Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

 

Men samtidig,...

 

 

Vi vil vel ikke lovpålegges å være gode rollemodeller? Mulig du vil det, men ikke jeg. Ingen av oss trenger noe lovpålegg for å være det. 

 

Du misforstår i det heletatt ganske grundig hva jeg sikter til med "påvirke", regulering av snøscooter-bruk har lite med sikkerhet og "gode rollemodeller" å gjøre. Det dreier seg om å beskytte miljøet, både dyr og andre mennesker som ønsker å ferdes uforstyrret i naturen. Så kan man gjerne diskutere om reguleringene er for strenge, men det blir fortsatt ikke slik at snøscooter er å regne som personlig sikkerhetsutstyr. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen båttyper som er mer utsatt enn andre, så er vel kanskje raske båter en fellesnevner, eller kanskje små båter vesentlig mindre enn 8 meter. Jeg synest 8 meters regelen er merkelig, og at barn ikke er nevnt spesielt er merkelig. En 20 åring må bruke vest i ei 24 fots snekke, mens ei 6 år gammel jente som ikke kan svømme slipper krav i en 28 fots Hydrolift.

 

Heldigvis er det vi som bestemmer at barna skal bruke vest, for disse fagfolkene kan de faktisk få ganske billig. 20 åringen mener jeg bør få velge selv en sommerdag, mens barna bør pålegges vest på båt i fart. Dersom vestpåbudet skal evalueres vil jeg si følgende.

 

Vestpåbud for barn

Vestpåbud ved bruk av åpen båt når farten overstiger feks. 10 knop.

Anbefalt vest for alle båtbrukere.

 

8 meters grensen er merkelig. Var lovbryter i helga, rodde litt langs land med en gummibåt.

Link to post
Share on other sites

Har alltid tenkt at du, Pinkvin, må ha blitt mye mobba for vesten din opp i gjennom livet for å kunne opparbeide deg et slikt engasjement for vestpåbud. Og her fikk jeg visst svar på det. Du synes altså at alle andre båtbrukere skal tvinges til å ha på seg et plagg de ikke ønsker, bare for at du og dine skal slippe og føle dere teite i vest.  Hva med å heller lære barna dine å drite i hva mobbere måtte si...? :smiley:

 

 

Jeg tror ikke Pinkvin er den eneste båtbrukeren som ønsker å bruke vest? 

Link to post
Share on other sites

Har det slått dere at ideen om at stemmegiverne i denne pollen er representative for norske fritidsbåtbrukere, samt det utrolig lave nivået på de fleste argumentene i denne tråden, tilsammen helt utelukker at det er en god idé å overlate vestbruk til båtfolkets sunne fornuft?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har alltid tenkt at du, Pinkvin, må ha blitt mye mobba for vesten din opp i gjennom livet for å kunne opparbeide deg et slikt engasjement for vestpåbud. Og her fikk jeg visst svar på det. Du synes altså at alle andre båtbrukere skal tvinges til å ha på seg et plagg de ikke ønsker, bare for at du og dine skal slippe og føle dere teite i vest. Hva med å heller lære barna dine å drite i hva mobbere måtte si...? :smiley:

Mobbet? Vokste opp med regattaseiling med jolle og brett, og krav til bruk av vest. Jeg har erfart på kroppen flere ganger hva det vil si å ligge i kaldt vann for lenge, hvordan tankegangen og kreftene går mot null og hvor fort det går.

 

Og resten av analysen din sier meg at du ikke kom inn på psykologistudiene, og bra var det ? Men takk for humoren.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Erik skrev for 3 timer siden:

Her fikk vi en slags foreløpig fasit på om vestpåbudet som ble innført har virket etter hensikten eller ei.

 

https://www.batliv.no/bm202010-drukning-leder/flere-drukner-etter-vestpabud/705386?ct=t(BATMAG_NB_2020-10-20)

 

 

Forfatter av den artikkelen har fått skrell for artikkelen og lansert artikler i ettertid for å rette opp på det han skriver. 

 

Les den ordentlig. Det er ingen sammenheng mellom statistikk som han viser til og overskrift og ingress. Samtidig viser artikkelen at "journalisten" kjenner til statistikken, men han unnlater å vise til tallene som viser at resultatet er stikk motsatt av det bildet han maler i artikkelen. 

