WithVital Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Og så fant jeg ikke en "norsk" mal for hulltaking i akterspeil for montering av motor på nett, så jeg oversatt en til metrisk fra tommer. Har ikke testet den, så du får evt. bruke den på eget ansvar: Bare i tilfelle den blir krympet av Invision Board-opplastingen, kan du laste ned 1:1 skala i 300 DPI her: hulltakingsmal_utenb50opp.zip NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Skisse igjen. Rørkonstruksjon med forsterkinger: Redigert 18.September.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 (redigert) Og så har jeg tegnet braketten jeg vil prøve å få noen her oppe til å hjelpe meg med å lage av den 316-rammen jeg har: Håper det er en overkommelig oppgave som ikke koster alt for mye å få laget. Vil gi meg et rimelig solid og varig motorfeste som avlaster så godt som hele akterspeilet fra påkjenningene fra motoren hvis jeg lager stringere riktig og fester toppendene på "tverrliggeren" ned i stringere via (oppå / inni / rundt / evt.) kneplatene og motorbrønnen. Mulig jeg går for å feste tverrliggeren til stringere med strekkfisker eller aluminium. Får se hva jeg får tak i og hva som passer etterhvert. Redigert 21.September.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 (redigert) Det ble noen kilo mindre bak her :) Redigert 21.September.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Har fått føle litt på det med slipestøv jeg også kan du si.... Tipper på 25kg Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Sorry! Glemte vekta... 26 kilo var det, og en halv til omtrent ble det :) Bygger opp ytterlaminatet til "lang stamme". Har etter litt detektivarbeid funnet ut at with vital15 kom i både kortstammet og langstammet variant, så neste gang ser jeg nok etter en med "langstammet" akterspeil. Det er lett å se forskjellen, for akterspeilet har to "utvekster" øverst på hver side av brønnen, og på den "langstammede" varianten går toppen av speilet kant-i-kant med bunnen på disse "utstikkerne". Siden sist j\har jeg slipt litt mer med en elektrisk "fil". Fin å ta siste kriker og kroker med. Deretter prøvde jeg å se om merkene etter det råtne treverket kunne slipes helt bort, men det lot seg ikke gjøre.uten å slipe bort helt ut til siste tiendedels millimeter før gelcoaten, så jeg skrubbet og vasket med stålbørste og aceton i steden. Deretter slipte jeg skrått toppen av speilet der det skal forlenges oppover (de øverste 5cm omtrent) og slipte helt til jeg kom til gelcoat. Blir nok siste epoxyrunde for å år, for nå er det snart minus om natta her :) Slipt net til jeg har en "knivegg" øverst på speilet. Utsiden. Dette er "kortstammet" akterspeil... To lag CSM ytterst (ut mot utsiden av skrog). En overlapper, og en er kun fyll. Deretter overlappende vevd duk i fire lag (alle overlapper gammelt speil). De sorte prikkene er rester etter råte fra x-finere. Har skrubbet dem med aceton og stålbørste, men det var ikke noe poeng i å slipe dem bort da de nesten penetrerte laminatet helt. Ganske plundrete å få mothold. Endte med å lime på en plate dekket i byggeplast, men måtte allikevel støtte den opp fra innsiden fordi akterspeilet var litt ute av vater øverst i den tynne kanten. Blir sikkert bra nok :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Ble helt ok med støtte på utsiden av byggeplast på plate. Tror metningen er grei. Litt sliping og sparkel så blir det fint også :) Redigert 6.