Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Omsider ferdig slipt, småsparklet og mattet. Har alliert meg med min bedre halvdel så hun kan hjelpe meg å holde tungen rett i munnen når jeg skal på med atter en heldekkende epoxyting.

 

Testet Ebalta-epoxyen jeg har (HL100 og SR / RS herder den heter tro?), og den er faktisk bittegranne "sløv". Ikke så sløv som meg selvsagt, så når jeg har utelukket blandingsforholdet og temperatur og underlag, er jeg 95% sikker på at problemene jeg har laget tidligere er pga for dårlig miksing i urene begre (en gang) og feil blandingsforhold (en annen gang). Vet jeg hadde utrolig dårlig tid den første gangen og har noen ubehagelige minner av at jeg sa til meg selv "herregud, så j.... nøye er det vel ikke noe vits i å røre når det er siste strøk og vått-i-vått" ...

Den andre gangen, kjøpte jeg disse "lure" Europris-begrene som var på hhv. 25cl, og 5cl. -eneste problemet var at begeret på 5cl kun rommet 4.8cl væske når det var så fullt at det rant over, og jeg kan ikke ha hatt mer enn maks 4.5cl pr 25cl base. Da må det gå galt når egentlig blandingsforhold er 4.6:1, og herderen er bittegranne sløv (gikk ut på dato september 2016 og trenger litt mer herder pr base enn originalt for lik effekt). Jeg har i praksis brukt 5-6:1 med de dusteglassene fra Europris.

 

Så. min feil at jeg ikke dobbeltsjekket volumet før jeg satte i gang. Og min feil at jeg ikke blandet riktig. To-tre timers laminering pr gang, og to-tre dagers skraping, sliping og banning osv pr gang. Kanskje jeg lærer? (...).

 

Uansett. Bunnen er nå klar igjen. Inkludert laminert Pukkel. Pusset og klar, og som sagt har jeg alliert meg med en som både kan tenke og handle samtidig ;)

ferdigpusset001.jpg.8972efc9aeab8c9f58c08e55107fd664.jpg

ferdigpusset002.jpg.1a147c72aa18c2fe80f40df2b1623e70.jpg

ferdigpusset003.jpg.675fd5003bcfd6127ce067236df653e4.jpg

Kryss fingrene for meg. Har ikke bestemt meg for om jeg skal legge et eller to lag epoxy med korte glassfibre i før epoxygrunning eller om jeg bare skal kjøre på med epoxygrunning (Biltema Epoxy Primer). Heller litt mot primeren for å slippe å stresse så mye med stadige blandinger. Må bare ta inn over meg at det statistisk sett er helt garantert at jeg egentlig roter det til med ren epoxy i store mengder over mange timer...

 

Noe forslag? Helst noe som ikke har snev av "kanskje" i seg :giggle:

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

Moro å følge med på tråden din! Men et spørsmål; har du støpt uten å slipe vekk den gamle gelcoaten?

 

All gelcoat (og bunnstoff) er borte under vannlinjen. Det du skimter gjennom laminat er epoxy i forskjellige fyllende grad og med diverse tilsetningsstoffer. Det gulaktige er epoxy + collodial silica (eller hvordan det nå staves) :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Blir nesten sakral av å måpende konstantere at det ser ut til å ha gått bra med Epoxy Primeren. Har nå dekket alt som er laminert eller "lappet" (akterspeilet hadde en del gamle monteringshull jeg ikke skal bruke), og det gikk ordentlig unna å legge Biltema Epoxi / Epoxy Primer vått i vått i tre strøk med tjukk og god naturbust pensel. Stod ikke noe på Primeren om syntetisk bust er ok, men tok ingen sjanser på å få noen kjemisk reaksjon jeg ikke vet om og ikke kan kontrollere.

Da spørs det om ikke skroget skal få lov til å herde en ukes tid før jeg snur riktig vei og ser om jeg husker hva det var jeg hadde planlagt innvendig. Har allerede en fantasi om å heve og tulle med innerlineren såpass at jeg kan felle inn fendere liggende utvendig i mellom bunn og innerliner (så de ikke trenger å lagres inne i båten. -kanskje jeg til og med kan nærmest dra i en snor og løse dem ut, og en annen for å trekke dem inn på plass igjen...)

 

597791b1f274a_btskisser_juli2017.jpg.bbc2de29540bdbabeb6b8e9fbb49733a.jpg

 

-og dessuten leker jeg med tanken på enten lage en mini bowrider evt. i en kombinasjon med dekk.

