Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Takk Komodo og Alpha :)

Jeg har (positivt identifisert) et syrefast firkantstål som jeg skal bruke som en forsterking og heving av akterspeilet. Det var en tralleramme av noe slag som jeg fant på finn:

 

akterspeil002.jpg.662106205ae286d48e4b9e2cf50fbe34.jpg

Firkantstålet skal stå andre veien ("ørene" skal inn i båten eller bort), og stålet skal støpes og skrus fast i brønn og ned til dørken.

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

X-fineren i akterspeilet har feltvis delaminert fra utsiden av speilet. Jeg kunne høre en anelse forskjell når jeg dro neglene over akterspeilet på utsiden eller "trommet" med neglene over det, og jeg kunne se at det var en glippe mellom x-fineren og laminat i det gamle dreneringshullet til brønnen.

Har skåret ut noen biter av x-fineren der jeg vil felle ned firkantstålet, og selv om den var våt er den sterk. Det ser ut som "ordentlig" x-finer med annen hvert lag av mahogny. 

 

De bitene jeg har kuttet ut til firkantstålet virker beinharde og fine etter tørking. Har kuttet et spor i toppen av akterspeilet og satt inn en kile for å la damp slippe ut under oppvarming, men jeg tror ikke egentlig det vil fungere.

 

Jeg lar det stå med varme til i morgen og sjekker om det har noen effekt i det hele tatt. 

 

akterspeil003.jpg.f6f0e472d72e0bfa00216c9dbcedad09.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jommen kom det ikke ut litt vann fra et mikroskopisk hull på undersiden av buen over lensepluggen når jeg satte akterspeilet til "baking". Boret to hull litt lavere enn mikrohullet, og har fått ut noen ekstra dråper vann. Lar det stå litt til imens jeg vurderer utsiktene :)

 

akterspeil004.jpg.6eb614e0ea90da75ae68f0ff7d46e919.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Fortsetter å forsøke å tørke x-fineren i akterspeilet. Den er ikke råtten, så jeg håper jeg får til å laminere den tilbake etter den er helt tørket. Ser faktisk mer lovende ut enn jeg trodde da jeg startet, men så har jeg jo måttet styre litt for å komme til ordentlig:

 

akterspeil005.jpg.518372db6af4a2458dd84314ecf07bf2.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 32 minutes ago:

.. nå ble det det jo virkelig tøft 'stuk' på båten :lol:

 

 

Ja den må nok bli sånn litt høy akter hvis jeg skal få plass til vinger ;)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Det holder nok lenge med skotørkeren for å tørke fineren, men du bør dekke litt til med presenning, og aller helst isolasjon. Så må du regne gooood tid på at fukten skal få komme ut. 

 

Jeg har truet den med destruksjon hvis den ikke tørker fort :) 7% i dag etter fem timers tørkepause, så jeg satser på i morgen eller tirsdag.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Fant et "hull" til i  den ene stringeren nede i lensebrønnen. Ser ut som om en bensintank har gnagd seg ned og igjennom både gelcoat / maling og glassfiber. Var bare fuktig, og jeg så det bare etter jeg slipte nedi brønnen og så at støvet mørknet der det var slitt. Boret hull i begge stringerene både der de var slitt og fra utsiden og skotørkeren har fått ny jobb.

 

Skal forsterke stringerene i brønnen og må ha det tørt uansett før jeg plaster og støper inn PP-rør rullet i CSM og epoxy ved siden av eksisterende stringere. Skal også støpe inn "kneplater" og forsterke akterspeilet noe + tilpasse til hevingen av brønnen, så det får bare tørke til det er tørt.

 

Tidligere eier har skrudd inn to givere på akterspeilet. Ihvertfall en av dem var skrudd fast med 30-40mm lange skruer, og de gikk nok godt inn i x-fineren under vannlinja. 
I tillegg har verftet som monterte og støpte båten åpenbart hatt problemer med å (eller gitt f i) vanntette fra innsiden. Hadde samme type mikroskopiske hull i den forrige Vitalen i lensebrønnen, men helt fremme og øverst i brønnen. Så det ikke før jeg en vakker dag kom ned til båten som var full av vann 3cm over hele lensebrønnen og la merke til at det kom en og annen mini luftboble opp fra dørken akkurat ved det lille hullet der lensebrønnen starter...