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 (redigert) Så deilig med "båtvær"! Skal ikke mye til før det kjennes ut som om det kun er kort tid til jeg fyker rundt på sjøen :) Hever motorbrønnen tilsvarende oppbygning av speillaminatet, og tror jeg rett og slett tvinger innerlineren til å bøye ned ut mot sidene så hevingen ikke blir så voldsom akter i profil. Alternativt kan jeg heve uten å bue, eller kappe ut brønnen og lime den inn igjen i annen høyde... Ikke spesielt fristende hvis jeg ikke må. Dessuten synes jeg den ser litt kult ut med buen akter (altså når akterspeilet buer opp fra sidene og mot kantene av motorbrønn som på bildet under) Ellers er spetakkelet snart klar for garasjen. Mulig det kan pusles litt i vinter hvis jeg legger over pressenning og har byggtørker inni. Kanskje stringere er gjennomførbart? Fortsatt mye som sikkert bare ser bra ut for folk med noe over normal fantasi, mne jeg er ihvertfall veldig optimistisk :) Litt å bygge opp både ved motorbrønn og på sidene. Har kalrt å tyne ut 30mm mellom ytter- og innerlaminat (mot ca 15 originalt), men jeg vet ikke om det er nok til Divinycell-løsning / sandwich? Aner en mulighet ettersom jeg skal ha stringere og kneplater festet både til speil og til under/siden av motorbrønn. Innerliner / topp på plass igjen. Utrolig hvor fleksible disse er. Driver å kiler opp under vindskjerm, men tar det i etapper for ikke å bryte glass. Den har stått i spenn motsatt vei imens jeg styra med speillaminatet, så jeg stresser ikke fibrene mer enn jeg må. Bare et bilde som viser linjer og plassering av luftekanalene under bunnen. Man skimter også avrundingen akter. Denne "vindskjermen" er mest for å illustrere for meg selv. Ser ut som om jeg må lage en helt fra bunn for å få det som jeg vil. I så fall har jeg et stykk Puma 420 skjerm (tror jeg), og et stk original vitalskjerm til overs hvis noen trenger. Pumaen (på bildet) mangler et frontglass. Vitalen mangler sideglass men har de originale herdede frontglassene. Redigert 8.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Skisse av Puma-skjermen. Fant ikke noen annen måte å få bildet opp til BP for å sende på IM, så den får ligge her :) Mål er ca og i cm. NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 (redigert) Har kartlagt muligheten for å lage en vindskjerm av syrefaste rekkerør (22mm) fra Maritim. De selger dem i 2 meters lengder, og til en ikke helt umulig pris. Beslagene de selger er desverre så få og så dyre at det må bli eBay. Kvart / Halv pris i forhold til Maritim på akkurat de samme festene, og fire ganger så bredt utvalg på eBay.Tenker det er mulig å følge prinsippet brukt i konsoller som denne: Regner med skjermen på bildet er i Polykarbonat / PC / "Lexan". 4mm koster 2.500 omtrent for hel vindskjerm-størrelse (må fortsatt kanskje skjøte sammen to deler), men det er mulig å lage en Dummy av Biltema-pastglass først og evt. bytte oftere. Prinsippet over er ihvertfall rimelig enkelt. Man må bukke stålrør til ønsket form, og ha festebeslag til endene. Kanskje skjøte rør også hvis man trenger mer enn 2 meters strekk. Det er selvfølgelig mer sexy å sveise på beslag / holdere til glasset, men jeg kan ikke sveise, og tror det er helt ok å bruke beslag i steden for sveis. Tipper sveis krever tykkere rør også.En skisse på skjerm til min Vital: For å lage skjermen, trenger jeg: - Glass / plast: PC / Lexan koster 2.500,- BT billigere men ikke varig. - 4 meter syrefaste rekkerør 22mm ca 1000,- inkl. frakt - Endebeslag til rør ca 115 pr stk - ebay inkl. frakt - Festebeslag til glass ca 40 pr stk - ebay inkl. frakt Rør: https://www.maritim.no/rekkeror-syrefast-22mmx2meter Endebeslag: https://www.ebay.com/itm/291762640414?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649 Festebeslag til glass: https://www.ebay.com/itm/122752824424?