Bitteliten Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Er den metoden jeg har hørt også ... Får vel prøve en gang. Dumt om vi (fru Bonus og jeg) må ha med en ekstra mann på hver båttur .. Kanskje fruen insisterer på lukeløft øvelse regelmessig fremover .... En liten el vinsj i spoileren på HTen så slipper du ekstra mann ombord.... Redigert 26.April.2016 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bonus Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Fikk svar : Hei. Det kommer an på om du har et elektrisk eller hydraulikk løftesystem. De med elektrisk har et lokk hvor en kan løsne stemplet, se vedlagt foto. Hydraulikk systemene kan løftes opp med mannekraft. Sikker på at det ikke er omvendt? Vi har to parallelle elektriske lukeløftere, men ikke det lokket som bildet viser. Og, lukeløfterne holder ikke igjen luka, så den kan løftes med mannekraft. spørsmålet er da bare hvor mye og hvordan ... Link to post
Mr_TH Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Sikker på at det ikke er omvendt? Vi har to parallelle elektriske lukeløftere, men ikke det lokket som bildet viser. Og, lukeløfterne holder ikke igjen luka, så den kan løftes med mannekraft. spørsmålet er da bare hvor mye og hvordan ... Jeg er ikke sikker, det er det jeg fikk i svar fra Karl Johan i Windy Arendal! Link to post
WGM Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Vi har to parallelle hydrauliske og har heller ikke dette lokket. (2001 mod.) Link to post
Bonus Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Vi har to parallelle hydrauliske og har heller ikke dette lokket. (2001 mod.) For å være sikker på at vi vet hvilke løftere som er elektriske og hvilke som er hydrauliske; Vi har to løftere av typen Ultraflex. Opereres fra opp/ned bryter via releboks i motorrommet og kabel til koblingsboks ved foten av løfterne. Kabel til hver løfter ut fra denne koblingsboksen. Løfterne kan (lett) dras ut slik at de ikke vil holde igjen en manuell åpning av motorromsluka. Kalles da ikke låsbare. Flak leverer disse i Norge. Vi har intet ekstra lokk i dørken. Dette må vel betegnes som elektriske løftere ... ?? Link to post
Windy37GM Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Mine har hydraulikk. Aner ikke om de er låsbare? Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonus Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Mine har hydraulikk. Aner ikke om de er låsbare? I vår båt sitter løfterne festet til luka med splinter (se bildet i forrige post). Om jeg tar ut denne splinten på løfteren kan jeg lett dra stempelet ut. Løfterne er laget slik nettopp for å muliggjøre manuell åpning. Løfterne kan også leveres med låsing, da kan du ikke dra stempelet ut. Disse er beregnet på speedbåter der luka må sikres fra å sprette opp. Du har hydrauliske løftere, vil det si at du har hydraulikkslange tilkobling og en hydraulikkpumpe med reservoar et eller annet sted da?? Redigert 26.April.2016 av Bonus (see edit history) Link to post
Navic II Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Jeg har også sånne som deg Bonus. (2004 mod) og har ikke denne luken i dørken. Redigert 26.April.2016 av Navic II (see edit history) Link to post
Windy37GM Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Du har hydrauliske løftere, vil det si at du har hydraulikkslange tilkobling og en hydraulikkpumpe med reservoar et eller annet sted da?? Yepp :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Du har hydrauliske løftere, vil det si at du har hydraulikkslange tilkobling og en hydraulikkpumpe med reservoar et eller annet sted da?? Samme som 37 GM her. Pumpe og oljereservoar veldig lett tilgjengelig i forkant av vv bereder, inn mot vegg til midtkabin. Hydraulikkslanger under dørkplate og inn i bunn av sylindrene. Link to post
Bonus Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 ...Har allerede fjernet skruene så da er det vel bare å feste en stropp rundt bordstolpen og dra i vei.. Lykke til, gi tilbakemelding da Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Litt mørke bilder, men slik ser de da ut på min 2004 mod. Disse er elektriske. Og så måtte jeg jo prøve og åpne luka uten motor. Så jeg gikk ned i motorrom. Fikk kompisen til og kjøre ned luka og så prøvde jeg og løfte den opp nedenifra. Luka gikk opp uten motstand. men den låste seg i posisjon nedover igjen. Link to post
Bonus Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) ... Disse er elektriske... Luka gikk opp uten motstand. men den låste seg i posisjon nedover igjen. Helt som den skal med denne typen lukeløftere, Jørn. Men, prøv å løfte ovenfra da ... Redigert 26.April.2016 av Bonus (see edit history) Link to post
Mr_TH Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Jeg har en singel løfter, og kan ikke skjønne annet en at den er elektrisk, se bilde. Har også det "lokket" under bordet Redigert 26.April.2016 av Mistralen (see edit history) Link to post
