Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Vi får avvente Pinkvins dom over den påstanden!

Holder ikke pusten...

 

Finnes det noen statistikk over hvor mange menn som er over 40 år og som sier at de bruker vest til tross for at de ikke gjør det eller omvendt?

Tviler på at man finner statistikk for det du etterspør, men ser ikke poenget med å uttale seg feilaktig i den saken, så velger å tro at andelen er lav.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pinkvin -har vi noen undersøkelser som viser hva folk som er båtbrukere mener og som tilfredsstiller dine krav til slike representative undersøkelser?

 

Er du kastet ut fra Google? Tok meg 0,4 sekunder å søke opp selv. Flere undersøkelser omtalt her. Såvidt jeg kan se alle fra Ipsos MMI over flere år så endringer er også målt. Selv undersøkelsen klarer du nok å google frem selv:

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2014-2015/inns-201415-205/?lvl=0

 

http://stavrum.blogg.no/1402469266_redninglst_fortapt_i_.html

 

http://www.mynewsdesk.com/no/if-skadeforsikring/pressreleases/nordmenn-vil-ha-paabud-om-redningsvest-779249

 

http://www.budstikka.no/nyheter/bat/sommer/nekter-a-folge-pabudet-flytevest-er-en-tvangstroye/s/5-55-117449

 

 

http://stavrum.blogg.no/1402469266_redninglst_fortapt_i_.html

-----------

 

Men jeg legger merke til at du skriver "båtbrukere". Hvor vil du legge din grense for hvem som skal få lov å mene noe om innføring og endring av av lover i Norge Mouche? Og har du evt. noen ideer om andre områder du vil utestenge norske borgere fra å mene noe i meningsmålinger om lovendringer?

 

Og hvordan skal du finne ut hvem som bruker de 750 000 fritidsbåtene i Norge da? Og har du noen andre kriterier for om når man evt er verdig å ha en mening i lovsaker? Båtstørrelse, x antall døgn på sjøen i året? Må man eie båt eller holder det om man kan leie eller kun bruker som passasjer eller gjest? En i kajakk, er han/hun verdig? De som bader i sjøen, bør de kunne få si sin mening om lovgivningen relatert til båtbruk? Er det relevant for badende om båtbrukeren har båtførerprøven, 0,2 eller 0,8 i promille eller skal de bare holde kjeft?  

--------

Edit: Ipos MMI, hvem er disse "juksemakerne som lar seg korruptere til å lage resultater for Rikke og RS". Jo det er tidligere MMI (1987). 

 

Les mer her 

https://no.wikipedia.org/wiki/Ipsos_MMI

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg ser det nå ut som at de som skal bestemme i denne saken får rette råd fra de instansene de lytter til, så da kan du egentlig bare fortsette Pinkvin.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er du kastet ut fra Google? Tok meg 0,4 sekunder å søke opp selv. Flere undersøkelser omtalt her. Såvidt jeg kan se alle fra Ipsos MMI over flere år så endringer er også målt. Selv undersøkelsen klarer du nok å google frem selv:

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2014-2015/inns-201415-205/?lvl=0

 

http://stavrum.blogg.no/1402469266_redninglst_fortapt_i_.html

 

http://www.mynewsdesk.com/no/if-skadeforsikring/pressreleases/nordmenn-vil-ha-paabud-om-redningsvest-779249

 

http://www.budstikka.no/nyheter/bat/sommer/nekter-a-folge-pabudet-flytevest-er-en-tvangstroye/s/5-55-117449

 

 

http://stavrum.blogg.no/1402469266_redninglst_fortapt_i_.html

-----------

 

Men jeg legger merke til at du skriver "båtbrukere". Hvor vil du legge din grense for hvem som skal få lov å mene noe om innføring og endring av av lover i Norge Mouche? Og har du evt. noen ideer om andre områder du vil utestenge norske borgere fra å mene noe i meningsmålinger om lovendringer?

 

Og hvordan skal du finne ut hvem som bruker de 750 000 fritidsbåtene i Norge da? Og har du noen andre kriterier for om når man evt er verdig å ha en mening i lovsaker? Båtstørrelse, x antall døgn på sjøen i året? Må man eie båt eller holder det om man kan leie eller kun bruker som passasjer eller gjest? En i kajakk, er han/hun verdig? De som bader i sjøen, bør de kunne få si sin mening om lovgivningen relatert til båtbruk? Er det relevant for badende om båtbrukeren har båtførerprøven, 0,2 eller 0,8 i promille eller skal de bare holde kjeft?  

