Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Hadde du hatt litt vett i skalle så hadde du vist at en jolle som fisker, selv om den satt ut ei lita line så kan den heller ikke sammenlignes med det som i sjøveisreglene kalle fiskefartøy.

 

Så så.. Ingen grunn til å ase seg opp...

Har spurt deg et spørsmål i post #379 som du ikke svarer på.

Regel 3d; fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Hva ligger i ordet "ethvert"??

Link to post
Share on other sites

Så så.. Ingen grunn til å ase seg opp...

Har spurt deg et spørsmål i post #379 som du ikke svarer på.

Regel 3d; fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Hva ligger i ordet "ethvert"??

 

Det har jeg jo svart på flere ganger, Alt som står bak ordet ethvert med de de begrensingen som stør der. Det forstør jo selv et lite baren. Og definisjonen på begrensingen er definert i 3(g). Men du opptrer jo som en totalt idiot her.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Jeg tok det med fordi at det var tatt opp før dersom du ser etter. Jeg bare påvist at der ikke holder at du har et slep. men at du også oppfylle det som står i avsnitt (g) før du kan regnes som fiskefartøy. Dersom du ikke har fått deg med det, og det er det jeg har hevdet hele tiden. Men som du ikke godtar. Og dersom du ser i regel 9 så ser du at når du fisker i et trang lei eller løp så skal du ikke hindre andre båter. Det kan kun bety at du har total vikeplikt for all trafikk. Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der så er den trang dersom ikke han kan møte enn annen båt av samme størrelse med god margin. I tillegg er du forplikter til å holde deg på din styrbord siden av leia så langt ute som mulig. Det gir dere jo ingen rettigheter når dere fikser til å kreve at andre båter skal ta hensyn til dere, men der er faktisk stikk motsatt, og det må dere ta inn over dere, Likker en å fisker har han plikt til å holde unna alle andre fartøy. Dette gjelder dåg ikke fartøy som oppfyller kravene i reglen 3 D og G. Men de vil jo aldri fikse i en trang lei. så slutt å innbild dere at dere kan forlange at andre skal vike.

 

Men hvordan skal vi tolke regel 18 a(iii) dersom en som fisker skal holde av veien for en som går for motor?

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

 

Det skilles ikke mellom fiskende fritidsbåter, og yrkes fiskebåter etter det eg kan se ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg jo svart på flere ganger, Alt som står bak ordet ethvert med de de begrensingen som stør der. Det forstør jo selv et lite baren. Og definisjonen på begrensingen er definert i 3(g). Men du opptrer jo som en totalt idiot her.

Nå får du holde opp med å æreskjelle folk her, knbo.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Total skivebom.

Om noen er uenig med deg så er de nødvendigvis ikke idiot.

Prøv å hold deg til saken, og ikke person.

Du har flere nedsettende kommentarer til andre også i denne tråden.

Det er ikke snakk om å være uenig. Det er snakk om ikke å kunne se de bereisingene som ligger helt opp dagen, og som står ved klartekst. Utrykket begrenset manøvreringsevne. sår jo i teksten.

 

For regel 3(g) begynner jo med:

Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere

Om en skriver begrenset manøvreringsevne eller har begrenset evne til å manøvrere, så er det det samme, og har samme meining. Forstår en ikke det da bør han selge båten og holde seg på land, fordi en er dum til å føre noen båt.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det er ikke snakk om å være uenig. Det er snakk om ikke å kunne se de bereisingene som ligger helt opp dagen, og som står ved klartekst. Utrykket begrenset manøvreringsevne. sår jo i teksten.

 

For regel 3(g) begynner jo med:

Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere

Om en skriver begrenset manøvreringsevne eller har begrenset evne til å manøvrere, så er det det samme, og har samme meining. Forstår en ikke det da bør han selge båten og holde seg på land, fordi en er dum til å føre noen båt.

Men i regel 18 er det ingen referanse til regel 3g.

Det er referanse til 9,10 og 13.

Så hvordan kan du være så skråsikker på at det ligger en gjemt referanse der.

 

Mener du at dersom du er ute og fisker, så har eg full rett til å kjøre mot deg, på din styrbord side, og du er pliktig til å avbryte fiskingen for å flytte deg?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke snakk om å være uenig. Det er snakk om ikke å kunne se de bereisingene som ligger helt opp dagen, og som står ved klartekst. Utrykket begrenset manøvreringsevne. sår jo i teksten. Og når en later som det ikke står der Det er da jeg mener at han opptrer som en idiot.

 

Jeg er ikke noen ekspert i tolkning av lovtekst og jeg har ikke lest hele tråden. Likevel vil jeg komme med noen enkle betraktninger her. Du later til å ha en forestilling om at et fartøy må ha begrenset manøvreringsevne for å regnes som fiskefartøy. Du viser ganske riktig til regel 3 (d) i forskriften hvor det står:

 

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Jeg oppfatter det som at garn, liner og trål nevnes som eksempler på fiskeredskap som i denne forbindelse regnes for å begrense manøvreringsevnen og som dermed gjør at båten skal skal regnes som fartøy som holder på med å fiske. Liner på slep nevnes som eksempel på fiskeredskap som ikke nødvendigvis begrenser manøvreringsevnen. Men du har hevdet at man aldri vil regnes som fiskefartøy om man fisker fra et lystfartøy. Hvis man f.eks. fisker med garn fra et lystfartøy, mener jeg det er hevet over enhver tvil at man ifølge sjøveisreglene regnes som et fartøy som holder på med å fiske.

 

Videre vil jeg bemerke at det i samme forskrift antydes at man ikke nødvendigvis må ha begrenset manøvreringsevne for å regnes for å drive med fiske. Se f.eks. regel 18, hvor fartøy som har begrenset evne til å manøvrere konsekvent holdes adskilt fra fartøy som holder på med å fiske. I både regel 18 a og 18 b ville det vært unødvendig å eksplisitt nevne fartøy som holder på med å fiske som en egen kategori dersom din tolkning er riktig, fordi disse fartøyene ville allerede vært omfattet av fartøy med begrenset evne til å manøvrere. I følge regel 18 c skal et fartøy som holder på med å fiske mens det er underveis så vidt mulig holde av veien for fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. Det gir liten mening dersom de to kategoriene fartøy er en og samme ting.

 

Reglene er altså på ingen måte så rett frem som du skal ha det til. Du går høyt ut på banen og kaller folk for idioter fordi de ikke forstår det som du oppfatter som åpenbart. Men det finnes rimelige tolkninger av reglene som divergerer ganske kraftig med dine tolkninger.

 

Men en ting som i hvert fall burde være ganske klart, og som kanskje burde hatt sterkere fokus i denne tråden, er at selv om du møter på et fartøy som har vikeplikt for deg, er du selv også ansvarlig for å gjøre det du kan for å unngå sammenstøt. Du kan med andre ord ikke holde stø kurs mot styrbord side av en båt som ligger og fisker uten å vike selv, jmf. regel 17 (b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Men i regel 18 er det ingen referanse til regel 3g.

Det er referanse til 9,10 og 13.

Så hvordan kan du være så skråsikker på at det ligger en gjemt referanse der.

 

Mener du at dersom du er ute og fisker, så har eg full rett til å kjøre mot deg, på din styrbord side, og du er pliktig til å avbryte fiskingen for å flytte deg?

En har ikke rett itl å kjøre ned noen på sjøen for der står jo under regel 2 ansvar. at alle har ansvar for å unngå sammenstøt. og det vil si at en må vike dersom den som har vikeplikt ikke gjør det. Noe som ikke betyr at en kan glemme sin vikeplikt.

Regel 3 handler jo om definisjoner. Og den setter forteller hva som regnes som fiskefartøy eller et fartøy som holder på med å fiske. Og det er dette det handler om. Hva er det som er i disse regler å annse som et fiskefartøy etter et fartøy som holder på med å fiske. til det kjedsommelige så er der strenge krav som stilles til et fartøy som holder på med å fiske eller fiskefartøy. Og det som vi vanlige folk holder på med faller utenfor den definisjonen. Og regel 9 for trang lei sier jo at en ikke har love til å hindre annen trafikk der når en fisker. Trang lei er det ikke du eller meg som kan stør for definisjoene av det er det de store skipene som må gjøre.

Derfor kan kommer ikke en jolle som fisker inn under de reglene som du viser til.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

En har ikke rett itl å kjøre ned noen på sjøen for der står jo under regel 2 ansvar. at alle har ansvar for å unngå sammenstøt. og det vil si at en må vike dersom den som har vikeplikt ikke gjør det. Noe som ikke betyr at en kan glemme sin vikeplikt.

Regel 3 handler jo om definisjoner. Og den setter forteller hva som regnes som fiskefartøy eller et fartøy som holder på med å fiske. Og det er dette det handler om. Hva er det som er i disse regler å annse som et fiskefartøy etter et fartøy som holder på med å fiske. til det kjedsommelige så er der strenge krav som stilles til et fartøy som holder på med å fiske eller fiskefartøy. Og det som vi vanlige folk holder på med faller utenfor den definisjonen. Og regel 9 for trang lei sier jo at en ikke har love til å hindre annen trafikk der når en fisker. Trang lei er det ikke du eller meg som kan stør for definisjoene av det er det de store skipene som må gjøre.

Derfor kan kommer ikke en jolle som fisker inn under de reglene som du viser til.

 

Kan du gi en forklaring på hvorfor det skilles mellom fartøy som holder på med å fiske og fartøy med nedsatt evne til å manøvrere i regel 18? Du later jo til å mene at et fartøy ikke kan regnes for å holde på med å fiske med mindre det har nedsatt evne til å manøvrere. Det henger ikke helt på greip, gjør det vel?

Link to post
Share on other sites

Hadde du hatt litt vett i skalle så hadde du vist at en jolle som fisker, selv om den satt ut ei lita line så kan den heller ikke sammenlignes med det som i sjøveisreglene kalle fiskefartøy.

Men hvis en robåt som fisker, ikke er fiskebåt, vil da samme robåt påmontert seil være seilbåt eller robåt?

Link to post
Share on other sites

En har ikke rett itl å kjøre ned noen på sjøen for der står jo under regel 2 ansvar. at alle har ansvar for å unngå sammenstøt. og det vil si at en må vike dersom den som har vikeplikt ikke gjør det. Noe som ikke betyr at en kan glemme sin vikeplikt.

Regel 3 handler jo om definisjoner. Og den setter forteller hva som regnes som fiskefartøy eller et fartøy som holder på med å fiske. Og det er dette det handler om. Hva er det som er i disse regler å annse som et fiskefartøy etter et fartøy som holder på med å fiske. til det kjedsommelige så er der strenge krav som stilles til et fartøy som holder på med å fiske eller fiskefartøy. Og det som vi vanlige folk holder på med faller utenfor den definisjonen. Og regel 9 for trang lei sier jo at en ikke har love til å hindre annen trafikk der når en fisker. Trang lei er det ikke du eller meg som kan stør for definisjoene av det er det de store skipene som må gjøre.

Derfor kan kommer ikke en jolle som fisker inn under de reglene som du viser til.

Snakker ikke om å kjøre ned noen.

Snakker om å kjøre mot din båt på din styrbord side når du fisker.

For å detaljere det helt ned så du ikke misforstår:

-Du fisker i en fjord (ikke i en lei)

-Eg holder en kurs som gjør at eg kjører mot deg på din styrbord side i 12 knop, med fremdeles trygg avstand.

-Det er åpenbart at en kollisjon vil forekomme om 2-3 minutt om ingen viker.

-Etter regel 17 a(i) velger eg å holde min fart og kurs foreløpig da det ikke er fare for kollisjon enda (forutsatt at din tolking er rett. I det virkelige liv ville eg styrt godt klar en som ligger å fisker. Om ikke mindre, av ren høflighet og folkeskikk dersom det ikke er hjemel for det i regelverket).

-Med din tolking av regelverket, hva velger du å gjøre når du ligger der?

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du gi en forklaring på hvorfor det skilles mellom fartøy som holder på med å fiske og fartøy med nedsatt evne til å manøvrere i regel 18? Du later jo til å mene at et fartøy ikke kan regnes for å holde på med å fiske med mindre det har nedsatt evne til å manøvrere. Det henger ikke helt på greip, gjør det vel?

Det kan vel skyldes at et fartøy som er under fiske har litt større evne til  manøvrere en enkelte av dem som ikke regnes som et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. kan det være så vanskelig da?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Men hvis en robåt som fisker, ikke er fiskebåt, vil da samme robåt påmontert seil være seilbåt eller robåt?

Dette var et meget dumt spørsmål Kunne nesten ikke fått et dummere. for en båt som fremdrevet med muskelkraft og årer er jo en robåt, mens den slutter å være et straks den blir drevet frem med noe annet. Som en seilbåt blir en motorbåt dersom den har bruker motor til fremdrift. dette selv om den har seil oppe.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Stiffler etdumt spørsmål, jeg vil hode utkikk og følge med og ut fra det vike unna i god tid. Ikke vente tll siste øyeblikk. Dessuten vil jeg ikke være så dum at jeg vil legge meg på en plass der jeg ikke har oversikt og er det slik at du kommer så brått på som du her antyder så holde du for stor fart. husk at du skal hode sikker fart slik at de som skal vike har tid til det. Det er ditt ansvar. Flere dumme spørsmål?

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det kan vel skyldes at et fartøy som er under fiske har litt større evne til  manøvrere en enkelte av dem som ikke regnes som et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. kan det være så vanskelig da?

Ehh.. Et fartøy som er under fiske har litt større evne til å manøvrere en enkelte av dem som ikke regnes som et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere?

Hvordan skiller vi mellom dem som har større evne, og de som ikke har begrenset evne i hverdagen?

Link to post
Share on other sites

dumt spørsmål, jeg vil hode utkikk og følge med og ut fra det vike unna i god tid. Ikke vente tll siste øyeblikk. Dessuten vil jeg ikke være så dum at jeg vil legge meg på en plass der jeg ikke har oversikt. Flere dumme spørsmål?

Nope.

Nå er alt klokkeklart..

Link to post
Share on other sites

Nei, det er riktig. Men 16 er nød og kallekanal. Kaller du opp på 16 skal man straks avtale å gå til en annen kanal.

 Korte beskjeder er tillatt. Kystradioene bruker jo også kanal 16 til å informere om værvarsel og farledsmeldinger i forkant av utsendelse på arbeidskanalene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...