Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@husky dane 85 + @Okkaby: Å finne ut av båtplass det gjorde jeg jo før jeg sjekka første båten (Hvorpå jeg ombestemte meg siden folk fortalte så mye om alt mulig feil at jeg fant ut at jeg heller kjøper en båt som det er meningsfult å bytte motorer på i tilfelle. Ellers så hadde jeg muligens allerede hatt båt i Desember.).

Det finnes plass både ved Sildeberget og ved Stathelle. For 41 foter var det ca. 24 000 per år (ved Sildeberget må man også kjøpe plassen da blir det 60 000 ekstra engangsbetaling) så blir nok litt mer for 55 foter men ved Stathelle var det pris per fot så blir ikke så utrolig dyrt i forhold til hva ting kan "dævve for" er båtplass ren bagatell kostnadsmessig om det er rett da i 200 000++ utgifter til reparasjoner hvert år om man er heldig.

Link to post
Share on other sites

Å ta ein tur til Stavanger for å sjekke ut båten er vel ikkje så vanskeleg? Trur det er fornuftig å reise rundt å sjå litt på ulike båtar, det høyrast ikkje ut som du har så mykje erfaring. Det er ofte fornuftig bruk av både tid og pengar. Hadde eg vore selgar, og blitt oppringt og servert eit skambud, så hadde eg vore heilt uinteressert. Om nokon brukar tid og resursar til å møte opp, så er det mykje meir interesant. 

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre Hvis det skal være ett poeng å møte opp så må jeg ta med og betale mekaniker, ellers så vet jeg jo hvordan slik båt er av størrelse siden jeg fikk se på den i Skien. Så vurderinga blir teknisk stand og det kan jeg ikke vurdere selv siden jeg ikke har kunnskapen.

Ellers når det gjelder bud så skjønner jeg at disse 2 båtene har fortsatt verdi selv om motorne skulle dævve og være ureparerbare (noe som ikke alltid er tilfelle og da får man gjerne slik rabatt når riskoen er at hvis det dævver så er det enten ut med over 1 mill eller skrote båten).

Men det er jo 2 slike båter til salgs i Norge + mange andre merker av ligende størrelse (dog ikke så kjent som Princess og Fairline er). Jeg er ganske sikker på at det kommer ikke utenom meg plutselig to kjøpere og betaler fullpris spesielt når jeg leser her hvor mye det skal betales for ting. Så det må være noen som meg som vil ha stor båt og heller betaler reparasjoner enn verdifall på nyere.

Altså tror jeg selgere må være interessert i de som er interessert i å kjøpe ellers så kan det hende det tar god tid før noen kjøper også må de selv undersøke hele tiden alle de tingene som dere har fortalt om og som kan føre til at båten "dævver". Ett sted starter man jo forhandlingene i hver sin ende a prisskalaen. Hvis jeg skal ut med 1,5 mill da kan jeg kjøpe båt først i Mai, men til 1 mill eller litt mer kan jeg tidligere.

Link to post
Share on other sites

@free Altså hva skulle være poenget med å reise til Stavanger uten mekaniker, jeg vet jo hvordan båten er etter å ha sett den i Skien. Og utifra bilder så er det bedre interiør i den i Skien (oppgradert og nyere) + nyere instrumentasjon. Men båten i Skien har heller ikke noe proft fiskeekkolodd så på den siden så må den opp uansett for å montere dette dermed må det investeres i det til tross for nyere instrumentasjon.

Poenget med båten i Stavanger er at det skal være bedre motorer og dette kan jo bare en mekaniker finne ut av. For meg er det uvesentlig med interiør osv. det vesentlige er den tekniske tilstanden og båtens sjødyktighet. Og det finner jeg jo ikke ut av selv uten hjelp.

@husky dane 85 Det er jo ideen at jeg skal se på det med en god hjelper. Men det kan jo være unødvendig å undersøke grundig begge båtene når jeg ikke vet hva slags "sluttsum på kassalappen" det blir for den ene og for den andre. Uansett så vil jeg først etter nyttår ha en riktig mengde kapital i norske kroner så får eventuelt da undersøke begge to (og dersom de ikke er solgt så vil jo muligens rabattviljen gro i takt med tiden som går + det er lite sannsynlig at begge blir kjøpt samtidig og en av dem vil vente betydelig lenger på salg ergo vil jo noen haste til slutt litt mer med salget).

