Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Eika skrev for 4 timer siden:

170sider og ett båtkjøp som blei brukt 50 timer eller noe sånt, så 1000 sider når båt er kjøpt og problemene begynner,er nok ikke heeeeelt usannsyneligt 

Uvanligt stille fra TS men kommer nok sterkt tilbake :)

om ikke får man titte innom noe påskekrim :) i påsken.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev for 13 timer siden:

Uvanligt stille fra TS men kommer nok sterkt tilbake :)

TS er vel på forretningsreise i Polen noen dager, mener han nevnte det tidligere.

Må jo sørge for fremtidig inntekt for å kunne drifte enorm gammel driter:smiley:.

 

Link to post
Share on other sites

God Påske til alle sammen!

Ellers beklager å måtte skuffe men det vil nok ikke "normaliseres" før sen sommer eller tidlig høst dersom det bare skulle bli "plan minimum". Men som gjerrig forretningsmann kunne ikke la være å putte inn 50 000 euro for å ha 50 % inntekt på dem extra i løpet av 6 måneder med best vær. Dette er plan minimum for eneste skole i Polen som har alle wizzair studenter.

Men det er godt mulig ingenting normaliseres før senere siden tenkte å bytte inn alt sammen i 33,3 % av hele skolen og omdanne den til aksjeselskap. Så blir jeg finans direktør siden jeg er bedre til å telle penger og organisere alt så det virker som "sveitsisk klokke" istedet for "bordello bum bum", det er jo nesten millioner som renner ut som kunne tjenes inn extra. De andre er bedre til å snakke med folk eller organisere læreplaner osv. osv.

Om dette går så er jo selvfølgelig målet å putte det på børsen engang i tråd med hva folk som fikk det til har gjort i Polen, men får jo se hvilken plan som realiseres.

Må dessverre huske på hva jeg fikk høre engang som 14 åring av en fyr som har skapt en av de største developer (hus, blokk, kjøpesenter m.m. byggeselskap) selskapene i Polen. Han var jo "gammel" så han levde i de tidene man kunne stifte familie uten å gå konkurs i prosessen med å få seg kone, så han fortalte at han kjørte ett gammelt vrak og bodde hos egne foreldre imens kameratene kjørte rundt i nye mercedeser (på 90-tallet var dette mye i Polen) og barna hans spurte han hvorfor de hadde dritt bil imens fyren allerede da kunne kjøpt både enorm bolig og 3 mercedeser, men han putta alt han kunne i selskapet så når jeg møtte vedkommende så var fyren nesten på 100 rikeste lista i Polen.

Så beklager alle som ventet på "enorm gammel driter" her og nå, tråden er inntil videre i "pause modus" i det minste til tidlig høst / sen sommer. Jeg har øynet muligheten for at det ikke skal ta 30 år før man har råd til bare halv gammle "enorme dritere" og må dessverre følge fornuften i momentet.

Det er disse valgene man tar som tar mennesket ett steg videre og gjør det mulig litt senere med "enda større halvgammel driter", slik jeg engang kjøpe Alicraft istedet for Princess 435. Uansett vil nå få en del jobb å gjøre dersom alt går etter planen, ikke en eneste strømregning engang skal koste 1 PLN mer enn det behøver skal gjøre hele bedriften finansiell perfekt dersom jeg får ta over 1/3 del inklusive PC-12NG fly og AOC virksomhet.

Link to post
Share on other sites

Lykke til @XardasKSP

Uansett har det vært interessant å følge dine håp og drømmer her. Å ikke minst alle de fine nye uttrykkene vi har lært her her på Bp. 

Jeg har sans for en mann som våger å følge drømmer..  men som også kan snu seg rundt,  å være klok og fornuftig.  

Jeg tror du kan begge deler. 

Alt godt fra sofaseiler på Sørlandet ønskes til deg. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 31.3.2024 at 13.11:

Så beklager alle som ventet på "enorm gammel driter" her og nå, tråden er inntil videre i "pause modus"

Ikke noe å beklage og du trenger ikke stå i rett foran BP sitt ekspert panel.
Putt penga der de yngler og det gjør de nok ikke i en enorm gammel driter så fornuftig å sette det på vent.
Du er så ung att det kommer nye sommere og muligheter

Link to post
Share on other sites

@pipe Jeg tror jeg beklager til meg selv :giggle: Som ett barn som kunne få ett "godteri" i morgen, men valgte å tro på mye større/mer smakfullt godteri i fremtiden istedet. Så må man trøste seg når man ser for seg at man kunne kanskje om noen uker hatt "enorm gammel driter" og masse morro.

