Komodo Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Det er en ting du ikke tenker på i denne sammenheng. Det er at du aldri blir å regne som et fiskefartøy om du aldri så mye fisker fra et lystfartøy. Du skal ha mer ute en et snøre eller 4 for å regnes som et fiskefartøy. Dernest må du tenke over at dersom du ikke ligger ved kai, er ankret opp eller ligger på grunn er du underveis. Mener du på ramme alvor at det er godt sjømannskap å styre rett på ei jolle som ligger og fisker? Hva om den ikke hadde startet opp motoren og flyttet seg, synes du det hadde vært godt sjømannskap å renne den i senk også? Det får da være grenser til paragrafrytteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Jeg er mest forundret over at du ikke skjønte at mitt innlegg/kommentar til knbo var ironisk og at innlegget hans/insinuasjonene var for dumme til å kommentere saklig for noen og enhver, selv denne idioten, har tross alt fått med seg at det finnes lover og regler til sjøs! :) Jo, jeg ser vel egentlig ironien nå. Men vi eldre (og barn) har vondt for å oppfatte ironi. På den annen side så er resultatene fra "Utredning om obligatorisk båtførerbevis" ganske interessante (fra 2007). "83 % av båtførerne kjente til vikepliktsregelen når to motorbåter møter hverandre. Dette ble kommentert slik i undersøkelsen: ”Dette kan synes som en høy andel, men det er bekymringsfullt at mellom hver 5. og hver 6. båtfører ikke kjenner til en slik elementær regel”. 62 % oppga at de kjente til betydningen av grønne merker/styrbord og 52 % oppga at de kjente til betydningen av røde merker/babord. Ca. 60 % av båtførerne oppga at de hadde kunnskap om lanterneføring. Tilsvarende var det 41 % som kjente til betydningen av toppmerke (peker mot dypt vann)." https://www.sjofartsdir.no/Upload/Vis%20Sj%c3%b8vett/B%c3%a5tf%c3%b8rerbevis/Rapport%20obligatorisk%20b%c3%a5tf%c3%b8rerbevis.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Mener du på ramme alvor at det er godt sjømannskap å styre rett på ei jolle som ligger og fisker? Hva om den ikke hadde startet opp motoren og flyttet seg, synes du det hadde vært godt sjømannskap å renne den i senk også? Det får da være grenser til paragrafrytteri. Jeg vet ikke om båten kom fra styrbord eller babord. Men dersom den kom fra styrbord var det din plikt å vike. Og selv om du ligger i en jolle så har du plikt til å holde utkikk.Og du kan ikke unnskylde deg med at du lå og fisket, du har forsatt vikeplikt fra styrbord. Og ligger du i leia og fisker så har du enda større plikt til å holde utkikk. For ser står klart at små joller skal ikke oppholde seg i en lei så sant som mulig. Og lå du i en lei med separasjonssone så var du et området du absolutt ikke skal har noe å gjøre. Det er mange soner slike soner utenfor Stavanger. jeg har ikke sagt at noen har rett til å kjøre deg ned utenom nyttefartøy. (Etter en dom i Stavanger tingnett har nyttefartøy faktisk det.) Men du må hele tiden påse at du overholder din vikeplikt og ikke komme i veien for båter du har vikeplikt for. og bryr du deg ikke om sjøveisreglene, trafikkreglene på sjøen, så hold deg på land. Redigert 14.Juli.2016 av knbo (see edit history) Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
tronds63 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Skjønner godt Tronds63. Ikke nok med at den dyre pinnebåten ikke hadde seil oppe, som jo er fryktelig provoserende i seg selv, men at det står et platinablondt uregjerlig trollete damenneske til rors er jo fryktelig. Nei skal man nesten rennes i senk skal det være en mann med cabincruiser. Men da hadde det jo ikke vært noe å skrive om.. , og så hadde man hatt vett til å flytte seg litt tidligere. ;-D Jeg vet. DFTT. Men klarte ikke å dy meg Usaklig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Nå er du pirkete og vanskelig knbo, og det kan jeg også være. Sett at det er du som kommer mot den båten som ligger og fisker. Dersom den da ligger med breisiden mot deg med baugen til vestre sett fra deg og beveger seg med 10cm/min, har du vikeplikt da du får den inn som en kryssende båt inn fra din styrbord side. Omvendt, - da har han da vikeplikt. Ligger han og fremdeles beveger seg minimalt forover med hekken mot deg, skal du dra av mot babord før du passerer ham. Innhentende båt har vikeplikt. Peker baugen mot deg, skal begge vike, du til høyre og han til venstre. Men dersom det ikke er mulig å konstatere bevegelse i båten, kjøre ham ned? Da hadde det vel ikke vært noe problem å ta hensyn og svinge unna, til den ene eller andre siden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
tronds63 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Jeg vet ikke om båten kom fra styrbord eller babord. Men dersom den kom fra styrbord var det din plikt å vike. Og selv om du ligger i en jolle så har du plikt til å holde utkikk.Og du kan ikke unnskylde deg med at du lå og fisket, du har forsatt vikeplikt fra styrbord. Og ligger du i leia og fisker så har du enda større plikt til å holde utkikk. For ser står klart at små joller skal ikke oppholde seg i en lei så sant som mulig. Og lå du i en lei med separasjonssone så var du et området du absolutt ikke skal har noe å gjøre. Det er mange soner slike soner utenfor Stavanger. jeg har ikke sagt at noen har rett til å kjøre deg ned utenom nyttefartøy. (Etter en dom i Stavanger tingnett har nyttefartøy faktisk det.) Men du må hele tiden påse at du overholder din vikeplikt og ikke komme i veien for båter du har vikeplikt for. og bryr du deg ikke om sjøveisreglene, trafikkreglene på sjøen, så hold deg på land. Enhver båt i fart med motordrift har vikeplikt for alt som ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 jeg har ikke sagt at noen har rett til å kjøre deg ned utenom nyttefartøy. (Etter en dom i Stavanger tingnett har nyttefartøy faktisk det.). Obs! Dommen gjelder kun på Vestlandet. Her på Østlandet er vi mer sivilisert. http://www.gjengangeren.no/basto-fosen/horten/politi/matte-avbryte-fergen-pa-grunn-av-padler/s/5-60-71224 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Enhver båt i fart med motordrift har vikeplikt for alt som ligger stille.Har du noen henvisning til akkurat dette? Et fartøy regnes som "underveis" så lenge det ikke er fortøyd, for anker eller grunnstøtt. Men jeg finner ingenting om at motorbåter har vikeplikt for alt "som ligger stille". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Da er det vel bare å kjøre på, enten det er en båt eller en stake eller et skjær som ligger der? https://www.youtube.com/watch?v=brNX4xqlXJE Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Nå bommer du litt her. Du siterer meg og svarer, men det var ikke jeg som var i denne situasjonen. Jeg vet ikke om båten kom fra styrbord eller babord. Men dersom den kom fra styrbord var det din plikt å vike. Og selv om du ligger i en jolle så har du plikt til å holde utkikk.Og du kan ikke unnskylde deg med at du lå og fisket, du har forsatt vikeplikt fra styrbord. Og ligger du i leia og fisker så har du enda større plikt til å holde utkikk. For ser står klart at små joller skal ikke oppholde seg i en lei så sant som mulig. Og lå du i en lei med separasjonssone så var du et området du absolutt ikke skal har noe å gjøre. Det er mange soner slike soner utenfor Stavanger. jeg har ikke sagt at noen har rett til å kjøre deg ned utenom nyttefartøy. (Etter en dom i Stavanger tingnett har nyttefartøy faktisk det.) Men du må hele tiden påse at du overholder din vikeplikt og ikke komme i veien for båter du har vikeplikt for. og bryr du deg ikke om sjøveisreglene, trafikkreglene på sjøen, så hold deg på land. Men du unnviker glatt å svare på spørsmålet jeg stilte deg. Jeg har ikke påstått at tronds63 hadde retten på sin side og at frua i seilbåten skulle ha veket, jeg spør deg om du mener at det er godt sjømannskap å ikke kjøre rundt ei jolle som ligger og fisker. Les posten min en gang til. Når det er sagt så er det som LarsH påpeker flere variable som avgjør hvem som skulle ha veket om man først skal spikke fliser og være paragrafrytter, så du bør kanskje innhente litt mer informasjon før du trekker bastante konklusjoner. Rent borsett fra det er jeg enig med deg i at et fartøy som ikke er fortøyd eller ligger for anker er underveis, den definisjonen er vel ganske grei. Jeg foreslår ellers at du leser hele tråden en gang til og svarer på de spørsmål du blir stilt. Du åpner denne tråden ganske friskt med en relativt lite hyggelig tone i innlegg #1, og fortsetter med å svare på kun det som passer deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Obs! Dommen gjelder kun på Vestlandet. Her på Østlandet er vi mer sivilisert. http://www.gjengangeren.no/basto-fosen/horten/politi/matte-avbryte-fergen-pa-grunn-av-padler/s/5-60-71224 Ref. #69. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tronds63 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Har du noen henvisning til akkurat dette? Et fartøy regnes som "underveis" så lenge det ikke er fortøyd, for anker eller grunnstøtt. Men jeg finner ingenting om at motorbåter har vikeplikt for alt "som ligger stille". Tja... Regel 18. Ansvar mellom fartøyUnntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, Merk punkt iii. Så: Regel 43. Små fartøyEt fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Jeg hadde jo stoppet og lå stille i vannet. Ikke var det trangt farvann og ikke noe trafikkseparasjonssytem. Hva mer forventes? At jeg skal ta båten under armen å løpe på vannet for å komme meg vekk? Nå må dere kverulanter begynne å forstå at man holder klar av båter/joller som ligger stille i vannet, uansett hvilken side av fartøyet som vender mot deg. Forøvrig i situasjonen jeg beskrev så hadde jeg babord side mot der seilbåten kom fra. I følge enkeltes definisjoner av vikeplikt så hadde da seilbåten uansett vikeplikt siden jeg da "kom fra styrbord". I mitt hode er en slik tankegang temmelig på grensen til idioti. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Enig ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Enig ? Da velger jeg å være uenig, bare for å holde diskusjonen i gang. Men jeg sier ikke hvem eller hva jeg er uenig i... ? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Enhver båt i fart med motordrift har vikeplikt for alt som ligger stille. Hvilken regel? Skal vi se hva reglene sier: Regel 2(i)Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn. Var han til anker, gjort fast til land eller stod han på grunn? Vis svaret var nei så gjelder vikeplikten med mindre at han var ikke under kommando og vise dagsignaler for det. Ikke under kommando betyr at det var en teknisk feil med båten som gjør at han ikke har styring på båten. Dersom en fisker fra en lettbåt eller jolle er han heller ikke påberope seg å være ett fiskefartøy. Fordi han fyller ikke kravene som gjelder for et fartøy som er under fiske. Selv om en har noe snører i sjøen eller dorger kan han legg styre unna når det kommer en båt han har vikeplikt for Og alle båter som er under veis ser også pliktig å følge sin vikeplikt. Derfor slutt å innbill folk at de bare de har et fiskesnøre ute så har andre båter vikeplikt for dem. Det har de ikke. Der er plikt til å holde utkikk og vike for fartøy en har vikeplikt for. Husk et en er undervis strak løser fortøyningen. Og der det skal gjøres unnatak for vikeplikten må vedkommende fartøy angi nødvendig dagsignaler eller nattsignaler for det. En kan ikke gjøre som en har lyster på sjøen. og det er på grunn av lite respekt for sjøveisreglene som er hovedårsak til at det dør så mange på sjøen. Som min lærer sa under D5L kurset: "Du er ikke noen fiskefartøy selv om du har noen snører ute. Det skal langt mer en det før du kan påberope deg å være et fartøy som driver med fiske." Men jeg sier ikke at vi har påkjørsrett. Men vi har ikke ekstra vikeplikt, og det må være helt klart. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Hvilken regel? Skal vi se hva reglene sier: Du turer på du! Leser du i det hele tatt innleggene i denne tråden som du selv har startet, eller er du rett og slett så arrogant at du bare velger ut hva du responderer på? Med slike folk som deg på sjøen skjønner jeg ihvertfall at jeg må tenke meg om mer enn en gang før jeg skal fiske neste gang... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Jeeez. Går det ikke an å dra fisk til katta uten å utløse ny EU debatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 KNBO: Kan du gi en kildehenvisning til når man er definert som et fiskefartøy og når man ikke er det, gitt at man i begge situasjoner fisker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Tja...Regel 18. Ansvar mellom fartøyUnntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy,Merk punkt iii. Så: Regel 43. Små fartøyEt fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Jeg hadde jo stoppet og lå stille i vannet. Ikke var det trangt farvann og ikke noe trafikkseparasjonssytem. Hva mer forventes? At jeg skal ta båten under armen å løpe på vannet for å komme meg vekk? Nå må dere kverulanter begynne å forstå at man holder klar av båter/joller som ligger stille i vannet, uansett hvilken side av fartøyet som vender mot deg. Forøvrig i situasjonen jeg beskrev så hadde jeg babord side mot der seilbåten kom fra. I følge enkeltes definisjoner av vikeplikt så hadde da seilbåten uansett vikeplikt siden jeg da "kom fra styrbord". I mitt hode er en slik tankegang temmelig på grensen til idioti. Du kan ikke vise til regel 18 (iii) forde du har glemt regel 3 d) Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen. Regle 43 sier jo hvordan mindre fartøy som bare fører hvit lys i mørket skal forholde seg når andre fartøy nærmer seg. Holde seg unna. Ikke motsatt. Dersom du det sier jo ingen om at når det er mørkt. Så har jeg følgende å si Ingen båt er pliktig å bruke lanterner om dagen. Det er bare etter begynner å bli dårlig sikt eller mørkt at denne plikten kommer. Og de skal holde seg unna og har ingen ting i ute i leia å gjøre. dette jo forsterker det jeg hevder at de må holde utkikk og holde seg unna. ikke motsatt. Redigert 14.Juli.2016 av knbo (see edit history) Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 KNBO: Med holdningen forfekter her så bastant så bryter du vel også regel 2(a), synes du ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Dissern Kjenner klart til den som innehaver av D5L. Men vi skal ikke snu opp ned på de regler som finnes. Da blir det jo totalt anarki på sjøen. For vi må alle følge de samme reglene langs vår kyst. regle 2 a gir oss ikke noen rett til å se bort fra gjeldene regler. Som jeg har sagt til hele tiden at en ikke har ikke har rett til å kjøre ned andre båte. Jeg må ta forbehold i den rette som Stavanger tingrette av yrkesfartøy i en sin dom. Som min lærer sa: "Regn yrkesbåter som fast land og hold dere unna dem." Jeg vil bare påpeke at en som ligger å fisker fra en fritidsbåt uansett størrelse har vikeplikt for alle fartøy som kommer fra styrbord. Og at de har plikt til å holde utkikk. De miste skal også holde av veien for større båter i tillegg til sin vanlige vikeplikt. En kan misslike dette som mye en vil, men det er det som gjelder. Og kommer det en seilbåt for seil, uten motor så må de holde seg unna de, for for dem må de vike for uansett hvor de kommer fra. Dere gjør bare folk en bjørnetjeneste å påstå noe annet. Etter det som er kommet frem om at årsaken til at der er så mange dødsulykke på sjøen i hovedsak kommer fra at der er så liten forståelse for reglene som gjelder. Så dersom en ønsker at færrest mulig omkommer på sjøen så slutter en å leter etter smutthull, men setter seg føre å holde de lover og regler som finnes. Da får vi et trygger og bedre båtliv. Det jeg har skrevet er ikke fordi jeg er en paragrafrytter, men fordi en at færrest mulig skal omkomme på grunn av dum fremferd. Setter en seg med og følger de regler som står der. og ikke prøver å skape sine egne så vil vi kunne se frem til at forulykkede på sjøen vil falle til et minimum. Så husk at sjøveisreglene egentlig heter: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen. Og la oss bruke den til det. Derfor kan jeg ikke si det sterkt nok: Les dem nøye og følg dem. Ikke bare dem men også forskriftene om brovakt. Broa er der en styre en båt fra. Uansett hva slaks båt en har. På min seilbåt er broa ensbetydning med cockpit. Dette og alle de andre lover og regler som regulere trafikken på sjøen. Når alle tar dette på alvor, da og bare da får vi et trykt liv på sjøen. Bare da og ikke før bli vi en trygg hverdag på bølgene hvor alle kan nyte et fritt liv, så langt det lar seg gjøre. Dersom du ser til mitt første innlegg i denne tråen så kritiserte jeg ikke bare de med motorbåter men også de med seilbåter. Det handler om at vi alle gjør hva vi kan for å unngå ulykker på sjøen. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Og kommer det en seilbåt for seil, uten motor så må de holde seg unna de, for for dem må de vike for uansett hvor de kommer fra. Feil, innhentende båt har vikeplikt, om det er en seilbåt eller motorbåt. Tøffer jeg i 3knop og blir tatt igjen av en seilbåt eller motorbåt i 5knop, er det den som tar igjen meg som må vike. Men skjer dette i et trangt farvann, holder jeg som alltid godt til styrbord for å gjøre det lettere for den innhentende båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 En oppgående gjeng her inne men hvis ikke dere er enig, hvordan kan dere da forvente/forlange at alle på sjøen er det? Er ikke krav om dls,adsl eller isdn sertifikat for å bevege seg i en båt på sjøen.. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
knbo Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Lars H. Det stemmer, og du er en av de få som gjør det. Men når et er sakt så i alle andre situasjoner så skal de vike om de ligger å fiske eller ikke når det kommer en seilbåt for seil. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Her har jeg i alle år trodd at jeg burde seile rundt småbåter som fisker, og først nå skjønner jeg at de ligger der og har vikeplikt.... gleder meg til i morgen, da skal det bli andre boller ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.