 

Har allerede gått over hele skjøten der X-finerplata som utgjør dørk er festet til innsiden av sidene i båten, og ser at det er flere steder jeg vil gå over for å være sikker (hjørner spesielt). Skummet i bunnen er heldig vis helt tørt, så jeg tror ikke det er noen ordentlige hull noe sted ned til skum. Sånn sett var det kanskje enklere å utbedre x-fineren i akterspeilet.

 

Men for guds skyld: ikke skru ting rett inn i akterspeilet under vannlinja. Monter givere på noe du kan lime fast i steden :)

akterspeil006.jpg.c0a3f82c8aca92a981d2d70fb9e6453b.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kapper ut nisjer til kneplater som jeg vil forankre i bunn og i dørk. Er ikke trygg på at dørkeplata på 5-6mm x-finer har nok hold. den er strengt tatt ikke designet med tanke på "oppoverkrefter", og ligger bare limt i skummet i dobbelbunnen.

 

Tørt og fint inni denne saken. Jeg er nesten sjokkert over at det kun er litt fukt å spore i x-finerens underside. Den må ha fungert som en svamp opp igjennom, men ikke noe jeg tenker å gjøre noe med tror jeg. Tror det er fukten i x-fineren som lukter og ikke skummet i seg selv, men jge vet ikke. Får se om lukten blir borte når det tørker ut ila vinteren. Kanskje jeg lager noen luftekanaler inni kjernen / skummet, og skal teste ut hva aceton gjør med skummet. Kanskje noe annet kan etse seg vei i det uten å skade polyester og x-finer?

 

Uansett. Liten video av hulltaking:

 

 

 

Og for de som vil ha det i bilder:

 

akterspeil007.jpg.cd54511c514385b15ef61f46fc8662a1.jpg

 

akterspeil008.jpg.585bf7685fc5da084970d06f158360c0.jpg

 

akterspeil009.jpg.8056be1c040282ece25915a2deadb8a6.jpg

 

Og så fant jeg en inspirerende video på YT:

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

akterspeil010.jpg.4f22ef26f62b721fe70db911ed5a8014.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutes ago:

Skal si du styrer med den withen din!  (og det sier jeg....)

 

 

Jeg vet :) Lurer på å bruke vinteren på å herme etter deg og legge ny dørk. Evt selvlensende ettersom jeg hever toppen. Kjenner det er en slags "Glitch in the Matrix" for meg at det er en 30 år gammel x-finerplate med et svamplegme under i hele dørken som bare venter på en unnskyldning til å ødelegge kunstverket mitt.

Men jeg kan ta det senere også. Gjøre meg ferdig med akterspeil og topp og innredning og bruke båten neste år...

 

Må sove på det noen dager tror jeg :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Fikk omsider byttet batterier i fuktmåleren min, og sjekket prøvene fra x-fineren i dørken. Hadde det ikke vært for kondensen på innsiden av posen fra første prøven jeg tok for to dager siden, ville jeg vært skeptisk til måleresultatene, da det er veldig lite fukt å "se" eller "kjenne". Jeg skjønte at det var fukt fordi sponet etter hulltakingen ikke var helt tørt, og pga lukt.

Har kontrollmålt tørre plank og x-finer, så om det ikke er "spot on" og vitenskapelig, er det relativt korrekt (på tross av billig måler).

 

Da har jeg en perfekt unnskyldning for å ta ut hele dørkepkata (og kanskje lage selvlensende dørk) og da ryker nok skummet også selv om det er helt i orden. Skal fortsatt sove på det noen dager. Men jeg sliter (på tross av en relativt livlig fantasi) med å finne på en saklig måte å tørke denne dørken på (uten termitt), og jeg tror ikke jeg ville vært fornøyd selv med en tørr gammel x-finerplate med svamplegme under,  inni kunstverket mitt...

