Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Faren min er sterkere enn faren din :giggle:

 

Ser nå at din klide er instruktøren din på D5L kurset. Til orientering er det du har blitt servert tolkninger.

 

Regel 3 d) har en klar definisjon av fartøy som driver med fiske. Intill du kommer med en definisjon som overprøver den, enten fra lovverket eller rettspraksis forholder jeg meg til den definisjonen. Således er det altså du som lager dine egne regler her, ref. ditt innlegg nr. 297.

 

Når det er sagt skal jeg gi deg rett i en ting. Det er en uting å krysse rett foran en annen båt, enten det er seilbåt eller motorbåt, det var jo tross alt det du startet en tråd om.

 

Det jeg henger meg opp i her er at du forsvarer damen med patinablondt hår som ikke viste tegn til å kjøre rundt trond63 når han lå og fisket i jolla si. Her er det snakk om to lystbåter som skal forholde seg til hverandre, ikke yrkesfartøyer med begrenset evne til å vri på rattet. Det at du forsvarer en slik holdning anser jeg som så grovt at hadde du vært her hadde jeg sett meg nødt til å lugge deg kjempehart i øyenbrynet!

Det har blitt stilt spørsmål om hvordan jeg kan ha D5L når jeg ikke følger den tolkning de kommer med. Det var kun derfor jeg tok med hva jeg har lært på D5L kurset og hva som er sagt. Ikke av noen annen årsak.

 

Jeg har ikke servert noen tolkning. Jeg har jo bare servert forskriften og etterlyst en regel som sider noen at begrenset evne til manøvrereing må sees i forhold til den manøvreringsevne som den båten som kommer skal vike. Så kommer du med den regel så skal jeg akseptere den. Men hittil har de ikke kunne henvise til en slik regel. bare tolkninger. Vis meg den regelen, forskriften, eller loven. Jeg har ikke vært i stand til det og derfor følger jeg det som står skrevet. Enkelt og greit. Og det burde dere også gjøre for ikke å komme opp i en farlig situasjon.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Dette er jo rene idiotiet og ikke annet. For snakk om å vir og vrenge for å prøve å unskylde toskeskap, For er det lova å ankre i en ferdtselsled? NEI

Er en i en fertselsled når en stå på grunn? NEI

 

Å få ankeball det få du hvilken som helst båtutstyrsforretning. Vist ikke de har det så skaffer de det helt sikkert.

Jeg lovte å ikke følge diskusjonen mer, men når man er så bastant og til de grader på feil jorde som du er så må jeg kommentere.

Ta en titt på kartutsnittet her. https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59051/2016-07-18.jpg

 

Det er ikke i en fertselsled. (ferdselsled). Leia går lagt utenfor der jeg lå.  Da er det fastslått. Er det da lov å ankre der. Ja, helt klart. Er det da lov å ligge der og fiske? Ja, helt klart.

Er man pliktig til å vise ankerball eller ankerlanterne i en båt under 7 meter? Nei. Helt klart ikke. Er ikke noen mast å heise slikt i på en liten jolle.

 

Med den retningen båten lå, men baugen mot land og pinnebåten som kom sør-sørvest fra, hvordan forholder det seg da med vikeplikt?

Er det slik at når man sitter i ei lita jolle så må man pelle seg vekk, eller er det faktisk pinnebåten som gikk for motorkraft og fikk meg fra sin styrbord side som har vikeplikt uansett?

 

Tror du må tenke deg meget godt om for det du skriver samsvarer ikke med godt sjømannskap i det heletatt!

For å repetere deg så er det ren idioti!

 

Som sagt så er jeg veldig glad for at jeg ikke ferdes i samme farvann som deg, knbo. Det tror jeg også det er mange andre som er.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du si det, har du motorstopp så er den jo ikke under kommando, dersom en ikke har årer så en kan gjenvinne kommandoen med. For vi snakker jo her i utgangspunkt en jolle. Båter som ikke er under kommando har alle vikeplikt for.  Men det var ikke de som blir diskutert her det var når du var å regne som fiskefartøy. Og komme med slike påstander som du her jorde er jo helt sykt. Og slik som denne diskusjonen har utartet seg. det å dra alt mulig andre ting inn i hele tiden for som ikke har noe med saken å gjøre er jo også usakl

 

Motorstopp... eller en jolle som har mistet ene åren, og ror i desperat ring for å komme unna en forskrudd Bavaria fører som vil kjøre han ned...

 

Mulige versjoner er uendelige....

 

Påkjørsretten din må du nok kaste over bord, sammen med lovverket du tydeligvis ikke forstår så mye av...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo vise signal om at man ikke er under kommado, da ? Noen som har det om bord i jolla, eller moderskipet ? Hvordan ser det ut ? 2 baller ?