Når jeg reiste ned var jeg forbanna men når jeg hørte om muligheten til å eie 33,3 % av selskapet istedet for fly, simulatorer osv. osv. som leies ut så tok vel grådigheten overmakten. Spesielt når de sa de ville konvertere det til aksjeselskap. Men dette må beregnes og godkjennes.

Eneste jeg har gjort er å bruke 50 000 euro for å ha 75 000 euro om høsten fordi de trengte å bestille og forskuttere her og nå fra fabrikken nye PS-28 (og alt annet som før plus forhåpentligvis wizzair studenter og 2 motors fly jobbende hele tiden noe jeg ikke hadde før, derav håp om dobling av inntekter). Hvis det ikke blir aksjeselskap så blir det "enorm gammel driter" til sen sommer eller tidlig høst.

Hvis det blir aksjeselskap så blir det kanskje om noen år og ikke noen tiår en "enorm halvgammel driter" eller det blir en konkurs og tau/vindushopp siden det er jo ingenting som er 100 % sikkert her i livet i hvert fall ikke store ideer om å putte ting på Polske newconnect børsen. Men nei konkurs blir det nok ikke når jeg holder på finansene :giggle:

Men altså drømmen er ikke gitt opp den blir eventuelt bare mye større for fremtiden eller rettere sagt nyere fordi større enn 65 fot blir vel virkelig uhåndterbart :giggle: Finnes også mulighet for at den blir "liten" til sen sommer / tidlig høst dersom jeg slipper å putte resten av pengene inn for å oppnå 33,3 % og inntektene blir bra nok til at man kan unne seg en liten "urgammel driter" til 1-1,5 mill.

Men nå sier man ikke nei takk til kortisiktig glede "her og nå" for å ikke komme tilbake engang til noe "enormt", altså det er jo ikke mer penger for pengenes skyld, det er for å realisere "drømmene bare enda fetere". Eller med andre ord klarte ikke å komme meg ut av hamsterhjulet hvor jo mer du har desto mer du kan få og det mere du får kan føre til..... men håper å klare å komme ut før "alderdommen" :giggle:
 

Link to post
Share on other sites

Siden du liker å fiske kan du nå gå den fornuftige veien og skaffe deg en relativt ny liten fiser på 6-8m, type antares eller liknende. 
 

har selv en gammel liten fiser på 6m og går halvveis til Danmark i den. 

Link to post
Share on other sites

@whisper Jeg har nok ingen tanker om å skaffe noe verre enn Alicraft som jeg hadde, får vel bare vente og se om det blir aksjeselskap siden nå har jeg sagt A.....

Hadde de bare ønsket forskuttere fly en uke senere eller noen annonserte en uke tidligere så kunne jeg bare sagt "har ikke ferdig". Men selvfølgelig bare noen dager etter at halvparten av egne penger spart til "morro" er investert så dukker det opp båt på "dørstokken" hvor man ikke trenger å reise noen steder: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346372752


Hadde det kommet en uke tidligere så hadde jeg kanskje hatt båt, nå har jeg bare større inntekter for fremtiden og PCen og rommet å ha det gøy med. Det er virkelig smertefullt å gjøre kloke valg :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@whisper Jeg har nok ingen tanker om å skaffe noe verre enn Alicraft som jeg hadde, får vel bare vente og se om det blir aksjeselskap siden nå har jeg sagt A.....

Hadde de bare ønsket forskuttere fly en uke senere eller noen annonserte en uke tidligere så kunne jeg bare sagt "har ikke ferdig". Men selvfølgelig bare noen dager etter at halvparten av egne penger spart til "morro" er investert så dukker det opp båt på "dørstokken" hvor man ikke trenger å reise noen steder: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346372752


Hadde det kommet en uke tidligere så hadde jeg kanskje hatt båt, nå har jeg bare større inntekter for fremtiden og PCen og rommet å ha det gøy med. Det er virkelig smertefullt å gjøre kloke valg :giggle:

Tror ikke du går glipp av noe der. Det kommer flere og bedre muligheter. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jeg har hele tiden vurdert midlertidig båt minst 40 fot men kanskje du har ikke fått med deg dette i det store antallet innlegg.

Men realiteten er slik at jeg har igjen investert penger siden jeg ville tjene mer, hadde jeg fått kjøpt båt før dette så hadde jeg ikke hatt noe å investere men hatt båt og hatt det gøy her og nå. Men nå skjedde det ikke.