 

dorken_001.jpg.9d8d049504c088d5508146eea26f77a9.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Pusler videre med dørken. Er nok noe humbug helt akter som lukter helt forferdelig. Noe stinker, og jeg skal finne det :)

 

Har startet å ta ut store felter av dørken men beholder "stringere" i tilfelle jeg rett og slett skal støpe dem harde eller finne på noe annet gøy. Er jo ingen vits i å destruere alt hvis skummet er tørt og jeg klarer å tørke 4-5 cm tykkelser av x-fineren. Får se hvor det bærer. Foreløpig sier fuktmåleren at det er rundt 45% fuktighet i x-fineren. Det er lagene av edeltre (teak / mahogny) som er våtest og tar lengst tid å tørke. Det lukter ikke spy av de store hullene, men det stinker av de akter. I værste fall må hele akterspeilet av (igjen) og byttes ut...

Har funnet ut at skummet har løsnet fra bunnen, og det er jo greit å utbedre. Må høres og kjennes "skranglete" ut i 40 knop med sånne glipper inni bunn...

dorken_002.gif.3d899dddd468cc343d208a4596f08d51.gif

 

dorken_003a.gif.6ec6c78f588b6427fb1a160eb06c6d6a.gif

 

(PS: jeg kan laste opp GIF-filer, men jpg genererer fortsatt feilmelding)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lager sveitserost av dørken helt bakerst ved akterspeilet for å få litt sirkulasjon under tørkingen. Skruene fra en giver forrige eier satte på har gått tvers igjennom akterspeilet og inn i skummet akter på styrbord side. Har gått veldig fort å tørke alt foran brønn etter jeg tok ut de tre store 20x60-hullene, men akter er babord kun halvtørr (19-30%) imens styrbord fortsatt er "OL" (tror det er "over 60%).

 

dorken_005.jpg.d9bb60c5694031fcf48fc8745cf0318a.jpg

 

Godt å finne en logikk i fukten, og lukten. Lukten er nesten borte nå i alle hull. Lukter mest nyskåret x-finer takket være BT byggtørker på "medium" (1200w?) og kanskje viktigere en luftavfukter tilsvarende Maeco DDL8-eller12-eller-hva-den-nå-heter (Elkjop - Sandstrøm).

 

dorken_006.jpg.a9eed3a10a8816ad10a2b5aa8c8d5cd6.jpg

 

Nå har jeg nesten blottlagt alt inntil akterspeilet, så jeg vurderer å gå for "vanlig" forsterking med X-finer som jeg laminerer tre lag rundt og feller inn helt ned til skrog. Lensebrønnen må jeg også fikse litt på, men må vente til alt er ordentlig tørt.

 

I mellomtiden har jeg "rettet opp" det stakkars ytre laminatet på akterspeilet som fikk gjennomgå da jeg bøyde x-fineren og innerlaminatet i akterspeilet fra ytterlaminatet. ble noe sprekker som viste seg å bare være i epoxylagene. Slipte godt ned og sparklet et godt lag vått-i-vått.

 

dorken_007.jpg.abe999eb54d75543d4826be64d962e3f.jpg

 

Har aldri skjønt poenget med "bunnproppen" bak i lensebrønnen, så i mangel av smartere løsning tok jeg den ut og tettet hullet sammen med det ganle lensehullet fra motorbrønnen.


Ettersom det har vært så mye hull opp igjennom i akterspeilet, tenkte jeg det var greit å trippelsikre meg med litt ekstra epoxy.

 

Så er det bare å vente på at x-fineren tørker på styrbord side akter og forsterke og fortsette med "stringerting".

