Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Boatmad Da er det vel bare å realisere drømmen med mindre du måtte tatt opp forbrukslån ol. for å kjøpe den :giggle: Man lever jo bare engang, og de færreste angrer vel på å ha realisert drømmene. Er nok omvendt de som klarte å leve så lenge til de ble gamle og grå forteller.

Det verste som kan skje er vel at den "dævver" altfor fort og blir sabla dyr å fikse. Men så lenge du ikke tar opp noe forbrukslån eller pantsetter huset og alt du eier så burde det ikke være noe livstragedie.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

@Eika Nå tror jeg ikke hodet fulgte helt med aldringen, eneste den gjorde var vel å klokelig finne ut av at det er bedre å spare først så man har noe å leve av før man begynner å sløse penger. Men drømmene har ikke forandra seg når det gjelder bil/båt/dame det var fortsatt 7-serie/S8/S-klasse (ble bare forandra til BMW som favoritt) og fortsatt svær hvit flybridge båt. Og det siste kan man stryke ut om man ikke ønsker å virkelig gå konkurs + besøke psykolog etterpå for emosjonelle skader. Bil og båt blir rimelig hobby i forhold og gir bare positive minner :giggle::lol: Spørsmålet var vel bare om man skal ha det tidligere eller spare til man blir 70-80 :giggle:

Dine er vel også uforandra fortsatt går det i speedbåt akkurat som du likte som barn og du sier de går enda fortere selv om de er "mindre" så de er vel enda mer "gærne" enn båtene du så som barn. Men blir vel samme med meg tror nok det var mest 45-55 fotere den gangen i Kristiansand og dengangen nesten nye 65 fotere var det ikke så mange av. Så drømmen blir vel bare villere av at man blir eldre :lol:

 

Joda, de jeg har er noe villere. Klarte vel og få Nordens raskeste båt med evinrude etec også :) men drømmen var en lang og smal båt rød båt som bråka noe jævli, nå har jeg skjønt at 1000hk bensin v8 gjør seg best på bildet og film 

 

Men jeg realiserte jo denne drømmen også. Nå har jeg innsett at barndomsdrømmene burde forbli barndomsdrømmene 

 

 

 

Boatmad skrev 12 minutter siden:

Var  selv i området i 1990

men ikke innom Apache.

drømte selv :)

IMG_2353.jpeg

IMG_2329.jpeg

IMG_2328.jpeg

 

Det er noe med og være der, se de galskaps båtene og opplagene med egene øyne. Det at man kunne sette 40-50fots speedbåter i hyllene akuratt som jeg hadde de fjernstyrte bilene hjemme, var helt hinsides alt jeg hadde drømt om noen gang 

 

Men det og faktisk se alle 3 "the dealer" båtene, det ene året alle 3 var røde, er igrunn ganske sykt. (Alle 3 var røde kun 1-2år) 

Link to post
Share on other sites

@Eika Med mindre du tok forbrukslån til å realisere drømmene og "kronefogden" står på trappa og banker på døra :giggle: så tror jeg du burde være glad for å ha realisert drømmene.

Hadde du ikke gjort det så hadde du hele tida bare tenkt på dette helt til du enten kjøpte drømmen som 70-80 åring eller gikk bort angrende på å aldri ha gjort det.

Ellers klart det er jo sabla dyrt, men skal man spare til man blir 80? Man sparer vel penger for å bruke dem ellers hva er poenget med å ha mer enn at det holder til mat og en pils i ny og ne :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@Eika Med mindre du tok forbrukslån til å realisere drømmene og "kronefogden" står på trappa og banker på døra :giggle: så tror jeg du burde være glad for å ha realisert drømmene.

Hadde du ikke gjort det så hadde du hele tida bare tenkt på dette helt til du enten kjøpte drømmen som 70-80 åring eller gikk bort angrende på å aldri ha gjort det.

Ellers klart det er jo sabla dyrt, men skal man spare til man blir 80? Man sparer vel penger for å bruke dem ellers hva er poenget med å ha mer enn at det holder til mat og en pils i ny og ne :giggle::lol:

 

Barndomsdrømmene koster gjerne mer enn det smaker. Det er bedre med nye drømmer og la barndomsdrømmene forbli det de er, barndomsdrømmer 

 

Og ja, jeg kjøpte båtene uten lån, en etter en, men nå som jeg har hatt de i noen år så innser jeg at det faktisk ikke har gitt så mye glede i forhold til pengene og timene med frustrasjon og arbeid jeg har lagt i de. 

