Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det er mulig ikke alle sitatene er hentet fra RS sine sider, det går ikke frem av sitatene , men har heller ingen relevans. Det å trekke inn slikt i en tråd som dette må kun være for å skape dårlig samvittighet for de som kritiserer RS og frykt for at man skal sammenliknes med disse bidragsyterne.

 

RS moderer fortløpende. De styggeste klippene, dvs de første i rekka av ubehag, er direkte fra RS sin hovedside på et eller annet tidspunkt i går. 

 

Mao så må RS ha ett menneske, eller flere, som sitter og vasker deres FB gruppe for dritt. Dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du har gode argumenter ut fra erfaring, men i hvilke forhold var det? Påbud innaskjærs på en vindstille dag i en 50 fots seilbåt som tusler i 6 knop med 6 kyndige mann på dekk? Finnes det risiko? Å gå med vest er en ulempe, Å bruke hjelm er en ulempe. Å ha sko med vernetupp har en ulempe. Selvfølgelig skal alt det brukes når det er risiko. Når det går galt er det ofte andre forhold. Alene i båten, uvær, fisking (henger på kanten av ripa), kjører i 50 knop om natta pære full etc. Forstår jeg deg rett når du fil ha påbud hele tiden for at det brukes vest i farlige forhold?

 

Jeg som flere andre her inne har seilt langt på havet. Reglen ombord er at vest er valgfritt i godt vær. I dårlig vær (ca fra stiv kuling) skal alle ha vest når de er ute. Når en er alene på dekk skal en ha vest når en går utenfor cocpit (vester ligger alltid under sprayhooden). På nettene skal en i tillegg til vest bruke livline hvis en går på dekk, bruker ikke vest i cocpit i godt vær. I praksis tar vi på vest når vi rever, jibber eller det er dårlig vær. i 35 grader er det stor ulempe å gå med vest, shorts er nok klær. I passaten blåser det kuling og autopiloten på døgn etter døgn. Tror veldig få bruker vest der (når jeg seilte var det ingen). For meg blir det dumt å måtte bruke vest i helt trygge forhold.

 

Du får spør den omtalte nabogutten, da - som mistet sin far og sin onkel i et fjellvann. Når du er ferdig med han, så kan du ta broren - og så begge søskenbarna. 4 barn uten fedre. Per din definisjon 0 i risiko. Men 2 småbarnsfedre druknet, altså.

 

Det at hver enkelt fritidsbåtbruker selv skal vurdere risiko ville jo ha vært ideelt: Men her ligger mye av problemet. Vi vurderer alle ulikt. Og ulykker inntreffer gjerne når man tror risikoen er minst. Man kan gjerne le av gutta i oransje kjeledress offshore med den barnehagementaliteten mange peker på der, hva angår sikkerhet. Men dette har altså en årsak - det er en grunn til at det er sånn. Jeg har vært offshore i land hvor man ikke har dette fokuset, og det er ihvertfall ikke å foretrekke. Eller verft i Asia hvor man opererer med to budsjett: Ett for penger, og ett for menneskeliv.

 

Jeg har vært nær ved å bli drept 2 ganger på jobb, men dette har altså ingenting med bruk av vest å gjøre. Men begge gangene var i forbindelse med det vi vurderte som lavrisiko aktiviteter. Jeg tviler på at båtfolket som det gemene hop faktisk er i stand til selv å vurdere denne risikoen. Sjøfartsverket har ihvertfall en mening om saken som sammenfaller med mitt og RS sitt syn, hvis jeg tolker dem rett. Uten at de selger redningsvester.

 

 

Videre registerer jeg at: Menn er mot vest.

http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.1426930

 

Dette sammenfaller jo også med det jeg antar utgjør hoveddelen av brukerne her på baatplassen. Har vi noen damer her med meninger om vestbruk?

Link to post
Share on other sites

RS moderer fortløpende. De styggeste klippene, dvs de første i rekka av ubehag, er direkte fra RS sin hovedside på et eller annet tidspunkt i går. 

 

Mao så må RS ha ett menneske, eller flere, som sitter og vasker deres FB gruppe for dritt. Dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. 

 

Man skal ikke lengre enn til høytider og familiesammenkomster før ulike brune holdninger dukker opp. Kanskje greit at jula ikke varer til påske...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Slike kommentarer som her fra Bitteliten og tidligere i tråden fra Pinkvin, hvor de sidestiller alle som er imot et påbud med folk som enten må sympatisere med rasister eller er folk uten noen form for selvstendig tenking, bidrar ikke nevneverdig til en konstruktiv debatt.

 

 

Om du velger å tolke det jeg skriver stikk motsatt av hva innholdet sier så må du selvsagt få gjøre det. 

 

Jeg skriver at den innvandringsfiendtlige horden på FB har kuppet vestsaken. 

 

Om folk flest orienterer seg på FB og leser i gjennom så fremstår kampanjen mot RS som en felles bølge, og i den bølgen finner du saklige innlegg (dessverre ikke alt for mye av det), sterkt ideologiske innlegg, klart politiske innlegg, en god del konspiratoriske innlegg og også relativt mange innvandringskritsike innlegg relatert til RS sine oppdrag i Middelhavet.