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Sivijo skrev 22 minutter siden:

??? Bra jobba 

Tusen takk. Man prøver ihvertfall :)

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Heldig med disse drillene mine må jeg si :)

 

 

Klarte ikke dy meg... -ingen pun intended til Hyundai-eiere altså... -bare styr unna drillene deres :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Må ta ut hele akterspeilet fra innsiden pga fukt :/ DeWalten på 14.4v klarer bare drille ut tre hull (ovenfra og ned) i akterspeilet pr batteri (1.3A). Hyundaien (Europris) brant opp halvveis ned på første hull, så jeg står med en BT borhammer med ekstra Chuck (fra SD til spennhylse) pluss 40cm 10mm HSS bor og styrer som en idiot.

 

Ikke helt det den er beregnet på, men det fungerer greit hvis jeg tar det rolig. Har også hatt nytte av den til hulltaging i granitt tidligere. Tror den er utgått fra BT og at den heter RH 900?:

 

17-169_xl_2_2.jpg.d1d77ba149bd3e5a0b22bed2729cf636.jpg

 

Og grunnen til at jeg ikke kunne kjøpe ny drill nå var at jeg nettopp har kjøpt en sånn Multimaskin:

2000024006.jpg.02dcdfa627e0fb1d12f4f66c15f6bd7f.jpg

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Multiverktoy/Multiverktoy-MFT-180-2000024006/

 

Har aldri brukt sånne før, men regner med at det går an å få tak i langt kraftigere og bedre maskiner og klinger. Så langt har det gått ok å komme gjennom laminat og våt x-finer med den, og det klarte jeg ikke med vinkelsliperen. Den fuktige x-fineren låser fast kappskiver veldig fort. Sikkert bedre med steinsagklinge eller noe slikt, men da begyner det å bli litt skummelt å jobbe ut mot laminatet jeg skal beholde.

 

Skulle hatt en mini sirkelsag eller en overfres i samme størrelsen som den multimaskinen :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt dette, driver selv innimellom med en With Vital 15. Har blant annet "byttet" og løftet akterspeilet, malet og pusset:-)

 

Båtsesongen 17 ende kjapt og dårlig; kan lese mer om det her:

 

Oppsummert førte et dårlig "forankringstau" til at båten blåste på land med hull i kjøl/bunn som resultat.

 

Reiv av gulv mm og fjerna skummet. Hadde en mistanke om at dobbeltbunn uansett var vasstrukkent, men skummet var faktisk i hovedsak bra med unntak av den nederste cm ca. Ligger div bilder i post over. Akterspeilet som ble byttet før denne episoden var søppel, finner kom ut som ei vissent, mjuk pappskive.

 

Faktum var uansett at skummet hadde "de laminert" fra bunnen, det merka jeg godt da båten lå opp ned til pussing og maling for "noen" år siden.

 

Dette er vel noe du "sliter" med også? og jeg tenker dette er grunn gi nok for å rive ut skum og bygge opp med stivere på langs & tvers etc.?

 

Om du drar i gang dette arbeidet, fortsett med bilder og lag gjerne til noen tegninger av hva du mener er OK antall og fordeling av stivere:-)

 

Da hadde jeg kunne kommet til dekket bord når jeg drar i gang i vinter eller vår 2018:-)

 

Stå på videre, dette blir topp:-)

 

PS!

Jeg har 40hk på hekken, som du sier så havner drenshullet til motorbrønnen under vannspeilet når With motoriseres moderrat eller mer. Dette er "plagsomt", videre er (om ikke annet en org With) noe tung å få i plan med 40hk på hekken.

 

Jeg vil ha trim-flaps for å få båten kjappere i plan/holde lengre i plan med moderat gasspådrag. Vurderer også kasser bak for å få båten mer i vater stilleliggende. Jeg mangler 70-80kg i baugen for at båten skal ligge slik jeg ønsker i vannet:-)

 

Om det bli kasser akter eller vekt foran gjenstår å se.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

da Cali skrev On 4.9.2017 at 17.26:

Kult prosjekt dette, driver selv innimellom med en With Vital 15. Har blant annet "byttet" og løftet akterspeilet, malet og pusset:-)

 

Så gøy at det er flere Vitaler der ute. Vi må se å få samlet oss i en eller annen form og møtes innimellom sånn som en del andre halvgale nostalgikere med slipemaskin gjør :)

 

Sitat

 

Båtsesongen 17 ende kjapt og dårlig; kan lese mer om det her:

 

Fin tråd! -den har jeg ikke sett før, -sikkert mange av oss som var borte i andre prosjekter da du starta.

