Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Ang. autopilot så broker jeg nå en vanlig autohelm som er beregnet for rorkult...du ser et bilde en eller annen plass I tråden min.  Har pr. idag Teleflex styring, og den er "sterk nok" til å styre på den. Skal imidlertid bygge om til hydraulisk styring nå som jeg skal lage 2 styreposisjoner. Da vil denne løsningen bli enda lettere I og med jeg får en "bypass ventil" til rorkulten.

Det hørtes ut som det billigste alternativet ja. Vet du hvor mye skyvekraft din autopilot har ?

Link to post
Share on other sites

"Blanda det med visp på drillen, men sikkert ikke lenge nok."

 

Jag tror inte detta är det bästa sättet att blanda polyester/epoxy etc... Med "visp" på borrmaskin får man lätt luft in i hartset. Man skall inte heller blanda för "kraftigt" med en blandsticka -> samma problem.

Takker for tipset, visp er kanskje feil ord. Brukte en slik malingsblander på drillen. Er den brukandes ?

Det med luft var jeg ikke klar over. Takk skal du ha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var jeg i gang igjen, etter en uke hvor kong vinter tok over Sørlandet ble det dårlig framdrift i mitt meget godt ventilerte telt. med 5 minus grader og 13 sekundmeter vind med snø i forskjellige varianter måtte jeg regelrett ta en liten pause :worry:. Men nå ser værmeldinga bedre ut og jeg er igang igjen. 

Iløpet av forrige uke fikk jeg i alle fall handlet inn både plater til dørken, og 36 kg  med 450 glasfiber matte. pluss 80 kilo polyester.

Fikk også henta motoren, og fruen fikke en tur på Ikea i samme slengen, så alle ble fornøyd :smiley:

Fikk malt litt og satt inn en og annen skroggjennomføring selv om det blåste godt i teltet.

Gjorde et forsøk på og ta av propellen, før vinteren kom, men uten hell dessverre. Brukte tvinge og varme ( Propan brenner ) men den vill ikke av. trenger råd her folkens.  

 

bilde

 

Gjorde også et forsøk på XPS plater og epoksy med påfølgende resultat, Føler at noe ble galt her ja men vet ikke helt hva.

 

bilde

 

Fikk noen timer med arbeid på båten idag, bjelke laget er ferdig lagt, føler at det er solid nok til å legge plate på. men hvis noen er uenig er det bare og rope ut. :thumbsup:

Det store hullet dere ser til venstre på bildet skal ha en kasse/ tank til fisk.

 

bilde

 

Har fått starta på plater til dekket. Elfa stativet som fruen kasta ut av gangen etter Ikea turen funka forresten ypperlig til sage bord for store plater :giggle:

Det er bestandig spennende og sage 3 forskjellige vinkler etter bare og ha målt med måleband, og erfaringen tilsier at man bestandig bommer på første plata  :giggle: men det er jo viktig med litt spenning i hverdagen. 

 

bilde

 

Følte at det ble bingo på første ja :thumbsup: fikk et par punkter med avstand på opptil 3 centimeter fra plate til skrog, men tenker at dette kan "dekkes" med glasfiber / polyester.

 

bilde

 

Den lille plata skal ha avstand til skrog / bjelke da det er meningen at vannet skal renne ned i bunnen til lensepumpen, og samtidig gi plass til slanger til lensepumper.

 

 

bilde

 

De mislykka XPS platene mine funka i alle fall som en fin mal til å skjære ut finer plater til de minste og vanskeligste platene.

tenker og støpe igjen det skottet der slik at jeg får et stort rom til oppdrift.

Har nå satt finerplatene til av klimatisering innendørs fram til støypingen tar til. værmeldinga sier 6-7 pluss grader mot slutten av uka, så jeg håper jeg er klar til det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var pussig med de XPS platene. Det er tydelig at de har blitt utsatt for et løsemiddel som løser opp polystyrenet. Er det helt sikkert at du har brukt epoxy og ikke polyester?

 

Angående propellen er det to ting som gjelder; mer kraft eller mer varme eller begge deler. Jeg har laget meg en kraftig avtrekker til å ta av propellen med, bruker da ikke varme. Hvis du skal varme et det best med oksygen/acetylen og et stort bend. Effekten kan ikke sammenlignes med propan!

 

Bra framdrift, stå på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det var pussig med de XPS platene. Det er tydelig at de har blitt utsatt for et løsemiddel som løser opp polystyrenet. Er det helt sikkert at du har brukt epoxy og ikke polyester?

 

Angående propellen er det to ting som gjelder; mer kraft eller mer varme eller begge deler. Jeg har laget meg en kraftig avtrekker til å ta av propellen med, bruker da ikke varme. Hvis du skal varme et det best med oksygen/acetylen og et stort bend. Effekten kan ikke sammenlignes med propan!

 

Bra framdrift, stå på :thumbsup:

 

Sjekka en gang til i dag, brukte epoxy primer så jeg. vet ikke om det er forskjell på primer og vanlig epoxy, men det burde vel egentlig gå for det samme tenker jeg. kjøpte XPS platene på Byggmax hvis det har noe å si.

