Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 1 minutt siden:

Det hadde vært hyggelig @Eika :thumbsup: Men det er jo ikke så mye å se på egentlig. Det er ei jolle med rattstyring. Det meste av jobb som ligger bak dette er jo ikke synlig :worry: 

 

Ps; du får uansett vente til coronautbruddet er på vei ned :wink:

 

 

Joda, er mange fine løsninger og se på. 

 

Og det å se på en båt, er bedre unnskyldning enn "må til Strømstad for å fylle bensin" 

 

Tar litt tid før båten er klar igjen også, tverra i 60knop her om dagen og blei kasta 180grader rundt, så har litt støping som må til først

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Mens jeg drev å målte og sjekket fant jeg også ut at det går en lekkasjestrøm på ca 0,2A når hovedbryteren er på. Det tror jeg bestemt at jeg ikke har hatt noe problem med før. Fant ut at det er autopiloten som trekker strøm. Er det vanlig at den trekker strøm når den ikke er i bruk? Har absolutt null peiling og erfaring med autopilot.

 

 

Det et vanlig ja, glemte å tenke på det da jeg monterte autopilot for noen år siden, det tok livet av mine 4 stk 110Ah forbruksbatterier i løpet av vinteropplaget :headbang: lurt å koble den på forbrukssiden av hovedbryter evnt med rele.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 10 timer siden:

Joda, er mange fine løsninger og se på. 

 

Og det å se på en båt, er bedre unnskyldning enn "må til Strømstad for å fylle bensin" 

Det hadde vært veldig hyggelig om du la turen innom her for å hilse på Eika :thumbsup: Alltid hyggelig å bli kjent med noen fra forumet "live". Har etterhvert fått god kontakt med flere her inne på forumet :yesnod: Men som nevnt så holder vi en ganske konservativ profil i vår familie i forhold til smittevern, så denne situasjonen må få lagt seg først. Dette er delvis pga. at vi har kronisk sykdom i familien fra før, trenger ikke flere ting nå. Ellers er vel tur til Strømstad for å fylle bensin en av de dårligste unnskyldningene man kan komme opp med, ikke noe å hoppe i taket for de bensinprisene de har i Sverige :lol: 

 

Kan forøvrig melde om at batteriet av gull (det nye Vartabatteriet) nå mest sannsynlig er friskmeldt. At hovedbryteren står på har så langt ikke vært noe problem, så den har nok blitt stående på ganske lenge, og dermed har autopiloten i stand by tappet batteriet delvis for strøm. I tillegg gjorde jeg en feil når jeg testet batteriet med testinstrumentet for CCA verdi. Siden batteriet ligger nederst i konsollen må jeg skru endel for å komme til det. Jeg testet derfor ved å sette klemmene på terminalene lenger opp i konsollen. Jeg tenkte at det har liten betydning siden det er feite kabler fra batteriet og opp, men der tenkte jeg feil. I natt har batteriet blitt ladet helt opp, og så vippet jeg opp konsollen og skrudde meg ned til batteriet. Testet først ved å sette klemmene utenpå polskoene. Fikk da testresultater mellom 700 og 820 CCA (EN). Så tok jeg av polskoene og satte klemmene rett på polene. Da fikk jeg resultater mellom 750 og 860 CCA. Deretter tok jeg den gamle "brødristeren" fra BT, altså den batteritesteren som består av et varmeelement og et analogt voltmeter, og satte den på ca et halvt minutt. Denne trekker ca 50A. Målte spenningen samtidig med et godt voltmeter, og spenningen holdt seg over 12,2V, noe som er bra etter min erfaring. Hvilespenningen etter belastningen var ca 13V. Så gjorde jeg noen nye tester med det mer avanserte instrumentet, og fikk da verdier mellom 820 og 890A. Stor forskjell her altså i forhold til i går da jeg målte på strømuttakene oppe i konsollen, og med et nedtappet batteri. Det virket også som om batteriet fikk en ekstra boost etter at jeg hadde belastet det en liten tid med 50A. Kanskje noen med kjemikompetanse kan forklare hvorfor? Da målte jeg jo helt opp i 890 CCA. 