 

Sitat

Oppsummert førte et dårlig "forankringstau" til at båten blåste på land med hull i kjøl/bunn som resultat.

 

Kjedelig!

 

Sitat

 

Reiv av gulv mm og fjerna skummet. Hadde en mistanke om at dobbeltbunn uansett var vasstrukkent, men skummet var faktisk i hovedsak bra med unntak av den nederste cm ca. Ligger div bilder i post over. Akterspeilet som ble byttet før denne episoden var søppel, finner kom ut som ei vissent, mjuk pappskive.

 

Den våte pappen er det jeg driver med nå ja :) -men jeg starta med dørken og luktet og målte meg akterover til speilet...

 

Sitat

Faktum var uansett at skummet hadde "de laminert" fra bunnen, det merka jeg godt da båten lå opp ned til pussing og maling for "noen" år siden.

 

Dette er vel noe du "sliter" med også? og jeg tenker dette er grunn gi nok for å rive ut skum og bygge opp med stivere på langs & tvers etc.?

 

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg gjør. Skummet i min er "nytt". Er nesten galskap å kaste 300 liter polyuretan som er helt i orden hvis det kan reddes på noe vis. 
Men det kan uansett ikke være løst fra bunnen. Det blir det ulyder og "billigfølelse" av, så noe må gjøres...

 

Sitat

Om du drar i gang dette arbeidet, fortsett med bilder og lag gjerne til noen tegninger av hva du mener er OK antall og fordeling av stivere:-)

 

Stor fare for at du får det som du ønsker :)

 

Sitat

Da hadde jeg kunne kommet til dekket bord når jeg drar i gang i vinter eller vår 2018:-)

 

Stå på videre, dette blir topp:-)

 

Takk!

 

Sitat

PS!

Jeg har 40hk på hekken, som du sier så havner drenshullet til motorbrønnen under vannspeilet når With motoriseres moderrat eller mer. Dette er "plagsomt", videre er (om ikke annet en org With) noe tung å få i plan med 40hk på hekken.

 

Jeg tillater meg å mistenke at det er vått skum og ikke minst våt dørkefiner sin skyld. Bildene dine ser ut som de viser en helt gjennomvåt x-finer i dørken, og skummet er noe misfarget. Min forrige Vital skvatt i plan med 100+ kilos 60-hester, men jeg mistenker at den ettersom den ble våtere og våtere ble tregere og tregere også opp i plan. 
Jeg tror ikke du vil ha noe problem med de 70 kiloene foran hvis du kvitter deg med 50 kilo stort sett akter. Hvis du ikke har et utrolig tungt akterspeil da...
 

Sitat

Jeg vil ha trim-flaps for å få båten kjappere i plan/holde lengre i plan med moderat gasspådrag. Vurderer også kasser bak for å få båten mer i vater stilleliggende. Jeg mangler 70-80kg i baugen for at båten skal ligge slik jeg ønsker i vannet:-)

 

Om det bli kasser akter eller vekt foran gjenstår å se.

 

Jeg ville absolutt ventet til du har fått ut dødvekta i plater og skum. Det skal ikke være noe problem å komme i plan med 40hk. På bildet av båten i tråden din, ser jeg at vannlinja på din er 4-5 cm høyere akter enn min med 60-hester var i sin tid Min vannlinje gikk akkurat på toppen av første "planke" akter. Enten er den motoren din avsindig tung, eller så er det fryktelig mye vekt akter enten i dørk eller akterspeil (sjekk at det ikke har kommet nye lekkasjer siden du byttet?). Jeg har fuktmålt min dørk mens den har tørket, og den er absolutt våtest akter og i speilet. Akkurat der det er kjipest å ha 30 kilo ekstra, er det kanskje det?