Dermed blir det pause til høsten da jeg i tillegg til alt jeg vil tjene får tilbake 75 000 euro av disse 50 000 euro. Med mindre jeg får kjøpe 1/3 av skolen inklusive Pilatus PC-12NG om jeg bytter inn alt jeg eier som enkeltperson og blir finansdirektør og omdanner helheten til akjseselskap med den tanke å putte det på børsen engang som Polens største flyskole med enerett på wizzair studenter. Er jo ganske fint at de ikke liker hverandre altså Wizzair og Ryanair så når konkurrenten i Łódź har Ryanair og vi har A320 sertifisert simulator for JOC/MCC så måtte det jo bli oss med Wizzair.

Så har vi jo også de vanlige modulare studentene og de som tar aviation law kombinert med integrert flylisens fra Łazarski også de som har helt frittstående integrert programm uten noen studier eller forbindelse til flyselskap. Så funker jo AOC med PC-12NG bedre enn jeg kunne forestille meg. Det finnes folk i Europa som har så mye penger at de finner det greit å sløse 33 000 euro for flytur her og nå fra f.eks midt i Sverige til Alpene for å kjøre litt AMG biler på bane der også ta seg en skitur. Det finnes vel flere betalingsvillige folk enn jeg kunne ane. Så det blir feil å vurdere andre med tanke på seg selv, altså om jeg så hadde 100 mill på konto hadde aldri betalt 33 000 euro for privatfly, men folk gjør det jo er nok ikke så gjerrige som meg. Så markedet er det andre som er bedre til å bedømme enn meg, men å telle penger og fjerne kostnader det får jeg fint til :giggle:

Kort oppsummert dersom det blir aksjeselskap og idee om å putte det på børsen så blir det vel ikke noe til tidlig høst / sen sommer. Men dersom det ikke blir det og jeg bare får morro pengene tilbake med ekstra inntekt da blir det "midlertidig stor gammel driter" eller "enorm gammel driter" til høsten.

PS. Det hjelper veldig med båt "utenfor dørstokken" gjør det så mye enklere enn når det skal hentes langtifra og man må skape en hel "hentingsoperasjon" hvor alt kan gå rett i "dass" om båten viser seg å være mer dævva enn den fremstår av en annonse.

Link to post
Share on other sites

Men da er det jo ingen vits i å linke til båtannonser når det ikke blir aktuelt med noe båtkjøp de nærmeste måneder vel...uansett lykke til med business. 10 gradern vil jo ligge der den ligger, får vi håpe🙂

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:

@Chiefengineer Jeg har hele tiden vurdert midlertidig båt minst 40 fot men kanskje du har ikke fått med deg dette i det store antallet innlegg.

Men realiteten er slik at jeg har igjen investert penger siden jeg ville tjene mer, hadde jeg fått kjøpt båt før dette så hadde jeg ikke hatt noe å investere men hatt båt og hatt det gøy her og nå. Men nå skjedde det ikke.

Dermed blir det pause til høsten da jeg i tillegg til alt jeg vil tjene får tilbake 75 000 euro av disse 50 000 euro. Med mindre jeg får kjøpe 1/3 av skolen inklusive Pilatus PC-12NG om jeg bytter inn alt jeg eier som enkeltperson og blir finansdirektør og omdanner helheten til akjseselskap med den tanke å putte det på børsen engang som Polens største flyskole med enerett på wizzair studenter. Er jo ganske fint at de ikke liker hverandre altså Wizzair og Ryanair så når konkurrenten i Łódź har Ryanair og vi har A320 sertifisert simulator for JOC/MCC så måtte det jo bli oss med Wizzair.

Så har vi jo også de vanlige modulare studentene og de som tar aviation law kombinert med integrert flylisens fra Łazarski også de som har helt frittstående integrert programm uten noen studier eller forbindelse til flyselskap. Så funker jo AOC med PC-12NG bedre enn jeg kunne forestille meg. Det finnes folk i Europa som har så mye penger at de finner det greit å sløse 33 000 euro for flytur her og nå fra f.eks midt i Sverige til Alpene for å kjøre litt AMG biler på bane der også ta seg en skitur. Det finnes vel flere betalingsvillige folk enn jeg kunne ane. Så det blir feil å vurdere andre med tanke på seg selv, altså om jeg så hadde 100 mill på konto hadde aldri betalt 33 000 euro for privatfly, men folk gjør det jo er nok ikke så gjerrige som meg. Så markedet er det andre som er bedre til å bedømme enn meg, men å telle penger og fjerne kostnader det får jeg fint til :giggle:

Kort oppsummert dersom det blir aksjeselskap og idee om å putte det på børsen så blir det vel ikke noe til tidlig høst / sen sommer. Men dersom det ikke blir det og jeg bare får morro pengene tilbake med ekstra inntekt da blir det "midlertidig stor gammel driter" eller "enorm gammel driter" til høsten.