--------

Edit: Ipos MMI, hvem er disse "juksemakerne som lar seg korruptere til å lage resultater for Rikke og RS". Jo det er tidligere MMI (1987). 

 

Les mer her 

https://no.wikipedia.org/wiki/Ipsos_MMI

 

Dette var på grensen til pinlig Pinkvin! Du viser til enkelte oppslag i pressen hvor en enkeltperson sier noe men det jeg etterspør er disse undersøkelsene dine som møter dine krav på alle sett og vis i forhold til å være representative og hva enn du måtte stille av krav for å få frem "sannheten". Prøv en gang til da?

 

Og som andre spør om; Hvem er det faktiske båtfolket og hvordan vet du de med sikkerhet og alle krav til dokumentasjon ivaretatt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jepp, de lytter til det faktiske båtfolket og ikke selvutnevnte bråkmakergrupper på sosiale media. 

 

Og takk og pris for det. 

 

Snakk om og kaste stein i glasshus... Sorry kunne bare ikke dy meg..

 

Kan det være så vanskelig for deg og forstå Pinkvin at andre "båtfolk" kan ha andre meninger en deg uten at de nødvendigvis er brølende bråkmakere? Har spurt deg tidligere også, kan du argumentere saklig om hvorfor du er for et slikt påbud?

Uten og rakke ned på alle andre som ikke er enig med deg? Kan du forstå at noen faktisk synes det ikke sømmer seg av RS og fronte et slikt påbud samtidig som de har inntekter av og selge vester. 

Som sagt tidligere har jeg stor respekt for det arbeidet RS gjør ute på fjorden og kommer til og betale medlemskontingent også til neste år, men er kritisk til det politiske spillet de nå bedriver, Og det har jeg vel da rett til og mene som medlem av RS?

Jeg tilhører overhodet ikke den kategorien båtfolk du beskriver selv om jeg er i mot et påbud, har heller ikke skrevet en eneste setning om dette temaet på sosiale medier.

Derfor er min stemme i avstemningen ganske representativ, mener nå jeg selv da..

Jeg snakker jo med en del folk på sjøen "båtfolk" som ikke passer inn i din beskrivelse. Nesten alle jeg har snakket med om dette temaet om er i mot et slikt påbud. Er heller ikke disse representative i din statistikk?

 

Jeg setter selv sikkerhet på sjøen først av alt, fører aldri båt i påvirket tilstand, sørger for at det er redningsvester til alle om bord, alle barn som oppholder seg i min båt må ha på seg redningsvest uansett om vi ligger fortøyd eller er i fart, Jeg er ekstremt nøye med at båt og tekniske installasjoner er i feilfri stand før seilas. Derfor mener jeg at jeg selv er i stand til og bedømme når jeg bør ha på meg vest eller ikke.     

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel slik med alle regler at folket må forstå dem for å respektere dem. Jeg kan ikke se behovet for ett vestpåbud for andre enn barn som ikke kan svømme.

 

Om en mann på 60 ønsker å sitte på bryggekanten og dingle med beina selv om han ikke kan svømme, så er det hans rett. Faller han uti er det hans feil. De fleste kan svømme, og da drukner de når en stige eller liknende er utenfor rekkevidde. Ikke alle tenker på det, men selv en vestbruker har ett problem i kaldt vann.

 

Hva med å heller stille krav til bryggeanlegg og båter i forhold til redningsstiger og bøyer. Ettersom de fleste dør når de ikke kommer seg opp igjen etter et fall på vann, og det ikke er karibiske temperaturer, vil kanskje det hjelpe mer på statistikken enn at båtfolk bruker vest.

 

Min erfaring er at båtfolket er ganske flinke til å finne frem vesten i de situasjonene hvor de føler seg utsatt.

 

-Hvordan får du opp igjen mannen din om han faller på sjøen fra båten din? Kan stigen felles ut fra sjøen?

-Har gjestehavn og hjemmehavn en stige i nærheten? Hvis ikke, kan du bruke egen båt?

 

Dette er spørsmål man bør stille seg.

Link to post
Share on other sites

En lang tråd. Jeg er glad jeg ikke har klart å engasjere meg særlig i dette.