 

Men jeg sporer sikkert av eller glemmer det hele :)

bunnprimer002.jpg.81d7774fc9caf5b088c32f074f00b295.jpg

Akterspeilet skal slipes ned igjen, så jeg har ikke "pyntet" med penselen her. Ville bare dekke alle pluggene jeg har laget i gamle monteringshull, og dessuten er det akterspeilet som får gjennomgå mest av noe seigt kliss som drypper fra trærne over båten.

 

bunnprimer003.jpg.4115d851618db12085510ac4fba44004.jpg

Tar sidene med sprøyte på et senere tidspunkt. Venter med bunnstoff til jeg har fått sjekket vannlinjen.

 

bunnprimer001.jpg.9ead8a6600528ffb8a9278df407eba4d.jpg

Og om det ikke gir noen effekt, ser det kult ut... (nesten like viktig ;)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bunnen herder, og jeg har gått over sparkel innvendig med 120-papir. Benyttet også opp-ned-leiet til å slipe dekket på undersiden nå som undersiden vender opp. Er i gang med motoren utvendig, og har mattet ned lokket / toppen og så vidt startet å designe egne dekaler. Veldig kort snutt av første render av skiltplater til foran og bak på motorlokket klar til å sendes til printeren i morgen (tenker å bruke printen som "plugg" og støpe disse skiltene eller i det minste teste dem ut direkte med farge i "75-hullene):

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 5 timer siden:

Har du printer selv?du må lage en avstemning på hvor mange knop du klarer.

 

Jeg har egen printer :) -blir jo litt nybråtsarbeid å kombinere plasten fra printeren (PLA) med to-komponents-ting, men jeg mener den skal kunne limes med epoxy, så jeg får nok til noe :) Kan også lage en silikon støpeform til dekalene, men jeg får se litt først hvor bra printer jeg klarer å få ut (av en forholdsvis kraftig modifisert Anet A8).

Poll var en god ide. Skal sette meg ned på et tidspunkt og prøve å forstå hvordan og hvor og slikt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Litt lengre video hvor jeg viser omtrent hvordan jeg lager dekalene:

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kort snutt fra printing med resultat. Tror det skal gå fint å få en bra finish på denne. Printet i 0.1mm lag og i "skilpaddemodus" for å kunne la den stå over natten og printe. Tok 14-15 timer :)
 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev 12 minutes ago:

Ble strøkent ?er motor klar ellers?

 

Jeg har faktisk bare startet den opp to ganger på land og testet gir og kjøling og komp på sylindrene og konstantert at alt er innafor. Og så har jeg gått over ledningsnett og vasket litt. Er jeg heldig går den som ei kule :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Pusset ned, og grunnet Skiltplaten som skal bak på motorlokket med BT plastprimer før et lag quick lakk. Tror jeg må vannslipe litt og fortsette etter det. 

dekaler001.jpg.bbcebc6157c952ab8b0c8c97de4aa7c9.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Frodling skrev 51 minutes ago:

Må si jeg er imponert over hvordan du laget dekalene!:thumbsup: Men hva mener du med at det ikke er en ''Ordentlig'' Hustler?

 

Min er en frankenstein av to eller tre forskjellige Evinrude / johnson-motorer. Den var "pyntet" som en Hustler, men ser for meg ut som en helt vanlig 70-hester hode på 60hk-undervannshus (begge faktisk Johnson tror jeg). Fikk prutet ned til nesten halve prisen da jeg påpekte at det nok ikke var en "ekte" Hustler men en trimmet 70-hester.

 

Jeg har forstått det sånn at Hustleren var mindre ekstrem og eksotisk enn Stingeren og at Hustler bare betyr "byttet Reeds og boret opp noe i eksos". Hustleren kom så vidt jeg vet som "70hk sport" etter 80-tallet og både i lang og kort og med og uten PT. Jeg kan ta helt feil, men jeg fikk inntrykk av da jeg gjorde research at Hustleren er 95 prosent en vanlig 70-hester, og at Stingeren var helt unik med eget lettere undervannshus og veiv og større blokk i tillegg til reeds og eksos og kun kort stamme.