Link to post
Share on other sites

Poenget er at da har du sett akkurat den båten, du har hilst på megler og  du har antagelig lært noe nytt. Antagelig har du og hatt en hyggelig dag og du har funnet ut om du fremdeles skal ha denne båten på lista over aktuelle båter. Så kommer du hjem å da kommer du på en hel masse som du glemte å spørre om eller sjekke, som du kan notere å sjekke neste gang. I tillegg så får denne tråden litt mer "mat" 

Link to post
Share on other sites

@free Det er jo en idee muligens jeg skal reise på en tur til Stavanger, poenget er at jeg prøver å spare inn til den sluttsummen på kassalappen (inklusive båtplass, mekaniker og hele pakka) siden tenkte i utgangspunktet på mindre og mye billigere båt.

Men siden det er ikke noe vits for den mindre båten må man "hive" om den dævver slik at motorer må byttes så fant jeg ut av at jeg heller kjøper en skikkelig båt som jeg kan "beholde for alltid". Men om det skulle kosta 1,5 mill så har jeg det ferdig i norske kroner først i Mai så ideen er at det skal bli rimeligere + må jo ha penger til alt det andre som mekaniker, fiksing som sikkert skjer snarlig. Samt skal ha den opp uansett slik at skikkelig ekkolodd kan monteres og det blir fort 50 000 for ekkolodd siden om jeg skal ha båten for alltid så skal det ikke spares på ekkolodd da skal jeg ha samme ekkolodd som garminbåten som har så mye suksee med svære fisk.

Så har jeg en idee om hvordan ombygge anker med kjettinger og hele pakka når man har en diesel strømgenerator som kan brukes til å dra opp ankeret fra dypet hvor man måtte ankre over fisken på Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mer  hensiktsmessig å gå for sluregir enn  å ankre dypt over fisken i Skagerak men det er gøy med ideer så det blir spennende.  Det er av en eller annen grunn temmelig få Princess båter som ankrer opp i Skagerak (jeg ser bort i fra Skagerak i Strømstad, men der trenger du ikke ekkolodd for å få napp) , mulig det har med egnethet og drivstoff forbruk å gjøre men på en godværsdag er det nok helt fantastisk.

Link to post
Share on other sites

@free Poenget er ikke at fisken skal fiskes på stang mest mulig økonomisk for da hadde det blitt en kutter og ikke kosebåt men å være ute på havet og kunne nyte havet samtidig som man faktisk får fisk.

Som sagt tidligere det er som laksefiskere som betaler dyre summer for å fiske laks i elver eller reiser verden rundt de nyter elva og omgivelsene, for meg er det også ekstra morro at på havet så får man faktisk fisk også ikke bare fisker etter den.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@free Poenget er ikke at fisken skal fiskes på stang mest mulig økonomisk for da hadde det blitt en kutter og ikke kosebåt men å være ute på havet og kunne nyte havet samtidig som man faktisk får fisk.

Som sagt tidligere det er som laksefiskere som betaler dyre summer for å fiske laks i elver eller reiser verden rundt de nyter elva og omgivelsene, for meg er det også ekstra morro at på havet så får man faktisk fisk også ikke bare fisker etter den.

Nå har du flere ganger nevnt laksefisker som står i elva uten å få fisk.

Tydelig du har lite/ingen peiling på dette med laksefiske.

Fiskes stor mengder laks av disse i Norske elver hvert år. Inkludert i elvene her i byen.

Å i utlandet som feks Alaska/Canada, så er det til tider så mye laks i elva, at det nesten er umulig å ikke få laks. Har sjøl fisket laks i Alaska, så vet hvor mye som går opp der. 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby: Kjenner jo personlig en laksefisker (venn av foreldra mine) som også helst skal bare fiske med fluestang. Men det er helt naturlig at det kan være flere dager uten at man får noe også kan det være en dag da han får mer enn 1 stykk.

Selvfølgelig når han reiser enten til Patagonia eller Kamchatka osv. da er det en annen historie med mye mer fisk. Men da blir jo også prisen per døgn ganske sammenlignbar med prisen per døgn ut på Skagerrak med flott båt (om man deler opp kostnadene per dag). Spesielt om man skulle ønske å ta med noen venner eller familie som liker fisking eller rett og slett havet. Da blir det fort til at båten per person blir mye rimeligere enn om alle skulle på tur til 50 000+++ stykket.