Link to post
Share on other sites

@Eika Det hadde du vel ikke sagt om du ikke fikk realisert dem :giggle: Om det kosta mer enn det smakte er vel fordi du har på veien fått noe nytt du drømmer om og som pga drømme realisasjon ikke får råd til.

Men det er jo ingen grunn til å være misfornøyd om du var også småbarn i 1994-1996 så har du vel nok av tid i livet til å spare inn til nye drømmen.

Jeg tror nok det man likte som barn definerer ofte også mye av hva man liker som voksen.

Ellers så er det sikkert lurt å spare til man blir 70 dersom man blir 70 da, blir jo veldig kjedelig om man skulle ha uflaks og plutselig dø bort fra pengene før de blir brukt. Ett eller annet sted må man "stoppe drømmen" også realisere det man makter. Ellers blir det jo alltid "om den er 15 år, om den er 10 år men nå er det jo så nærme sparer jeg litt til så kan det være 4,5 år og enda ha garanti" også blir det "men hva om jeg sparte til en 10 fot større 4,5 år gammel" osv. osv. så kan man holde på til man dør før eller senere.

Link to post
Share on other sites

Det man ikke skjønte som barn var at pengene renner ut når man skal realisere drømmene, for de drømmene er ett jævla pengesluk som aldri blir fyllt opp, det er noe hele tiden. 

 

Drømte du om at pengene skulle renne ut av kontoen, når du var barn ? Eller drømte du om en pengebinge ala onkel skrue ? 

 

Innså du at du kan bruke 50k på noen små reparasjoner også når det er gjort så går det 3 dager også er det noe annet til 34k som må fikses også går det 2 uker også er det noe til 12k, så går det 1mnd så er det noe til 75k. For det er faktisk det som er realiteten 

Link to post
Share on other sites

@Eika Når jeg var barn så leste jeg historie og trodde det var mulig for vanlig brødspiser å bli diktator :giggle:

Når jeg ble litt eldre skjønte jeg at penger var mer oppnåelig med mindre man er blitt født med politisk talent til å lyve om alt og til alle. Også ble jeg enda mer eldre og skjønte man måtte spare og investere penger om det skulle bli til noe engang i fremtiden. Og slik fortsatte det f.eks kjøpte Alicraft 31 istedet for Princess 435 og kanskje takket være dette nå er i en posisjon hvor jeg tjener penger på å eie fly. Livet er jo bygd opp av slike valg på veien.

Men ett sted må man jo realisere drømmene ellers så sparer man for å spare som en sport. Og jeg er jo klar over at utgiftene kan jo bli helt sinnsyke selv om håpet er at de skal være på riktig side av 500 000 per år.

Men når drømmen er noe du ikke er avhengig av i hverdagen så har du jo ett valg den kan "konserveres og vente" hvis du føler det blir for dyrt i momentet. Så kan man jo komme tilbake til den ett år senere og håpe den har ikke "dævvet mer" i mellomtida.

Men kjøper du noe som er nytt så får du enormt verdifall uansett om du bruker det eller ikke.

PS. Hele greia starta med tanken om å sløse bort 500 000 på en gammel Princess 414 kanskje det hadde vært best å ha gjort det og sittet nå med en urgammel båt med "dævva aksel" fremfor å plutselig skulle bruke 2,5 mill her og nå :lol:

Link to post
Share on other sites

Men det som er realiteten, er at på det året det står, så har ennå mer daua og da er det 3x så dyrt som det hadde vært i fjor. For det er det som skjer, når ting står stille over lenger tid så går det faktisk rett vest. Men det innser du ikke før du har fiksa problemet som gjorde at du blei stående ett år, så setter du driten på vannet og tenker "Nu jævlar, nu skal me kosa oss" også går du ned på driteren i den svære driteren, gjør det du skal, også innser du at pumpa har daua og nå blir det en helvettes drit jobb evt så koster det 1000kr timen og få noen til å fikse det 

Link to post
Share on other sites

@Eika Det kan jo også skje slikt men vanligvis er man da klar etter det året med "ferske 500 000" på at det skal bli "vondt" å få det til å fungere igjen.

Alternativet er vel å sitte og spare i flertallige år fremover så kjøpe en bare "litt gammel båt" som fortsatt er minst 12 år og koster en formue med null garanti til tross for prisen. Nå antar jeg at det er pga motorforsikring at det blir så enorm forskjell i pris mellom 16 år gammel og 12 år gammel båt. Men altså minstemodellen med flybridge til Princess koster 4,5 mill på finn fra 2012. Men fra 2008 er det Fairline Squadron 58 til samme prisen.