 

Men på grunn av diverse andre gjøremål ble det ikke noen sjøsetting i dag. Satser på å få den ut i morgen :smiley: 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Soga om Dracoen held fram :smiley: 

 

Her et lite skritt tilbake. Vi har koblet opp en elektrohydraulisk pumpe for å lufte hydraulikken etter montering av autopilot, det var da jeg oppdaget lekkasjen fra rattpumpa. Men etter at jeg dreide en plastring som trykte simmerringen lenger inn har det faktisk vært tett, bank i bordet :smash:  Motoren fikk seg også en service og nye anoder, og båten nytt bunnstoff. 

267970649_17_04.20201.jpg.afaaac72a27e85224962ec2c3f1738c6.jpg

 

Tror også jeg friskmelder det nye Vartabatteriet som ble testet og erklært defekt.

37186519_17_04.20202.jpg.d2d552e43d31462a80394c60da11b7f6.jpg

 

Etter litt lading og belastning, samt at jeg koblet fra polskoene og målte rett på batteripolene, fikk jeg plutselig normale verdier, dvs. mellom 820 og 890 A.

190368730_17_04.20205.jpg.cea0d413103d1dd47f1adee47c997f37.jpg

 

Når jeg først hadde skrudd meg helt ned til batteriet og koblet fra, benyttet jeg samtidig anledningen til å veie batteriet og skrive på (lettere påvirket av @Seilars :giggle:) Brukte to forskjellige vekter, og resultatet ble noe forskjellig. Noterte derfor ned begge resultatene.

970165962_17_04.20203.jpg.0c317ad46264c920184ec87f0b05770f.jpg

 

1215073659_17_04.20204.jpg.1a189bc59f17af788c4b9948e4e5c5cc.jpg

 

De nye dorgestangholderene ble demontert og pakket vekk. De tar liten plass når de blir pakket sammen. Etter tips lenger opp her kommer jeg nok til å kjøpe noen vingemuttere slik at jeg ikke blir avhengig av verktøy for å montere og demontere.

1531667036_17_04.20206.jpg.a4f59ae21f7602763e458079cb4e8beb.jpg

 

Hadde egentlig tenkt å droppe det, men tok allikevel og utbedret et gelcoatsår før sjøsetting. Noe av dette har jeg sparklet litt på ved ombyggingen, men nå hadde det blitt verre. Her har det vært luftbobler i hjørnet mellom coat og laminat.

347518643_17_04.20207.jpg.f978157abcd605a741f94768af1fa18b.jpg

 

Gjorde bare en enkel sparkling og litt grovsliping for hånd. Får se om jeg legger på litt mer til neste år og finsliper litt mer. Kommer uansett ikke til å legge mye jobb i finish på denne båten, her er det funksjonelle i fokus.

475087237_17_04.20208.jpg.e2ac13b19c3d68a426daac6f2fadb51f.jpg

 

Lastet like godt opp båten med krepseteiner før jeg satte den ut, så slapp jeg å kjøre to turer. 

2082909726_17_04.20209.jpg.54d6ff4868d47cdb0df119b5c952603f.jpg

 

Noen av teinene var litt skadde og måtte repareres. Kortet også litt inn på de tampene fra lina til teinene som jeg syntes var for lange. Synes en favn er passe lengde på de tampene. Jeg har også vært litt plaget av at noen av teinene legger seg på siden, da fisker de dårlig. Vet at det også har vært et tema i andre tråder. Gjorde derfor et forsøk på å utbedre det problemet ved å stripse på to kjettingbiter som lodd under disse teinene. Dette gjelder de teinene som er relativt høye i forhold til bredden, altså litt kvadratiske i tverrrsnittet. I dag har jeg vært ute og trekt, og jeg kan melde om at kun ei teine hadde leire på siden, de andre ser ut til å ha landet riktig på bunnen :thumbsup:

461056359_17_04.202010.jpg.ea068a51c84f3b3843a68e6f0bc0d508.jpg

 

Endelig på sjøen igjen 

717087888_17_04.202015.jpg.490b44455206b9d93dcedfd39e471280.jpg

 

Årets sesong begynner med 200 timer på telleren.

590527918_17_04.202012.jpg.6dabaf79ed17010e4f21fa9c80b942fd.jpg

 

På vei ut til årets første trekk. Men er det noen som har Lawrance plotter som kan fortelle meg hvorfor curseren som markerer båten plutselig står i en helt annen retning enn fartsretningen???

1592654272_17_04.202013.jpg.c55fd6d4191ccf6182fbaab746b745d3.jpg

 

Hadde egentlig planlagt kreps i kveld, men det ble taco isteden. Med denne fangsten må jeg nesten sende bud på han som kunne gå på vannet dersom vi skal bli mette, hvis ikke blir det mye loff og majones :lol: Får gjøre et trekk igjen om et par dager og se om jeg var mer heldig med settingen i dag :smiley:

644951188_17_04.202014.jpg.b186e8270fa418f8e96fa3a0db52a088.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Men er det noen som har Lawrance plotter som kan fortelle meg hvorfor curseren som markerer båten plutselig står i en helt annen retning enn fartsretningen???

1592654272_17_04.202013.jpg.c55fd6d4191ccf6182fbaab746b745d3.jpg

 

Alltid like interessant med oppdateringene dine! Den båten må være noe av det mer gjennomtenkte og gjennomførte som farter rundt i fjorden :yesnod:

 

Ang plotteren er det nok autopiloten som spiller deg et puss, når du har autopilot i systemet henter plotteren kurs og dermed dreier skjermbildet etter autopiloten kurs. Siden dette var sjøsetting gjetter jeg du ikke har rukket å gjøre ferdig den delen av oppsettet av autopiloten som skal gjøres på sjøen? En av tingene som gjøres der er konfigurering av kompasset.

Link to post
Share on other sites

Denne så jeg på Island forrige sommer. La merke til kassene som var støpt på akterut. Så mange tilsvarende båter som ble brukt til fiske med hekkaggregat og  påstøpte kasser. Åpenbart et "problem" med for lite bæring akter.

 

FB_IMG_5866_U.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 3 timer siden:

Alltid like interessant med oppdateringene dine! Den båten må være noe av det mer gjennomtenkte og gjennomførte som farter rundt i fjorden :yesnod:

Takk for veldig hyggelig kommentar Morten_L :thumbsup:  Det er jo ikke de helt store tingene som skjer lenger, men det er fremdeles noen småting som må justeres for at det skal fungere. 

 

Sitat

Ang plotteren er det nok autopiloten som spiller deg et puss, når du har autopilot i systemet henter plotteren kurs og dermed dreier skjermbildet etter autopiloten kurs. Siden dette var sjøsetting gjetter jeg du ikke har rukket å gjøre ferdig den delen av oppsettet av autopiloten som skal gjøres på sjøen? En av tingene som gjøres der er konfigurering av kompasset.

Det tenkte jeg faktisk ikke på! 

Og nei, jeg har ikke fått satt opp plotteren. Har du Lawrence instrument? I går før jeg dro ut lastet jeg ned oppdatering til softwaren på plotteren på et SD kort, men oppdateringen gjorde jeg ikke før etter at jeg hadde vært ute. Pila viste fremdeles feil etter å ha oppdatert, men jeg har ikke satt opp piloten på plotteren ennå. Har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det rett og slett. Synes det er litt dårlig at det ikke fulgte med en manual i esken med piloten som beskriver hvordan jeg gjør oppsettet :thumbsdown:

 

@Jens_P; gøy å se at det er folk på Island som også må modifisere Dracoen til sitt bruk :yesnod: I tillegg til mer oppdrift bak så endrer jo dette planingsterskel og litt andre egenskaper også. Jeg har aldri vært på Island, men den holmen ligger jo litt utsatt til, så jeg vil tro det kan være litt sjø rundt der. Greit med litt mer oppdrift bak da. Det jeg har erfart med den påstøpte kassa bak i kombinasjon med XL stamme og høyt montert motor er at jeg nesten uansett forhold kan bakke opp mot sjøen. Blir det mye sjø så gir den kassa enormt med oppdrift, og slår sjøene over så brytes de mot det originale akterspeilet. 

 

Lagt til:

Fant en demovideo på oppsettet nå

https://www.lowrance.com/nb-no/lowrance/type/autopiloter/outboard-pilot-hydraulic-pack/#prl_downloadsandmanuals

Så da får jeg gjøre et forsøk på å få dette til å fungere. Hadde vært greit å hatt dette på papir når man står nede i båthavna og knoter men ...

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Island har ikke noe særlig skjærgård, stort sett bare fjorder som går rett ut i havet. Mye urolig vann i form av dønning og ofte vind. Båtene blir brukt til fiske, ikke mye soling og bading eller plysj og eksotiske tresorter som står i fokus. Tipper "kassene" nok er satt på p.g.a. de egenskapene du beskriver, både lastekapasitet og sjøegenskaper.