PS. Det hjelper veldig med båt "utenfor dørstokken" gjør det så mye enklere enn når det skal hentes langtifra og man må skape en hel "hentingsoperasjon" hvor alt kan gå rett i "dass" om båten viser seg å være mer dævva enn den fremstår av en annonse.

Kan nok være lurt å legge en stor gammel driter på is :)

Ser nå at Wizz Air åpner sitt 3 trenings senter 2024 i Roma med simulator.

hvordan ser dere på framtiden med Wizz Air ? 
ønsker dem leie tjenester som tidligere ?

 


 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Vi blir jo Wizzair sin flyskole altså det er Wizzair sine studenter men det er vi som er flyskolen. Altså folk som vil ta Wizzair sin kadettprogramm vil i realiteten ta integrert med Łazarski og vår Goldwings. Altså Wizzair bare "outsourcer" jobben helt til folkene er klare for typerating som Wizzair fikser selv. Skolen vil fortsatt være vår og forhåpentligvis 1/3 min.

På den måten om ting går bra så trenger man kanskje ikke være 70 år gammel for å få råd til "enorm halvgammel driter" så har jeg jo mine egne ideer om å gå videre til new connect børsen spesielt når det er folk som bruker PC-12NG og skolen har AOC da kan vi jo ha jet i fremtiden også masse muligheter. Og med aksjer så kan man jo få flere eiere og mer penger uten at de må lånes noen steder men med investorer direkte inn i selskapet uten "rare avtaler".

Oftest lønner det seg å ikke belønne seg selv "her og nå" med "enorm gammel driter" dersom ting går som de skal gå. Går det ikke bra så er det vel bare å gjøre som folka i USA i 1929 de datt vel ned som "modne svisker" når de fant ut at alt de strevde for hele livet gikk bokstavelig talt ned dritern men ikke i form av båt og vedlikehold men i form av at alt forsvant uten at de rakk å nyte noensinne det de strev for hele livet :giggle:

Men hvis man ikke spiller så kan man jo ikke vinne og komme seg til det stedet man drømmer om i livet og heller ikke kjøpe "drømme driter" i form av båt. Med bil er det jo mye rimeligere og enklere.

Link to post
Share on other sites

Det er nok lurt å investere i fremtiden nå. Båt får du alltids tak i når den tid kommer. Det positive er at nå har du fått satt deg litt inn i hva som finnes i markedet, hva ting koster etc. Så når du starter letingen igjen så har du mer kunnskap. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nei det er ingen vits men litt surt at det dukker opp flybridgebåt rett utenfor "dørstokken" akkurat da man allerede har investert stor del av penga og den ligger helt sikkert ikke i Tanum heller men faktisk utenfor "dørstokken".

@index Jo håper å fortsatt huske på kunnskapen til forhåpentligvis høsten i år, siden fra Alicraft tider glemte jeg masse som jeg ble gjenoppminnet på :giggle:

@Allan E D5L har jeg gjort ferdig, må bare ta en D5LA eksamen når jeg orker å regne meg gjennom alle disse astronavigasjonene såpass mange ganger at det kommer korrekt svar hver gang ut av kalkulatorn så jeg kan gå til eksamen. Har jo aldri i livet tatt noe eksamen hvor jeg ikke på forhånd visste at jeg består den (kanskje med unntak av praksis ting, men likevel med bil kjørte jeg da jeg var 18 såpass nøyaktig at eksaminator skrev som anmerkning at det var "lite dynamisk" men det var bare 1 feil av 2 (om man kjører sakte er det jo tid til å tenke og man slipper å være over fartsgrensa :giggle: ). Jeg lot være å informere eksaminator at det er bare å sitte på som privatperson i min privatbil når lappen er printa ut så ser vi om det fortsatt er lite dynamisk, for da hadde jeg kanskje ikke fått bestått likevel :lol: Med fly så fløy jeg vel mer eller mindre som "robot" selv om det viste seg at eksaminator var av den sorten som mente sjekklista kunne hives i "småfly". )

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Dermed blir det pause til høsten da jeg i tillegg til alt jeg vil tjene får tilbake 75 000 euro av disse 50 000 euro.
 