Så det er jo opp til hva man synes er mer morro om det er havet eller om det er elver rundt omkring i verden. Også hvorvidt største gleden er at det er en laks eller om at fisken er så stor som mulig er mer gledelig. Ellers skal makrellstørje være tilbake etter at yrkesfiskerne nesten utryddet den før i tida, denne fisken har nok enda mer liv i seg enn laksen.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 1 time siden:

Emnestarter burde vel først konsentrere seg om og ta D5L sertifikatet først om han tenker på båt over 50 fot 

Kun litt teori det, å så kan han kjøre denne 55 Princess ifølge han sjøl.

Så det er nok i kategorien ta det når det trengs. 

 

Når i tillegg de i Stavanger skriver tydelig at Bud mottas kun etter befaring, så burde han jo skjønne at ikke gidde ta bud på en mill over telefon seriøst.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Jobber jo med saken skal være et online kurs så teori eksamen etterpå. Det reelle blir å lære seg i praksis hvordan parkere båten det får man ikke på D5L kurs det må man ha med seg en hjelper for å lære når man først har båten.

@Okkaby Det haster jo ikke for meg om begge båtene står usolgt etter nyttår og når jeg har alle penga på norsk konto så prøver jeg igjen for å finne ut av minstepris på begge.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, XardasKSP said:

Hvis det skal være ett poeng å møte opp så må jeg ta med og betale mekaniker, ellers så vet jeg jo hvordan slik båt er av størrelse siden jeg fikk se på den i Skien. Så vurderinga blir teknisk stand og det kan jeg ikke vurdere selv siden jeg ikke har kunnskapen.

 

Som andre sier, slike båter handles ikke i 1 trinn. De er rett og slett for gamle og for mange usikkerhetsfaktorer til det.

Du har din logikk og resonnering som ikke virker å være på linje med med de som har eid og har erfaring med slike båter samt kjøp og salg.

 

Du kommer ikke til å få megler til å gå god for noe som helst annet enn at han vært ombord og det han så virket greit.

Det er garantert ting som ikke virker/ virker perfekt eller er defekt på slik båt. Derfor selges den "as is" og kjøper må vurdere ting samt om han vil gi bud på båten som den er. 

 

Det foregår og er som regel mest hensiktsmessig slik:

1: Fly over og ta en kikk på båten. Sjekk det du kan og se over om du synes dette er riktig båt for deg og om den er verdt og utrede videre. Det koster lite og tar ikke mye tid.

2: Om ting virker positivt og du kunne tenke deg denne båten, så avtaler man og ordner en skikkelig utredning med noen som har kompetanse på slike båter. Hele båten, ikke bare en som er generelt motorkyndig. Det er så mye mer enn grunnfuksjonen ved motorene som er viktig og kan koste store penger/ gi mye problemer. Man må vurdere helheten og man må regne med at ting vil skje uansett. Finnes ikke noen garanti å få hverken på båt eller befaring. Det blir en vurdering.

3: Gi bud eller walk away om det avdekkes for mye ting eller usikkerhet. Ofte vil det som avdekkes i steg 2 gi grunnlag for aksept av et lavere bud hvor man sparer inn langt mer enn det pkt 2 koster og det selger opprinnelig hadde sett for seg. Til sist blir det opp til selger om han godtar budet eller ikke, ett kommer med et motbud. Får du avslag kan øke ditt bud om du synes det er verdt det. Skyter man for lavt med budet uten god grunn vil selger ofte ikke gidde å ha noe mer med deg å gjøre..

Uansett hva det ender med vil du aldri få noen garanti for en eller flere ting ikke dævver i morra. Det handler om å vurdere sannsynligheten for det og så mye man kan av tilstanden på hele båten.

