Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Den tror jeg ikke på. Jeg var klart synlig hele tiden og eg så henne i lang tid før seilbåten nådde fram. Hun stod til rors og hadde utsikt fremover. Umulig å ikke se at jeg lå stllle der.

 

Antar hun hadde øynene i en eller annen dramaserie på nettbrettet eller kanskje på plotteren. En seilbåt går jo så sakte så man trenger jo ikke se framover hele tiden ...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor flåser du på denne måten når GeirFrode kommer med et saklig innlegg?

Jeg begynner å få en viss følelse av at de som flåser mest, er de som kanskje føler seg mest truffet av kommentarene som kommer opp om bøllete/uvettig/"gi blaffen i andre rundt seg" opptreden på sjøen.

Noe må det være, siden de tydeligvis har vondt av at noen kommenterer slike hendelser, og heller prøver å dysse det ned med flåsete kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Er jo rent prinsipielt helt enig, men med hånden på hjertet (eller annet valgfritt sted) hvor mange motorbåter tror du tenker når de ser en seilbåt (med seilene oppe) at nå må jeg se om den har denne kjegla oppe for den vet jeg hva betyr og kan forholde meg deretter? Jeg tipper at nesten ingen av dem aner at de skal føre en slik kjegle og de øvrige aner ikke hva det er, eller betyr, hvis de ser en båt under seil med en slik oppe, dessverre! Nå vil sikkert 2-3 eksperter her hevde at de vet det, men i forhold til de øvrige x-antall hundretusen motorbåteiere så utgjør de nok bare en promille, eller to!

Du vet vel at en er pliktig til å kunne sjøveisreglene for å føre en båt. Krave for den som er gamle nok til å føre en båt uten båtførerprøven er jo å at hen skal kjenne sjøveisreglene og være sjøvant.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Jeg kan snu hele saken på hodet. Hva når en seiler passerer deg på 20 -30 meters avstand, (eller noe deromkring) for så å dreie 90 grader styrbord, og legge seg stille foran på tvers av min kurs og begynner å heise seil? Er det i henhold til regelverket, god folkeskikk, osv?

Jeg opplevde nettopp dette for ett par uker siden. Kom fra Tønsberg gjennom Husøysund, og skulle dreie nordover rundt Jarlsø og mot Vallø.(for de som er kjent her, vet at det er ganske mye trafikk) Lå ca midt i sundet. i 5 knop, som er fartsgrense der. Det kommer en seiler opp og forbi på min babord side, i godt over 5 knop, ca midt mellom meg og land, tipper jeg. Altså på feil side av leden, og der kommer det av og til båter i god fart nordfra for så å runde Jarlsø og inn Husøysund i en krapp sving. Seileren passerer meg litt før enden av Husøysund mot øst, og ligger nå ca midt i leia for møtende båter. Når vi så nærmer oss enden av sundet, og jeg begynner å tenke på kursendring mot nord, dreier seileren rett sydover foran meg, og blir liggende stille for å heise seil rett foran meg. Hvorfor må seilere nesten alltid gå på feil side av leia, for så å dreie motsatt foran andre båter? Hadde denne seileren passert meg på styrbord side, hadde det ikke vært noen som helst episode overhodet. Det var god plass der også til samme manøveren. Men da hadde han vel ikke klart å lage noe krøll foran meg, så en kan nesten lure på om slikt gjøres med hensikt. Det må også legges til at vi møtte en båt som kom nordfra langs Jarlsø, Han så situasjonen, og han valgte å gå på sydsiden av både seileren og meg før han dreide inn Husøysund. Altså presterte denne manøveren til seileren at han fikk flere andre båter til å gå på feil side av leia motsatt vei også. Er folk egentlig klar over hva de får i stand med slike manøvre? Det blir kaos i leia til slutt. Alle må kjøre slalåm, og DET er vel ikke i henhold til sjøveisreglene om å holde styrbord i leia?

Når dette er sagt, så lar jeg meg ikke akkurat irritere over hendelsen, men stiller meg ganske undrende til slik oppførsel. Og dette er bare en av flere slike lignende opplevelser på sjøen.

(det ble veldig lokalt dette, og jeg håper folk forstår forklaringen min.)  :smiley:

Det er to ting jeg må viste til her: 1 en som passere en båt er ansvarlig for alt som skjer inntil situasjonen er avklart. DVS en har ikke lov til å passer en båt for å dreie 90 grader og krysse og stoppe opp foran den båten en har passert.

 

Men en skal heller ikke ligge midt i lia, dersom en ikke må gjøre det på grunn av dypgående. Der står klart at en ikke skal holde styrbord side av leia. ikke midt i den.

 

Jeg vet at der finnes mange tullinger på sjøen både med seil og med motor, som aldri skulle ha vært der. Mange tror jo at der er fritt ferm og ingen regler der, men det er det og en er pliktig til å kunne dem.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte faktisk å gjøre en tabbe på vei ned til Østfoldtreffet for noen uker siden. Var på vei over Lera og så en seilbåt komme på vei utover på min babord side. Da jeg tok opp kikkerten kunne jeg ikke se at seilbåten hadde noe seil oppe, så jeg gikk ut i fra at den skulle betraktes som motorbåt, og da skulle jeg jo bare "peise på" i mine vanvittige 5,5 knop ettersom det var han som hadde vikeplikt.