---------

 

Ja selvsagt er det mulig å skille alt fra hverandre og si at de ene ikke representerer de andre osv. Men i selve kampanjen om å få folk til å melde seg ut av RS står vestmotstanderne og innvandringsmotstanderne skulder til skulder.

 

Ulike utgangspunkt men felles sak mot RS. Samlet sett ser det kun stygt ut. 

---------

 

Jeg både ser og skjønner at det er en forskjell, men fortell det til "folk flest" da.  Og som jeg har nevnt gjentatte ganger så ødelegger hele denne anti-RS kampanjen det lille renommeét båtfolket måtte ha. 

 

Og da snakker jeg om hele båtfolket, du vet, de som eier og bruker de 750 000 fritidsbåtene i landet. Ikke en liten gruppe på en FB gruppe eller et forum for spesielt interesserte som tror de utgjør hele båtfolket og mener at andre umulig kan være "båtfolk" og ikke burde få lov å si sin mening i saken. De som mener at andre bør knebles i saken. 

Link to post
Share on other sites

Og da snakker jeg om hele båtfolket, du vet, de som eier og bruker de 750 000 fritidsbåtene i landet. Ikke en liten gruppe på en FB gruppe eller et forum for spesielt interesserte som tror de utgjør hele båtfolket og mener at andre umulig kan være "båtfolk" og ikke burde få lov å si sin mening i saken. De som mener at andre bør knebles i saken. 

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du må gjerne tolke hva du vil ut av min lett ironiske kommentar om mine  holdninger til andre båteiere og deres synspunkter, men jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger og holdninger jeg ikke har - kanskje særlig fra en som etterlyser saklighetsnivå i debatten.

Jeg kommenterte og siterte da følgende utsagn: "Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter."

 

At det er vanskelig å se at det jeg faktisk skriver er det jeg mener får være ditt problem :smiley:  Du velger å tolke det som en nedsettende kommentar fra meg mot alle som er mot vestpåbud. Det sier kanskje mest om din evne til å tolke ting i videre kontekst enn det avsender noen gang tenke var mulig.   :wink: Og jeg forventer at du beklager at du tillegger meg slike grovt nedsettende holdninger som du lirer av deg her!

 

Innlegget ditt er rapportert til moderator, og jeg velger å skrive det jeg mener på forumet fordi jeg anser dette som så grovt at det ikke kan stå ukommentert.

 

Jeg er ikke nedlatende. Selv var jeg godt inne i første året i statistikk og metode på statsvitenskap UiO før jeg hadde sånn passe tak på hva "representativt utvalg" faktisk betyr. 

 

Det er en pedagogisk utfordring å få noen som helst til å skjønne hva det betyr på et forum eller sosialt media hvis man faktisk ikke har lært det gjennom skole/utdanning eller jobb. 

--------

 

Og, uten å fornærme noen. Debatter som dette viser igjen og igjen at mange overhodet ikke har begrep på hva et representativt utvalg betyr. Sånn er det bare. Men når noen som ikke har begrep på hva det betyr samtidig påstår at andre har feil så begynner det virkelig å bli vanskelig. 

 

En poll her på BP kan aldri bli representativ for båtfolk i Norge, aldri. Selv ikke på FB fordi utvalget ikke er representativt. De fleste som har fritidsbåter er aldri på BP, de er aldri på FB gruppa for båtfolk osv. 

 

Selv om 100% her på BP eller FB måtte være enige i en poll så er det like forbaska null verdt ifht hva de faktiske båtfolkene i Norge måtte mene i forhold til saken. Ha i bakhodet, 750 000 fritidsbåter i Norge, de fleste båtfolk er aldri på BP eller FB grupper for fritidsbåteiere. 

 

Og i samme slengen så blir undersøkelser som faktisk har representativt utvalg forkastet som konspirasjoner, som korrupte. 

 

Og ikke nok med det. Stadig flere mener at et stort flertall av Norges befolkning skal nektes å ha en mening i saken. De skal miste sin stemmerett! Jeg er mer verdig til å avgi stemme i denne saken fordi jeg er på en FB gruppe, fordi jeg er på et forum om båt. 

 

Ja... den pedagogiske oppgaven er vel i grunnen håpløs.

Link to post
Share on other sites

En annen sak: Jeg har fått den tvilsomme gleden av å få høre diverse beretninger fra en tidligere redningsdykker. Hans første var en 12 år gammel jente. Uten vest. Sånt gjør langt større inntrykk enn oppgulpet til enkelte her.

Hva er det du forsøker å få fortalt oss?

Link to post
Share on other sites

En annen sak: Jeg har fått den tvilsomme gleden av å få høre diverse beretninger fra en tidligere redningsdykker. Hans første var en 12 år gammel jente. Uten vest. Sånt gjør langt større inntrykk enn oppgulpet til enkelte her.

skremmende, du vil at staten skal overta det generelle ansvar for sånt. Jeg forbeholder meg retten til å ivarete mine barn og barnebarns sikkerhet framfor å følge påtrykte regler. Reell sikkrhet ramfr papirsikkerhet. Noen tusnlapper i bot er greit så lenge jeg har ansvaret. La aldri barna få følelsen av av redningsutstyr er "mjerda".