Jeg hadde / har ikke råd til en "ekte" Hustler eller Stinger som går som den skal, og kan desverre ikke mer om motor enn at jeg kan fortelle alt jeg vet på ti sekunder... -referansen min er uansett en 60hk Evinrude fra 1993, og den tok en helt vanlig (ribbet) vital opp i 30-32 knop. Den frankensteinen jeg har nå veier så vidt jeg vet fem-ti kilo mindre, og skal forhåpentlig vis yte noe mer. Gjør den ikke det, skal jeg nok finne en ordentlig 75 hk Tohatsu eller Yamaha eller bygge om akterspeilet til å tåle en v4 eller noe slikt bare for å få testet skroget.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev 40 minutes ago:

 

Min er en frankenstein av to eller tre forskjellige Evinrude / johnson-motorer. Den var "pyntet" som en Hustler, men ser for meg ut som en helt vanlig 70-hester hode på 60hk-undervannshus (begge faktisk Johnson tror jeg). Fikk prutet ned til nesten halve prisen da jeg påpekte at det nok ikke var en "ekte" Hustler men en trimmet 70-hester.

 

Jeg har forstått det sånn at Hustleren var mindre ekstrem og eksotisk enn Stingeren og at Hustler bare betyr "byttet Reeds og boret opp noe i eksos". Hustleren kom så vidt jeg vet som "70hk sport" etter 80-tallet og både i lang og kort og med og uten PT. Jeg kan ta helt feil, men jeg fikk inntrykk av da jeg gjorde research at Hustleren er 95 prosent en vanlig 70-hester, og at Stingeren var helt unik med eget lettere undervannshus og veiv og større blokk i tillegg til reeds og eksos og kun kort stamme.

Jeg hadde / har ikke råd til en "ekte" Hustler eller Stinger som går som den skal, og kan desverre ikke mer om motor enn at jeg kan fortelle alt jeg vet på ti sekunder... -referansen min er uansett en 60hk Evinrude fra 1993, og den tok en helt vanlig (ribbet) vital opp i 30-32 knop. Den frankensteinen jeg har nå veier så vidt jeg vet fem-ti kilo mindre, og skal forhåpentlig vis yte noe mer. Gjør den ikke det, skal jeg nok finne en ordentlig 75 hk Tohatsu eller Yamaha eller bygge om akterspeilet til å tåle en v4 eller noe slikt bare for å få testet skroget.

 

Ser at jeg roter sammen litt vel mange motorer og begreper her. Ser ut som Hustleren også kom i Stinger-undervannshus og noen steder snakkes det om et Hi-Po-hode. Sikkert det som klarer 7000+ omdreininger. Ikke hør på meg når det gjelder motor (heller)...

 

Min Liksom-Hustler, vet jeg ikke hva jeg kan forvente av. Har kjøpt turtallsmåler så jeg finner ihvertfall ut hvor mange RPM jeg får (tror jeg). Om noen har en ekte Hustler eller en Stinger liggende og samle støv er jeg veldig interessert :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Frodling skrev for 14 timer siden:

leste om igjen og ser at du allerede har svart på spørsmålet mitt:tongue: Takk for god forklaring, gleder meg til å se sluttresultatet!

 

-må ikke spørre meg hva jeg har gjort eller skrevet tidligere ihvertfall, for jeg har hukommelse som en løsemiddelskadet sopp ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ikke egentlig meningen å bombe min egen tråd med youtube-videoer, men det blir nok et par til av lokket. Her bare jobber jeg ut 0.1mm-sporene fra printen med sandpapir og lakk:

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skiltet er ferdig, og jeg venter på silikon så jeg kan lage en støpeform og støpe en kopi i glassfiber i to farger. I mellomtiden har jeg lagd et trekk til motorlokket, som jeg tenker å bruke for å gjøre dette ordentlig "70-talls". Får se om jeg lakkerer med UV-klarlakk eller om jeg bare lar den være som den er.

 

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var jeg omsider på rett kjøl igjen, og kan starte med innsiden og helheten. Noen bilder fra etter snuoperasjonen, og første tørrtest av en vindskjerm jeg har fått tak i. Må tilpasses en del, men er ikke helt sikker på hvor langt frem / bak jeg skal plassere.Er veldig mye døplass under dekk, og jeg lurer nok litt på om jeg skal lage noe lurt der fremme.

 

rettkjoel002.jpg.374767b08071a3eb7f7882d161bc6c57.jpg

Tester ut litt forskjellige plasseringer av vindskjerm...

 

rettkjoel001.jpg.93d6abf9caf4ead37b24fb51ea94bab1.jpg

Etter snuoperasjon (øverst), og med vindskjerm i så original posisjon som mulig. Originalen er jo kantet, så buen må uansett få plass på et vis. Får se hva jeg finner på.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...