 

Edit: http://www.duelighedsbogen.dk/subpages/books/duelighedsbogen/sites/billeder_og_videoer/kap2/ikke_under_kommando,_begr%C3%A6nset_man%C3%B8vreevne

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har blitt stilt spørsmål om hvordan jeg kan ha D5L når jeg ikke følger den tolkning de kommer med. Det var kun derfor jeg tok med hva jeg har lært på D5L kurset og hva som er sagt. Ikke av noen annen årsak.

 

Jeg har ikke servert noen tolkning. Jeg har jo bare servert forskriften og etterlyst en regel som sider noen at begrenset evne til manøvrereing må sees i forhold til den manøvreringsevne som den båten som kommer skal vike. Så kommer du med den regel så skal jeg akseptere den. Men hittil har de ikke kunne henvise til en slik regel. bare tolkninger. Vis meg den regelen, forskriften, eller loven. Jeg har ikke vært i stand til det og derfor følger jeg det som står skrevet. Enkelt og greit. Og det burde dere også gjøre for ikke å komme opp i en farlig situasjon.

 

Vi kommer veldig sjelden opp i farlig situasjoner for vi tar hensyn til at det er andre på sjøen og ikke alle er helt oppdatert på alle tolkninger av regelverket.

Vi svinger gjerne unna en båt i stedet for å stå på vårt og tvinge vedkommende til å flytte jolla si. Det løser mange problemer på sjøen.

Tror kansje du egentlig lærte noe sikt på D5L kurset også.

 

Foresten, en liten båt med påhengsmotor, som man har stoppet, og et snøre ute, har ikke all verdens manøvreringsevne. Det står ikke i regelverket direkte, men de aller fleste er i stand til å forstå at for å "flytte prammen sin ut av veien for yachten som kommer" så må man hespe inn snøret slik at man ikke får det i propellen, starte motoren, og så "flytte prammen sin".

 

Du skriver med en slik arroganse at jeg bruker de uttrykk jeg antar du tenker. Du høster ikke tillit hos meg i allefall!

Link to post
Share on other sites

Motorstopp... eller en jolle som har mistet ene åren, og ror i desperat ring for å komme unna en forskrudd Bavaria fører som vil kjøre han ned...

 

Påkjørsretten din må du nok kaste over bord, sammen med lovverket du tydeligvis ikke forstår så mye av...

Ser for meg den roingen ja. Var inne på tanken å hive meg på årene siden jeg kansje ikke hadde tid til å starte motor.

Bavaria? Kansje det var en Bavaria?

 

Kikket litt på bilder nå. Lignet ganske mye ja, uten at jeg kan si det med sikkerhet.  :-)

 

Er ikke noen stor ekspert på å gjenkjenne seilbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det enkleste for alle parter vil være å utvise sunn fornuft og en smule folkeskikk. Når vi seiler forsøker vi å ta hensyn så langt det lar seg gjøre, i stedet for å stå på kravene. Som regel er det plass til alle. :wink:

Så må man ta høyde for at det alltids vil finne kverulanter og tullinger på sjøen akkurat som på land.

God sommer til alle. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ser for meg den roingen ja. Var inne på tanken å hive meg på årene siden jeg kansje ikke hadde tid til å starte motor.

Bavaria? Kansje det var en Bavaria?

 

Kikket litt på bilder nå. Lignet ganske mye ja, uten at jeg kan si det med sikkerhet.  :-)

 

Er ikke noen stor ekspert på å gjenkjenne seilbåter.

 

Tviler sterkt på om det er vår venn "knbo", etter som du tydeligvis bor i Nordland, og han i Rogaland..

 

Med en slik oppførsel/tankegang ville det blitt så mange torpederinger på veien opp, at Bavarien hadde selv gått ned...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det enkleste for alle parter vil være å utvise sunn fornuft og en smule folkeskikk. Når vi seiler forsøker vi å ta hensyn så langt det lar seg gjøre, i stedet for å stå på kravene. Som regel er det plass til alle. :wink:

På Svai: Det er egentlig dette jeg har forsøkt å mane til hele tiden :yesnod:

 

I et tidlig innlegg spør jeg trådstarter om han mener det er godt sjømannskap å ikke kjøre om ei jolle som ligger og fisker. Videre spurte jeg om dersom jolla ikke flytter seg, anser du det da som godt sjømannskap å renne jolla i senk?. Trådstarter har ennå ikke svart på spørsmålet.

 

Jeg tok det egentlig for gitt at han ikke kunne mene at dette er godt sjømannskap, men all argumentasjon han har kommet med fram til i dag tyder på at han mener dette er riktig måte å forholde seg på dersom han kan vise til at personen i jolla ikke fører korrekt signal- eller lanterneføring.