 

- Jeg er medlem av RS og kommer til å fortsette som medlem uavhengig av hva RS mener om bruk av flytevester o.l. i fritidsbåter

- Jeg gir fullstendig blaffen i om lederen i RS har vært politiker, bruktbilselger, tannlege eller artist

- Blir det påbud så er det greit og blir det ikke påbud så er det også greit. Det overlater jeg til andre å bestemme og jeg kaster ikke bort tiden min på å gruble på det

- Jeg bruker ikke tid på å tråle Facebook for å finne dumme netthat innlegg om RS

 

Det som kanskje kan få blodtrykket til å gå opp en promille eller to er når eller hvis noen utgir seg for å representere dette "båtfolket" det skrives så mye om siden jeg både regner meg som folk og har båt.

 

Tiltredes!

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik med alle regler at folket må forstå dem for å respektere dem. Jeg kan ikke se behovet for ett vestpåbud for andre enn barn som ikke kan svømme.

 

Om en mann på 60 ønsker å sitte på bryggekanten og dingle med beina selv om han ikke kan svømme, så er det hans rett. Faller han uti er det hans feil. De fleste kan svømme, og da drukner de når en stige eller liknende er utenfor rekkevidde. Ikke alle tenker på det, men selv en vestbruker har ett problem i kaldt vann.

 

Hva med å heller stille krav til bryggeanlegg og båter i forhold til redningsstiger og bøyer. Ettersom de fleste dør når de ikke kommer seg opp igjen etter et fall på vann, og det ikke er karibiske temperaturer, vil kanskje det hjelpe mer på statistikken enn at båtfolk bruker vest.

 

Min erfaring er at båtfolket er ganske flinke til å finne frem vesten i de situasjonene hvor de føler seg utsatt.

 

-Hvordan får du opp igjen mannen din om han faller på sjøen fra båten din? Kan stigen felles ut fra sjøen?

-Har gjestehavn og hjemmehavn en stige i nærheten? Hvis ikke, kan du bruke egen båt?

 

Dette er spørsmål man bør stille seg.

Jøss..

Ett konstruktivt, målrettet og løsnings orientert forslag i for hold til drukningsproblematikken.

Prøver du å avspore oss eller   :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Altså, det faktiske båtfolket, det er disse 750 000 båtbrukerne. Når man spør et representativt utvalg av disse får man vite hva båtbrukerne mener.

Den spørreundersøkelsen som det refereres til i artiklene som Pinkvin linker til har spurt 4000 personer. Et overveldende flertall av disse støtter et påbud om vest. Jeg kan ikke se at det går frem om dette er båtbrukere.

Men er det så viktig da? Trenger du være bilfører for å ha en mening om det bør være påbudt med sikkerhetssele?

 

Jeg antar at 4000 personer er et representativt utvalg, da undersøkelsen er utarbeidet av statistikere.

Så da trenger vi altså ikke lure på hva folket mener - De er soleklart for et påbud.

Link to post
Share on other sites

Hva folk flest eller båtfolk flest mener om et slikt påbud er like uinteressant som hva folk flest eller bilister flest mener at fartsgrensen burde være på en hvilken som helst veistrekning. Når det gjelder fartsgrenser forstår heldigvis de fleste at disse ikke burde settes ut ifra hvor fort folk flest har lyst til å kjøre på den aktuelle veistrekningen, de burde settes av fagfolk med reell kompetanse om hva man kan forvente at konsekvensene av en gitt fartsgrense blir. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være annerledes med et vestpåbud. Hvorfor er det slik interesse rundt hva folk flest mener? Det betyr jo ingen ting! Det viktige i denne saken er hvilke konsekvenser et vestpåbud har, ikke hvor mange som ønsker vestpåbud.

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig i dette, men noe må vi jo ha å krangle om? :wink:
 

Jeg kan ikke se at det går frem om dette er båtbrukere.

Nettopp. "Ap-Pinkvin" og RS hevder at flertallet av båtbrukerne her i landet er for et vestpåbud. Dokumentasjon på dette? Nei, det har vi ikke.....

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det ikke slik at vi har folkeavstemning over lovforslag her i landet, men å innføre lover som går på tvers av opinonene vil være krevende. Det er tross alt politikere som vedtar lovene våre og slike styrer som kjent etter hva velgerne mener. Så hva folk flest tenker er kanskje interessant likevel?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Jeg antar at 4000 personer er et representativt utvalg, da undersøkelsen er utarbeidet av statistikere.

Så da trenger vi altså ikke lure på hva folket mener - De er soleklart for et påbud.

 

Riktig, et representativt utvalg. Hvor feks kvinner har fått sagt sitt fordi gruppene er vektet. I motsetning til her på BP og FB hvor kvinner utgjør en ørliten fraksjon. Når vi vet at kvinner er mer pro- reguleringer, hvordan tror du det påvirker resultatet?