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649 Tror det er overkommelig å fylle rørene med sand og varme opp før jeg bøyer til. Må nok oppgradere bukkeutstyret mitt litt, da mine største tenger bare tar 16mm rør. Ellers ser dette greit ut. Og akkurat passe artig da... Enkelt å feste nedre del av skjerm rett i dekk fordi jeg må lage buen til skjermen i dekket uansett. Trykknapper eller andre festeanordninger skal også gå fint å sette i glasset til havnepressenning eller kallesje. Redigert 18.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 WithVital skrev On 18.10.2017 at 17.22: Har kartlagt muligheten for å lage en vindskjerm av syrefaste rekkerør (22mm) fra Maritim. De selger dem i 2 meters lengder, og til en ikke helt umulig pris. Prinsippet over er ihvertfall rimelig enkelt. Man må bukke stålrør til ønsket form, og ha festebeslag til endene. Kanskje skjøte rør også hvis man trenger mer enn 2 meters strekk. Det er selvfølgelig mer sexy å sveise på beslag / holdere til glasset, men jeg kan ikke sveise, og tror det er helt ok å bruke beslag i steden for sveis. Tipper sveis krever tykkere rør også. https://www.maritim.no/rekkeror-syrefast-22mmx2meter Tror det er overkommelig å fylle rørene med sand og varme opp før jeg bøyer til. Må nok oppgradere bukkeutstyret mitt litt, da mine største tenger bare tar 16mm rør. Ellers ser dette greit ut. Og akkurat passe artig da... Med et lite forbehold: Tror ikke jeg vil anbefale de rørene der. Tror de kun er 1mm i godset, og det er noe dritt å jobbe med. Hvis du har sett trådene hvor jeg har laget badeplattform og rekker til Viksunden så har jeg brukt 6m lengder med noe tykkere gods. Husker ikke i farten om det er 1,25 eller 1,5, men forskjellen er uansett stor å jobbe med. Tror du skal slite med å får pene bøyer på de Maritimrørene uten profesjonelt utstyr. Det går greit å sveise 1mm rør, men det er selvsagt lettere med mer tykkveggede rør. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Komodo skrev for 12 timer siden: Med et lite forbehold: Tror ikke jeg vil anbefale de rørene der. Tror de kun er 1mm i godset, og det er noe dritt å jobbe med. Hvis du har sett trådene hvor jeg har laget badeplattform og rekker til Viksunden så har jeg brukt 6m lengder med noe tykkere gods. Husker ikke i farten om det er 1,25 eller 1,5, men forskjellen er uansett stor å jobbe med. Tror du skal slite med å får pene bøyer på de Maritimrørene uten profesjonelt utstyr. Det går greit å sveise 1mm rør, men det er selvsagt lettere med mer tykkveggede rør. Takk Komodo! 1mm var veldig lite ja. Må sjekke med dem før jeg bestiller i så fall. Ellers ser jeg det er noen upolerte i tykkere gods på finn som jeg kan spare litt på. NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 (redigert) Og så hadde jeg tegnet ut hele "dagsturvarianten" og tatt hensyn til ny vindskjerm, faktiske vinkler og mål osv, og viste det til konepone. Hun insisterte på å få se en versjon hun kaller "snekkevariant", som viste seg å være en tidlig skisse av mikrospeedsjarken, og hun vil heller ha den. Altså "snekka" ... Har tegnet begge versjonene, og konepone vil fortsatt ha "snekke" (fiskevarianten). Må finne en sånn tenkehatt kjenner jeg... Dagsturversjon Fiskebåtversjon Redigert 20.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