--------

Fakta er at antallet druknede fra båt har gått ned siden vestpåbudet, i rene tall. 

 

Om en tar høyde for veksten i antall fritidsbåter, som har vært kolossal i samme perioden som vestpåbudt har gjeldt, pluss at veksten har vært desidert størst i "utsatte småbåter", feks kajakker og andre åpne småbåter, så er det en kraftig nedgang i drukninger fra båt. 

 

"Journalisten" blander inn badeulykker og drukninger fra land for å vri saken i sin retning. Journalisten er kjent for sin motstand mot vestpåbudet i en årrekke før forbudet. 

 

Artikkelen er ikke et journalistisk arbeid men en personlig mening/partsinnlegg. 

 

At Båtmagasinet lar en medarbeider seile under falskt flagg og bruke magasinet til å publisere personlige meninger er... ikke bra. 

 

Redaktøren for Båtmagasinet er i journalistforeningen og magasinet skal følge redaktørplakaten. 

------

Redaktørplakaten kapittel 3: "Redaktøren skal fremme fri informasjonsformidling, og en åpen, redelig og sannhetssøkende journalistikk.  Det er redaktørens ansvar å sørge for et tydelig skille mellom fakta og meningsinnhold"

------

Båtmagasinet har, etter å ha møtt massiv kritikk for artikkelen, vist til at artikkelen ikke er et vanlig journalistisk arbeid men en meningsytring a la "redaktøren mener". 

 

Og de har også rettet opp ved å skrive en ny artikkel med stikk motsatt resultat av opprinnelige artikkel, dvs dette er da en "kommentar": 
https://www.batliv.no/drukning-sjofartsdirektoratet/gledelig-nedgang-i-dodsulykker/705635

 

Les begge artiklene. Så kan en jo filosofere litt rundt om Fake news også har kommet til fritidsbåtjournalistikken.... 

 

Og så har en tilsvaret fra de som registerer tallene 

https://www.batliv.no/drukning-sjofartsdirektoratet/jo-vestpabudet-bidrar-til-a-redde-liv/705650

 

---------

Båtliv og journalist er gjort kjent med kritikken. 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Om visjonen var/er at "ingen skal drukne", hvorfor er det ikke forslag om å påby flytevest på brygger? Eller er visjonen egentlig "ingen skal drukne fra båt"?

Fordi det er et politisk slagord, ingen fornuftig visjon.

 

Hvis målet virkelig hadde vært at ingen skulle drukne og ingen andre hensyn var relevante kunne man ha oppnådd det ganske greit ved å forby alle å være i nærheten av vann.

 

I realiteten vil alle slike ting være en balanse mellom risiko, nytte og glede.

RS m.fl. mener at den balansen finnes ved å påby redningsvest. Andre, deriblant undertegnede, ønsker å finne balansen et annet sted. 

Apropos "ingen skal drukne" som politisk slagord.
Denne satiren er god, og viser balansen vi egentlig må ha i ressursbruken.

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nå over en million fritidsbåter i Norge, en kolossal økning det siste tiåret. 

 

Justert for økningen i fritidsbåter har det vært en gledelig og stor nedgang i drukninger fra fritidsbåt etter vestpåbudet ble innført. Vestpåbudet virker, ikke bare litt men mye. 

 

Det kan man glede seg over. 

--------

Og det er ikke noe å være enige om eller ei. Tallenes tale er klare og tydelige, kan ikke bestrides. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 38 minutter siden:

Og det er ikke noe å være enige om eller ei. Tallenes tale er klare og tydelige, kan ikke bestrides

Talt som en sann diktator. Jeg jobber med tall, og min erfaring er at alle tall over 2 kan bestrides. Bare en fanatiker kan hevde å sitte på den absolutte sannhet. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 16 minutter siden:

Talt som en sann diktator. Jeg jobber med tall, og min erfaring er at alle tall over 2 kan bestrides. Bare en fanatiker kan hevde å sitte på den absolutte sannhet. 

 

Så de du vet som behersker tallrekka over to er diktatorer?

 

Aner ikke hva det er "talt som". Må være en som har jobbet for mye med tall :lol:

----

Men utover generelle floskler, du har ikke nevnt Benjamin Disraeli enda... (statistikk og forbannet løgn). Har du konkrete innvendinger på tallene eller holder det å så tvil om de?