Mr_TH Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Noen som har ett forslag til god polstring på denne bordfoten mtp skalling? Hatt båten i 1,2mnd og stanget x antall ganger alt Link to post
Navic II Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Noen som har ett forslag til god polstring på denne bordfoten mtp skalling? Hatt båten i 1,2mnd og stanget x antall ganger alt Du er ikke den eneste!! Link to post
WGM Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Noen som har ett forslag til god polstring på denne bordfoten mtp skalling? Hatt båten i 1,2mnd og stanget x antall ganger alt Kjøp en god og tykk vaskevott og tre utenpå foten. Festes med en strips over kragen. Det merkelige er at etter jeg gjorde dette i fjor vår, så skaller jeg ikke så mye lengre - og de gangene jeg gjør det så er det ikke på langt nær så vondt. To votter utenpå hverandre er sikkert ennå bedre. For øvrig så forsøkte jeg å løfte min luke i kveld (med doble hydrauliske løftere). Jukset litt da, siden jeg kjørte den opp så jeg fikk tak med fingrene under kanten foran, men da løftet jeg den lett med en hånd. Den seg ned til dit jeg hadde kjørt den da jeg slapp den igjen. Tror jeg skal ha et lite kubein og noen filtbiter tilgjengelig i verktøykassa i tilfelle hydraulikkpumpa skulle svikte. Link to post
Bonus Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 ... så skaller jeg ikke så mye lengre - og de gangene jeg gjør det så er det ikke på langt nær så vondt... Tror jeg skal ha et lite kubein og noen filtbiter tilgjengelig i verktøykassa i tilfelle hydraulikkpumpa skulle svikte. Er også medlem av bordsøyleskalleklubben Interessant det du skriver om at det er lett å løfte luka for hånd når du først har fått den fri fra dørken. Da er det vel de første centimeterne som er utfordringen. Er ikke klaringen for liten for et lite kubein tro?? Link to post
WGM Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Interessant det du skriver om at det er lett å løfte luka for hånd når du først har fått den fri fra dørken. Da er det vel de første centimeterne som er utfordringen. Er ikke klaringen for liten for et lite kubein tro?? Vel, lett var kanskje å overdrive litt, men i forhold til størrelsen på luka og at det er to hydr. sylindre som henger igjen litt, syntes jeg det gikk lett. Jeg dro den som nevnt opp med en hånd. Utfordringen er helt klart å få løftet den nok opp til å få tak under kanten. Da jeg skulle fjerne den gamle teaken på badeplattforma kjøpte jeg en mellomting mellom maleskrape og kubein. Solid nok til å tåle å slås inn med ei lita slegge, men flat og med form som en malerskrape. Uten å ha forsøkt føler jeg meg sikker på at jeg vil få kilt denne ned i sprekken, slik at jeg får tak til å vippe under kanten. Den har fast plass i båten uansett. Man vet aldri hva man kan få bruk for Link to post
Bonus Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 ... en mellomting mellom maleskrape og kubein. Solid nok til å tåle å slås inn med ei lita slegge, men flat og med form som en malerskrape. Uten å ha forsøkt føler jeg meg sikker på at jeg vil få kilt denne ned i sprekken, slik at jeg får tak til å vippe under kanten. Tror du det vil gå uten å deformere / ødelegge teakdørken inntil sprekken? Om du kan teste det litt og bekrefte positivt, tror jeg et innkjøp av et slikt redskap er nær forestående Link to post
WGM Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Skal gjøre et forsøk neste gang jeg er i båten (til helga) og forsøke å dokumentere med et bilde. Link to post
Bonus Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Skal gjøre et forsøk neste gang jeg er i båten (til helga) og forsøke å dokumentere med et bilde. Link to post
WGM36 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hei. Hadde tidligere en scirocco 31. Der var det felt ned to syrefaste løfteøyer, fulgte i tillegg med en liten talje som var beregnet på å legge rundt targabøyle. Testet det for moro skyld, fungerte helt utmerket. Mvh Terje Link to post
Navic II Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hei. Hadde tidligere en scirocco 31. Der var det felt ned to syrefaste løfteøyer, fulgte i tillegg med en liten talje som var beregnet på å legge rundt targabøyle. Testet det for moro skyld, fungerte helt utmerket. Mvh Terje da håper jeg luke går lett. targaen er vel ikke akkurat den tykkeste og mest solide på båten. ;) Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg og har skallet i denne bordsøylen flere ganger. og det gjør J... vondt. Har limet cellegummi rundt og merkelig nok ikke vert borti den en gang siden. Et fint verktøy for og få opp luken er en flat bergkile med vinkel og en microfiberklut rund. prøvde dette i går. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn