Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

KNBO, du roter!

 

Liner som henger på slep (dorg) er nevnt som et eksempel på fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Garn, line og trål er nevnt som eksempel på redskap som begrenser manøvreringsevnen. Det er ikke stilt krav til garnets størrelse eller antall kroker på lina.

 

Fisker man makrell eller hvitting med håndsnøre er det nærliggende å anta at det er et fiskeredskap som ikke blir regnet for å begrense manøvreringsevnen, men om man da har ankeret ute blir man å regne som et fartøy som ligger ankret. Man skal da føre dagsignal eller lanterner iht. dette dersom man ikke kommer inn under unntaket.

Link to post
Share on other sites

Nei du gjør les hva definisjonene  fartøy med begrenset evne til manøvrering er. Står litt lenger nede i samme regel og jeg har lagt den frem 2 ganger her.  Spør en fikser hva som er regnet som et fiskefartøy. Når jeg kommer seilende så har jeg alltid lettbåten slepende etter meg. Den ligger ca 15 m bak båten. er jeg da en slepebåt? Og her jeg begrenset evne til å manøvrering? Etter din tolkning kan jeg jo hevde det. så hvem skal då vike, etter din tolkning? Jeg sleper jo noe etter meg som du gjør?

 

Eller skal en også se på det slutten på regel 3d:

"men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen."

Betyr dette ikke noe for deg?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nei du gjør les hva definisjonene  fartøy med begrenset evne til manøvrering er. Står litt lenger nede i samme regel og jeg har lagt den frem 2 ganger her.  Spør en fikser hva som er regnet som et fiskefartøy. Når jeg kommer seilende så har jeg alltid lettbåten slepende etter meg. Den ligger ca 15 m bak båten. er jeg da en slepebåt? Og her jeg begrenset evne til å manøvrering? Etter din tolkning kan jeg jo hevde det. så hvem skal då vike, etter din tolkning? Jeg sleper jo noe etter meg som du gjør?

Du finner det under regel 3:

 

g)

fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til:

(i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning.

(ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet.

(iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis.

(iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly.

(v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner.

(vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs.

 

Det å slepe en jolle gir vel neppe begrenset evne til å manøvrere.

 

Hva som er et fiskefartøy har flere gitt deg definisjonen på tidligere:

I regelverket er det definert som "ethvert fartøy som fisker", det skilles altså ikke mellom et yrkesfartøy, og lystbåt som det fiskes fra.

Det står heller ikke noe om dimensjoner på fiskeredskap slik du hevdet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting du ikke tenker på i denne sammenheng. Det er at du aldri blir å regne som et fiskefartøy om du aldri så mye fisker fra et lystfartøy. Du skal ha mer ute en et snøre eller 4 for å regnes som et fiskefartøy. Dernest må du tenke over at dersom du ikke ligger ved kai, er ankret opp eller ligger på grunn er du underveis. Med andre ord skal du ha utkikk. og du har vikeplikt for alle båter som kommer fra styrbord. Når en snakker om fiskebåt i sjøveisreglene så dreier det seg om profesjonelle linebåter, drivgarnsbåter, snurpere og lignende. Trålere er en egne kategori fartøy.

Jøss. Jeg har alltid antatt at jeg hadde full vikeplikt for små båter på drift med avskrudd motor, uansett om de drev med fiske eller bading.

 

Jeg må innrømme at jeg har hatt et nestenuhell med en slik båt hvor hele besetningen tok seg en badepause. Vi kom i rolige to knop, ante fred og ingen fare og koste oss med sjømat i cockpit, badebåten var i blindsona bak seilet. Dårlig utkikk, javisst, vi beklaget meget, men de andre innrømte visst også at det var noe uforsvarlig å bade på den måten midt i leia.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er jo selvfølgelig å bare holde avstand til alle båter. Være seg fiske, bade, seil, motor, ro, ferge etc.
Funker fett for meg hvertfall. Enten jeg seiler eller kjører motor.

 

Det betyr jo selvfølgelig at man er nødt til å vise hensyn istedet for å stå på krava. Blir hyggeligere for alle, men ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å forstå for folk ;-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Lars Martin: Enig. Dette er også essensen i regel 2 i sjøveisregelene slik jeg oppfatter det og som jeg forsøker å leve etter. Det er jo fristende også å trekke en referanse til Veitrafikklovens paragraf 3 i denne sammenhengen. Å se argumentasjon som i denne tråden hvor det viktigste virker å være å ha rett og andre galt og regel 2 vektlegges så lite er nedslående.

Redigert av Dissern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spør en fikser hva som er regnet som et fiskefartøy.

Hvorfor skal jeg gjøre det? Hvor har han sin informasjon fra? Følger han andre regler enn de som er å finne skriftlig?

 

 

Når jeg kommer seilende så har jeg alltid lettbåten slepende etter meg. Den ligger ca 15 m bak båten. er jeg da en slepebåt? Og her jeg begrenset evne til å manøvrering? Etter din tolkning kan jeg jo hevde det. så hvem skal då vike, etter din tolkning? Jeg sleper jo noe etter meg som du gjør?

Det har jeg ikke påstått. Og hvis det er din måte å tolke en regel firkantet på så skjønner jeg hvorfor det er vanskelig å snakke fornuft med deg. Hvis du leser regel 3 (g) (vi) så ser du at det å ha jolle på slep ikke er nok til å bli omfattet av regelen. Dette skulle være ganske klart.

 

 

 

Eller skal en også se på det slutten på regel 3d:

"men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen."

Betyr dette ikke noe for deg?

Joda. Jeg kommenterte lenger opp, og ut fra dette ser man at dorg og håndsnøre ikke klassifiserer deg som fisker. Hva annet som ikke er nok til å være "fartøy som fisker" blir jo en diskusjon, men garn og line er altså definert som redskap som gjør deg til fisker. Det er ikke stilt krav til redskapets størrelse.

 

Men som du vet, alt er relativt. En fiskebåt med reketrål etter seg har dårligere manøvrerbarhet enn ei jolle som trekker et garn på 25m. Men hvor ofte møtes de? Det mest relevante er å se hvordan to lystbåter skal forholde seg til hverandre. Kommer det lastebåter, ferger og havgående trålere holder vi av veien uansett. Ligger jeg og trekker garn et sted som ikke er normalt traffikert forventer jeg at nyttetrafikk kjører rundt meg. Til orientering er ikke det steder der verdens største båter osv. ferdes. Ligger det er jolle for anker og fisker hvitting er det lettere for en seilbåt å vike for den, uansett om den kommer for motor eller klut. Klare ikke seilbåten å vike for en jolle som er ankret opp så klarer den vel heller ikke å seile rundt et skjær? Dama som holdt på å renne trond63 i senk mens han fisket kom med jerngenoa. Hvem er det lettest å vike for, seilbåt for motor, eller jolle med fiskesnøre i vannet hvor motor ikke er i gang?

Link to post
Share on other sites

Den gyldne regel for motorbåtførere er å holde seg så langt unna pinnebåter som mulig - med eller uten seil oppe. Og man er en fiskebåt når man viser signal for at man fisker - sjøveisreglene går ikke etter fiskermanntallet - kun hva båtene viser av signaler.

Link to post
Share on other sites

Opplever ofte at folk I hurtiggående båter bruker seilbåten vår til å styre etter !?

De kommer settende rett imot for så å passere på kloss hold.

Det er svært frustrerende - ettersom det får meg til å bli usikker på om vedkommende har sett meg.

 

Så vær så snill, la være og vis tidlig før passering - at du har sett båten du skal passere,  ved å legge kursen godt utenom.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Du finner det under regel 3:

 

g)

fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til:

(i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning.

(ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet.

(iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis.

(iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly.

(v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner.

(vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs.

 

Det å slepe en jolle gir vel neppe begrenset evne til å manøvrere.

 

Hva som er et fiskefartøy har flere gitt deg definisjonen på tidligere:

I regelverket er det definert som "ethvert fartøy som fisker", det skilles altså ikke mellom et yrkesfartøy, og lystbåt som det fiskes fra.

Det står heller ikke noe om dimensjoner på fiskeredskap slik du hevdet tidligere.

 

Regel 3(d) stod jo begrepet begrenset evne til å manøvrering. Derfor bør vi se om det er noe her som en kan bruke om en fiskefartøy. Så for vi se etter:

Hva med punkt (vi)? dem som tråler eller sette mange granlenker eller liner som er veldig lange komme jo under dette punkter. De har jo et slep hvor en ikke kan endre kurs eller fart. Altså fant vi noe om det som en større fiskebåt gjør.

Så har vi snurperne. skal vi se hva som kan passe til det den gjør. Her finner passer jo også vi, når de setter nota. De kan ikke slutte å gå i den ringe når de setter nota. Hva med (iii)? Som en vet så er en undervis når en ikke er ankret opp, ikke fortøyd og ikke på grunn (land). Når en snurper laster fisken fra nota så finner vi det jo her. Det står jo laster mens de er under veis. Det er jo akkurat hva som skjer. Så da fant vi jo ting som passer med et å fiske. Og ingen av disse tingen kan en jo hevde at det gjelder en jolle, som ligger dermed kan ikke en hevde at en jolle er et fiskefartøy i denne sammenheng.

 

Husk at Regel 3(d) har innbakt definisjonen som legger står forklart i Regel 3(g) De henger sammen. en må lese begge og kunne litt om fiske før en kan trekke en slutning.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Som lystbåt med pinne har jeg aldri noen spesiell lyst til å utfordre en yrkesfiskers torpederingsplikt, men det kan jo være greit å vite på forhånd om man er i livsfare i vindstilla, eller om fiskebåten faktisk kan tenkes å styre utenom. Det blir uansett unntaket, holder meg oftest unna, og krysser bak. Men da blir (igjen) spørsmålet; Hvor langt bak er "nok"? Jeg inbiller meg at det er få fiskeredskap som opererer i overflaten. Men etter f.eks. en tråler, hvor langt bak bør man passere for ikke å bli innlemmet i fangsten? Line? Garn?

Link to post
Share on other sites

Opplever ofte at folk I hurtiggående båter bruker seilbåten vår til å styre etter !?

De kommer settende rett imot for så å passere på kloss hold.

Det er svært frustrerende - ettersom det får meg til å bli usikker på om vedkommende har sett meg.

 

Så vær så snill, la være og vis tidlig før passering - at du har sett båten du skal passere,  ved å legge kursen godt utenom.

 

Dette har jeg også opplevd et par ganger. I alle fall en gang er jeg sikker på at det var fordi vi var så pene under midnattssolen og de ville ha fine bilder. Men jeg bruker lang tid på svinge vekk, jeg går kjempesakte.

 

Det skremmer vannet av meg når jeg ikke vet om folk har sett meg og de kommer rett mot.

 

Hadde en slik opplevelse nå i helga, men så viste det seg at det var Chrisrik som kom innom på et lite kaffebesøk med ribben, og det var jo bare koselig.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Opplever ofte at folk I hurtiggående båter bruker seilbåten vår til å styre etter !?

De kommer settende rett imot for så å passere på kloss hold.

Det er svært frustrerende - ettersom det får meg til å bli usikker på om vedkommende har sett meg.

 

Så vær så snill, la være og vis tidlig før passering - at du har sett båten du skal passere,  ved å legge kursen godt utenom.

TTT - Tidlig Tydelig Tilstrekkelig

Link to post
Share on other sites

TTT - Tidlig Tydelig Tilstrekkelig

Flott sagt

 

Derfor når en ser det kan være fare for, eller er usikker på om det er fare for sammestøt skal en ikke bare ender kursen litt, men så mye at en de i den andre båten ser klart hva en gjør. en skal også gjøre de i god tid slik at det ikke er noen tvil om at en viker for det fartøyet som en har vikeplikt for.  Derfor det å bare krysse kort foran en annen båt som en her vikeplikt for er med på å skape usikkerhet og en farlig situasjon. Det er så alt for mange som bare endre kursen 1 eller 2 garder. Noe som er umulig å se. Drei 10 eller 20 grader, da ser en det, og når situasjonen er avklart kan du gå tilbake til den opprinnelige kursen. Da blir alt mye enklere for oss alle.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Opplever det samme stadig vekk, at motorbåter skal innom og sneie meg i seilbåt. Gjerne veldig nær og alltid blide og topp humør. Men klart, en båt, seilbåt, er et vakkert syn så jeg kan forstå det :-})

Det jeg finner litt rart er at de som er innom og sneier oss ganske ofte ikke ser i vår retning. De passerer på kort avstand, men ofrer oss ikke et blikk. Hvorfor komme bortom for en kikk hvis de ikke kikker...? Motorbåtfolk, ass... ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Regel 3(d) stod jo begrepet begrenset evne til å manøvrering. Derfor bør vi se om det er noe her som en kan bruke om en fiskefartøy. Så for vi se etter:

Hva med punkt (vi)? dem som tråler eller sette mange granlenker eller liner som er veldig lange komme jo under dette punkter. De har jo et slep hvor en ikke kan endre kurs eller fart. Altså fant vi noe om det som en større fiskebåt gjør.

Så har vi snurperne. skal vi se hva som kan passe til det den gjør. Her finner passer jo også vi, når de setter nota. De kan ikke slutte å gå i den ringe når de setter nota. Hva med (iii)? Som en vet så er en undervis når en ikke er ankret opp, ikke fortøyd og ikke på grunn (land). Når en snurper laster fisken fra nota så finner vi det jo her. Det står jo laster mens de er under veis. Det er jo akkurat hva som skjer. Så da fant vi jo ting som passer med et å fiske. Og ingen av disse tingen kan en jo hevde at det gjelder en jolle, som ligger dermed kan ikke en hevde at en jolle er et fiskefartøy i denne sammenheng.

 

Husk at Regel 3(d) har innbakt definisjonen som legger står forklart i Regel 3(g) De henger sammen. en må lese begge og kunne litt om fiske før en kan trekke en slutning.