Link to post
Share on other sites

 

Seminar på StortingetSterk økning i dødsulykker i sommer

Antall dødsulykker med fritidsbåt har økt kraftig i år.

https://www.seilas.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=36711

 

Et utsnitt

Vestpåbudet treffer ikke

–  Men året i år viser et klart brudd med langtidstrenden. Været har ikke vært spesielt bra. Likevel ser vi at dødsulykkene stiger kraftig, sa Larsen på seminaret.

Han mener at årets erfaring viser at vestpåbudet ikke treffer. Han mener påbudet umyndiggjør båtfolket, men innser at det neppe blir aktuelt å reversere prosessen.

– Men jeg håper at det blir utformet en bedre lovtekst som legger større vekt på risiko. Det bør ikke være påbudt med vest i lavrisikosituasjoner, det vil si når været er godt, båten stabil og farten er langsom. Påbudet bør knytte seg til høy fart, dårlig sikt og om man er alene om bord, sa Larsen.

 

 

Her er de på sporet av noe som inneholder fornuft. Kriteriene er vel noenlunde de samme som enhver skipper med hode på rett plass ville stille til seg selv og sitt mannskap vedrørende bruk av flyteutstyr/vest.

Jeg ser også at det finnes krefter som gjør at påbudet neppe lar seg reversere, men om lovteksten endres til noe som ligner på det som kommer fra Larsen i Seilforbundet kan jeg også svelge et påbud.

 

Kommer det til å hjelpe på antallet drukningsulykker ? Dessverre tror jeg ikke det...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg både ser og skjønner at det er en forskjell, men fortell det til "folk flest" da.  Og som jeg har nevnt gjentatte ganger så ødelegger hele denne anti-RS kampanjen det lille renommeét båtfolket måtte ha. 

 

Og da snakker jeg om hele båtfolket, du vet, de som eier og bruker de 750 000 fritidsbåtene i landet. Ikke en liten gruppe på en FB gruppe eller et forum for spesielt interesserte som tror de utgjør hele båtfolket og mener at andre umulig kan være "båtfolk" og ikke burde få lov å si sin mening i saken. De som mener at andre bør knebles i saken. 

Om du velger å tolke det jeg skriver stikk motsatt av hva innholdet sier så må du selvsagt få gjøre det. 

 

BP har trossalt sanket inn hele 344 stemmer. Ikke rare prosentavdelen av båtfolket, altså. Knapt nok 1% av det antall frivillige i RS...

Link to post
Share on other sites

En annen sak: Jeg har fått den tvilsomme gleden av å få høre diverse beretninger fra en tidligere redningsdykker. Hans første var en 12 år gammel jente. Uten vest. Sånt gjør langt større inntrykk enn oppgulpet til enkelte her.

Veien til et overformynderi-helvete er brolagt med beslutninger tatt utelukkende basert på følelser....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja, jeg tror det er jukset med avstemningen.

Kan vel umulig være så mange idioter som har stemt "feil" ?? :)

 

Vet ikke om Ingar har tall på det men gjetter at "vi" som har stemt her er middelaldrende, og i all hovedsak menn. 

 

Mao så skal vi være mot vestpåbud ;-)

---

 

Overraskende resultat? Nei.

 

Representativt for noe som helst? Eh, nei. Utover at det da bekrefter at middelaldrende menn (hvis det er det "vi" her inne er) som bruker internett, og som er medlem på BP, og som gadd å stemme på denne pollen er mot vestpåbud, og akkurat det visste vi fra før.  

 

Mao. Halvgamle gubber på BP som er engasjerte i vestpåbudsaken er i hovedsak mot vestpåbudet. 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En lang tråd. Jeg er glad jeg ikke har klart å engasjere meg særlig i dette.

 

- Jeg er medlem av RS og kommer til å fortsette som medlem uavhengig av hva RS mener om bruk av flytevester o.l. i fritidsbåter

- Jeg gir fullstendig blaffen i om lederen i RS har vært politiker, bruktbilselger, tannlege eller artist

- Blir det påbud så er det greit og blir det ikke påbud så er det også greit. Det overlater jeg til andre å bestemme og jeg kaster ikke bort tiden min på å gruble på det

- Jeg bruker ikke tid på å tråle Facebook for å finne dumme netthat innlegg om RS

 

Det som kanskje kan få blodtrykket til å gå opp en promille eller to er når eller hvis noen utgir seg for å representere dette "båtfolket" det skrives så mye om siden jeg både regner meg som folk og har båt.

Link to post
Share on other sites

 

Statistikken viser at et stort flertall av de som drukner fra båt er menn over 40 år som er alene i båten. Av 96 personer som har druknet i Norge fra 2013, er 90 menn og seks kvinner. Svært mange av dem er over 60 år.

 

Er ikke dette samme gruppe som er MOT vestpåbudet?

Ikke rart det er flest menn på 40 og opp som stryker med om man tar i betrakting at det den samme gruppen som ferdes oftest og mest på sjøen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...