 

Selv en 25-hester skal dra den kjapt i plan hvis den er tørr: 

 

 

Sjekk skroget under brønn og mål litt høyder. Sjekk at skroget ikke har "sunket" på undersiden av brønnen. Originalt har vitalen (15 og ikke dromedillene) en slaaak "hook" de siste 80-100 cm av bunnen som skal hjelpe å komme fort i plan. Har båten stått lenge på henger eller noe slikt med fukt i (eller uten) kan området som egentlig skal være "hook" ha blitt en "nedoverbulk" i steden...

Jeg har rettet ut mitt skrog de bakerste 1.7 meterene for å teste om skroget kan passere 32 knop (ekte knop).
 

Men bare en kort en til slutt. Det er ikke gitt at det er noe lurt å følge mine planer. Jeg legger så mange som viser seg å ikke funke at det er helt fantastisk :)

 

Jeg aner ikke egentlig hva jeg driver med, men kommer til å gjøre det jeg synes virker lurt, rimelig, trygt og solid, og ikke minst det som andre her inne har delt erfaring med. Mht stringere kommer jeg til å teste å skjære ut skum og bunnplata i et rutenett av noe slag som _kan_ lamineres. Det ser det ikke ut som om din dørkefiner er egnet for? (og det er helt eksperimentelt så klart).

 

Deretter kommer jeg til å sjekke alt Komodo https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/ og Ivar og flere andre med forskjellige skrog har gjort og/eller delt erfaringer om her inne, men jeg vil unngå tre for enhver pris (ikke penger altså). Det er veldig mye gode linker rundt omkring i verden fra folk som har modifisert "Linge-båter". Jeg er helt blank på dette, men tror det er Fjordling, Wesling og Musling som deler omtrent samme skrogkonstruksjon. Google "Fjordling 17 renovation" så får du mange gode tips til stringerkonstruksjoner. Jeg tror det eneste Vitaler og Fjordlinger har til felles er tiden de ble bygget på, og at de er "norske"?. I tillegg kanskje at de er skumfylte og har de samme aldersdefektene.

 

Jeg kommer til å heve båten min 12 cm (løfter "innerliner" / topp). Mulig jeg også hever bunnen litt så jeg får plass til batterier i dørken. Jeg skal ha en elektromotor som trollingmotor, og tror jeg skal ha 3stk batterier. De kiloene tenker jeg det kan være lurt å kunne flytte litt på, og atter dessuten kan du se hvor lavt vitalen ligger på vei opp i plan med tre mann og 70+ hesters "Johnson Stinger":
 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg truet med destruksjon, og destruksjon ble det

akterspeil011.jpg.26e1429694d646dacfacf06f50629c06.jpg

Kappet den i fire biter med "multiverktøyet" fra BT. Boret litt først, og brukte kiler for å få av bitene.

 

akterspeil012.jpg.3e153116cf01a4b00aa8c8cae2e35e5c.jpg

Og så er det mine trofaste slitere sin tur...

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hei

Akterspeilet er 100% i orden:-) 0 vann men massivt:-) Noen gikk amok med glassfiber og duk....

 

Har ingen problem med å komme i plan uavhengig hvor mange i båten, men syns den går vel fort ut av plan..

Kan skyldes at jeg ikke får tilta motoren nok inn også, kavitasjonsplate er ikke helt i vater med bunn kjøl...

 

Kom også i plan med 10hk Yamaha, men da med kun meg oppi.

Nytt særs massivt akterspeil, 40 hk Evinrude, batteri, oljetank og bensintank plassert helt bakerst blir nok for mye av det gode for with'en. Liker ikke at den sægger. Maling blå/hvit ble noe feil også, gir nok et visuelt forsterket inntrykk av at båten er baktung...

 

Skummet jeg tok ut veide nær 0 kg! Finner i dørk var noe fuktig riktignok, men ikke spes tung. Nederste ca 1-2 cm av skum var omdannet til hard masse, ser vel det på bilder.