 

Ja en må kunne litt om fiskeri, og dersom du kan litt om fiskeri, så vet du at snurpere har følgende signal når de er hemmet av not i sjø:

Fartøyer som holder på med å fiske med snurpenot, skal vise to lanterner med gult lys, den ene anbrakt loddrett over den andre. Disse lanternene skal blinke vekselvis hvert sekund og med like lange lys- og mørkeperioder. Disse lanternene skal bare vises når fartøyet er hindret av sine fiskeredskap.

 

Og siden vi kan litt om fiskeri, så vet vi jo selvfølgelig at trålere har følgende lanterneføring:

Signaler for trålere.
(a) Fartøy som holder på med å fiske med trål, enten de bruker bunntrål eller flytetrål, skal vise:
(i) når trålen skytes: to lanterner med hvitt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre,
(ii) når trålen hales: en lanterne med hvitt lys over en lanterne med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre,
(iii) når trålen har satt seg fast i en hindring: to lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre.
(b) Ethvert fartøy som holder på med å fiske med partrål, skal vise:
(i) om natten en lyskaster som lyser forover og i retning av det annet av de to fartøyene,
(ii) når trålen skytes eller hales eller når den har satt seg fast i en hindring, de lanternene som er foreskrevet i avsnitt 2 (a) ovenfor.
 
Forøvrig så skjønner eg ikke hvorfor du fremdeles prater om de linene når regel 3d sier:
(d) Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.
Dette har vi prøvd å formidle til deg flere ganger.
Link to post
Share on other sites

Du glemte å streke under "på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen"  Snakk om å ta med det som passer. Og du glemt å se hva avsnitt (g) sier. Det du holder på med, kaller en stryk det som ikke passer.

 

Og går du til regel 9 ©:

Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

 

Husk at det er ikke du eller oss som definere om løpet er trant det er den største båten som kan gå der som gjør.

Når en er ikke på regel 9 så kan jeg ta mere fra den hva med punkt (a):

Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Men adndre ord ikke ligge midt ute i lena for å gjøre den enne eller det andre. heller ikke krysse leia slik det ofte skjer i dag.

og punkt (g)

Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

 

det må oppfattes slik at en ikke skal ankre det dersom det ikke i en nødsituasjon eller at en har en vik som en kan ankre i uten at det vil hindre annen trafikk.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Du glemte å streke under "på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen" Snakk om å ta med det som passer. Og du glemt å se hva avsnitt (g) sier. Det du holder på med, kaller en stryk det som ikke passer.

 

Og går du til regel 9 ©:

Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

 

Husk at det er ikke du eller oss som definere om løpet er trant det er den største båten som kan gå der som gjør.

Når en er ikke på regel 9 så kan jeg ta mere fra den hva med punkt (a):

Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Men adndre ord ikke ligge midt ute i lena for å gjøre den enne eller det andre. heller ikke krysse leia slik det ofte skjer i dag.

og punkt (g)

Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

 

det må oppfattes slik at en ikke skal ankre det dersom det ikke i en nødsituasjon eller at en har en vik som en kan ankre i uten at det vil hindre annen trafikk.

Nei eg har ikke glemt å sette strek under noe som helst.

Det eg hadde satt strek under, var ment som et svar til den evindelige repeteringen om liner...

Når det står klart definert at liner ikke begrenser manøvreringsegenskapene.

 

Hva er det eg har glemt i punkt g?

 

Og hvorfor diskuterer du plutselig ankring og fisking i en lei??

Det var vel vikeplikt diskusjonen gikk på?

 

Kan du utbrodere din påstand i post #287?

Hva mener du med øvre begrensing for størrelse reglene gjelder for??

 

hva jeg legger i " et fartøy som fisker"? Det skal jeg si det det som står i hele setningen og sett i forhold til den øvre begrensing av forløy størrelse som reglene gjelder for.

 

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok det med fordi at det var tatt opp før dersom du ser etter. Jeg bare påvist at der ikke holder at du har et slep. men at du også oppfylle det som står i avsnitt (g) før du kan regnes som fiskefartøy. Dersom du ikke har fått deg med det, og det er det jeg har hevdet hele tiden. Men som du ikke godtar. Og dersom du ser i regel 9 så ser du at når du fisker i et trang lei eller løp så skal du ikke hindre andre båter. Det kan kun bety at du har total vikeplikt for all trafikk. Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der så er den trang dersom ikke han kan møte enn annen båt av samme størrelse med god margin. I tillegg er du forplikter til å holde deg på din styrbord siden av leia så langt ute som mulig. Det gir dere jo ingen rettigheter når dere fikser til å kreve at andre båter skal ta hensyn til dere, men der er faktisk stikk motsatt, og det må dere ta inn over dere, Likker en å fisker har han plikt til å holde unna alle andre fartøy. Dette gjelder dåg ikke fartøy som oppfyller kravene i reglen 3 D og G. Men de vil jo aldri fikse i en trang lei. så slutt å innbild dere at dere kan forlange at andre skal vike. 

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...