 

Da vi begynte å nærme oss hverandre ble jeg litt usikker og plukket opp kikkerten en gang til, det var litt sjø over Lera så jeg lå litt urolig, men jeg kunne ikke se noe seil denne gangen heller.

 

Vi passerte hverandre ganske nære, men langt fra på kollisjonsavstand, og da jeg snudde meg etter at vi hadde passert, så jeg at han faktisk hadde seilet oppe! Jeg ble litt forvirret, for jeg hadde jo to ganger brukt kikkerten uten å se seilet oppe! Det hører med til historien at seilet ikke var hvitt, men hadde en mer grålig farge, og at jeg kanskje ble lurt av det, men det er jo mulig at han ikke hadde seilet oppe de første gangene jeg kikket etter?

 

Nå passerte vi altså hverandre på rundt 10-15 meters avstand og var aldri i fare for å kollidere, men det ga meg en liten vekker. Jeg vet jo at jeg ikke ser så godt som før (bivirkning av diabetes) men jeg ser jo fint skriften på TV og dataskjerm og leser aviser uten problemer i noenlunde bra lys, men denne hendelsen fikk meg til å lure på om jeg kanskje skulle investere i en litt mer moderne kikkert enn de to arvete 70-tallskikkertene som faren min - som var sjømann - hadde tatt med seg hjem...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg klarte faktisk å gjøre en tabbe på vei ned til Østfoldtreffet for noen uker siden. Var på vei over Lera og så en seilbåt komme på vei utover på min babord side. Da jeg tok opp kikkerten kunne jeg ikke se at seilbåten hadde noe seil oppe, så jeg gikk ut i fra at den skulle betraktes som motorbåt, og da skulle jeg jo bare "peise på" i mine vanvittige 5,5 knop ettersom det var han som hadde vikeplikt.

 

Da vi begynte å nærme oss hverandre ble jeg litt usikker og plukket opp kikkerten en gang til, det var litt sjø over Lera så jeg lå litt urolig, men jeg kunne ikke se noe seil denne gangen heller.

 

Vi passerte hverandre ganske nære, men langt fra på kollisjonsavstand, og da jeg snudde meg etter at vi hadde passert, så jeg at han faktisk hadde seilet oppe! Jeg ble litt forvirret, for jeg hadde jo to ganger brukt kikkerten uten å se seilet oppe! Det hører med til historien at seilet ikke var hvitt, men hadde en mer grålig farge, og at jeg kanskje ble lurt av det, men det er jo mulig at han ikke hadde seilet oppe de første gangene jeg kikket etter?

 

Nå passerte vi altså hverandre på rundt 10-15 meters avstand og var aldri i fare for å kollidere, men det ga meg en liten vekker. Jeg vet jo at jeg ikke ser så godt som før (bivirkning av diabetes) men jeg ser jo fint skriften på TV og dataskjerm og leser aviser uten problemer i noenlunde bra lys, men denne hendelsen fikk meg til å lure på om jeg kanskje skulle investere i en litt mer moderne kikkert enn de to arvete 70-tallskikkertene som faren min - som var sjømann - hadde tatt med seg hjem...

 Kommer en seilbåt på hard kryss kan det være vanskelig å se seilene, når du ser den forfar. Men dersom du ser at båten ligger skjeft i vannet da kan du være sikker på at den har seil oppe. Og du må også være klar over at den kan ha relativet stor fart i forhold til størrelsen.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre noen i seilbåt som ikke har respekt for andre. De tror de eier hele sjøen og kan gjøre som de vil. Ikke alle selvsagt, men noen.

For en del år siden bodde jeg ved Stavanger. En dag jeg lå og fisket i et bredt sund, så bredt at det ver veldig god plass, der jeg lå i kanten av det som betraktes som farbar lei, kom det en pinnebåt. Ja, en pinnebåt, for det var ikke en kvadratmillimeter seil å se. Den gikk på jern-genoaen. Jeg forventet jo at den valgte en kurs utenfor meg siden det var noen hundre meter å gå på der, men lite å gå på fra der eg lå og til det ble grunt. Neida. Stø kurs rett mot meg. Ved roret stod ei godt voksen dame med platinablondt hår. Det kunne jeg se. Har godt syn. :-) Regnet med at den ville endre kurs, men neida. Måte skynde meg å starte motor og kjøre unna med snøret hengende i vannet. Håpet at det ikke gikk i propellen på seilbåten.  Den passerte akkurat der jeg hadde ligget for noen sekunder siden. Hva skjer så? Joda. Jeg fikk en knyttneve i lufta. En grei beskjed om at det var bare å flytte seg. Her kom jo en seilbåt og da har jo alle vikeplikt!

Dessuten var hun nok velstående og en person i en 15 fot plastbåt er vel ikke så velstående så da må den i plastbåten flytte jolla si.

Jeg må si at der var langt over kanten arrogant holdning fra dette utysket av et kvinnemenneske.

Det er en ting du ikke tenker på i denne sammenheng. Det er at du aldri blir å regne som et fiskefartøy om du aldri så mye fisker fra et lystfartøy. Du skal ha mer ute en et snøre eller 4 for å regnes som et fiskefartøy. Dernest må du tenke over at dersom du ikke ligger ved kai, er ankret opp eller ligger på grunn er du underveis. Med andre ord skal du ha utkikk. og du har vikeplikt for alle båter som kommer fra styrbord. Når en snakker om fiskebåt i sjøveisreglene så dreier det seg om profesjonelle linebåter, drivgarnsbåter, snurpere og lignende. Trålere er en egne kategori fartøy.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Du vet vel at en er pliktig til å kunne sjøveisreglene for å føre en båt. Krave for den som er gamle nok til å føre en båt uten båtførerprøven er jo å at hen skal kjenne sjøveisreglene og være sjøvant.

 

Hadde absolutt ingen ide om at det var forventet, eller noen plikt, å kunne sjøveisreglene og har aldri hørt om noe som heter båtførerprøven eller alders regler for å kunne føre en båt. Fint om du kan lede meg hen til relevante opplysninger om dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde absolutt ingen ide om at det var forventet, eller noen plikt, å kunne sjøveisreglene og har aldri hørt om noe som heter båtførerprøven eller alders regler for å kunne føre en båt. Fint om du kan lede meg hen til relevante opplysninger om dette.

 

Det må da være rimelig opplagt at dersom man er unntatt fra en bestemmelse, så betyr ikke det at man har mer kompetanse.

Sannsynligheten for å treffe land og andre båter reduseres ikke proporsjonalt med økt alder!

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En regle som jeg tror mange ikke synder mot:

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

 

Dekket båt betyr at en båten har dekk eller et hus ombord som inneholder et rom som kan som kan lukkes og har mulighet til å låse.

 

Og så et lite råd, skaff deg: Skipperens cockpit guide utgitt av exkibeiz. Den tåle regn og kan gir deg en grei huskehefte å ha ombord. Den inneholder et grafisk og enkel fremstilling av det flest reglene, tips, lanterner, dagsmerker m.m. Boka er oversatt fra dansk og mangler det særnorsk lanternene for en vaktbåt. Den hjelper deg også å forstå sjøkartet også.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Her var det jo helt konkret hevdet; "for motor", og min ringe påstand er at det er svært få vanlige seilbåter som for motor gjør 10 knop på marsjfart, hvis noen. Sier ikke at det ikke finnes, men kjenner selv ikke til noen slike.

jada, var en digresjon, dette.

Link to post
Share on other sites

Hadde absolutt ingen ide om at det var forventet, eller noen plikt, å kunne sjøveisreglene og har aldri hørt om noe som heter båtførerprøven eller alders regler for å kunne føre en båt. Fint om du kan lede meg hen til relevante opplysninger om dette.

gode gamle catch22...

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt Tronds63. Ikke nok med at den dyre pinnebåten ikke hadde seil oppe, som jo er fryktelig provoserende i seg selv, men at det står et platinablondt uregjerlig trollete damenneske til rors er jo fryktelig. Nei skal man nesten rennes i senk skal det være en mann med cabincruiser. Men da hadde det jo ikke vært noe å skrive om.. , og så hadde man hatt vett til å flytte seg litt tidligere. ;-D

 

Jeg vet. DFTT. Men klarte ikke å dy meg

Link to post
Share on other sites

Det må da være rimelig opplagt at dersom man er unntatt fra en bestemmelse, så betyr ikke det at man har mer kompetanse.

Sannsynligheten for å treffe land og andre båter reduseres ikke proporsjonalt med økt alder!

 

Vet ikke helt hva poenget med ditt innlegg her er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

P-35 som jeg viste lenger oppe holder fint 10 knop. Det samme gjør DF 35.

Og McGregor 26 med 60 hk nærmer seg 20.

 

Og hvor stor prosentvis, eller promille, andel av den totale mengden seilbåter utgjør disse tror du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva poenget med ditt innlegg her er?

 

Som knbo belyser er det krav om kompetanse, og det er en aldersbestemmelse for å ferdes på sjøen. Din kommentar viser at du ikke var klar over dette. Men jeg tok det for gitt at du visste at en person som er født før 1.januar 1980 er fritatt bestemmelsen om båtførerprøve. Derfor ville jeg understreke at "mange" tror at selv om man er fritatt fra en bestemmelse (les; krav om kompetanse), så er man kompetent nok - og det er jo totalt feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er mest forundret over at du ikke skjønte at mitt innlegg/kommentar til knbo var ironisk og at innlegget hans/insinuasjonene var for dumme til å kommentere saklig for noen og enhver, selv denne idioten,  har tross alt fått med seg at det finnes lover og regler til sjøs!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...