 

Helt riktig med løft av "innerliner", jeg har for så vidt fantasert om mye rart, f.eks kutte bort panser å bruke arealet foran vindskjerm til sittegruppe med tilgang fra luke i midt vindskjerm. Har også drodlet med å løfte vindskjerm, bygge fast tak over førerposisjon etc.

 

Heldigvis har aldri vinkelsliper kommet i arbeid vedr dette, vil jo ødelegge hele skipet. Men å løfte innerliner er i gata en oppgradering som burde vært der allerede fra start av tenker jeg, stå på - vi følger i spenning:-)

 

PS!

Ser nå at du setter igjen deler av dørken, den forenkler jo ditt arbeid. For min del vil jeg legge ut noen runder med matte i bunnen, har jo noen sår og slitasjeskader fra før av - hullet jeg fikk nylig er jo også et moment,, Greit med noen lag med forsterkning tenker jeg på vanlig konservativt vis:-).

 

Det jeg fundere mest på ifm mitt prosjekt er hvor mange og i hvilket "mønster" jeg skal bygge stringere etc. Det blir vel å hoppe i det etter hvert, tipper da det blir massivt det å. Fort at en blir litt konservativ når man skal prosjektere/designe helt uten nødvendig bakgrunnskunnskaper tilhørende faget, men moro er det

Link to post
Share on other sites

da Cali skrev for 8 timer siden:

Hei

Akterspeilet er 100% i orden:-) 0 vann men massivt:-) Noen gikk amok med glassfiber og duk....

 

Har ingen problem med å komme i plan uavhengig hvor mange i båten, men syns den går vel fort ut av plan..

Kan skyldes at jeg ikke får tilta motoren nok inn også, kavitasjonsplate er ikke helt i vater med bunn kjøl...

 

Kom også i plan med 10hk Yamaha, men da med kun meg oppi.

Nytt særs massivt akterspeil, 40 hk Evinrude, batteri, oljetank og bensintank plassert helt bakerst blir nok for mye av det gode for with'en. Liker ikke at den sægger. Maling blå/hvit ble noe feil også, gir nok et visuelt forsterket inntrykk av at båten er baktung...

 

Skummet jeg tok ut veide nær 0 kg! Finner i dørk var noe fuktig riktignok, men ikke spes tung. Nederste ca 1-2 cm av skum var omdannet til hard masse, ser vel det på bilder.

 

Skummet mitt har også en hard hinne nederst. Mer 2mm på min, og jeg vet ikke om det er en reaksjon på fukt eller kanskje på at skum er sprøytet inn på ikke ferdigherdet polyester.

 

Jeg skjønner godt det med å dobbelsikre seg når man plaster og heller bruke litt for mye. Ser at de som er ordentlig drevne (og har "verksteder" egnet til langvarige lamineringsprosjekter) får til å utnytte styrken i glassfiberlaminat ordentlig og sverger til at plater og fyll kun er "distansemateriell" i en teknisk struktur. 

Det er ikke så lett å få utnyttet laminatets egenskaper til fulle (og til båt) uten "inneforhold", og det er (ihvertfall for meg) uvant å tenke "distansemateriell" fremfor sånn jeg er vant til å tenke laminering ifm ski, kniver og bue-lemmer (som i pil og bue). I mitt hode er laminering noe jeg har brukt for å kombinere egenskapene til to eller flere forskjellige materialer for å få en gitt egenskap (eller bare pynt). Hardt tre på den ene siden og fleksibelt på den andre f.eks. Stiv kjerne med forskjellige strekkfaste materialer over og under osv. X-finer er i min verden allerede et laminat, bare at det ikke er plast. Det har en egen styrke pga kombinasjonen av materialer som er laminert i enten forskjellige "retninger" og / eller med forkjellig tresorter. Jeg sliter med å blindt bifalle at x-finer kun er distansemateriell, men jeg er skjønner jo at x-fineren får ekstra egenskaper hvis det legges laminat utenpå :)