Hmm... Om jeg forstår dette riktig så har du altså fått 100% rente på å gi et halvårslån i all hast.. Slike tilbud pleier jeg å styre unna men håper du har tenkt nøye gjennom dette. Trenger jo forsåvidt ikke være noe værre enn å investere i en enorm gammel driter hvor ting utvilsomt vil dævve i rask rekkefølge. Da kan nemlig 50.000 Euro forsvinne som dugg for solen på et halvt år. Har brukt 100.000 på en bitteliten halvgammel driter på noen måneder og da har jeg i tillegg gjort ALT selv. Men bevares den som intet våger intet vinner ;-) 

Link to post
Share on other sites

@jake Det er mer komplisert enn som så, men altså resultatet blir at jeg vil tjene hele sommerhalvåret inntekten til 2 stykk fly, men en simulator som jeg kjøpte for lenge siden (en av de 2) er fortsatt ikke sertifisert pga. byråkrati.

Ellers finnes det muligheter hvis man underskriver en kontrakt og trenger å bestille noe pga denne så kan man jo f.eks ikke sende forskudd med bankens penger siden banker i Polen f.eks er veldig spesielle.

I USA om du har verdier for f.eks 5 mill dollar bryr banken seg ikke om hva du tjener per år om de skal gi deg 1 mill dollar i lån siden de vet de kan tvangsselge deg om nødvendig. I Polen er kun beskattet inntekt og av og til amortisering som er grunnlag for lån til firma. Og det er "samme f" om firmaet eier 100 millioner eller 1 million med mindre de har tenkt å låne over 10 millioner PLN da sender banken en fagmann. Ellers er ting som fly, båter osv. osv. osv. fullstendig verdiløse for banken. Boliger og biler er eneste som de mener har verdi uten at en fagmann har sett på det og fagman brukes ikke om saken gjelder mindre enn 10 millioner PLN.

PS. Jeg driver business siden 2017 så jeg tror nok pengene mine er rimelig trygge og håper å bytte inn alt jeg eier inn til 33,3 % eierskap av flyskolen for å så omdanne den til aksjeselskap hvor alle 3 parter eier lik andel aksjer.


P.PS. Om jeg oppsumerer alt av ting jeg eier som tjener penger er det verdt litt mer enn 1 mill euro, når jeg tenker meg om at en "relativt liten ny driter" koster mer enn 1 mill euro så tenker jeg at enten så er jeg dritfattig eller så er båt sabla sinnsykt dyrt spesielt som ny. Siden man kunne fått en enorm villa med 500 000 m2 land utpå landsbygda for de penga i Polen eller mer.

P.P.PS. Bare så det er også klart altså business ideen er ikke noe eventyr hvor man er f.eks garantert noe som helst det er bare når fly og simulatorer faktisk blir brukt av elever at både jeg og skolen tjener penger. Altså de tar ingen risk siden tjener de ikke penger så betaler de ikke penger, dersom man har f.eks lån fra bank så er den ikke interessert om man har tjent penger eller ikke tjent dem men den tar seg selvfølgelig mye mindre betalt dersom ting går bra dersom den overhodet låner noe som helst i det hele tatt.

Så om jeg f.eks skulle tjene BONUS 25 000 euro mellom april og oktober pga. disse 50 000 så betyr det ikke at simulator nr.2 helt sikkert blir sertifisert inntil da siden det avhenger av byråkrati. Så det kan hende 2 stykk PS-28 tjener senere 1000 euro fra November til Mars så man har plutselig ikke 50 % på ett halvt år men ett helt år pga. været. Poenget er at businessen forventes å gå så det suser når man legger til wizzair. Men jeg sitter uansett i samme "båt" som skolen siden om det går bra så går det bra for alle men om det ikke går så taper jeg ikke noe men heller ikke tjener noe imens de taper på ting som lønn til fast ansatte (instruktører er jo selvstendig næringsdrivende betalt per flytime, men f.eks dama i resepsjonen er jo ikke det), leie av bygg osv. osv. Hvis jeg får 33,3 % av skolen istedet for det jeg eier så vil jeg jo ha samme risikoen som skolen + må utføre en betydelig del mer arbeid, men når det går sabla bra så kan det hende jeg vil tjene ikke 1 eller max 2 mill NOK men f.eks 4 mill NOK per år (og da mener jeg i nesten netto tall ikke som i Norge at noen tjener 4 mill og får litt over 2 i lønningsposen pga. all slags skatt som f.eks en allmennlege fra Polen som jobber mer privat enn f.eks min mor som er overlege på revmatologi og får max brutto 2 mill før skatt som vil si bare litt over 1 mill i faktisk inntekt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...