PadleJohnny Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 mye finere linjer på dagstur varianten. Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 (redigert) WithVital skrev 34 minutter siden: Takk Komodo! 1mm var veldig lite ja. Må sjekke med dem før jeg bestiller i så fall. Ellers ser jeg det er noen upolerte i tykkere gods på finn som jeg kan spare litt på. Jeg har litt kapp av den siste lengden jeg kjøpte da jeg utbedret badeplattformen i våres. Jeg kan måle godstykkelsen og legge ut hvis du vil. Dette er høyglanspolerte syrefaste dekorrør i 316L med førsteklasses kvalitet. Firmanavn finner du i tråden jeg viste til om du skulle være interessert. Generlt sett er slike rør lettere å jobbe med jo større godstykkelsen er. Tynnveggede rør "klapper sammen" eller blir skrukkete for et godt ord når du begynner å bøye på dem. Og med ødelagte rør går fort vinninga opp i spinninga. Lagt til: Jeg synes du har ambisiøse visjoner for den Withen din. Er det virkelig realistisk å lage en sjark av en 15 fot With? Redigert 20.Oktober.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 (redigert) PadleJohnny skrev for 4 timer siden: mye finere linjer på dagstur varianten. Enig. Er også ikke umulig å få den ferdig slik til neste sommer, så det er et viktig argument... Komodo skrev for 4 timer siden: Jeg har litt kapp av den siste lengden jeg kjøpte da jeg utbedret badeplattformen i våres. Jeg kan måle godstykkelsen og legge ut hvis du vil. Dette er høyglanspolerte syrefaste dekorrør i 316L med førsteklasses kvalitet. Firmanavn finner du i tråden jeg viste til om du skulle være interessert. Generlt sett er slike rør lettere å jobbe med jo større godstykkelsen er. Tynnveggede rør "klapper sammen" eller blir skrukkete for et godt ord når du begynner å bøye på dem. Og med ødelagte rør går fort vinninga opp i spinninga. Hadde vært helt strålende om du får målt, men jeg skal lete op ptråden og se om jeg får tak i dem :) Sitat Lagt til: Jeg synes du har ambisiøse visjoner for den Withen din. Er det virkelig realistisk å lage en sjark av en 15 fot With? Det var det senteret i hjernen igjen da. -det som skal stoppe meg fra å prøve noe nytt og ukjent.. Enten er det gjennomhullet av Styren- og Acetondamp, eller så har jeg rett og slett rotet det bort i garasjen. Det eneste jeg kan si er at jeg kan få det til slik jeg skisserer, men jeg vil heller kalle det en "halfcab" trollingbåt enn en sjark. Usikker på om det er best med halv- eller helåpent inn til under hardtop, eller vegg med skyvedør. Største problemet i min verden er plassering av ratt egentlig... Jeg er komfortabel med å bare ha 120x120 åpent dekk bak, og jeg er veldig komfortabel med å ha tak, selvlensende akter og liggeplass selv om alt under tak blir mini. Har så lang reise ned til båtland at enhver tur bør åpne for overnatting. Og lgring på sjø bør være tryggere enn batterilensing pga sjeldent tilsyn. Men. Jeg har bare tegneferdigheter å støtte meg på mht hvorvidt noe er mulig eller ikke. Har lagt over foto av skroget og en "ekte" mann på 185cm, og jeg tror fortsatt det er mulig selv om det er utfordrende. Jeg tror mye henger på design og utførelse. Har en del artige eksemplet på mer eller mindre komiste varianter: Og en jeg faktisk synes er kul: -alle 15 fot (bortsett fra "sjarke" som er 12 tror jeg :) Er også en mulighet å lage DC først og evt. bygge om igjen til Pilothus / HT senere. Redigert 20.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 WithVital skrev 16 minutter siden: Hadde vært helt strålende om du får målt, men jeg skal lete op ptråden og se om jeg får tak i dem :) Skal måle etterpå (om jeg husker det da...) Link til tråden finner du i signaturen min Ps: Jeg er meget imponert over dine kreative ideer og visualisering av dem Fortsett med det Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 Husket omsider på å måle røret nå, og det er 1,5mm i godset. Anbefaler deg absolutt å få tak på rør med den godstykkelsen. Med 6m lengde slipper du også å skjøte. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 (redigert) Komodo skrev for 5 timer siden: Husket omsider på å måle røret nå, og det er 1,5mm i godset. Anbefaler deg absolutt å få tak på rør med den godstykkelsen. Med 6m lengde slipper du også å skjøte. Tusen takk Komodo! Da er det bare å finne en spennende måte å frakte 6m stålrør på scooteren eller i e-golfen Nei jeg finner nok på noe. Klarer meg med 3,4 meter, så jeg kan kappe der jeg finner rørene. Nå er det ingen katastrofe å måtte skjøte, for jeg må uansett ha en skjøt til glasset som maks var tre meter og noe til dobbel pris av 2.5 meter. Redigert 21.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 (redigert) Sitat Jeg tror mye henger på design og utførelse. Har en del artige eksemplet på mer eller mindre komiste varianter: sant nok, eksemplene du viser lenger opp er jo litt ymse :) Men den nedenfor er en temmelig sjelden sak , Rana-Plast 13 med overbygg fra en større modell. Visstnok bare lagd i en håndfull eks. http://www.autodb.no/bat/view/1497460 Forresten: en ting å være obs på: innfestingen av glasset om du går for "jeep skjerm" varianten. Noen av glasstypene er mer følsomme for spenninger i materialet enn andre. (Tror akrylglass er værst?) Ser ofte det brukes gummiforing rundt boltene så det kan ta opp litt bevegelse osv der Redigert 22.Oktober.2017 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 (redigert) ivar skrev for 3 timer siden: sant nok, eksemplene du viser lenger opp er jo litt ymse :) Men den nedenfor er en temmelig sjelden sak , Rana-Plast 13 med overbygg fra en større modell. Visstnok bare lagd i en håndfull eks. http://www.autodb.no/bat/view/1497460 Forresten: en ting å være obs på: innfestingen av glasset om du går for "jeep skjerm" varianten. Noen av glasstypene er mer følsomme for spenninger i materialet enn andre. (Tror akrylglass er værst?) Ser ofte det brukes gummiforing rundt boltene så det kan ta opp litt bevegelse osv der Fin den Ranaen. 13 fot og fortsatt plass til tak :) -og så er jeg veldig fan av Fjordling 17 sitt overbygg i utførelse. Skulle hatt en slik å leke med... Tenker å teste med BT billigglass først. Koster 350 pr 120x60 eller noe slikt, og kan varmeførmes ver ca 80-100 grader. Tåler ingenting, men det får duge til jeg vet om det funker og jeg evt. går for en ordentlig Lexan med UVbeskyttelse og alt som er gøy (inklusive gummipakninger inne imellom stålfestene) :) Redigert 22.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Og bare fordi man satt der uten å komme seg ut for å gjøre noe på ordentlig :) : NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 (redigert) Og så kan jeg løse behovet for liggeplass og selvlensende og tak (ikke permanent) i DC-varianten. Ikke noe endelig, men en første skisse om ikke annet: Tror ikke jeg skal ha tre batterier altså... -hang igjen fra skisse av solcellesjark... Redigert 22.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 (redigert) Maritim.no sier godstykkelsen på 22mm syrefaste rekkerør er 1,3mm, så da prøver jeg ut dem til skjermramme. I tillegg vil jeg dele en helt fantastisk blogg jeg snublet over (som ikke er aktiv lenger) fra de som bygde Sigfjord-båter i Sverige. Bloggen er en omtrent utømmelig mengde av bilder, informasjon og beskrivelser av bygging av yrkesfiskebåter stort sett i sandwich / divinycell på støpt skrog. Ikke så mye spennende før man blar seg bakover i bloggen. Kanskje lettere å starte bakfra eller midt i: http://stigfjord.blogspot.no/search?updated-max=2009-12-22T11:41:00%2B01:00&max-results=100&reverse-paginate=true&start=16&by-date=false. Hovedsiden: http://stigfjord.blogspot.no/ Redigert 23.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn