Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Til Pinkvin : Dersom det å bære flytevest symboliserer holdninger mot internettets (og samfunnets) slamfisker og brunskjorter, så skal jeg bære den med stolthet, men jeg vil gjøre det på byens torg, der alle kan se meg, og under en fane som forklarer symbolikken og hva jeg står for. Jeg støtter deg fullt ut i den saken !

Og slik symbolpolitikk seiler ikke under falskt flagg heller  :giggle:

Men ombord i egen skute vil jeg få lov å være i fred, både for politikk og overformynderi. Der er ikke vesten ett symbol, men en sikkerhets faktor, og egen sikkerhet vil jeg ha ansvar for selv.

 

Ang. den følelsesladede kritikk av RS : Det er jo ikke fordi folk ikke bryr seg om RS at dette får sånn temperatur. Da hadde man meldt seg ut med ett skuldertrekk og ikke tenkt mer over saken.

Men NEI ! Det er det av vi faktisk bryr oss veldig om RS som gjør at dette engasjerer. Vi er alle veldig glad for RS sin tilstedeværelse på sjøen, og den jobb de gjør der, og er mer enn gjerne villig til å bla opp noen veldededighetskroner for den gode sak, slik mange av oss også har gjort i årevis allerede.

Men nå er vi blitt avskåret fra den muligheten, uten å samtidig bli tatt til inntekt for en politisk sak vi ikke kan støtte.

Denne motsetningen, at vi ikke lenger får lov å støtte den gode sak uten å måtte støtte den dårlige, gjør meg frustrert.

Jeg føler meg tvunget ut av RS av skrivebords avdelingen, men savner å kunne støtte de som er ute på sjøen.

Det gjør meg noe bortimot forbanna, og ihvertfall sur og lei  :worry:

 

Og for å ha det helt klart : Dette er ikke en kampanje MOT RS. Det er en 'kampanje' (i den grad det kan kalles kampanje når det er enkelt individer som handler hver for seg på instinkt) for å få RS til å skjerpe seg, slik at vi igjen kan bli venner og støttespillere !

 

PS : Jeg skriver 'vi' , 'oss' og 'alle' , men jeg snakker egentlig mest for meg selv, men opplever på mange av innleggene fra andre medlemmer her at jeg kanskje ikke er alene om å føle det sånn.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

vil bli veldig ubehagelig å ha på en varm sommerdag og generelt er overkill? Hvor vanskelig _kan_ det være  :diving:

Nå synes jeg du er vanskelig.

Noe må du jo ofre for sikkerheten til sjøs !!

 

Jeg tror at alle som har vært med på å hente opp døde personer fra sjøen ser viktigheten av å bruke overlevingsdress, hjelm, oksygenflasker, kam, ullundertøy, og pappkortet til RS som viser at du er total-medlem  !    :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Ang. den følelsesladede kritikk av RS : Det er jo ikke fordi folk ikke bryr seg om RS at dette får sånn temperatur. Da hadde man meldt seg ut med ett skuldertrekk og ikke tenkt mer over saken.

Men NEI ! Det er det av vi faktisk bryr oss veldig om RS som gjør at dette engasjerer. Vi er alle veldig glad for RS sin tilstedeværelse på sjøen, og den jobb de gjør der, og er mer enn gjerne villig til å bla opp noen veldededighetskroner for den gode sak, slik mange av oss også har gjort i årevis allerede.

Men nå er vi blitt avskåret fra den muligheten, uten å samtidig bli tatt til inntekt for en politisk sak vi ikke kan støtte.

Denne motsetningen, at vi ikke lenger får lov å støtte den gode sak uten å måtte støtte den dårlige, gjør meg frustrert.

Jeg føler meg tvunget ut av RS av skrivebords avdelingen, men savner å kunne støtte de som er ute på sjøen.

Det gjør meg noe bortimot forbanna, og ihvertfall sur og lei  :worry:

 

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå må du nesten spole tilbake litt og lese en gang til, tror jeg? Kommentaren var rettet mot de som ikke helt har fått taket på prinsippet om representativt utvalg, ikke motstandere av påbud om redningsvest. Og rasisme, hvor i alle dager og land fikk du dét ifra?

Da må jeg be deg spole tilbake til Pinkvins innlegg #206, hvor han henviser til sitater fra FB sidene til RS.

 

Klippet ut fra Pinkvins innlegg #206: "De værste legger ut en kommentar, la den stå en stund og sletter. Som feks "la APkatta drukne, senk dritten!" osv i forbindelse med at RS sendte en båt til Middelhavet. Dagens oppsummering er at RS får betalt av regjeringen for å få inn flyktninger som plyndrer og voldtar oss i dette helvete i Europa vi har nå.. "

 

Innlegget må sees i sin helhet og bidrar kun til å sidestille motstandere av et vestpåbud, med de som kommer med oppgulp på RS sin FBside. Hva har et slikt innlegg å gjøre i en diskusjon som dette, annet enn å sverte de som kritiserer måten RS oppfører seg i denne saken?

 

Kommentaren til Bitteliten (redigert inn: post #242 : Jeg tror ikke det holder med pedagogikk her... :wink:) er i mine øyne et forsøk på herseteknikk og nedvurdering av "motpartens" evne til å ta til seg informasjon og til å tenke selvstendig, uavhengig av hva spørsmålet dreide seg om.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra han tenkte HRS ville kontakte firmaet som har tilegnet seg et monopol innen sjøredning.

Synes du jeg burde føle meg som en snylter fordi om jeg har takket nei til Totalmedlemskap i RS?

 

 

Det er ikke noe monopol på sjøredning i Norge, og uansett hvem som kommer og redder deg gjør de det fordi det finnes ressurser til det. RS er delvis finansiert over skatteseddelen, delvis gjennom tippemidler, og delvis gjennom medlemskontigenten. Altså er det noen av de som ferdes på sjøen som betaler litt mer enn andre, og noen fotballinteresserte landkrabber som ikke spiser norsk vill-fisk, som betaler litt mer enn de strengt tatt skulle. Vi står fortsatt uten noen forklaring på hvordan RS "tar seg til rette", og antar dermed at vi ikke får det heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å finne dette "oppgulpet" på RS sin FB-side, men det står på andre FB-sider. For øvrig er det lite relevant for saken det alltid vil være ett og annet utskudd som kommer med slikt.

Det ville for øvrig vært på sin plass om moderatorene der kunne "bretta opp ermene" da slikt ikke har noe der å gjøre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Perfekt. Her er jo en knallgod representant for hva de selvutnevnte representantene for båtfolket nå faktisk tror på selv. 

 

Kampanjegruppa mot RS har messet så mange ganger at de representerer det "ekte båtfolket" at de nekter å innse at de bare utgjør en liten og marginal gruppe som er i mot vestpåbudet. Og at at et overveldene flertall er for, og ikke bare det, de har økt sin oppslutning for vestpåbud. 

 

Og det er ikke bare undersøkt med et representativt utvalg en gang men to ganger. Og resultatene er så entydige at de ikke kan betviles. 

-------

Ingen representant.

 

Registrerer bare at påbudet er omtalt en rekke ganger i landets største aviser, på NRK, i båtblader osv. Et google søk på ordet vestpåbud gir 7300 treff, der de mest leste treffene er av negativ karakter som "varsler omkamp om vestpåbud (Seilas)" "vestpåbud er laget av skrivebordsfolk (NRK) osv.

 

Det store engasjementet (det kan ikke være noen tvil om det) og mediadekningens vinkling viser at påbudet er kontroversielt.

 

Dersom du ikke evner å se dette så debatterer du på et sviktende grunnlag. 

Link to post
Share on other sites

Nå shaukaas !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du får du slutte å ta setninger ut av betydningen de sto i

og jeg nevnte ikke bæring av dødes kroppdeler det er du du som fant på

Og jeg sa også 25 år som ambulansearbeider ikke 30

Skal du fortsette å sitere meg så så hold deg til fakta og hva som ble sagt og i hvilken forbindelse det ble sagt 

Så hold deg til  sak og ikke løgn ......

 

Du er vel like usaklig i resten av det du kverner ut her så du kan like godt gi deg ......

 

 

Har forresten ikke noe med denne saken å gjøre så hvorfor du bruker du meg som syndebukk for din oppdiktede historie skjønner jeg ikke

 

 

 

Det er bare å beklage at jeg skrev 30 år i stedet for 25: Hukommelse er vanskelige greier...

 

Jeg bruker ikke deg som noe syndebukk, men det var du selv som brukte din yrkeserfaring som ambulansearbeider som et argument for å poengtere ditt synspunkt. Da synes jeg det er på sin plass å nevne at mine personlige erfaringer med folk i helse og redningstjenesten ikke nødvendigvis sammenfaller med det jeg oppfatter å være godt gangsyn. Dette var ikke ment som en personlige kritikk, så det er bare å beklage at du tar det personlig.

Link to post
Share on other sites

Det var vel helst etter at du hadde liret av deg denne tiraden det?

 

 

Er dette en slags hersketeknikk?

 

Noen her ilegger meg egenskapen å være like sta som min bestefar, noe som kanskje kan være riktig i en rekke sammenhenger - og da vil jeg gjerne presentere årsaker til mitt standpunkt i saken, da dere som er MOT et vestpåbud så langt kun kommer med argumenter som frihetsfrarøvelse, egen vurderingsevne, ikke redder nok liv - og i den gata. Det holder ikke for meg, med mine erfaringer og bakgrunn. Kall det gjerne en tirade, dersom du føler at det gir deg et overtak.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe monopol på sjøredning i Norge, og uansett hvem som kommer og redder deg gjør de det fordi det finnes ressurser til det. RS er delvis finansiert over skatteseddelen, delvis gjennom tippemidler, og delvis gjennom medlemskontigenten. Altså er det noen av de som ferdes på sjøen som betaler litt mer enn andre, og noen fotballinteresserte landkrabber som ikke spiser norsk vill-fisk, som betaler litt mer enn de strengt tatt skulle. Vi står fortsatt uten noen forklaring på hvordan RS "tar seg til rette", og antar dermed at vi ikke får det heller. 

 

Kan bare henvise til mitt innlegg #248. Når man får et svar som dette er vel tanken på monopol nærliggende?

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å finne dette "oppgulpet" på RS sin FB-side, men det står på andre FB-sider. For øvrig er det lite relevant for saken det alltid vil være ett og annet utskudd som kommer med slikt.

Det ville for øvrig vært på sin plass om moderatorene der kunne "bretta opp ermene" da slikt ikke har noe der å gjøre.

Det er mulig ikke alle sitatene er hentet fra RS sine sider, det går ikke frem av sitatene , men har heller ingen relevans. Det å trekke inn slikt i en tråd som dette må kun være for å skape dårlig samvittighet for de som kritiserer RS og frykt for at man skal sammenliknes med disse bidragsyterne.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Når Vest påbudet som ble innført på sviktende grunnlag og har som ventet ikke gitt noen effekt ( bortsett fra noen bøter)

Så er det nærmest utrolig at dette foreslås utvidet til store båter ( som forøvrig aldri har vært problemet)

Godt voksne fiskere og utenlandske fisketurister i MINDRE ÅPNE båter har vært og er fortsatt et problem.

Det vet RS og alle andre etater godt. Forslaget om utvidelse er da en stor skivebom.

Link to post
Share on other sites

Ang. den følelsesladede kritikk av RS : Det er jo ikke fordi folk ikke bryr seg om RS at dette får sånn temperatur. Da hadde man meldt seg ut med ett skuldertrekk og ikke tenkt mer over saken.

Men NEI ! Det er det av vi faktisk bryr oss veldig om RS som gjør at dette engasjerer. Vi er alle veldig glad for RS sin tilstedeværelse på sjøen, og den jobb de gjør der, og er mer enn gjerne villig til å bla opp noen veldededighetskroner for den gode sak, slik mange av oss også har gjort i årevis allerede.

Men nå er vi blitt avskåret fra den muligheten, uten å samtidig bli tatt til inntekt for en politisk sak vi ikke kan støtte.

 

Dette kan egentlig løses veldig enkelt og smidig fra RS når jeg tenker meg om.

 

Dersom de oppretter ett 'Totalmedlem for de som er mot vestpåbudet' , altså ett totalmedlemskap helt likt det andre, men som da ikke tas til inntekt og støtte i påbudsaken, ja da skal jeg melde meg inn igjen, og interessekonflikt frustrasjonen er da om ikke løst så ihvertfall sterkt redusert for min del.

 

RS kan gjerne drive lobby virksomhet for ting de tror på, bare de lar være å ta meg til inntekt for det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen her ilegger meg egenskapen å være like sta som min bestefar, noe som kanskje kan være riktig i en rekke sammenhenger - og da vil jeg gjerne presentere årsaker til mitt standpunkt i saken, da dere som er MOT et vestpåbud så langt kun kommer med argumenter som frihetsfrarøvelse, egen vurderingsevne, ikke redder nok liv - og i den gata. Det holder ikke for meg, med mine erfaringer og bakgrunn. Kall det gjerne en tirade, dersom du føler at det gir deg et overtak.

Jeg ser at du har gode argumenter ut fra erfaring, men i hvilke forhold var det? Påbud innaskjærs på en vindstille dag i en 50 fots seilbåt som tusler i 6 knop med 6 kyndige mann på dekk? Finnes det risiko? Å gå med vest er en ulempe, Å bruke hjelm er en ulempe. Å ha sko med vernetupp har en ulempe. Selvfølgelig skal alt det brukes når det er risiko. Når det går galt er det ofte andre forhold. Alene i båten, uvær, fisking (henger på kanten av ripa), kjører i 50 knop om natta pære full etc. Forstår jeg deg rett når du fil ha påbud hele tiden for at det brukes vest i farlige forhold?

 

Jeg som flere andre her inne har seilt langt på havet. Reglen ombord er at vest er valgfritt i godt vær. I dårlig vær (ca fra stiv kuling) skal alle ha vest når de er ute. Når en er alene på dekk skal en ha vest når en går utenfor cocpit (vester ligger alltid under sprayhooden). På nettene skal en i tillegg til vest bruke livline hvis en går på dekk, bruker ikke vest i cocpit i godt vær. I praksis tar vi på vest når vi rever, jibber eller det er dårlig vær. i 35 grader er det stor ulempe å gå med vest, shorts er nok klær. I passaten blåser det kuling og autopiloten på døgn etter døgn. Tror veldig få bruker vest der (når jeg seilte var det ingen). For meg blir det dumt å måtte bruke vest i helt trygge forhold.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

(...) da vil jeg gjerne presentere årsaker til mitt standpunkt i saken, da dere som er MOT et vestpåbud så langt kun kommer med argumenter som frihetsfrarøvelse, egen vurderingsevne, ikke redder nok liv - og i den gata. Det holder ikke for meg, med mine erfaringer og bakgrunn.

 

Godt du innrømmer at din holdning til å utvide vestpåbudet er irrasjonell. For eneste grunnen til at du vil ha det er fordi du har opplevd druknede folk i sjøen (om jeg har forstått deg riktig)? Jeg regner ikke med at du er for et påbud om å bruke masse sikkerhetsutstyr for en skitur på jordet i lavlandet?

 

Din holdning til å innføre en "ulempe" på alle, er begrenset til der du selv har negative erfaringer. Det er helt ok, men jeg håper du allikevel kan se saken fra den andre siden, dvs der du må vurdere kost/nytte og basere avgjørelsen på fakta.

 

Mvh KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike kommentarer som her fra Bitteliten og tidligere i tråden fra Pinkvin, hvor de sidestiller alle som er imot et påbud med folk som enten må sympatisere med rasister eller er folk uten noen form for selvstendig tenking, bidrar ikke nevneverdig til en konstruktiv debatt.

 

 

 

Du må gjerne tolke hva du vil ut av min lett ironiske kommentar om mine  holdninger til andre båteiere og deres synspunkter, men jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger og holdninger jeg ikke har - kanskje særlig fra en som etterlyser saklighetsnivå i debatten.

Jeg kommenterte og siterte da følgende utsagn: "Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter."

 

At det er vanskelig å se at det jeg faktisk skriver er det jeg mener får være ditt problem :smiley:  Du velger å tolke det som en nedsettende kommentar fra meg mot alle som er mot vestpåbud. Det sier kanskje mest om din evne til å tolke ting i videre kontekst enn det avsender noen gang tenke var mulig.   :wink: Og jeg forventer at du beklager at du tillegger meg slike grovt nedsettende holdninger som du lirer av deg her!

 

Innlegget ditt er rapportert til moderator, og jeg velger å skrive det jeg mener på forumet fordi jeg anser dette som så grovt at det ikke kan stå ukommentert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må gjerne tolke hva du vil ut av min lett ironiske kommentar om mine  holdninger til andre båteiere og deres synspunkter, men jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger og holdninger jeg ikke har - kanskje særlig fra en som etterlyser saklighetsnivå i debatten.

Jeg kommenterte og siterte da følgende utsagn: "Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter."

 

At det er vanskelig å se at det jeg faktisk skriver er det jeg mener får være ditt problem :smiley:  Du velger å tolke det som en nedsettende kommentar fra meg mot alle som er mot vestpåbud. Det sier kanskje mest om din evne til å tolke ting i videre kontekst enn det avsender noen gang tenke var mulig.   :wink: Og jeg forventer at du beklager at du tillegger meg slike grovt nedsettende holdninger som du lirer av deg her!

 

Innlegget ditt er rapportert til moderator, og jeg velger å skrive det jeg mener på forumet fordi jeg anser dette som så grovt at det ikke kan stå ukommentert.

 

 

 

 

Jeg ser siteringen ble litt feil, men mitt svar står under her.

 

Jeg har ingenting imot å beklage hvis jeg har mistolket deg. Jeg gjør det gjerne her og nå: Beklager. Jeg må allikevel si jeg forundres over at det skulle være nødvendig å reagere så sterkt over en kommentar, til det synes jeg ikke det var så sterkt formulert. At det allikevel ble tolket dithen at det var skrevet i nedsettende mening og at jeg misforsto det, er noe jeg tar på min kappe. Får håpe du tilgir meg.

 

Redigert: Jeg ser også av sitatet ditt at det kan virke som at jeg reagerte på at du tilla rasistiske holdninger, det var ikke tilsiktet og ikke meningen. Det jeg reagerte på var kommentaren om pedagogikk, noe som muligens kom uklart frem. Men igjen, har jeg misforstått, så beklager jeg.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Er dette en slags hersketeknikk?

 

Å, neida. Bare en poengtering av rekkefølgen på innleggene. LALUNA II's innlegg om erfaringen fra ambulansetjenesten kom som en reaksjon på din lange utredning om hvilken lang og mangslungen erfaring du innehar. Tilsynelatende for å synliggjøre at du var noe mer meningsberettiget enn andre her på forumet.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har ingenting imot å beklage hvis jeg har mistolket deg. Jeg gjør det gjerne her og nå: Beklager. Jeg må allikevel si jeg forundres over at det skulle være nødvendig å reagere så sterkt over en kommentar, til det synes jeg ikke det var så sterkt formulert. At det allikevel ble tolket dithen at det var skrevet i nedsettende mening og at jeg misforsto det, er noe jeg tar på min kappe. Får håpe du tilgir meg.

Ikke noe problem med å akseptere beklagelsen. Takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Seminar på StortingetSterk økning i dødsulykker i sommer

Antall dødsulykker med fritidsbåt har økt kraftig i år.
https://www.seilas.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=36711

Et utsnitt

Vestpåbudet treffer ikke

–  Men året i år viser et klart brudd med langtidstrenden. Været har ikke vært spesielt bra. Likevel ser vi at dødsulykkene stiger kraftig, sa Larsen på seminaret.

Han mener at årets erfaring viser at vestpåbudet ikke treffer. Han mener påbudet umyndiggjør båtfolket, men innser at det neppe blir aktuelt å reversere prosessen.

– Men jeg håper at det blir utformet en bedre lovtekst som legger større vekt på risiko. Det bør ikke være påbudt med vest i lavrisikosituasjoner, det vil si når været er godt, båten stabil og farten er langsom. Påbudet bør knytte seg til høy fart, dårlig sikt og om man er alene om bord, sa Larsen.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Tråden her illustrerer greit hvorfor det dersom det skal være påbud om bruk av flyteplagg, ikke kan være et variabelt krav. Det henger sammen med at ingen av faktorene nevnt i sp. 2 nødvendigvis vil føre til endret risiko om flyteplagg benyttes, men at kombinasjoner av disse absolutt kan være av betydning. Det enkleste og i realiteten det eneste håndterbare, er at det enten er påbudt eller så er det ikke. En situasjon der type vær, båtens lengde etc skal måtte vurderes, lar seg ikke operasjonalisere på meningsfullt vis.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo også leses som om gamle "gubber" som bader eller prøve å gå i land fra båten sin og drukner, gjør at mange drukner i fritidsbåt ulykker. 

 

 Link til kilde: https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=38321

 

Kan jo være kjekt med litt bedre statistikk hvis man først skal påby alt mulig... eller er det enklest å bare påby noe og håpe det hjelper...
 

Tvil blir fritidsbåtulykke

Hva relateres til fritidsåbt når det registres dødsulykker? Noen ganger blir for eksempel en person funnet ved siden av båten. Det har ikke vært noen vitner til hendelsen. Det kan i slike tilfeller dreise seg om selvmord. Sjøfartsdirektoratet har valgt å ta med slike tvilstilfeller i statistikken, registrert som en ulykke med fritidsbåt.

I tillegg til Sjøfartsdirektoratet lager også Norsk folkehjelp drukningsstatistikk som jevnlig publiseres.

– Det kan skapes litt forvirring når direktoratets tall sammenlignes med Norsk folkehjelps drukningsstatistikk, som registrerer alle drukningsulykker, uavhengig av hvorvidt ulykken involverte et fritidsfartøy, påpeker Berntsen.

 

Eldre dominerer

Han trekker også fram en sammenligning mellom dødsulykker med fritidsfartøy og næringsfartøy i Norge. Grafen viser betydelig forskjell, der fritidsfartøy dominerer. Og går man inn på aldersgrupper er det fra 50 til 89 år som dominerer. I fjor var det spesielt økning i aldersgruppen fra 70 til 89 år, om man sammenligner med snittet tilbake til 2006.

Tall som Sjøfartsdirektoratet har hentet fra politiet viser at 1,5 prosent av kontrollerte i fjor fikk pålegg for manglende flytevestpåbud.

– Av 37 omkomne i 2015 var det kun åtte tilfeller hvor det ble registrert bruk av flytesvest, og 23 tilfeller hvor den omkomne ikke hadde benyttet flytevest, sier Berntsen.

På forespørsel fra salen kunne det ikke opplyses om hvor mange av disse som var båter i fart, og hva som dreide seg om fall fra båter som ligger stille. Men statistikken viser at det var en sterk økning av dødsulykker i havneområder, og at det nesten har tatt igjen tilfeller i trangt kystfarvann. 

– Ofte vet vi ikke årsaken til hendelsene fordi vi mangler vitner. Men i de tilfellene det er kjent er det fall til sjø og kantring som tar flest liv. I tillegg ser vi også dødsulykker som følge av grunnstøtninger og sammenstøt, sier Berntsen.

Statistikken viser at det er åpne motorbåter som er mest utsatt for ulykker, men gummibåt/RIB og vannscooter er på bunnen av statistikken, og har langt færre dødsulykker enn kano/kajakk og joller.

Redigert av deepblue (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å, neida. Bare en poengtering av rekkefølgen på innleggene. LALUNA II's innlegg om erfaringen fra ambulansetjenesten kom som en reaksjon på din lange utredning om hvilken lang og mangslungen erfaring du innehar. Tilsynelatende for å synliggjøre at du var noe mer meningsberettiget enn andre her på forumet.

 

Vel, det var overhodet ikke intensjonen - det var for å sette min mening inn i en kontekst. Det er ikke sikkert alle har samme bakgrunn; så derfor vil jeg at dere skal forstå hvorfor jeg har landet på mitt standpunkt i saken. Det er ikke urokkelig, så det er ikke på grunn av at jeg er sta - men det har sin bakgrunn. Ofte har noen meninger mer bakgrunn enn andre: Frihetsberøvelse og overformynderi - hva slags bakgrunn tillegges disse meningene for å være i mot et vestpåbud? 2 verdenskrig?

Link to post
Share on other sites

 

Seminar på StortingetSterk økning i dødsulykker i sommer

Antall dødsulykker med fritidsbåt har økt kraftig i år.

https://www.seilas.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=36711

 

Et utsnitt

Vestpåbudet treffer ikke

–  Men året i år viser et klart brudd med langtidstrenden. Været har ikke vært spesielt bra. Likevel ser vi at dødsulykkene stiger kraftig, sa Larsen på seminaret.

Han mener at årets erfaring viser at vestpåbudet ikke treffer. Han mener påbudet umyndiggjør båtfolket, men innser at det neppe blir aktuelt å reversere prosessen.

– Men jeg håper at det blir utformet en bedre lovtekst som legger større vekt på risiko. Det bør ikke være påbudt med vest i lavrisikosituasjoner, det vil si når været er godt, båten stabil og farten er langsom. Påbudet bør knytte seg til høy fart, dårlig sikt og om man er alene om bord, sa Larsen.

 

 

Jeg er representert både av RS (som medlem) og NSF (som medlem) - så dette var jo absolutt interessant.

 

Bemerker meg samtidig at:

 

Statistikken viser at et stort flertall av de som drukner fra båt er menn over 40 år som er alene i båten. Av 96 personer som har druknet i Norge fra 2013, er 90 menn og seks kvinner. Svært mange av dem er over 60 år.

 

Er ikke dette samme gruppe som er MOT vestpåbudet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...