Island er vel verdt å besøke hvis du liker vill natur. Værmessig er det ikke et sted for varme og soling. Island har ikke dårlig eller godt vær, de har bare vær! :smiley: Og det kler man seg etter. Litt utfordrende, for det skifter ofte. Klima minner om Lofoten.

 

Her er annet bilde av typiske kyst-fiskere, riktignok ikke Draco. Også disse er utstyrt med "kasser". Forbausende mange av disse små kyst-fiskebåtene har VP hekkagregat.

FB_IMG_7452_U.jpg.ce63dc7bd2ef8ec44db2487545690b5e.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 8 timer siden:

Her er annet bilde av typiske kyst-fiskere, riktignok ikke Draco. Også disse er utstyrt med "kasser". Forbausende mange av disse små kyst-fiskebåtene har VP hekkagregat.

 

"Speed sjark" konseptet ser ut til å stå sterkt på island ja. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 18.4.2020 at 10.42:

Takk for veldig hyggelig kommentar Morten_L :thumbsup:  Det er jo ikke de helt store tingene som skjer lenger, men det er fremdeles noen småting som må justeres for at det skal fungere. 

 

Det tenkte jeg faktisk ikke på! 

Og nei, jeg har ikke fått satt opp plotteren. Har du Lawrence instrument? I går før jeg dro ut lastet jeg ned oppdatering til softwaren på plotteren på et SD kort, men oppdateringen gjorde jeg ikke før etter at jeg hadde vært ute. Pila viste fremdeles feil etter å ha oppdatert, men jeg har ikke satt opp piloten på plotteren ennå. Har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det rett og slett. Synes det er litt dårlig at det ikke fulgte med en manual i esken med piloten som beskriver hvordan jeg gjør oppsettet :thumbsdown:

 

Lagt til:

Fant en demovideo på oppsettet nå

https://www.lowrance.com/nb-no/lowrance/type/autopiloter/outboard-pilot-hydraulic-pack/#prl_downloadsandmanuals

Så da får jeg gjøre et forsøk på å få dette til å fungere. Hadde vært greit å hatt dette på papir når man står nede i båthavna og knoter men ...

 

Jeg har Raymarine plotter og autopilot, men har satt opp litt forskjellig. Mener å huske du har NAC 1 autopilot med Point-1 kompass uten eget display. Denne videoen forklarer nokså greit tror jeg hvordan kalibrere. Men støtter veldig det det manual i eska!

https://youtu.be/cV4rMgvBodc

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Morten_L :thumbsup: 

 

Fant også denne

https://www.youtube.com/watch?v=QGRFtxc-yYk

 

 

Problemet mitt er at jeg er kraftig hørselshemmet, så jeg hører ikke hva som blir sagt. Dersom jeg setter på tekst og leser teksten blir det umulig å følge med på hva han trykker på samtidig... 

 

Fant imidlertid noe beskrivelser her under addendum. Får se om jeg finner noen svar der:

https://downloads.lowrance.com/ 

 

Fikk imidlertid en dårlig overraskelse til i dag da jeg skulle ut for å trekke teiner. Etter å ha oppdatert softwaren får jeg ikke opp visning på alle waypoints som jeg har lagt inn. Det virker helt tilfeldig hvilke waypoints som vises. Slo av og på plotteren, og da endret dets seg hvilke waypoints som var synlig. Så ingen sammenheng i det der unntatt at de som var synlige er lagt inn for lang tid siden, opp til flere år. De jeg la inn på fredag var nå ikke synlig. Men informasjonen ligger tydeligvis i plotteren, for når jeg trykker på et sted jeg vet at jeg satt et waypoint kom det opp! Har også prøvd å trykke på alt som er av innstillinger på maskinen for å se om det har noe med visningsmodus å gjøre. Tipper at det må ha sneket seg inn en bug da jeg oppdaterte softwaren. Noen som har tanker rundt det?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Takk for det @Morten_L :thumbsup: 

 

Fant også denne

https://www.youtube.com/watch?v=QGRFtxc-yYk

 

 

Problemet mitt er at jeg er kraftig hørselshemmet, så jeg hører ikke hva som blir sagt. Dersom jeg setter på tekst og leser teksten blir det umulig å følge med på hva han trykker på samtidig... 

 

Fant imidlertid noe beskrivelser her under addendum. Får se om jeg finner noen svar der:

https://downloads.lowrance.com/ 

 

 

Hvis du sliter med å følge med kan du senke avspillingshastigheten på YouTube! 

