Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

etter prosjektet med bunnen, så burde det være piece of cake å bygge en ny bue i dekket.  Kan sikkert kappe vekk "hjørnene" i oppbyggingen som er der så du kan dra den litt bakover ..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 10 minutes ago:

etter prosjektet med bunnen, så burde det være piece of cake å bygge en ny bue i dekket.  Kan sikkert kappe vekk "hjørnene" i oppbyggingen som er der så du kan dra den litt bakover ..? 

 

Ja jeg tenkte noe sånt. Kjenner også at det meste fremstår som Piece of Cace etter bunnen :) -Er ihvertfall helt uaktuelt å beholde kantene. Kan ikke være annen grunn til at originalvindskjermen er kantet enn praktiske, for rent estetisk, er alt annet på båten buet i en ganske klassisk ("Chris Craft-ish") stil. I will set her free :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Splitter innerliner fra skrog. Skal se om jeg skal heve hele innerlineren 10-15cm for å få "mer båt", og samtidig heve brønnen / akterspeilet. Skal uansett inn i akterspeilet og forsterke litt (mellom brønn og akterspeil).

Har en Bimini-topp, jeg tenker å gjøre om til en slags solcellekalesjeting til el-motoren:

bimini001.jpg.7ecb92b0ae61a2a879b780958d056242.jpg

Bimini-test...

Var relativt enkelt å splitte topp og bunn. Boret ut naglene med 5mm bor, og splittet med en "Woodman Pal"-machete-ting jeg lagde for lenge siden og en liten øks (som jeg også lagde for lenge siden:)
Prøvde litt med stikksag for å få et renere snitt, men det var så tungvint og bladene mine holdt bare 10 cm før de var tannløse. Hadde ingen HSS-blader. Økse-kile-machete er nok mye raskere uansett. Den CSM-en mellom innerliner og skrog får jeg skjære bort senere hvis det trengs:


bimini002.jpg.19ac6d193169ec6be2ea51eeefe954d6.jpg

Hjemmelaget "Woodman Pal" (Machete) gjorde susen i splittingen.

bimini003.jpg.e0ca545f04cf58ee905dc30a7c5f180a.jpg
Bare brønnen og lensenippelen i akterspeil / brønn igjen...

Og hvis noen vet om denne lensenippelen er satt sammen av to deler (en fra innsiden og en fra utsiden) eller om det er en massiv sak som er klinket til etter den er montert, vil jeg gjerne høre om det før jeg massakrerer den. Er den todelt, kan jeg kanskje få den løs med varme:

bimini004.jpg.8623bfa2db5cd716b7c58261dd3e4a8e.jpg

Tips til fremgangsmåte for fjerning av lensenippel / gjennomføring mottas med takk :)
 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om den gjennomføringen er en "hel" messinghylse som er formet (kappe / skjørt) etter den er montert. Må nok bare destruere (bøye tilbake kappen / skjørtet på ene siden eller sage bort før jeg varmer og banker ut) og enten lære meg å lage en slik, eller bytte til noe med gjenger.

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Sopmeister skrev for 11 timer siden:

I amerika säljer de ett färdigt verktyg för detta. Kanske går att bygga något liknande själv.

 

Från iboats

 

2563742c_5.jpg

 

 

 

Takk! Den skulle jeg klare å dreie eller sette sammen av noe restemetall. Får se om det ikke kan være et artig prosjekt i vinter :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bare drodler litt i Photoshop for å se omtrent hvordan båten kan bli ved å lakke litt, og heve innerlineren akter (ikke bare brønnen, men hele innerlineren). Båten er relativt lav originalt, og med 120 kg på hekken tenker jeg det kan være helt greit å heve hele tingen tilsvarende differansen mellom kort og lang stamme.

skisser_aug_17animasjon.gif.d1117fe7c97be8528c304acfdd841a64.gif

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

larsern6 skrev 41 minutes ago:

Originalt skrog, ny vinsdkjerm og ny farge :thumbsup:

 

Takk! -tror jommen jeg skal se om jeg får til å sette opp en Poll her, for jeg har flere alternativer på lur, og setter veldig pris på innspill :)

Neida. Ser det står beskrevet at man skal kunne starte en poll i allerede eksisterende tråd, men at man kanskje må åpne "full editor" først. Denne finner jeg ikke, og det ser ut som Invision boarden må konfigurere at jeg kan det (Ingar / Admin?)

Ser jeg kan starte en helt ny tråd i Båtforumet og velge Meningsmåling der, men finner ikke valget i min egen tråd :/
 

Noen som vet noe jeg ikke vet? Kan man plage en Admin med dette tro? Kanskje det står feil i beskrivelsen: 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

To ekstra alternativer (5 + 6)

skisser_aug_17animasjon1.gif.01eb7eef4d40c3cd9c7224e5205eda12.gif

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutes ago:

syns muligens det blir seende litt mer "klumpete" ut med heving ..? 

 

Takk Ivar! Ja jeg er litt overrasket over at jeg også synes den er litt finere originalt. Har alltid tenkt at dette skroget er litt for lavt (kanskje ekstra lavt med folk i), men uten fenderlisten er originalen rimelig linjelekker. Tror faktisk fenderlista (og den kantete originalskjermen inkl dennes plassering) tuller til et ellers så ganske smekkert design.