Link to post
Share on other sites

Dagens framdrift :smiley:

fikk beisa bjelkelaget med terrassebeis og gjort klar for støyping i morgen. ble en liten runde med vinkelsliperen også for å fjerne maling  :giggle: håper det var siste  :pray:.

bilde

 

Fikk montert ny gjennomføring på den originale vanntanken og lagt opp slange som skal fram til lensepumpe brønnen, hvis man kan kalle det det.

Lurer på og koble tanken opp slik at man kan kjøre vannet inn på motoren, for å få kjørt ferskvann gjennom den. Og for å ha muligheten til å blande glyckol/vann på tanken på vinterstid slik at man slipper å bekymre seg for is i motoren :worry:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at epoxy primer har løsemiddel i seg ? den lukter ivertfall fælt om det er biltemas

jeg har prøvd selv på vanlig isopor med samme effekt

 

jeg sparklet plata med 2mm med lett sparkel fra biltema ? funker ypperlig

 

Kribler i fingre og ledd etter varmt nok vær til og støpe i ?

Link to post
Share on other sites

Sjekka en gang til i dag, brukte epoxy primer så jeg. vet ikke om det er forskjell på primer og vanlig epoxy, men det burde vel egentlig gå for det samme tenker jeg.  Da har du det nok der tenker jeg. Epoxy er ikke epoxy.

 

kjøpte XPS platene på Byggmax hvis det har noe å si. Det har nok ingen betydning. Jeg har også kjøpt ei XPS plate på Byggmax, og har testet epoxystøping på den. Brukte da epoxy fra Biltema. Epoxyen fra Svas har jeg ikke testet ennå.

 

 

 

 

 har dessverre ikke tilgang på acetylen så må nok finne på noe annet lurt.

Hvis du ikke har tilgang til gromvarme, er det bare en ting som gjelder. Det er kraftigere verktøy :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at epoxy primer har løsemiddel i seg den lukter ivertfall fælt om det er biltemas

jeg har prøvd selv på vanlig isopor med samme effekt

jeg sparklet plata med 2mm med lett sparkel fra biltema funker ypperlig

Kribler i fingre og ledd etter varmt nok vær til og støpe i

Kjøpte den på biltema ja. Hvilken sparkel brukte du ?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den på biltema ja. Hvilken sparkel brukte du ?

Jeg brukte byggmax sin lett sparkel for gips i et tynt lag ,du får kan få noe sig i XPS'n om du støper for mange lag pga varmen , du kan også bruke maskeringstape over XPS'n før du støper?

Redigert av Trønderbygger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg støpt første laget som er under dekksplatene forut :thumbsup:  nesten som en liten Milepæl dette hehe.  Brukte polyester/ glasfiber kjøpt fra fagfolk og støpen fikk mer "rett" farge føler jeg.

Hadde noen utfordringer underveis: Prøvde å støpe inn to stykk. bjelker med 1,5"x4", men det viste seg å være utfordrende, fikk luft i støpen på motsatt side av der jeg rullet. Måtte rive av alt og begynne på nytt, støpte bare på ene siden denne gangen for å unngå luft og det gikk jo fint. Noen som har noen tips/triks på hvordan dette kan gjøres enklere ?

 

bilde

 

 

bilde

 

Legg merke til hvordan malinga reagere med polyester som jeg var uheldig og sølte :nonod:  må nok fram med skrape og aceton og fjerne litt i maling i morgen og male på nytt senere.

Link to post
Share on other sites

Prøvde å støpe inn to stykk. bjelker med 1,5"x4", men det viste seg å være utfordrende, fikk luft i støpen på motsatt side av der jeg rullet. Måtte rive av alt og begynne på nytt, støpte bare på ene siden denne gangen for å unngå luft og det gikk jo fint.

 

For lite radius i kantene kanskje..? Vanskelig og støpe da. Gjelder også ved innvendig radius. Der må du sparkle opp en bue med sparkel før du støper. Fint og bruke en teskje eller spiseskje til det? er det trykkimp du støper inn.. ville brukt vanlig gran. Kan være endel fukt i impmaterial.

Link to post
Share on other sites

 

For lite radius i kantene kanskje..? Vanskelig og støpe da. Gjelder også ved innvendig radius. Der må du sparkle opp en bue med sparkel før du støper. Fint og bruke en teskje eller spiseskje til det er det trykkimp du støper inn.. ville brukt vanlig gran. Kan være endel fukt i impmaterial.

 

Takker for tipset :thumbsup: det med radius var jeg ikke klar over. støpte inn trykkimpringnert ja, tenkte ikke over at de kunne være for fuktig nei, men til mitt forsvar handlet jeg dem hos en byggevare som oppbevarer dem innendørs hvis det hjelper. hva er det verste som kan skje ????

