Gunga Din Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 .............Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der så er den trang dersom ikke han kan møte enn annen båt av samme størrelse med god margin. jeg har litt pejl på Int sjøveisregler...... og i Int sjøveisregler finnes det ikke en definisjon på 'trang lei' så hvor knbo står din def., den bør vel da stå i norske særregler ?! hvilken paragraf knbo ....jeg kan ikke den ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Versjonen fra USCG: 9(b) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the passage of a vessel which can safely navigate only within a narrow channel or fairway. Jeg forstår dette slik at definisjonen på "narrow channel" avhenger av størrelsen på de båtene som er på kollisjonskurs, ikke størrelsen på båter som teoretisk kan passere sundet. Hvorvidt man befinner seg i en trang led er dermed situajonsbestemt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 du førstår det helt rett Vestkystseiler ! men vi må få knbo med på banen.......han gjør en del egne tolkninger, som er direkte feilaktige ! (i vartfall i hht Int sjøveisregler !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Jeg tok det med fordi at det var tatt opp før dersom du ser etter. Jeg bare påvist at der ikke holder at du har et slep. men at du også oppfylle det som står i avsnitt (g) før du kan regnes som fiskefartøy. Dersom du ikke har fått deg med det, og det er det jeg har hevdet hele tiden. Men som du ikke godtar. Og dersom du ser i regel 9 så ser du at når du fisker i et trang lei eller løp så skal du ikke hindre andre båter. Det kan kun bety at du har total vikeplikt for all trafikk. Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der så er den trang dersom ikke han kan møte enn annen båt av samme størrelse med god margin. I tillegg er du forplikter til å holde deg på din styrbord siden av leia så langt ute som mulig. Det gir dere jo ingen rettigheter når dere fikser til å kreve at andre båter skal ta hensyn til dere, men der er faktisk stikk motsatt, og det må dere ta inn over dere, Likker en å fisker har han plikt til å holde unna alle andre fartøy. Dette gjelder dåg ikke fartøy som oppfyller kravene i reglen 3 D og G. Men de vil jo aldri fikse i en trang lei. så slutt å innbild dere at dere kan forlange at andre skal vike. Jeg bare påvist at der ikke holder at du har et slep. men at du også oppfylle det som står i avsnitt (g) før du kan regnes som fiskefartøy. Javel? Regel 3g sier dette: (g) Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy. Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til: (i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning. (ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet. (iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis. (iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly. (v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner. (vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs Fiskefartøy er ikke nevnt en gang, så du må forklare hva som gjør at du regnes som fiskefartøy. Derimot så sier 3d: (d) Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Hvordan tolker du ordet ethvert her? Du er også tidliger spurt, men du svarer lite (skiter helst tema, bla. sist eg spurte deg, så begynnte du å snakke om fisking i lei, og ankring i lei). Det står ingenting om dimensjoner på fiskebruk, som du tidligere også påstod. Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der Dersom vi skal ta din påstand for god fisk; Hva med de over 300.000 tonn da? Så et oppfølgingspørsmål til din påstand: Verdens breieste båt er 124meter brei. Skal ethvert sund som er smalere en dette betraktes som trang lei? Nå er eg usikker på dypgående på dette skipet, så vi får forholde oss til kun bredde på sundet, og ikke dybde... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klovn1 Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Altså han skriver at definisjonen er at skipet skal kunne møte et like stort skip med god klaring, så da må det vel være 124x2 pluss god klaring mellom skipene og mot land. Vi kan vel derfor regne med at alt under 500m må regnes som trang lei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Altså han skriver at definisjonen er at skipet skal kunne møte et like stort skip med god klaring, så da må det vel være 124x2 pluss god klaring mellom skipene og mot land. Vi kan vel derfor regne med at alt under 500m må regnes som trang lei? Beklager, tar selvkritikk for å være upresis. Men dette skipet har ikke noe søsterskip, så formelen blir ikke så enkel ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Jeg bare påvist at der ikke holder at du har et slep. men at du også oppfylle det som står i avsnitt (g) før du kan regnes som fiskefartøy. Javel? Regel 3g sier dette: (g) Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy. Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til: (i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning. (ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet. (iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis. (iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly. (v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner. (vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs Fiskefartøy er ikke nevnt en gang, så du må forklare hva som gjør at du regnes som fiskefartøy. Derimot så sier 3d: (d) Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Hvordan tolker du ordet ethvert her? Du er også tidliger spurt, men du svarer lite (skiter helst tema, bla. sist eg spurte deg, så begynnte du å snakke om fisking i lei, og ankring i lei). Det står ingenting om dimensjoner på fiskebruk, som du tidligere også påstod. Og hva er en trang lei. Jo er den dyp og bred nok for at en 300.000 tonner kan gå der Dersom vi skal ta din påstand for god fisk; Hva med de over 300.000 tonn da? Så et oppfølgingspørsmål til din påstand: Verdens breieste båt er 124meter brei. Skal ethvert sund som er smalere en dette betraktes som trang lei? Nå er eg usikker på dypgående på dette skipet, så vi får forholde oss til kun bredde på sundet, og ikke dybde... Vedens største skip er så langt jeg vet et hangarskip men det kan en ikke regne med å støte på i norske innenlanske farvann. Men 300.000 tonnere går det mange av langs kysten vår både i innenlands og i internasjonalt farvann.De ikke så store breie som det er antydet her. Men ut i fra det en kan si om hva en trang leir er så er det ikke ut i far våre små båter som en skal bruke som målestokk, men det største en kan forvente å møte i den leia du oppholder deg. Derfor som mye av det en kan synest som åpent fravann ut i fra våre små båter er likevel en trang lei. Å tro noe annet vil være totalt galskap. Som dere er så flinke til å sistere siste delen av Regel 3(d): men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Og dere ser ikke hva der står, at dersom ikke fartøyet kommer under begrepet begrenset manøvreringsevne så er det ikke å betrakte som fiksfartøy. Og hva som er begrenset manøvreringsevne står jo i Regel 3(g). Skal dere regnes som fisefartøy så må betingelsene i regel 3(g) være oppfylt. Noe min bavaria eller noe annet lystfratøy vil kunne klare å oppfylle. Den som påstår noe annet må enter være totalt blottet for alt som heter fornuft. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Kan du være så skulle å svare på mitt forrige spørsmål? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Kan du være så skulle å svare på mitt forrige spørsmål? Er det det du stilte i inlegg #353 og det har jeg jo svart på mange ganger. Derfor spør jeg deg er du idiot eller der du ute etter å mobbe meg? For en ting er sikkert at dersom du hadde lest så hadde du sett at vist at regle 3 innehoder Alminnelige definisjoner og at dersom der står et utrykk så må en se om det står der. Når det står så klart som det her er så må jeg spørre, er du idiot eller der du kun ute etter å mobbe meg? Du for selv velge. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 en skrive skrivefeil i Noe min bavaria eller noe annet lystfratøy vil kunne klare å oppfylle. Det der skulle stå er: Noe min bavaria eller noe annet lystfratøy vil aldri kunne klare å oppfylle. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Som dere er så flinke til å sistere siste delen av Regel 3(d): men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Og dere ser ikke hva der står, at dersom ikke fartøyet kommer under begrepet begrenset manøvreringsevne så er det ikke å betrakte som fiksfartøy. OK, så en linebåt er ikke en fiskebåt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Til Knbo... Det er mange med god kjenskap til regelverket her, og du bør kanskje innse at alle dine tolkninger desverre ikke holder vann. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 hva er en linebåt? er det en jolle som setter en line? Det er en fartøy som enten bruker autoline, eller en som setter line driekte fra stamp. Disse to setter liner som er flere hunde meter lange for ikke å si flere kilometer lange. når de setter en line så løper den fritt ut hele tiden, slik at dette er fartøy som ikke kan endre kurs eller fart. Men fra dette til de å sette en privat line på noen titals meter der den person setter en line relativt grunt vann i forhold til det en som jeg snakker om ovenfor så kan ikke dette sammenlignes i det hele tatt. Det er to totalt forskjellige verdener. Det å kalle en jolle for en linebåt er som å kalle en moped for buss. De fiskebåtene som er akseptert som fiskefartøy i sjøveisreglene er kun dem som kan oppfylle regel 3(g) Dette er definisjonen på utrykket: fartøy med begrenset evne til manøvrering. Og regel 3(d) bruker jo nettopp dette begrepet om hva et fiskefartøy er. Det hjelper ikke noe om du ikke finner ordet fiskefartøy der. Regelen gjelder også for det som er fiskefartøy, fordi det sår i forklaringen om hav et fiskefartøy er at de skal ha begrenset evne til å manøvrere. Derfor et det rene idiotiet å komme med at der står ingen ting om fiskefartøy der. Det behøver det ikke fordi det fiskefartøy regel 3(g) ikke handler om ikke fiskefartøy, men om begrenset evne til å manøvrere. Som er et krav for at det et fartøy skal regnes som fiskefartøy, i tillegg til at det fisker. Det er på grunn av dette at jeg stiller spørmål med enkeltes intelligens eller om det dreier seg om mobbing. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Det å kalle en jolle for en linebåt er som å kalle en moped for buss. Tja, begge er kjøretøy og må forholde seg til samme regelverket. Forøvrig så er det vel ingen som har sammenlignet det i tråden som eg har fått med meg ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Alle motorbåtene som blokkerer hekklanterna med den fordø.... Jolla når den er dratt opp i snappdavitene. Det blir aldri tomt for noe å irritere seg over mens en venter på bedre vær. For ikke å snakke om samtidig blokkering av tilgang til bade/redningsstige av samme jolla. Irriterende at staten ikke kommer på banen med regulering. Ansvarsløst av dem. Må bare finne seg i at de fleste på sjøen ikke har kjennskap til sjøveisregler, lanterner og dagsignaler. Må navigere deffansivt, forutsi det uforutsigbare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Hm, hva er "min" side av leia når jeg ligger bom stille og fisker, montro? Kan to 300 000-tonnere møtes i feks Drøbaksundet med god margin? Neppe Krysser jeg likevel helt over på motsatt side av leden i motvind? Jess I do. Liten skipstrafikk i Oslofjorden så det er for det meste problemfritt. Det er godt mulig en led ansees som trang 24/7 hvis det teoretisk sett _kan_ dukke opp en 300 000-tonner, men inntil det faktisk gjør dét, eller kommer en danskebåt slengende, er den det for alle praktiske formål ikke. Leden utafor Skagen er ikke trang, men der føles det greit å vente på luke når man er en liten fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Jeg har lært ungene mine noen veldig enkle vikepliktregler. Trafikk fra høyre. Trafikk vi tar igjen Seilbåter med seil oppe Robåter Folk som ligger og fisker Møtende trafikk Og så det viktigste av alt. Sjansen for at de andre båtene ikke har sett deg, kjører autopilot, ikke kan regler eller ikke er i stand til å føre båten er så stor, at det er like enkelt å bare vike for dem også ;-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Kan du være så skulle å svare på mitt forrige spørsmål?Obs, en skrivefeil her, det skulle stått: kan du være så snill. Mulig jeg er dum, men jeg anser vel ikke meg selv som en idiot. Og jeg er absolutt ikke ute etter å mobbe! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Regelen gjelder også for det som er fiskefartøy, fordi det sår i forklaringen om hav et fiskefartøy er at de skal ha begrenset evne til å manøvrere. Derfor et det rene idiotiet å komme med at der står ingen ting om fiskefartøy der. Det behøver det ikke fordi det fiskefartøy regel 3(g) ikke handler om ikke fiskefartøy, men om begrenset evne til å manøvrere. Som er et krav for at det et fartøy skal regnes som fiskefartøy, i tillegg til at det fisker. Det er mulig at jeg har oversikt noe, men jeg kan ikke se dette kravet du viser til. Jeg tror du har blitt servert en tolkning av kursinstruktøren din. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
mwigg3 Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Klør meg i hue her jeg da. Hvordan kan denne tråden eskalere til 20 sider og nesten 400 innlegg? Trådstarter oppfordrer bare til å følge sjøloven. Dette er egentlig en ikke-sak. Seilbåter med kluten hengende oppe, skal man ikke gå i veien for. Ikke prøve å finne smutthull i loven, for den finnes ikke! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Tja, begge er kjøretøy og må forholde seg til samme regelverket. Forøvrig så er det vel ingen som har sammenlignet det i tråden som eg har fått med meg ihvertfall. du kan tydligvis ikke sjøveisreglene for da hadde du vist at et en båt ikke er noe kjøretøy. Det jeg ambefaler deg å lese dem så du forstår hva det dreier seg om. Det er mulig at jeg har oversikt noe, men jeg kan ikke se dette kravet du viser til. Jeg tror du har blitt servert en tolkning av kursinstruktøren din. Dersom du ikke forstår når jeg har gitt det med teskei så burde du aldri gå ombord i noen båt. for enten er dette av totoalt uvilje eller total mangel på å forstå norsk. Jeg har ikke mer å si i denne saken når du og dine meningsfeller opptrer som tåper. For som det heter for dumskapen gir selv gudene opp. Og fordi jeg bare et et normalt menneske og ikke noen gud, så må jeg også gi opp. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Jeg for min del er bare glad for at knbo ser ut til å mest frekventere farvannet vest for Lindesnes. Så holder jeg meg på østsiden, slik at jeg slipper å forholde meg til alle disse hjemmelagede definisjonene av sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Bare innse det, knob er best i alt ! Det er udiskutabelt ! Unntaket er måten han skriver på, gramatikken og personangrepene. Vi tåper har nå gått til innkjøp av 3 ankerballer og 2 ekstra lanterner, bare så vi ikke blir rent i senk av en Bavaria 30 C fra vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 du kan tydligvis ikke sjøveisreglene for da hadde du vist at et en båt ikke er noe kjøretøy. Det jeg ambefaler deg å lese dem så du forstår hva det dreier seg om. Herregud.. Bussen og mopeden du kom drassende med inn i diskusjonen er begge kjøretøy, og må forholde seg til samme regelverk, selv om du har helt rett i at rent visuelt så er de ikke sammenlignbare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hadde du hatt litt vett i skalle så hadde du vist at en jolle som fisker, selv om den satt ut ei lita line så kan den heller ikke sammenlignes med det som i sjøveisreglene kalle fiskefartøy. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.