 

lykke til 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Jobber jo med saken skal være et online kurs så teori eksamen etterpå. Det reelle blir å lære seg i praksis hvordan parkere båten det får man ikke på D5L kurs det må man ha med seg en hjelper for å lære når man først har båten

D5L er vel mer enn et online kurs. Under her har jeg sakset fra Sjøfartsdirektoratet: https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/fritidsskippersertifikat/onsker-a-ta-fritidsskippersertifikat/#Fritidsskipperkurs

 

Jeg tok en variant med litt nettbasert via dette forum, og 2 samlinger i Stavanger med meget intensive og kjekke dager, da også med praktisk instrumentseilas/navigasjon. totalt 10 dager med med instruksjon og praksis. 

Jeg hadde fartstid innenfor regelverket og slapp derfor praktisk utsjekk. Sertifikatet søkes og utstedes av sjøfartsdirektoratet.

Sjekk opp f.eks :https://baatskolen.no/ 

 

Her er det som i korte trekk står hos SD:

Fritidsskipperkurset er et emnebasert kurs som dekker den teoretiske og praktiske opplæringen som kreves for å føre et fritidsfartøy på inntil 24 meter i fartsområde stor kystfart.

Kurset er på 120 undervisningstimer fordelt over åtte moduler, hvor hver modul har en skriftlig eller praktisk avsluttende eksamen:

  1. Navigasjon
  2. Navigasjonshjelpemidler
  3. Sjøveisregler og brovakthold
  4. Skipslære
  5. Sikkerhet
  6. Teknologi/motorlære
  7. Navigasjonshjelpemidler i praksis (praktisk)
  8. Håndtering av fartøy (praktisk)

Etter endt kurs får du et vitnemål som bekrefter fullført utdanning og du oppfyller nå utdanningskravet til å få utstedt et fritidsskippersertifikat. Før du søker ut sertifikatet må du også dokumentere godkjent fartstid. Det kan du blant annet gjøre ved å ta en praktisk utsjekk på samme skole/kurssenter som den øvrige undervisningen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Det er jo akkurat det jeg sa et kurs på 120 timer og eksamener som holdes av kurssenteret. Peanuts i forhold til 14 ATPL(A) teori eksamener man har med fly (dog for en CPL(A) lisens ikke for PPL(A). Her er det også selvfølgelig for privat bruk så det burde være simpelt som PPL(A) ved flyvning.

Ellers har jeg eid Alicraften (over 8 meter) i over 3 år og brukt den regelmessig hvert år spesielt om sommeren. Jeg antar de ikke ønsker bruk om vinteren for at det skal være regelmessig. Så har jeg jo både gode hjelpere og andre folk som kan bekrefte det og som jeg ikke er i familie eller husstand i.

For øvrig om det fantes noe praktisk kurs med instruktør så hadde jeg gjerne tatt det uansett men så lenge man ikke får noe praktisk opplæring så får man ta teorien bestå den også når man har "lappen" engasjere en god hjelper som kan det her og kan være en form for "instruktør" i hvert fall for første "parkering".

@sap_2000 Altså punkt 1 har jeg gjort i Skien. Og da vet jeg at jeg liker Princess 55 så det jeg vil vite er teknisk stand og siden megler har ikke "prøvesvømt" båten engang så må jeg jo ha med mekaniker (som kan så å si alt om båt denne personens kunnskaper stoler jeg virkelig på) + god hjelper med D5L (antar at megler ikke har det) for å kunne finne ut av teknisk stand.

Deretter kan jeg forhandle med megler om "sluttsummen på kassalappen" men det hadde jo vært fint å ha en sluttsum både der og her i Skien uten at man må undersøke begge båtene for å få den.

Link to post
Share on other sites

@ohio Jeg har jo allerede sett på en av dem, ellers venter uansett til over nyttår så ser jeg hva prisen blir om de ikke blir solgt. Spesielt om begge er fortsatt til salgs samtidig. Jeg vet jo det ikke blir til 1 million men kanskje det blir til 1,2 f.eks? Må uansett få inn alle penga til Norge så kan i mellomtiden vurdere ting og se hva som blir billigst og best tilstand.

@Amfea Du kan jo prøve på gratiseksemplaren hvor mange du får med allmennkunnskap https://www.atplquestions.com/ bare å klikke på free test. Ser om jeg finner noe steder spørsmål til D5L eksamner som man kan øve på. De til båtførerprøven kunne jeg jo før kurset (hvor man lærte mest om fyrlykter og hva slags lys de har osv. i våre dager med plottere, telefoner, satelitter, radar osv.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...