 

Den nye vindskjermen er plassert en fot lenger frem, er buet, har slakkere vinkel (akterover) og er ca 10cm lavere enn originalen. Sammen med fravær av fenderlist, er båten nesten ugjenkjennelig...

Kommer til å teste ut litt mer når innerlineren er helt løsnet. Vil jo generere no mindre jobb å bare kappe ut og heve selve brønnen, enn å heve hele innerlineren og støpe "skjøtestykket".

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 45 minutes ago:

jeg syns kantete vindskjermer kan være riktig fint det også :smiley:

 

Absolutt :thumbsup:

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Liten YT-video igjen av selve splittingen av skroget. Gikk fint, selv om jeg brakk en sag og sleit litt med et lite punkt i senter av akterspeilet som hadde godt feste.

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev for 16 timer siden:

 

Takk! -tror jommen jeg skal se om jeg får til å sette opp en Poll her, for jeg har flere alternativer på lur, og setter veldig pris på innspill :)
 

Jeg stemmer for det alternativet som er mest jobb, da kan vi fortsette å kose oss med denne tråden leeenge :thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutes ago:

Jeg stemmer for det alternativet som er mest jobb, da kan vi fortsette å kose oss med denne tråden leeenge :thumbsup::thumbsup:

 

:giggle: Det verste er at jeg nesten heller den veien selv :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

jeg er så spent på å høre hvordan den ombygde bunnen funker at jeg heller mot det motsatte :lol:

 

... Tror uansett ikke båten blir "ferdig" på lenge .. :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 5 timer siden:

jeg er så spent på å høre hvordan den ombygde bunnen funker at jeg heller mot det motsatte :lol:

 

... Tror uansett ikke båten blir "ferdig" på lenge .. :giggle:

 

Den blir aldri ferdig :) -har egentlig "bestilt" transport av hele sulamitten opp til en innsjø 31. august for å finne vannlinja, men jeg er ikke sikker på om jeg rekker å bli ferdig med akterspeilet til da. Men jeg tenker å teste skrog og motor og finne vannlinje i år før jeg kryper inn i garasjen igjen, og lenge før jeg gjør meg "ferdig" :)

Liten skisse av akterspeilet. Det virker egentlig solid nok, men er 14 cm for kort for langstammet. Minst. Jeg tenker 51cm er ok lengde? Da har jeg noen cm å gå på, og så tenker jeg å forsterke både speilet og brønnen og støpe brønnen fast i dørken. Tror det skulle tåle både denne motoren og evt. 90hk hvis det skulle bli aktuelt noen gang:


akterspeil001.jpg.7b1dcc6b198f629eb8b57e6d817eb965.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

51 cm er ganske så standard lengde , målt loddrett ned.  

 

Få inn 2 kneplater i tillegg, som binder ihop speil og bunn, så skal det tåle endel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 53 minutes ago:

51 cm er ganske så standard lengde , målt loddrett ned.  

 

Ja fillern, det må jeg trippelsjekke. Takk! har bare målt langs speilet, og det er aldeles ikke loddrett :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter å prøve å finne en linje mellom bunn og innerliner som jeg synes er ok. Det er tre gevinster ved å få til heving av innerliner (i tillegg til de jeg kaller estetiske) som gjør at jeg forsøker dette, og det er:

 

1: Originalen blir fort veldig lav ute av plan / ved "dorgefart" (elektromotoren) med mer enn en person i. Egner seg dårlig i moderate bølger. I tillegg spruter vann godt inn over rekka ved plan eller halvplan i bølger.

 

2: Rommet under dekk er originalt ubrukelig pga lav høyde. Det er utelukkende en avstiving (og skjuler originalt kun et gigantisk flyteelement av isopor). Får ikke en gang beina under "dashbordet" uten å kile fast kneskålen og ha beina skrått, så man må sitte med beina utstrakt under dekk eller sidelengs hvis førerstolen er langt fremme.

 

3: Motorbrønnens lensehull er under vannlinja med 100kg på hekken. Uten å heve motorbrønn, er denne også under vannlinja og samler vann og skit. 

I tillegg har jeg jo en og annen skrue løs:
skisser_aug_21animasjon1.gif.1ec378e6e1b334e251eccd6fd760da09.gif

Bildet over har innerlineren hevet 6.5cm i hekken. Da er motorbrønn og lensehullet i innerliner over vannlinja. Kan enkelt tette lensehullet i skroget og sette et nytt i tillegg til å bygge opp eksisterende akterspeil 6-7 cm.

Innerlineren er også forskjøvet 4cm fremover for å få plass til forsterkninger i akterspeil bak brønn og gi rom for kurving av innerlineren. Innerliner er hevet 12cm på det høyeste (omtrent der vindskjermen starter).

 

Tror jeg er fornøyd nok...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Låser fast innerliner i den posisjonen jeg vil ha før jeg lager et mellomstykke i glassfiber til å fylle mellomrommet. Skruene skal selvsagt ikke være med permanent. Tror jeg bruker Litex 13mm dobbelt (et lag bak "hylsene" og et lag foran) og lar hylsene bli laminert inn i mellomstykket. Men det blir til underveis, så jeg får se hva det blir til.


hevetinner001.jpg.0de6b04a78b62ed0b1ec68a8b9cfd83e.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...