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 19.4.2020 at 17.34:

Problemet mitt er at jeg er kraftig hørselshemmet, så jeg hører ikke hva som blir sagt.

Har du dårlig hørsel, er det viktig å ta godt vare på det som er igjen av den.  Da må du være ekstra nøye med HMS. Det er nok godt kjent at støy skader hørselen, men ikke like mange er klar over at også styrene i polyester skader hørselen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378595501002180

Redigert av L0L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Det er nok godt kjent at støy skader hørselen, men ikke like mange er klar over at også styrene i polyester skader hørselen.

Takk for tips LOL, var ikke klar over det. Er alltid nøye med HMS, både nå og før jeg fikk min skade. Min skade er forøvrig relatert til det du skriver om, jeg fikk en overdose antibiotika på sykehuset som ødela hørselen på begge ørene over natta. Det hele hendte mens jeg lå i koma, millimeter fra døden... 

 

Men i dag er det holmetur. Kaffe og kringle på svaberget  og guttungen har tatt årets første bad ?

20200421_151449.jpg.5ebb2a507f21cd25fce5528b017ff956.jpg

 

Men knallvarmt i sola i ?  I morgen blir det ut og sjekke krepseteinene :fishing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har blitt noen fine turer ut med jolla i det siste og dratt krepseteiner, men jeg har fremdeles ikke fått autopiloten til å virke. Etter å ha oppdatert software har jeg også fått problemer med bla. waypointene mine. Jeg har startet en egen tråd om det problemet, så om noen har greie på slikt setter jeg pris på tips der :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Helt suveren tråd dette!

Har bladd og lest meg frem og tilbake her et par ganger allerede, minst.

 

Dette er kanskje hoved årsaken til at jeg klarte å bestemme meg for enda ett båt prosjekt isdede for bare å handle ferdig balje.

Og det kan jo slå begge veier, uansett, med visset om at det blir mange mange timer og mye kløe, så har jeg også handlet en Draco, 20Dc med "Gt" skrog, dette fordi du har vist hvor bra det kan bli og ingen av båtene på markedet blir riktige nok. enten for slappt skrog, eller alt for mye benker og solsenger. 

Så nå blir det Sportling på meg også.

 

Komodo, har du noe grovt estimat på hvor mye polyester, duk og top/gel-coat som har gått med?

 

 

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eapett skrev for 1 time siden:

enda ett båt prosjekt isdede for bare å handle ferdig balje.

 

du kjenner sikkert til denne :giggle:
http://www.stormermarine.no/modellene:sportling-610

 

Ikke alt for mye solsenger og dilldall her, men sikkert heller ikke den dørkplassen du ønsker...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sitat

du kjenner sikkert til denne :giggle:
http://www.stormermarine.no/modellene:sportling-610

 

Ikke alt for mye solsenger og dilldall her, men sikkert heller ikke den dørkplassen du ønsker...? 

 

Joda joda, kjenner til de.. For å si det forsiktig så er den det ikke i riktig prisklasse. Ferdig balje jo er ikke det samme som ny balje, av de beste alternativene jeg vurderte er feks yamarin 5800 5900 59cc osv. typ 100-150 penger. men håper da å være langt unna det på sportling prosjektet mitt.. (regner ikke  kroner for timer) :p

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eapett skrev for 4 timer siden:

Helt suveren tråd dette!

Har bladd og lest meg frem og tilbake her et par ganger allerede, minst.

Takk, veldig hyggelig å høre :thumbsup: Også gøy at tråden inspirerer flere til å bygge custom 

 

eapett skrev for 4 timer siden:

ingen av båtene på markedet blir riktige nok. enten for slappt skrog, eller alt for mye benker og solsenger. 

Ja det er noe med det. Det blir liksom enten fancy badebåt, eller så blir det flatbunnet Øien.

 

eapett skrev for 4 timer siden:

Komodo, har du noe grovt estimat på hvor mye polyester, duk og top/gel-coat som har gått med?

Nei, ikke her og nå. Men jeg mener det er drøftet et sted bakover i tråden. 

 

ivar skrev for 3 timer siden:

 

du kjenner sikkert til denne :giggle:
http://www.stormermarine.no/modellene:sportling-610

 

Ikke alt for mye solsenger og dilldall her, men sikkert heller ikke den dørkplassen du ønsker...? 

Den der må vel være direkte farlig i åpen sjø. Den har jo ingen motorbrønn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...