 

Og du støtter journalisten sin bruk av tallene i første artikkel? (datoen endres ettersom journalisten endrer artikkelen). Med første mener jeg da den som det ble vist til i tråden her, om at flere drukner etter vestpåbudet. 

 

 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I 2011 var det rundt 500 000 fritidsbåter i Norge (Fritidsbåtundersøkelsen). 

I 2017 var det ca 900 000 fritidsbåter i Norge.

I dag er det antagelig godt over en million. 

 

Vestpåbudet ble innført i 2014. 

 

Fra sjøfartsdirektoratet:

83b53df5e98043ae820759d9f62df211.aspx

 

I samme periode har det vært en økning på ca 50 000 fritidsbåter hvert år. Dvs en økning på rundt 300-400 000 båter i perioden vestpåbudet har virket. Da med størst økning i åpne småbåter og feks kajakk, som er særlig "sårbare" båter. 

--------

Sammenholdt har antallet fritidsbåter doblet seg 2011-20. Andel drukninger siden vestpåbudet har flatet ut og har en svak synkende tendens. 

 

Nær dobbelt så mange båter, færre drukninger. Hurra!

 

 

Link to post
Share on other sites

Det @pacuare nok referer til er at disse tallene ikke viser et godt bilde, og at enhver kan bruke de som man ønsker. Som du gjør her.

Par eksempler:

Den største økningen av "fritidsbåter" er vel kayak og andre småting. Det er mulig at flytevestpåbudet har hatt innvirkning på drukningsulykker derfra. Men de fleste som mener flytevestforbudet er feil vil vel si at de opponerer mot et påbud i en 7,5 meter snekke med høyt fribord og 5 knops maksfart. 
Du ser helt bort fra holdningsendringer, bedre ferdigheter etter innføring av obligatorisk båtførerprøve (en kan forvente et etterslep på et par år fra innføring til full effekt) teknologisk utvikling, bedre søk og redning, og alle andre faktorer som kan spille inn.

Du ser også helt bort fra muligheten for endret bruksmønster. Antall båter er irrelevant, antall timer båtbruk vil være bedre.

 

Her er et forslag hvor hvordan man kunne finne relevant statistikk:

Hvis det var mulig å påvise at at båter som ellers er ganske like mellom 8-9 meter har flere drukningsulykker enn 7-8 meter, at det var lignende ulykker i disse to kategoriene, og at det var flere drukningsulykker i de rett over 8 meter enn de rett under, og at det var flere som brukte redningsvest i de under 8 meter enn de over. 

 

Det er fint at antall drukninger har gått ned. Det er langt fra utenkelig at flytevestpåbudet har hatt noe å si for nedgangen, men de tallene du viser til @Hperkan ikke brukes som bevis.

 

Havelle er 13 meter, så reglen gjelder ikke for oss. Vi bruker flytevest uttaskjærs, i dårlig vær eller når det er andre faktorer som gjør at vi mener det er økt risiko. (F.eks. seiler i god vind, gjør noe som øker risikoen for å falle over bord, eller noe som gjør at det er vanskeligere å finne igjen eller plukke opp noen som har falt ut). 


Vi føler oss ikke som ekstremsportutøvere når vi på en vindstille sommerdag med blå himmel tusler for maskin i fem knop innerst i fjorden.

På slike dager hadde vi neppe brukt redningsvest selv om påbudet ble utvidet til å gjelde oss, men vi hadde kanskje fått somlet oss til å få opp noe som hindret innsyn til cockpit :p

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 58 minutter siden:

Vi føler oss ikke som ekstremsportutøvere når vi på en vindstille sommerdag med blå himmel tusler for maskin i fem knop innerst i fjorden.

På slike dager hadde vi neppe brukt redningsvest selv om påbudet ble utvidet til å gjelde oss...

Du treffer nok veldig mange med samme oppfatning, og det er nok dette som i stor grad er grunnen til at så mange viser motvilje til ett generelt påbud.

 

Når det først er snakk om å nyansere statistikk, det hadde vært morro å visst hvor mange drukningsulykker som har skjedd under de forholdene du beskriver.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Det @pacuare nok referer til er at disse tallene ikke viser et godt bilde, og at enhver kan bruke de som man ønsker. Som du gjør her.

Par eksempler:

Den største økningen av "fritidsbåter" er vel kayak og andre småting.

 

Det er den gruppen som har økt mest, fra "veldig få" til en god del tusen. Men økningen på ca en halv million fritidsbåter fra 2011 til i dag er ikke kajakker og andre "småting". Har ikke satt meg ned og sett på tallene men "fritidsbåter flest" er åpne småbåter, altså en typisk dagturbåt med påhengsmotor, om jeg ikke husker feil. 

 

Havelle skrev 1 time siden:

Det er mulig at flytevestpåbudet har hatt innvirkning på drukningsulykker derfra. Men de fleste som mener flytevestforbudet er feil vil vel si at de opponerer mot et påbud i en 7,5 meter snekke med høyt fribord og 5 knops maksfart. 
Du ser helt bort fra holdningsendringer, bedre ferdigheter etter innføring av obligatorisk båtførerprøve (en kan forvente et etterslep på et par år fra innføring til full effekt) teknologisk utvikling, bedre søk og redning, og alle andre faktorer som kan spille inn.

Du ser også helt bort fra muligheten for endret bruksmønster. Antall båter er irrelevant, antall timer båtbruk vil være bedre.

 

Antall båter når antallet har doblet seg kan umulig være irrelevant. .. antall båter er helt klart en sterk indikator på bruk. 

 

Forøvrig enig i at holdninger, som at flere bruker vest når det er vestpåbud osv kan ha en positiv virkning. Men som alltid, ingenting som trumfer det å flyte i stedet for å synke mtp drukning. Du kan kikke på statistikken for druknede hos sjøfartsdirektoratet... tallene sier sitt.

 

Av 28 som drukna fra båt i 2019 var 18 uten flyteutstyr/vest, 7 med. 1 ukjent og 2 venter svar fra politiet.  

 

Havelle skrev 1 time siden:

 

Her er et forslag hvor hvordan man kunne finne relevant statistikk:

Hvis det var mulig å påvise at at båter som ellers er ganske like mellom 8-9 meter har flere drukningsulykker enn 7-8 meter, at det var lignende ulykker i disse to kategoriene, og at det var flere drukningsulykker i de rett over 8 meter enn de rett under, og at det var flere som brukte redningsvest i de under 8 meter enn de over. 

 

Med så store tall som vi har nå, og så lang tidsrekke, ser jeg ikke at det finnes noe "mer relevans" å hente i særlig grad. 

 

Havelle skrev 1 time siden:

 

Det er fint at antall drukninger har gått ned. Det er langt fra utenkelig at flytevestpåbudet har hatt noe å si for nedgangen, men de tallene du viser til @Hperkan ikke brukes som bevis.

 

Nei vel.. en nær dobbling av antall fritidsbåter i perioden og flate tall på druknede. Da vet ikke jeg hva som er gode nok tall. 

 

Ser også bruken av båter, særlig de siste årene, har vært veldig stor. 

 

Havelle skrev 1 time siden:

 

Havelle er 13 meter, så reglen gjelder ikke for oss. Vi bruker flytevest uttaskjærs, i dårlig vær eller når det er andre faktorer som gjør at vi mener det er økt risiko. (F.eks. seiler i god vind, gjør noe som øker risikoen for å falle over bord, eller noe som gjør at det er vanskeligere å finne igjen eller plukke opp noen som har falt ut). 


Vi føler oss ikke som ekstremsportutøvere når vi på en vindstille sommerdag med blå himmel tusler for maskin i fem knop innerst i fjorden.

På slike dager hadde vi neppe brukt redningsvest selv om påbudet ble utvidet til å gjelde oss, men vi hadde kanskje fått somlet oss til å få opp noe som hindret innsyn til cockpit :p

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 1 time siden:

Men utover generelle floskler, du har ikke nevnt Benjamin Disraeli enda... (statistikk og forbannet løgn).

Har ikke mange nok detaljer til å mene noe om tallene. Alt for stor usikkerhet rundt de. Spesielt til å være skråsikker. Ikke vanskelig å bruke statistikk på å si det motsatte. Hadde skrevet om løgn og statistikk, men slettet linjen. Ga ikke mer mening enn det som sto der. Bastante meninger gir definitivt ikke diskusjon innhold, folk bare havner i skyttergravene. 