 

Og et representativt hvor de unge også har fått svart, og når vi vet at de unge er mer pro- reguleringer, hvordan tror du det påvirker resultatet? 

-------

 

Men for all del, om noen legger mer vekt på hva middelaldrende gubber på et forum for spesielt interesserte måtte mene så må en jo få lov til det. Men fall ikke i fellen å tro at det er hva "folk flest mener". 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nettopp. "Ap-Pinkvin" og RS hevder at flertallet av båtbrukerne her i landet er for et vestpåbud. Dokumentasjon på dette? Nei, det har vi ikke.....

 

Og dokumentasjon på det motsatte. Nei det har vi ikke. Så da har vi i det minste dokumentert at et overveldende flertall av befolkningen, som har like stor rett til å bruke sjøen som alle andre, er for vestpåbud, ja til og med 0,2 promillegrense på sjøen. 

 

Og ja, interessegruppene for båtfolk mener akkurat det samme. Og faginstansene. 

 

Så skal vi forholde oss til noen poller på noen forum for spesielt interesserte eller det vi faktisk har av dokumentasjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg laget et innlegg til RS på deres FB-side hvor jeg la litt vekt på Norges Seilforbund sin tidligere President Petter Larsens forslag om vestpåbud i henhold til risiko(dette er noe både Politiforbundet og KNBF stiller seg bak).

Jeg spurte rett ut om ikke dette var tanker de også hadde. Da fikk jeg et svar som står i grell kontrast til hva Frode Pedersen har blitt sitert på. De har IKKE henvendt seg til styrende organer OG de synes det er for tidlig å konkludere med noe.

 

Jeg gjengir rett og slett svaret fra RS sin FB-side her:

Hei, og takk for saklig og godt innlegg. Vi tenker vel at én sommer med påbud er en for kort periode til å konstatere om det virker eller ei. De fleste av de som druknet brukte heller ikke flyteplagg. Dersom påbudet ikke respekteres gir det lite effekt. Det kan godt hende Petter Larsen har et poeng. Vi lar politikerne ta seg av lovgivningen, og vi har ikke henvendt oss til styrende organer for å få utvidet påbudet. Dessverre treffer ikke dagens påbud de hurtiggående båtene med over åtte meters lengde. Det er synd, for vi er enige med deg i at høy fart og nedsatt sikt i en hurtiggående båt gir lagt større risiko enn dorgefart i en seks meters snekke en solskinnsdag i august

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ufattelig hvor mye denne Pinkvin spyr ut av uttalelser om andre båtfolk på dette forum.: Selvutnevnte bråkmakere,poller på forum for spesiellt interesserte, middelaldrende gamle gubber etc, etc. Tror vel at de fleste her på forumet  er seriøse mennesker som har høy interesse for båt og båtliv, og har mye erfaring på sjøen. Finnes nok også båtfolk i alle aldre, ikke bare noen "gamle gubber" som det jo høres ut for.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ufattelig hvor mye denne Pinkvin spyr ut av uttalelser om andre båtfolk på dette forum.: Selvutnevnte bråkmakere,poller på forum for spesiellt interesserte, middelaldrende gamle gubber etc, etc. Tror vel at de fleste her på forumet  er seriøse mennesker som har høy interesse for båt og båtliv, og har mye erfaring på sjøen. Finnes nok også båtfolk i alle aldre, ikke bare noen "gamle gubber" som det jo høres ut for.

 

Du, jeg er ganske sikker på at sammensetningen både her og på FB er helt feil ifht den gjennomsnittlige båtbruker. Se feks på kjønnsfordelingen. Hvor er kvinnene? Og det med alder, ja du vet det jo selv. Vi her på BP er nok godt over snittet gamle, vi er nok godt over snittet menn og vi er godt over snittet interesserte. 

 

Selvsagt er vi seriøse men en stemme veier likt uavhengig av hvor seriøse vi er. Dama på 22 som sitter på i jolla over innsjøen til hytta to ganger i året sin stemme er akkurat like mye verdt som stemmen til 45 åringen som har 300 døgn i båten på 60 fot i året og har vært 1000 timer på BP og FB når en skal spørre om hvorvidt en er mot eller for vestpåbud. 

 

Eller forsåvidt også stemmen til Ola og Kari som har tenkt å kjøpe båt engang, eller leie neste sommer, eller ikke har tenkt på det engang men har lik rett til å ferdes på sjøen som mr. 65 fot 300 døgn i året. 

 

Kysten og sjøen er for alle, ikke for noen få. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...