Link to post
Share on other sites

Litt om dagens framdrift her.

fikk skjært reint rundt de platene jeg støpte i går, brukte multimastern til det, genialt verktøy :thumbsup:

Rakk også og gi dem et strøk maling på morgen kvisten. slik at de var klare til liming senere på dagen.

 

 

bilde

 

Når malingen var tørr ( Nok i iallefall :giggle: ) fikk jeg limt dem fast til bjelkelaget meg tec7. Til min store glede var det ingen plasser hvor platene ikke kom i kontakt med bjelkene. Bestemte meg derfor for å ikke sku dem fast, dette for å minimere mulighet for lekkasjer og råte senere. dersom noen mener jeg burde skru dem fast vil jeg gjerne ha tilbakemelding på det så fort som mulig, hvis alt går etter planen i morgen skal jeg støpe dekket da.

 

bilde

 

Ferdig limt og klar til støyping. Har aldri støpt så stor flate før så det kan bli spennende :pray: 

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset :thumbsup: det med radius var jeg ikke klar over. støpte inn trykkimpringnert ja, tenkte ikke over at de kunne være for fuktig nei, men til mitt forsvar handlet jeg dem hos en byggevare som oppbevarer dem innendørs hvis det hjelper. hva er det verste som kan skje ????

Hvis jeg skulle brukt treverk for å støpe inn ville jeg sørget for at det var så tørt som mulig først. Risikoen er vel at det kan råtne samt at polyesteren delaminerer fra treet. Trykkimpregnert råtner jo ikke så fort, men du kan jo risikere at laminatet løsner.

 

Jeg ville nok kun brukt kryssfiner. Til bjelker ville jeg saget opp "planker" av tykke kryssfinerplater og limt sammen til ønsket tykkelse, f.eks. 50mm. Da har du tykkelse nok til å kunne lage en god radius å støpe rundt samtidig som du beholder en viss flate å lime dørken mot.

 

 

 Rakk også og gi dem et strøk maling på morgen kvisten. slik at de var klare til liming senere på dagen.

 

Når malingen var tørr ( Nok i iallefall :giggle: ) fikk jeg limt dem fast til bjelkelaget meg tec7. Til min store glede var det ingen plasser hvor platene ikke kom i kontakt med bjelkene. Bestemte meg derfor for å ikke sku dem fast, dette for å minimere mulighet for lekkasjer og råte senere. dersom noen mener jeg burde skru dem fast vil jeg gjerne ha tilbakemelding på det så fort som mulig, hvis alt går etter planen i morgen skal jeg støpe dekket da.

Brukte du maling eller topcoat på platene?

 

Når det gjelder liming/skruing burde det holde å lime. Jeg skal i hvert fall kun lime dørken min. Men det kommer jo litt an på hva du limer på. Hvis du har brukt vanlig maling er jeg litt redd den kan slippe polyesteren selv om limet holder! Jeg ville derfor brukt topcoat. Hvor mye tec-7 brukte du når du limte?

 

 

Ellers; stå på, kjempebra framdrift :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer med 20 kw diesel varmer, klarer å holde god temperatur så lenge det ikke blåser. Den varmer nok bra kan jeg tenke meg .

 

Varmer bra ja, men det r en del diesel, skulle gjort det på nytt ville jeg vurdert en gassvarmer. Ser de har en på felleskjøpet til en rimelig penge med nesten like stor kapssitet.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle brukt treverk for å støpe inn ville jeg sørget for at det var så tørt som mulig først. Risikoen er vel at det kan råtne samt at polyesteren delaminerer fra treet. Trykkimpregnert råtner jo ikke så fort, men du kan jo risikere at laminatet løsner.

 

Jeg ville nok kun brukt kryssfiner. Til bjelker ville jeg saget opp "planker" av tykke kryssfinerplater og limt sammen til ønsket tykkelse, f.eks. 50mm. Da har du tykkelse nok til å kunne lage en god radius å støpe rundt samtidig som du beholder en viss flate å lime dørken mot.

 

 

 

Brukte du maling eller topcoat på platene?

 

 

 

Når det gjelder liming/skruing burde det holde å lime. Jeg skal i hvert fall kun lime dørken min. Men det kommer jo litt an på hva du limer på. Hvis du har brukt vanlig maling er jeg litt redd den kan slippe polyesteren selv om limet holder! Jeg ville derfor brukt topcoat. Hvor mye tec-7 brukte du når du limte?

 

  T

Ellers; stå på, kjempebra framdrift :thumbsup:

Brukte maling, biltemas svar på bengalakk, hadde en liten rest igjen så godt å få den brukt.

Hvis jeg skal være helt ærlig, går det litt i surr for meg når det kommer til topcoat / gelcoat og maling. Ser fra andre tråder at enkelte produsenter bruker navnene om hverandre på samme produkt. Hadde vært fint med en liten enkel kortfattet fasit her.

 

Brukte godt med Tec7, gikk nesten en tube.

 

Jeg får ta sjansen på de trykkimprignerte bjelkene, uannsett lett å komme til for å bytte dem ut hvis det ikke funker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...