 

Jeg prøver å venne meg til å tenke "Divinycell" / distansemateriell, men ramler stadig innom at jeg tenker det er en ørliten risiko ved disse "nymotens greiene". Jeg skjøner at det er godt nok i massevis, men jeg er mer komfortabel med å utelukke at svikt i laminatet, distansematerialet eller annet pga. et nålestort hull kan ødelegge "alt". Og det er nok her en med mer erfaring (og "inneverksted") kan være tryggere. For meg er Divinycell og ikke noe annet enn glassfiber like magisk som å sveise noe gasstett omtrent :)

 

Alle skissene mine ender med noe ekstra styrke fra ekstra materialer med egen styrke. Eksempelvis tegner jeg inn U-profiler i aluminium på toppen av stringere og slikt, men det er mulig det er en skavank jeg har som kan gå over :)

 

-og så har jeg ikke budsjett til Divinycell da... -må ta til takke med det jeg allerede har i garasjen eller kan frakte på scooter ;)

 

Sitat

 

Helt riktig med løft av "innerliner", jeg har for så vidt fantasert om mye rart, f.eks kutte bort panser å bruke arealet foran vindskjerm til sittegruppe med tilgang fra luke i midt vindskjerm. Har også drodlet med å løfte vindskjerm, bygge fast tak over førerposisjon etc.

 

Å kutte dekk driver jeg fortsatt å fantaserer om. Gjerne ikke bort, men bare løst og roterbart så jeg kan "flippe" det opp-ned rundt en akse fra baug til midt på dash, og bruke "bowriderplassen" som sitter fast på undersiden av dekk til fiskeposisjon ;)

 

Sitat

Heldigvis har aldri vinkelsliper kommet i arbeid vedr dette, vil jo ødelegge hele skipet. Men å løfte innerliner er i gata en oppgradering som burde vært der allerede fra start av tenker jeg, stå på - vi følger i spenning:-)

 

Jeg har vinkelsliper som Edward saksehånd har sakser. Og så er det så mange av disse skrogene der ute at det alltids er mulig å sette i original stand et eksemplar senere hvis man vil. Kapp i vei sier nå jeg (hvis ikke du heller vil bruke båten da.. :)

 

Sitat

PS!

Ser nå at du setter igjen deler av dørken, den forenkler jo ditt arbeid. For min del vil jeg legge ut noen runder med matte i bunnen, har jo noen sår og slitasjeskader fra før av - hullet jeg fikk nylig er jo også et moment,, Greit med noen lag med forsterkning tenker jeg på vanlig konservativt vis:-).

 

Det jeg fundere mest på ifm mitt prosjekt er hvor mange og i hvilket "mønster" jeg skal bygge stringere etc. Det blir vel å hoppe i det etter hvert, tipper da det blir massivt det å. Fort at en blir litt konservativ når man skal prosjektere/designe helt uten nødvendig bakgrunnskunnskaper tilhørende faget, men moro er det

 

Ja moro er det. Og veldig lærerikt. (Og hjernetrim :) -jeg tror det egentlig er lurt å plaste litt i bunn før stringere, og det er en av grunnene til at jeg ikke vet om jeg vil bruke utfresingen av dørk sånn jeg har startet uten å ta ut alt. Jeg vil ikke ha Epoxy på innsiden av bunnen ettersom jeg har det på utsiden. Jeg må nok på med Polyester hvis jeg skal plaste for å sikre at jeg har et laminat som kan puste en vei og ikke fanger polyester i epoxy og får samme effekt som "skum i polyester".

Jeg skal ha litt stor motor også, og ser at "lingebåter" ofte blir forsterket rett fra akterspeilet og til baug med hele stringere og hevet lensebrønn. I tillegg til noe de kaller "kjølpinne" som er en ytterligere forsterking av "akterspeilet" egentlig (og kjøl akter så klart). Vet ikke om man slipper unna "kneplater" ved å forsterke som med "kjølpinne" / "en enkelt "kneplate" under lensebrønn")...

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...