 

Min mening er selvfølgelig midt i mellom skyttergravene. Bruk vest når forholdene tilsier det, ikke når forholdene er fine.

Link to post
Share on other sites

I 2019 så druknet 18 uten vest og 7 med. 

------

Det jeg ikke skjønner er all jobben enkelte gjør med å så tvil om åpenbare tall. Og argumenterer opp ad stolper og nedad vegger om alle andre måter å måle på, kun for å så tvil. 

 

Skjønner godt at en kan være mot et generelt vestpåbud i småbåter, mange grunner til å kunne være det. Men nå har det gått 6 år. Fritidsbåtflåten har økt med flere hundre tusen båter i samme perioden, båtsalget har gått i taket, vi har hatt en del ekstraordinære sommere både værmessig og ellers.  Det har myldret med båter på sjøen. 

 

Og andelen druknede fra fritidsbåter har flatet ut. 

------

Om resultatene nå ikke er gode nok, da blir de aldri gode nok. Etter mine begrep kan en kun bestride fordi en er i mot... ser ikke noen annen logikk. 

 

Det er samme som "journalisten" i Båtliv. Kjent motstander mot vestpåbudet i mange år. Vil på en måte ikke gi slipp, innse at mye av argumentasjonen mot vestpåbudet åpenbart var feil, og for å slippe nederlaget så sår en tvil, bruker tall feil og klarer, om en veldig åpenbart juks, å blande sammen ulike tall for å understøtte sitt tapte standpunkt, at vestpåbudet ikke ville redde liv. Ja en klarer nesten å få det til å bli at flere har druknet pga vestpåbudet, snu det trill rundt.

-------

Lengre opp i tråden så blir endringer i holdninger tatt opp. Hva tror dere om hvordan dere påvirker holdningene til folk når en fortsatt, til tross for hva tallene viser, sår tvil om vestpåbudet har virket? Og med hvilken hensikt? Og hva kan resultatet av å spre tvil og desinformasjon bli? 

 

En får håpe de unge er/blir voksne nok til å ikke ta alle råd fra oss "gamlinger" på ett forum, at de ikke ser på oss som forbilder når vi sår tvil om det åpenbare, at en med vest på flyter bedre enn en uten. Dvs, jeg vet de unge vet bedre enn oss, sånn er det alltid ;-) Verden går videre. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har falt i vanne mange ganger, både med og uten flytevest. Hovedproblemet har vært å få av den jævla vesten. Det er jo kul umulig å svømme med den vesten på.

 

Når jeg skriver dette er det ikke ment som generell kritikk mot å bruke vest. I stor fart, langt fra land og kald vann vill jeg også bukt vest. Mitt problem er imidlertid når jeg er under veis i snekka mi en fin sommerdag og rusler av gårde i 5 knop sammen med familien og vil nyte sola er den vesten helt pyton. Eller når jeg padler kano på fine sommerdager i skogstjern.

 

Det er den generelle regelen om vest uanset forhold jeg er sterkt imot og som gjør meg til lovbryter. Jeg kan klatre rundt utenpå cabincruiseren min uten vest i allslags fart og allslags vær uten vest og uten å bryte loven. For den båten er over 9 meter . . .

 

Dersom man absolutt skal ha et vestpåbud burde det iallfall være såpass logisk og fornuftig utformet at det virker rimelig å følge det og ikke ødelegger båtgleden unødvendig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Man må nok bare leve med at noen lover er for "dumme" til å følges 100%, og være lovbryter på disse fine sommerdagene i 5 knop. 

 

Det blir litt som lovverket rundt joller.

Man ønsker jo en slepejolle som kan plane når hele familien skal inn fra uthavn og handle, men da har den for stor motor til at 14- åringen lovlig kan ta en liten tur alene.

 

Siden de færreste har anledning til å drasse på to forskjellige motorer til jolla, lar man 14-åringen være lovbryter, og kjøre med for stor motor.

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste har "praktiske tilnærminger" til det meste. Det viktige, i denne sammenhengen, er at totalen drar i riktig retning så å si. Der mange før ikke hadde på vesten når de var ute i åpne båter så har nå flere vesten på, og færre drukner. Det er det viktige, ikke alle unntakene og "særhetene" rundt loven. 

