 

 

Da gjenstår det bare å ønske alle BP medlemmer en fortsatt god helg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

innbiller meg disse kalles Cam cleats på godt nynorsk.  sikkert mest brukt på sånne tekstildrevne båter :giggle:

 

23.jpg.0c011a41a2ab84141ec3721f25ce2dec.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Ikke så veldig, men min far har en slik 40hk, og jeg fikk justert da jeg prøvde på den da jeg var nyskjerrig på knappene. Men jeg husker jo ikke hva jeg gjorde:giggle:

Da får jeg bare prøve meg litt fram. I verste fall kan jeg jo ta kontakt med en forhandler :giggle:

 

ivar skrev 1 time siden:

innbiller meg disse kalles Cam cleats på godt nynorsk.  sikkert mest brukt på sånne tekstildrevne båter :giggle:

Ja, tror de er beregnet på pinnebåter med tekstilmotor :sailing: Vi får se, kanskje det dukker opp en ekspert og avklarer :smiley:

 

 

ansgar skrev 1 time siden:

Hvilken type syre bruker du på rustfritt?

Bruker beisepasta fra Esab. Tror jeg har lagt ut bilde av boksen tidligere i tråden. Fort gjort å bla gjennom og se :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...