Uansett båt som enda har garanti altså i år blir det 2019 eller nyere koster jo såpass at man får ikke råd med mindre man starter 20 årig spareprosjekt. Og dette for minste båten. Så kan man jo regne på det hvor mye fiksing man får råd til med alle disse millionene man måtte spart opp da.

Link to post
Share on other sites

Men istedenfor gammel drit som det alltid skjer noe med, så kan man med eldre og mer fornuftige øyne innse at man heller burde kjøpe noe på halve størrelsen som faktisk bare virker hele sesongen også ha den en stund samtidigt som man sparer, så oppgradere når lommeboka tillater deg og få noe stort som bare virker 

Link to post
Share on other sites

@Eika I den størrelsen blir det uansett "gammel drit" bare litt yngre "gammel drit" om man har noen flere millioner men ungt blir det aldri :giggle:

Men f.eks det er jo ikke alltid eldre båter ikke virker, om en båt har fått like god behandling som Storebroen 500 til @Chilli Solbris så er det vel veldig sannsynlig at den som 30 år gammel kanskje vil "dævve" mindre enn en tilfeldig 15 år gammel Princess hvor noen f.eks har gitt f i vedlikehold fordi båten er jo ikke så gammel så da får neste mann ta det :giggle:

Noen kan jo bare la båten "dævve" som f.eks den Princess 480 i Horten, og noen kan ta vare på den som den Princess 56 ved Bergen f.eks. Så er da ideen å finne ut av tilstanden på Princess 65 i Sverige om den er bra.

Link to post
Share on other sites

Spør @Chilli Solbris hvor mange ganger ting IKKE har virka, hvor mange timer med egen innsats han har og hvor mye det ville kosta hvis han skulle betalt noen for den jobben han har lagt i den. 

 

Nei glad jeg ikke drømmer om mer problemer enn jeg allerede har, 65 er faktisk 20meter med problemer og pengesluk 

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Båten hans var nok ikke "ett kupp" når han kjøpte den før all den fiksinga, men derimot etter alt som han har fikset er det jo en fantastisk båt hvor man aldri kunne få følelsen av at "noe kan dævve her når som helst det synger på siste verset". Det virket som en fantastisk velholdt båt hvor alt fungerer som man kan bruke og nyte havet med.

Så ideen er å kjøpe en båt som er i betydelig bedre stand enn Storebroen til @Chilli Solbris var FØR han fikset hele båten.

Så den kunne jeg i nåværende tilstand gledelig brukt 1,5-1,6 mill på (som han selv vurderte den til uten å ha noen tanker om salg) i motsetning til f.eks "ukjent tilstand Storebro" med betydelig mer "kjedelig motor" til 2,2 eller 2,5 utropspris som de i Sverige.

Man ønsker jo gjerne å gjøre ett godt kjøp og det virker som den Princess 65 er mest "godt kjøp" per dags dato dersom den virkelig er i så god stand som den ser ut til å være. Det er for øvrig mange flere "store båter" til salgs altså 50++ enn det er 40-50 fotere av en eller annen grunn. F.eks ikke en eneste "midlertidig båt" Princess 45 å se heller ikke Princess 415 og når det dukker opp en Fairline 43 så er den selvfølgelig med akkurat den Caterpillar modellen som ble omtalt nesten som "tikkende bombe".

 

Link to post
Share on other sites

Og der var vi tilbake på 65 igjen ja, er ikke mer enn ett par dager siden du snakka om 45 og jeg sa det var det mest fornuftige du hadde skrivd i hele tråden. 

 

Nei tilogmed vinglepetter fra Fjordland reklamene er mer stabil enn deg, hvis du husker han her 

vinglepetter_2124527a.jpg

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg tror ikke du leste det innlegget. Det var om Princess 65 skulle vise seg å være noe med slik at den ikke er i så god stand til så god pris som den virker.

Eller hvis det dukker opp noe "mindre midlertidig båt man kan lære seg med" for tiden dukker det jo ikke opp en Princess 45 engang. Og hvis noe dukker opp så er det som f.eks Fairline 43 med akkurat den motorn fra Caterpillar som erfarne folk omtalte som "tikkende bombe".

Det var nok Princess 415 til 850 000 med tanke på motorene som var beste "midlertidig båt" tilbudet hittil, men jeg skjønte det ikke helt så den ble solgt før den kom til "dørstokken" som det var planer om. Ellers var jo Princess 55 med overhalte VolvoPenta 122 motorer til 1,3 mill bra tilbud også som jeg ikke fikk benyttet meg av. 1,3 er vel maksimale hva "midlertidig opplærings båt kan koste". Så blir "finalebåtene" i 2-2,75 området.

Link to post
Share on other sites

Dette er en rå ventebåt som er god til fiske, folk kommer til og bli svært missunelige når de ser denne setter farta opp mot 10gradern hvis du stiller på Langesund havfiske festival, samt folk som har hatt båt i mange år kommer til og tenke kvalitet og alle de som bryr seg om status og at alt skal være så dyrt, kommer til og tenke at du har ræva full av kronasjer 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=340069681

 

Men det ligger en sånn Targa 31 i Porsgrunn også, som skal selges nå (kamerat av meg, har hatt båten i snart 10år og før det så var det faren hans som hadde den i 5år) Lakkert grå, nye puter nesten hele veien, lagt masse jobb og kronasjer i den. Eieren er motivert for å selge, så der kan man gjøre en god handel. Han trenger penger til enten seilbåt eller denne. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=344748524

 

Link to post
Share on other sites

Følg drømmen din du, @XardasKSP. Det verste som kan skje er at du finner ut at det ikke er det du vil likevel. Og da kan du bare selge igjen, ikke verre enn det. Da slipper du i alle fall å lure resten av livet på om hvordan det hadde vært om du hadde våget å ta sjansen dne gangen du var ung. 

 

Siden det har vær mye snakk om BMW, så har jeg en liten historie: En tidligere kollega lot seg friste til å kjøpe en eldre BMW 735, til tross for utallige advarsler om hvilket pengesluk en slik bil ville bli. Han var storfornøyd med bilen, gjorde ikke annet enn vanlig vedlikehold som på en hvilken som helst annen bil. Og da den ble byttet ut etter åtte-ni år hadde han hatt betydelig mindre verditap enn han ville hatt med en mer "fornuftig" bil. Så det er ikke sånn  at det MÅ koste skjorta om man velger litt annerledes...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Eika Poenget var at jeg skulle like båten og ikke hele brygga rundt omkring utenom eier selv :giggle: Så midlertidig båt ideen var ikke å kjøpe noe som for meg er sjøens svar på "BMW X6" hvor "førerhuset er pukkeln på svære jolla".

Så det jeg tenkte på var en 3-serie istedet for 7-serie om man skal sammenligne med bil altså en Princess/Fairline 40-50 fot istedet for 5-serie 50-60 for eller 7-serie 60++ fot.
 

Uansett hvor praktiske og evig bra disse førerhus båtene måtte være og hvor meget alle andre synes de er fine så er jo poenget at eiern ikke skal hate synet av tingen som koster 1 mill i dette tilfellet. For å være ærlig så hadde jeg hatt mer lyst å bruke den "speedbåten" til 1,2 mill https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=208434749 som går 90 knop å fiske fra (om man ikke skulle på tur eller cruise noensinne men bare fiske) enn å kjøpe "førerhusbåt". Fordi speedbåten er i mine øyne i det minste ikke "sjøens BMW X6" men "sjøens 2 dørs sportsbil". Men jeg forstår at andre har en annen mer moderne smak og synes disse førerhusbåtene er vakre.

Men smaken er jo som baken, noen liker moderne hus også fremfor tradisjonelle og synes det er vakkert med moderne design som bryter med tradisjonen. Er jo samme som med bil og alt annet i livet. Til og med damer ene mannen liker søt "gammeldags stil" imens en annen synes det er superfint om dama har "flerfarget hanekam som hår, 100 piercinger og tatovering i panna". Blir jo smak og behag. Og det viktigste må være at eier selv liker båten og ikke hva hele brygga synes om den :giggle::lol: Blir vel litt samme med alt annet :yesnod:

@index Med bil er det jo som med båt hvor mye noen har vedlikeholdt den tidligere og hva man gjør av årlig preventivt sjekk og vedlikehold. Så er det jo også veldig viktig hvem som gjør det, altså gode ikke merkemekanikere kan gjøre bedre jobb og mye rimeligere enn merkeverksted hvor man ikke gjør en ting utenom det som er ment å gjøres (blir jo mer penger når den andre tingen dævver og kunden kommer tilbake).

Med båt blir det selvfølgelig annerledes men antar ikke mer enn at den store blir dyrere fordi deler er større og dyrere og det er mye mer jobb å skifte dem for "mekaniker". Men jeg antar ikke en større motor eller større båt er bygget med mindre kvalitet enn en mindre båt og ment å "dævve" oftere dersom den får samme vedlikehold. Ellers om en båt f.eks har samme motor som Storebro 500 til @Chilli Solbris så er tanken at motoren om den blir vedlikeholdt ikke vil dævve mer selv om båten er større.

Men det kan jo være fint å skaffe en "midlertidig båt" å lære med når det blir anbefalt av folk men da fortsatt en hvit flybridgebåt og ikke noe annet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Du kan finne mye bra rundt millionen som vil dekke dine behov på en utmerket måte. Og så får du prøvd ut hvordan det er å eie og bruke en stor båt. Men det er klart, det vil alltid være noen som er større, bedre, hvitere, heftigere etc. Det er ikke til å unngå. Selv om du kjøper den på 65 vil du nok oppleve dette. Men det er ikke vanskelig å selge igjen om trangen til større båt dukker opp, dette kjenner de fleste båtfolk godt til. Så jeg ville ha kjøpt en båt som jeg var komfortabel med å håndtere og bruke selv, og heller oppgradert når det føles rett. Alt det du ser for deg å bruke båten til får du like godt til med en 45 foter som en 65 foter. Forskjellen er i all hovedsak overnattingskapasitet og driftskostnader. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Forskjellen blir vel også at 65 foter vil nok "rulle" så meget i 1,5-2 meter bølger som 45 foter i 1 meter bølger. Men uansett de bør ikke være mer enn 1 meter for at man skal ut på Skagerrak.

Så får jo se hva slags tilstand 65 foter er i siden det for tiden er massevis av 50++ fotere annonsert imens 40-50 fot segmentet er enten en båt hvor den nesten ikke er båt igjen i Horten, eller en Fairline 43 med Caterpillar motor som forumet mente var "tikkende bombe" eller så er det ikke så mye ingen 45, 415 ol. Princess for tiden. Dermed når man leter blant "5-serier" så er det enkelt å bare tenke "7-serie" med engang når prisen blir den samme altså godt over 2 mill.

PS. Det er flere 40-50 fotere til 2,5 mill og oppover men dette er prisen jeg ville betale for "finale båt" ikke for "midlertidig lære seg opp båt".

Link to post
Share on other sites

Faktisk imponert at du holder liv i denne tråden, både på dag, kveld og natt. Håper du tar deg tid til andre aktiviteter også, kanskje en gåtur i ny og ne. Fort gjort at slikt engasjement kan bli en besettelse. Vi går inn i ei ny helg og jakten på "the final sjallup" går sin gang. Ps. Du trenger ikke å kommentere dette innlegget, men lad opp til ei ny helg på Bp.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 35 minutter siden:

@index Forskjellen blir vel også at 65 foter vil nok "rulle" så meget i 1,5-2 meter bølger som 45 foter i 1 meter bølger. 

 

Det skal du ikke være så sikker på. Det er båtens design som avgjør dette, ikke lengden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For øvrig siden det ikke er noen andre 40-50 fot båter til "riktig pris" så ringte jeg på en utløpt annonse https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 og fant ut at den er faktisk ikke solgt men eier skulle ha tid på søndag for spørsmål.

Nå ville det være forholdsvis dyrt å ikke være rask på den Princess 415 som var nesten her og ble solgt lynraskt til 850 000. Denne må vel sendes som "dekkslast" nedover (aner ikke hva det kan koste) siden den er jo ikke så stor "havcruiser" som en 65 foter. Men det er fint å ha noe alternativ "midlertidig båt" om det ikke skulle gå veien med 65 fots "finale båt".


PS. @Martine29f Jeg bruker ikke mye tid på å skrive, det fantes torsdager om sommern hvor jeg skrev muligens noe rundt 100 mailer til studenter for å klare å pakke neste ukes flyplan slik at alle fikk minst en "slot".

Men fet uke ble det, så mange mth at man tjente i uka det man tjener på 2 måneder om vintern hvis man ser bort fra simulatorer som går rimelig likt hele året.


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

For øvrig siden det ikke er noen andre 40-50 fot båter til "riktig pris" så ringte jeg på en utløpt annonse https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 og fant ut at den er faktisk ikke solgt men eier skulle ha tid på søndag for spørsmål.

 

Jeg tror faktisk du kunne ha kledd den der. Ikke ille pris heller. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...