 

Hvorvidt trond63 hadde mangelfull signal eller lanterneføring er en diskusjon i seg selv, men mye tyder på at han ikke har forbrudt seg. En forutsetning er at stedet han lå og fisket var utenfor normalt traffikert område, samt at han hadde anker ute. Fiskesnøre i seg selv klassifiserer deg ikke som fisker, og uten anker ute er man underveis.

 

 

Helt fram til i dag. Nå kommer det en ordlegging som tyder på at KNBO har begynt å mykne opp:

.... at begrenset evne til manøvrereing må sees i forhold til den manøvreringsevne som den båten som kommer skal vike.

 

Dette står i stor kontrast til historier om verdens største båt, 300.000 tonnere, fiskebåter (fisebåter) som legger mange kilometer med garnlenker hvor blyterna har en diameter over 15mm og annet.

 

Det kan altså tyde på at KNBO har moderert seg noe og begynner å nærme seg en folkelig håndheving av regelverket :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og en ting til KNBO.Du blander egentlig sammen reglene litt.

 

For å klargjøre dette må vi løfte tre punkter fra regel 3 som gir oss en definisjon.

 

  1. I pkt a) er ordet fartøy definert. Her framkommer det at praktisk talt alt som beveger seg på sjøen er å betegne som fartøy. Yrkesbåter som lystbåter, til og med kano.
  2. Pkt. (d) slår fast at "et hvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen" er å betegne som et "fartøy som holder på med å fiske". Det kommer ikke fram at det er noen krav til fartøyets størrelse, hvor langt garnet må være, hvor stor diameter topp og bunnterne skal ha, eller hvor mange kroker lina må ha. Det vi imidlertid forstår er at et fartøy som setter eller trekker et veldig stort bruk er mer hemmet enn ei jolle som setter 25 m garn.  
  3. Pkt. (g) sier noe om fartøy med begrenset evne til å manøvrere. Her gis det ikke en klar definisjon, men det ramses opp en del eksempler på fartøy og situasjoner som kommer innunder denne paragraf.

Det som imidlertid skjer er at KNBO blander sammen punkt (d) og (g). I punkt d er det implisitt definert at et fartøy som fisker med garn, line eller trål faktisk har begrenset evne til manøvrering. I tillegg åpner paragrafen for at andre redskap kan gi begrenset manøvreringsevne. Derimot slås det fast at fisking med håndsnører og dorg ikke gir denne rett.

 

Fartøy som fisker og fartøy som har begrenset evne til å manøvrere er altså to forskjellige punkter, selv om et fartøy som holder på med fiske implisitt har begrenset evne til manøvrering.

 

En annen sak er at et fartøy som holder på med å fiske skal føre lanterne eller signalføring iht. dette. Punktet som sier at båter under 7m ikke trenger å føre lanteren eller signal er knyttet til ankring eller fartøy som står på grunn (regel 30).

 

Men nå skal jeg på sjøen og nyte finværet (dersom vi ikke blir rent i senk i Løpern da :giggle: )

Link to post
Share on other sites

De som har laget sjøveisreglene har hatt litt praktisk sans og stater med dette:

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.
 

Så om alle forsøker å gjøre sitt beste vil nok dette stort sett gå bra. 

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på om det er vår venn "knbo", etter som du tydeligvis bor i Nordland, og han i Rogaland..

 

Med en slik oppførsel/tankegang ville det blitt så mange torpederinger på veien opp, at Bavarien hadde selv gått ned...

Var nok i rogaland dette skjedde. Rett utenfor Stavanger  :-)

.

Link to post
Share on other sites

 Har lest mye om seilbåter, motorisering og hvilken fart disse holder, og den enkle konklusjonen at med noen få unntak, en liten promille eller to (nei, ikke alkohol, men som andel av den totale flåten) så er det ingen av dem som gjør ti knop enten det er snakk om toppfart eller marsjfart. Synd at du ble utsatt for et slikt fartsuhyre av en seilbåt, en båt som sikkert også satte store hekkbølger så både kjerring, unger og blomsterpotter ombord ble uroet, beklager det på dine vegne!

Jeg vet ikke hvor du tar alt ifra, men du tar tydeligvis ikke et hint! Jeg ba deg slutte med å tillegge meg meninger jeg ikke har! Hvor har jeg postet at jeg ble plaget av hekkbølger fra seilbåt? Kan du dokumentere det?????? 

Det later til at det er på tide å advare andre mot at Mouche prøver å sverte meg med uttalelser jeg aldri har kommet med.! Og dette har pågått i lang tid! Ikke ta for god fisk det han prøver å fortelle om meg. Det er stort sett bare vås og oppdiktet alt sammen. Jeg lurer på om fantasien hans løper løpsk, eller hva det er? Noe må det være som plager ham.

Hvis moderator mener dette er et personangrep, ber jeg om at det først må bli slutt på at enkelte tillegger meg meninger jeg ikke har! Så er det problemet løst. Verre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting du ikke tenker på i denne sammenheng. Det er at du aldri blir å regne som et fiskefartøy om du aldri så mye fisker fra et lystfartøy. Du skal ha mer ute en et snøre eller 4 for å regnes som et fiskefartøy. Dernest må du tenke over at dersom du ikke ligger ved kai, er ankret opp eller ligger på grunn er du underveis. Med andre ord skal du ha utkikk. og du har vikeplikt for alle båter som kommer fra styrbord. Når en snakker om fiskebåt i sjøveisreglene så dreier det seg om profesjonelle linebåter, drivgarnsbåter, snurpere og lignende. Trålere er en egne kategori fartøy.

regeln sier;

(d) Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

en jolle som setter garn, har sterkt begrenset manøvreringsevne, og æven om han ikke per definisjon er ett 'fiskefartøy' så håller man seg unna.....

 

en båt som er ute o dørjer makrell er heller ikke per definisjon ett fiskefartøy, men

man unngår o komme opp i vikepliktssituasjoner, det tilhører  "alminnelig sjømannsskikk" som det står om i regel 2 

 

men skulle det oppstå en vikepliktsituasjon, så gjeller øvrige regler ja !!

 

Når trond63 lå i fisket fra sin jolle oppfulgte han ikke betingelsen som står i regel 3 d,f og g, men ha oppfylte det som står i regel 3 i. Han var med andre ord ikke definert som fiskende fartøy, eller fartøy ikke under komando og ikke som et fartøy med begrenset evne til å mannøvrere, men som et fartøy som var undervis. Dette faktum kan han ikke se bort fra. Dermed må han følge de regler som gjelder for alle andre som er underveis. Å overholde vikeplikten fra båter som kommer fra styrbord eller fartøy som er under seil.

 

her tar du feil......

du kan ikke pålegge Trond63 o starte motorn.......midt ute i fjorden 

det er like feil som om du kommer seilende for SB-halser o jeg fra BB...o jeg skriker

att du må starte motorn.....så att vikeplikten overgår til deg.

 

du må forhålle deg til vad du ser, o ta 'actions' ut fra det.

du ser en drivende jolle. (nå etterpå har det fremkommet att Trond lå for anker.....så saken er solklar!)

(og om han fisker, bader, fotograferer eller hva han gjør spiler ingen rolle her!)

 

men hvis han drev, så må du ta 'actions' utfra det.....du har ikke pejling på om hans

motor funker, om han rodd ut eller...... hva med om han seilt ut.

han driver, han har full rett til dette, og er per definisjon ikke ett motordrevet fartøy

 

og bare for att han per definisjon er 'underveis' så har han ikke per automatikk

vikeplikt for alt som kommer i nærheten.......jmf en båt som ligger for drivanker den er også 'untervegs' men du må vike !

 

vi alle seilere har sikkert opplevt att vinden dør ut o vi ligger o driver midt ut i fjorden, vi kanskje 'nyter livet' av stillheten en stund, ikke noen kan tvinge deg o starte motorn, så lenge du ikke stør trafikken i ett trangt trafikkert sund......

uten båter rundt oss får snilt kjøre rundt oss.

 

les regel 18 (med det som står i 9,10 og 13)

finner du ikke svaret der, så gjeller 2b som noen tidl påpeket

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du tar alt ifra, men du tar tydeligvis ikke et hint! Jeg ba deg slutte med å tillegge meg meninger jeg ikke har! Hvor har jeg postet at jeg ble plaget av hekkbølger fra seilbåt? Kan du dokumentere det?????? 

 

Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg skriver så har jeg ikke hevdet at du har hevdet, men antatt at du muligens ble plaget av hekkbølger og indikert mulige konsekvenser av disse. Skjønner nå at du ikke ble plaget av slike (hekkbølger) og ser da, eventuelt, enda mindre grunn til at du beklager deg over dette fartsuhyret av en seilbåt. Hvis jeg feiltolker hva du skriver og/eller misforstår bruk/ikke bruk, av julenisser og annet, ja så beklager jeg det, beklager og ønsker deg, og dine, en fortsatt god og fredelig dag på sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Say what??

Er det noen øvre begrensing for størrelse på skip reglene gjelder for?

 

 

Dette er jo direkte feil.

Regel 3d:

uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

Hva betyr begrenser manøvreringsevnen? Har du sjekket hva sjøveisreglene ser om det?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...