Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Og det har vi. Kraftverk som går på 1500 omdr. Meget støysvakt.

 

I forrige uke, uthavn ved Havstensund var det en som lurte på om vi hadde "el kraftverk" ombord. Han hadde tomme batterier. Og jeg svarte skal vi hjelpe deg med strøm. Han var glad han.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da har 2kW Kipor'n gått et par tre timer. Batteribanken min og nabobåtens fått fyllt på noen hundre amperetimer og alt er fryd og gammen. Det gjenstår bare å rulle inn 75m kabel og hente Kipor'n bak knausen.

Båtlivet er herlig dere. Fyrer nå opp gassberederen for oppvaskvann etter middagen og en kveldsdusj. Litt småkaldt under kalesjen på akterdekket i kveld så får spe på med litt varme ikveld, har jo strøm nok.

Livet er herlig dere. :drink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan virke som flere har lav toleransegrense ovenfor andre

 

En sak har ofte flere sider og det dreier seg om å vise hensyn og ha toleranse ovenfor hverandres behov.

Vi all har forskjellige behov og ønsker.

Noen ønsker å bare hør måkeskrik og høre bølgene, mens andre er det viktig å kunne ta en dusj annen hver dag (meg inkludert). Eller så ønsker man å ha med ungdom i båten som har et sterkt behov for lading av diverse medier (selv aller powerpack'er må lades).

 

På sjøen har vi mange støykilder og vi alle har forskjellige oppfatninger på hva som er akseptabelt, men det er stor forskjell på å kjøre et støyisolert dieselaggregat med eksos og vannutskiller noen timer på dagtid i forhold til et bensinaggregat stående på hel døgnet på en badeplatform.

 

Opplevde en gang at noen dro skjøteledning til et bensinaggregat i nærheten av min båt (bort fra egne båter) som ble kjørt når de selv gikk seg en tur og skruer den av når de kommer tilbake. De fleste er nok enig i at det er et uakseptabelt bruk.

Men har også sett bensinaggregat gjemt godt bort uten at det ha plaget andre med støy.

Selv starte jeg aggregatet når andre rundt meg går på tur samt spør ved behov og tilbyr samtidig strøm til naboen.

 

Synes de som overhode ikke aksepterer noe aggregat kjøring er lite raus med andres behov/ønsker (det er ikke alle som ønsker å vaske seg med klut hver dag og allikevel ønsker å tilbringe tiden i uthavn).

 

Aggregatet er for bruk i uthavn og det må være rom for å kunne bruke det, men allikevel ta hensyn når man bruker det.

 

Har også hørt fra en at sånne som meg som har aggregat (som er støyisolert med vann og eksos utskiller) er årsaken til at man ikke kan være på sjøen mere, men at vedkommende hadde en vindgenerator som støyet mere var uvesentlig. Det blir for dumt.

 

Vedlegger bilde fra en av ladestasjonene i sommer (en forutsetning for å få med ungdommen). Skulle kanskje hatt en kjernekraftverk.

 

Ha en fortsatt god sommer

1470156259.jpg

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har folk flest lov til å kjøre aggregat må jeg også jeg ha lov. Jeg tror velviljen og forståelsen blir borte om jeg og andre med meg må se 2 timer tv hver kveld og fyrer opp nødstrømsaggregatet i uthavna.

 

Forståelsen og velviljen blir borte hvis naboene fyrer gressklipperene på varme dager når folk sitter ute å nyter sommeren på terrassenene. Velviljen blir borte hvis nabogutten starter mopeden og kjører rundt husene 200 ganger.

Ja folk som har slått plenen i tide og utide har blitt slått helseløs av sinte naboer . Støy er noe som kan irritere voldsomt.

 

Det er uten tvil de som støyer og forurenser som må vise hensyn.

 

klare regler i boligområder

 

http://www.varden.no/nyheter/dette-har-ingenting-med-kirketid-a-gjore-klipperen-skal-sta-i-ro-hele-sondagen-motorsagen-ogsa-1.1160153

Link to post
Share on other sites

Jaja. Folk tåler ikke naboene hjemme, men samler seg sammen i hyttebyggefelt eller stapper seg sammen i populære uthavner. Og tåler ikke naboen... Hvis man ikke liker folk, og lyden de lager, får man jammen finne seg ei hule i et fjell eller en øde øy å bosette seg der. Jeg har naboer som kjører moped med trim-potte, som klipper plen med motor og robot, som spiller høy musikk på lørdagsnatta, som smeller med bildør og kjører avsted kl sju en søndag. Men jeg har selv valgt å bo i et byggefelt. Og jeg tenker at en gang kan det være meg som bråker, eller min sønn som kjører mc som lager lyd... Jeg kan ikke forlange alle skal vær stille til det passer meg med støy, selv om ting irriterer. Slik er det på båttur også. Jeg kan irritere meg over ting. Men jeg har valgt å dra dit selv, så jeg får fint godta litt.

Da jeg hadde båt med generator, så jeg på den som alternativ til landstrøm (koking gikk på 110 v, import fra USA) og ikke som noe som kun var til nødbruk. Men jeg hadde bare bruk for den en gang ila fire år, fordi jeg valgte gjestehavner med strøm...

 

Suck it up guys!

 

Godta litt gutter!

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Og det har vi. Kraftverk som går på 1500 omdr. Meget støysvakt.

 

I forrige uke, uthavn ved Havstensund var det en som lurte på om vi hadde "el kraftverk" ombord. Han hadde tomme batterier. Og jeg svarte skal vi hjelpe deg med strøm. Han var glad han.

Det var en fin gjerning Båtsmann!

 

Ut fra hva du skriver får jeg inntrykk av at du er en person som har følehornene ute og tar hensyn. Du er helt sikkert en av de vi gjerne hadde ligget ved siden av ute i skjærgården.

 

Du nevner Havstensund, og her ligger vi nå. Tidligere i dag ankom to svenske daycruicere med to unge par ombord. De la til tvers over bukta der vi ligger. De benket seg på land med god mat og god drikke, og etter kort tid satt de i gang med meget høy disco musikk fra en av båtene. Etter noen låter kjørte jeg over til dem og forklarte at slik kunne de ikke spiller. En av guttene hoppet sporenstreks opp i båten og slo av anlegget. Han beklaget og sa at de trodde lyden forsvant med vinden... Vel, ok. Musikken var så høy at han ikke hørte hva jeg sa før han var en meter fra meg. Etter noen minutter slo de på musikken igjen, men denne gangen lavere, og da gikk det an å leve med for oss.

Link to post
Share on other sites

... stapper seg sammen i populære uthavner. Og tåler ikke naboen... Hvis man ikke liker folk, og lyden de lager, får man jammen finne seg e

 

Godta litt gutter!

Jeg vet ikke hvem du sikter til nå , men vi liker fred og stillhet i skjærgården. I gjestehavner forventer vi ikke den stillheten.

 

Men har du egentlig tenkt noe særlig over hva som gjør en populær uthavn populær?

 

Ikke det? Da skal jeg fortelle deg det. Det er at man kan dra ut et sted det er fint å være, at båten ligger trygt fortøyd uansett vindretning, og at man slipper å flytte seg eller endre på fortøyningene for hver minste endring i vindretning.

 

Og det du sier her er at disse fine plassene skal forbeholdes folk som ikke viser hensyn, mens de som ønsker å nyte naturen skal fortrenges til de stedene det er dårlig å ligge?

Link to post
Share on other sites

 

Og det du sier her er at disse fine plassene skal forbeholdes folk som ikke viser hensyn, mens de som ønsker å nyte naturen skal fortrenges til de stedene det er dårlig å ligge?

Nå vet ikke jeg hvordan du klarer å se at jeg sier det.

Det jeg sier er at vi må alle være tolerante overfor andre. Skal man stime sammen i den samme uthavna, må man tolerere at ikke alle er like. Og det kan vel ikke være så få brukbare plasser at det blir trengsel...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

I Kosterhavets nationalpark er det maks 5 knop og ikke lov med tomgangskjøring eller bruk av motordrevet aggregat.

 

Hvorfor har svenske myndigheter bestemt dette?

-Tar de feil? -Er det kun av hensyn til naturen?

 

Jeg tror de har tenkt litt videre og sett nytten av og nødvendigheten av å opprettholde et område med minst mulig unødvendig støy.

Og jeg mener de tenker helt riktig.

Link to post
Share on other sites

men noen ganger må man få lure på om de aldri lufter hjernen, og gjør ting man ikke gjør 330 dager i året. Kjenner båtfamilier som bruker , og trenger ett par hundre GB i uka for å komme gjennom spillelista på Viaplay/Netflix. Og da er det klart at man trenger strøm.

 

Alså de legger ut på båttur, for å ankre opp og stirre på hver sin film, for innimellom legge ut bilder på FB av ankerdrammen og ølboksen.

Har selv for to år siden vært på fjelltur i 3 uker uten strøm, og delvis helt uten mobildekning- hadde en fantastisk ferie, og oppdaget at når jeg kom ned til sivilisasjonen og nettverket så viste det seg at jeg hadde ikke gått glipp av noen verdens ting.

Livet hadde faktisk gått videre selv om jeg ikke var online.

Denne erfaringen har jeg tatt med meg på sjøen .

Men som jeg har skrevet før, havet er stort, fjordene er mange og lange- det skulle ikke by på noen problemer å finne et sted hvor man kan være helt alene om man ønsker det . 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har svenske myndigheter bestemt dette?

-Tar de feil? -Er det kun av hensyn til naturen?

 

Svenskene har tillatt en ganske fri bruk av snøscooter i fjellheimen. Ganske mange er misfornøyd med det og angrer på at de ikke har fulgt Norges restriktive linje der. Mulig de har lært av en feil og nå forsøker å forhindre en tilsvarende støyforurensing i skjærgården.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klart en kan bruke generator i uthavn, hva er ellers vits med generator ombord ??

PS. ..Ida...Vi som har fulgt med i timen vet inderlig godt at de som kaster sneiper, plast, engangsgriller, ølbokser, spiller høy musikk, kjører aggregat, lar motoren gå på tomgang og bruker utestemme hele kvelden i uthavna og forlanger toleranse er nettopp de som er minst tolerante i andre saker. Det har vi sett under OT.

Link to post
Share on other sites

Betyr å vise toleranse at man holder en rimelig lav profil, ikke lager for mye støy, eller at man skal akseptere at andre har "behov" for å lage slik støy?

Det eneste som "imponerer" med slike tråder som dette er hvor lange de alltid blir, kanskje en refleksjon på at sommeren ikke ble som man håpet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

PS. ..Ida...Vi som har fulgt med i timen vet inderlig godt at de som kaster sneiper, plast, engangsgriller, ølbokser, spiller høy musikk, kjører aggregat, lar motoren gå på tomgang og bruker utestemme hele kvelden i uthavna og forlanger toleranse er nettopp de som er minst tolerante i andre saker. Det har vi sett under OT.

 

Håper jeg ikke blir UGLESETT fordi jeg er av dem som kjører motor på tomgang midt på dagen en times tid noen ganger for å lade batteriene. Dette medfører garantert ikke at jeg kaster sneiper, plast, engangsgriller, ølbokser eller spiller høy musikk, selv om jeg også mener at vi bør vise hensyn og toleranse overfor hverandre.

 

Selvfølgelig må tråden bli lang når en diskuterer et emne der det ikke finnes noen fasit, annet enn at en må vise hensyn og være litt fleksibel.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Koster blir nevnt, dette er en del av forbudene, så er ikke det noe å diskutere:

bilde

 

Det er flere regler, dette er kun et utvalg. Man kan også merke seg at det er forbud i enkelte områder å slippe ned anker. Og at det er forbud mot tomganskjøring og kjøre ladeaggregat. Det er ikke forbud mot å kjøre aggregat for å koke poteter eller varme vann til kaffen. Og at det i visse soner ikke er tillatt med motordriven farkost annet enn til og fra tilleggingsplass. Altså er det ikke lov i spesifikke områder å la motorisert jolle være barnepike.

 

Så da burde dette være grei skuring.

Link to post
Share on other sites

Har folk flest lov til å kjøre aggregat må jeg også jeg ha lov. Jeg tror velviljen og forståelsen blir borte om jeg og andre med meg må se 2 timer tv hver kveld og fyrer opp nødstrømsaggregatet i uthavna.

 

Forståelsen og velviljen blir borte hvis naboene fyrer gressklipperene på varme dager når folk sitter ute å nyter sommeren på terrassenene. Velviljen blir borte hvis nabogutten starter mopeden og kjører rundt husene 200 ganger.

Ja folk som har slått plenen i tide og utide har blitt slått helseløs av sinte naboer . Støy er noe som kan irritere voldsomt.

 

Det er uten tvil de som støyer og forurenser som må vise hensyn.

 

klare regler i boligområder

 

http://www.varden.no/nyheter/dette-har-ingenting-med-kirketid-a-gjore-klipperen-skal-sta-i-ro-hele-sondagen-motorsagen-ogsa-1.1160153

 

Når det påstås at det uten tvil er de som støyer og forurenser som må vise hensyn, vil jeg presisere at jeg mener at det uten tvil er opp til alle og enhver å vise hensyn.

 

Når det vises til reglene som gjelder i boligområder og gressklippere nevnes som eksempel, tillater jeg meg å påpeke at det ikke er noe totalforbud mot støyende gressklippere i boligområder, slik enkelte later til å ønske seg for aggregat i uthavner. Det er bestemte tider da gressklippere ikke aksepteres, men hvis naboen din har gressplen, må du likevel akseptere at han klipper gresset, f.eks. på lørdag. Det er ikke slik at du kan forvente at naboen kvitter seg med gressplenen og asfalterer hele hagen sin bare fordi du selv aldri lager noe støy og forventer at naboen må vise hensyn og ikke lage mer støy enn deg. Jeg har en bror som er allergisk mot gresspollen og selv ikke han kan forvente at naboene skal ta hensyn til dette og ikke anlegge gressplen, eller kvitte seg med den hvis de allerede har. I et boligområde må man regne med at det klippes gress om sommeren og det er nettopp på varme dager det er naturlig å gjøre det, ettersom de fleste foretrekker at gresset er tørt når gresset klippes. Men akkurat som med aggregatkjøring går det an å spørre nærmeste nabo om det passer best klokken 12 eller klokken 14. Men i så fall mener jeg det er snakk om en forholdsvis hensynsfull nabo for å si det forsiktig. Hvis du da svarer denne naboen at det ikke passer i det hele tatt, risikerer du fort å bli sett på som nabolagets store grinebiter.

 

Jeg ser også at noen viser til reglene i Kosterhavets nationalpark og stiller spørsmålet om hvorfor svenske myndigheter har bestemt dette og om de tar feil. Jeg vil da spørre om hvorfor svenske myndigheter bare har introdusert disse reglene i Kosterhavet og ikke overalt. Tar de feil? Hvis det er så viktig å unngå aggregatstøy, vil jeg anbefale å reise til Koster fremfor å oppsøke steder hvor disse velsignede reglene ikke gjelder.

Link to post
Share on other sites

...... Og at det er forbud mot tomganskjøring og kjøre ladeaggregat. Det er ikke forbud mot å kjøre aggregat for å koke poteter eller varme vann til kaffen. ....

 

 

Hei !

 

Ser av reglene at det er beskrevet som motordrivet LADEagregat.

Er det en tolkning at det da er lov å benytte agregat til andre ting eller står det spesifikt noen steder?

Link to post
Share on other sites

Håper jeg ikke blir UGLESETT fordi jeg er av dem som kjører motor på tomgang midt på dagen en times tid noen ganger for å lade batteriene. Dette medfører garantert ikke at jeg kaster sneiper, plast, engangsgriller, ølbokser eller spiller høy musikk, selv om jeg også mener at vi bør vise hensyn og toleranse overfor hverandre.

 

Selvfølgelig må tråden bli lang når en diskuterer et emne der det ikke finnes noen fasit, annet enn at en må vise hensyn og være litt fleksibel.

Mulig det er langt større interesse for å diskuttere hva slags aggregat man bør kjøpe og hvilken vannscootere som har beste kjøreegenskaper og beste kraftressurser?

 

Jeg har sett utviklingen. For noen ti-år siden hadde vi en ganske ren skjærgård. Nå flyter det av søppel og mange steder bærer preg av stor slitasje. Det er bålplasser, steiner som er flyttet i ansamlinger,svaberg som forvitrer, det er hogd ved i skogen til bål, oppgåtte stier på kryss og tvers, flasker kastet ned i fjellsprekker , plast gjemt under steiner og i tillegg alt vi ikke ser som er senket på bunnen. På de mest trafikkerte uthavnene er det søppelboder. Når stativene er fulle setter noen søppelet utenfor døren. Måkene drar det utover.

 

Nå forlanger noen at de skal ha full rett til å la motoren gå i timesvis, kjøre jolle unødvendig, la aggregatet gå for å opprettholde komforten ombord på disse områdene som fra før er hardt belastet. Dette er ikke bra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå kan man fritt gå inn å sjekke ut Kosterhavets Nasjonalpark, lese og tolke i fred og ro. I tillegg til nasjonalparken har Sverige også en del naturvernområder med spesifikke regler som gjelder de enkelte områdene.

 

Å lage regler som ikke skal kunne omgås er naturligvis vanskelig. Og, eksempelvis i Kosterhavets Nasjonalpark, er det tillatt for kommersielle fartøyer å ferdes. Det er et samfunn her ute som man ønsker skal bestå. Vanlige yrkesfartøyer har ofte 'lysmaskiner', altså aggregater som forsyner fartøyet med vekselstrøm i en eller annen spenning over 50 V. Man ønsker ikke å forby denne trafikken.

 

I Kosterhavets Nasjonalpark er det kun tillatt med (bål)brenning på dertil tilrettelagte plasser. Jeg vet ikke om eksempelvis griller som går på kull går inn under denne paragrafen. Men for meg er det en del av forurensingsbildet når eimen av tennvæske brer seg utover, fulgt av osen fra brenning av kull og brent flesk. Iblandet eksosen fra jollemotorer. Og etter endt grilling blir restene tømt nedover svaberget i trygg forvisning om at neste regnskyll tar seg av restavfallet.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Ser av reglene at det er beskrevet som motordrivet LADEagregat.

Er det en tolkning at det da er lov å benytte agregat til andre ting eller står det spesifikt noen steder?

 

Ble nysgjerrig og sendte mail til Kosterhavets Nationalpark vedr dette.

Her er svaret fra Nationalparksjef Anders Tysklind:

 

Föreskriftens syfte och mål är att inga motordrivna enheter ska vara igång när båten ej framförs. Gäller både motorer för framdrift och för elproduktion.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...