 

Helt enig i eksemplene over. Jeg er ikke noen "vestnazi" selv, verken i seilbåten eller i jolla. Men bruker vest mer nå enn før, særlig i jolla hvor jeg "alltid" bruker vest, men for all del, glemmer det noen ganger og noen ganger gir jeg enkelt og greit f. 

 

I robåten nedpå vannet ved huset bruker jeg nesten aldri vest... er vel der jeg skal drukne, eller kanskje ikke ;-). 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 13 timer siden:

Antall båter er irrelevant, antall timer båtbruk vil være bedre.

 

Der er du inne på noe vesentlig. Jeg er rimelig sikker på at minst halvpartene av båtene i diverse marinaer rundt om i landet aldri blir løsnet i løpet av et år. Det er overraskende mange som eier båter uten å bruke de.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

 

Der er du inne på noe vesentlig. Jeg er rimelig sikker på at minst halvpartene av båtene i diverse marinaer rundt om i landet aldri blir løsnet i løpet av et år. Det er overraskende mange som eier båter uten å bruke de.

 

Antall båter har sånn ca doblet seg siden 2011-14 og deromkring til i dag. 

 

Alle forstår at det er helt... på viddene at båtbruken skal ha redusert seg i perioden, men uansett, bare for å ta regnestykket. 

 

Om all båtbruk har halvert seg siden 2014, som er helt ulogisk, så er fortsatt fasiten at antall druknede fra småbåter har flatet ut og har en nedadgående tendens. 

 

Så, har båtbruken halvert seg de siste 6-8 årene? 

 

Det har vi tall på. Fritidsbåtundersøkelsen 2011 og 2018 svarer nei på det. 8 av 10 brukte båten både i 2011 og 2017. (Figur 3.4.7). Ingen store endringer der altså. 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 18 timer siden:

Men de fleste som mener flytevestforbudet er feil vil vel si at de opponerer mot et påbud i en 7,5 meter snekke med høyt fribord og 5 knops maksfart. 

...
Vi føler oss ikke som ekstremsportutøvere når vi på en vindstille sommerdag med blå himmel tusler for maskin i fem knop innerst i fjorden.

På slike dager hadde vi neppe brukt redningsvest selv om påbudet ble utvidet til å gjelde oss, men vi hadde kanskje fått somlet oss til å få opp noe som hindret innsyn til cockpit :p

 

 

Selv om 'de fleste' mener dette, betyr det ikke at det er noen rasjonell grunn for å se bort fra at de fleste fatale ulykker fra fritidsbåt skjer under slike forhold. Innaskjærs, liten eller lav hastighet, og godt vær. 

 

Det kan være flere grunner til det:

-40+, Mann alene i båten, naturbegavet og selvoppnevnt ekspert og utlært på alle måter. (Å forsøke å lære oss noe om båt oppleves like frekt som å prøve lære sin far å elske)

-Badeleider? Nei det er for damer. 

-Dødmannsknapp? Dødmannshvafornoe? Passer uansett ikke på Sabben.

-Smekken åpen? Porta potti og 'Siri' er også for damer. Dessuten må man 300m fra land for å tømme denne. Mye enklere å lense over ripa.

-Ei snekke med høyt fribord som tusler avgårde i 1 knop kan da vise seg å være vanskelig å komme opp igjen i når man faller i vannet.

 

I sum har dette vist seg å være en dødelig kombinasjon i altfor mange ulykker i altfor mange år.

Det kan også hende det rett og slett er fordi de fleste brukere er akkurat i denne gruppen.

 

Du tiltrekker deg dog større oppslag i avisene om du forulykker med vannscooter, høy fart og promille. Selv om antallet som ender sine liv på denne måten pr i dag er langt mindre enn under de forhold 'de fleste' paradoksalt nok mener det er feil med påbud om vest.

 

PS: Folk faller over bord i hummersesongen også. Sørg for at akkurat du har mulighet for å komme deg ombord igjen. 

Selv om du er 40+, Mann, snekke med høyt fribord i sakte fart innaskjærs i godt vær, ønsker jeg at du skal få ta del i hummerfisket og sommersesongen til neste år også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...