Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Drister meg til å halde fram i denne tråden. 

 

Kva trur de om dette panelet: Elfeland

 

Trur kanskje at eg akkurat får plass til det framfor sprayhooden, og kan om det er behov for det montere eit eller to identiske på rekka. Eg har ikkje peiling på dei verdiane som blir oppgitt, så fint om de som kan litt om dette ofrar eit minutt?

 

Har kjøpt inn Tracer 2210A regulator, og noko blåtanngreier til denne...

 

Har i dag 2*140 batteri. Montert i år. Ser at det blir litt knapt om eg seiler mykje, og overnattar utan landstraum. 

 

Edit: Ser at panelet har to separate ledninger. Er ikkje dette ei litt tungvint / klumpete løysing, eller er dette vanlig?

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elfeland er det som står på panelet mitt også, kjøpt på ebay. 

Ut ifra ladeverdiene til de andre så ser det ut som 100w fra ebay leverer like mye strøm som 100w fra en dyrere butikk i Norge.

Kanskje holdbarheten er bedre på ett "norsk" panel? (Tipper det er mange like paneler med forskjellige navn).

 

Tror det er ganske normal med 2 separate ledninger, pluss og minus. Kablene til mitt panel er 4 eller 6mm2.

 

På min båt så er lukegarasjen 84cm og det er 90cm frem til luka i byssa. Mitt 100w panel ligger 1cm innpå lukegarasjen når det ligger der.

 

*Ironi start* Tracer regulator? Synes du skal følge normen i denne tråden og kjøpe deg Victron Energy! *Ironi slutt*.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 32 minutes ago:

*Ironi start* Tracer regulator? Synes du skal følge normen i denne tråden og kjøpe deg Victron Energy! *Ironi slutt*.

 

Ironi? Hva mener du? Jeg kjøpte nettopp Victron-regulator for å erstatte en EPSolar Tracer bare fordi alle på BP gjør det... ?

 

(Ok, det var kødd. Traceren døde, og ny regulator måtte inn. En passende Victron-regulator kostet ikke (mye) mer enn en ny Tracer...)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dei siste panela eg kjøpte til kalesja mi er elfeland. Einaste forskjellen som eg har sett på dei, i fohold til andre merker eg har, er at plata som cellene er lagt på er hard plast. På dei andre flexible panela mine er dei lagt på aluplate. Så ein må kansje ver litt meir forsiktig med dei på plast så ikkje cellene knekker tenker eg. Men dei leverer lika mykkje som dei andre eg har. No har eg kun hatt dei på båten i 1,5 mnd, men so far so good. Får jallfall mykkje for prisen.

Kan jo nevna at dei gamle fleksible panela mine på 100watt er lika store som elfeland panela som er 130watt. Så dei bruker jallfall nyare celler ein dei gamle eg har.

Begge typer har 36 celler.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På tide det er nokon som kjøper skikkeleg regulator her, ikkje berre dette oppskrytte Victrongreiene:giggle: For å vere ærleg, så var det eit impulskjøp på Ebay. 600 kroner med frakt, utan mva så langt..... Synes det er merkeleg at Tracaren er så pass mykje større enn Victron- regulatoren. Vel å tru at dette er positivt. Meinar å hugse at eg har lest at tyngd er eit viktig kjenneteikn på ein god MPPT-regulator. I så fall er Tracaren dobbelt så bra som Victron:thumbsup: Victron er dessverre mykje enklare å plassere...

 

For å vere seriøs, så ser nok Elfeland-panela fristande ut. Blir ein tur ombord i båten i morgon for å ta nøyaktige mål. Viss det ikkje er nokon som har negative tankar, så blir det bestilling. Tar ei stund å få sendinga til Norge, så det blir nok seinsommarsola som må testast:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel over snittet elektronikkinteressert, og synes løsninger som dette er litt kult, om ikke tvingende nødvendig. Per i dag så blir ikke båten brukt mye i uthavn, men etterhvert som ungene vokser til håper jeg at det blir mer av dette. Og da er det jo ganske kult å klare seg i "villmarken" ved å lage sin egen strøm!

 

Så da; hvor billig kan man slippe unna en enkel solcellepanelinstallasjon? Da tenker jeg med panel, regulator og all "infrastruktur" for å koble seg på eksisterende strømanlegg. Jeg ser for meg jeg legger panelet på taket, og dette er noe kurvet så et fleksibelt panel som formet seg etter tak-konturene hadde vært best estetisk. Og noe som ikke er helt idiotisk kvalitetsmessig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et panel montert på taket på seilbåten. Synes stort sett det er skygge på enkelte deler av panelet uansett posisjon og det svekker jo ladingen vesentlig. Når jeg snart bytter panel vil det få mulighet for "frikobling" slik at det kan rettes uhindret mot sol når jeg ligger I uthavn og behovet for strømforsyning er størst. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

TorgeirH skrev 1 time siden:

<>

Så da; hvor billig kan man slippe unna en enkel solcellepanelinstallasjon? Da tenker jeg med panel, regulator og all "infrastruktur" for å koble seg på eksisterende strømanlegg. Jeg ser for meg jeg legger panelet på taket, og dette er noe kurvet så et fleksibelt panel som formet seg etter tak-konturene hadde vært best estetisk. Og noe som ikke er helt idiotisk kvalitetsmessig.

 

Du kommer unna med ca en båtlapp for ett 100W panel og en billig MPPT-regulator. Bare vær forberedt på at du blir bitt av basillen og får en ubendig trang til å oppgradere.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

 

Du kommer unna med ca en båtlapp for ett 100W panel og en billig MPPT-regulator. Bare vær forberedt på at du blir bitt av basillen og får en ubendig trang til å oppgradere.

 

Nei, det har jeg IKKE merket noe til. ? Skal bare, skal bare... ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har no bestilt dette: 75w panel

80w Elfelandpanelet som eg linka til tidlegare, vart litt for langt. Det 75w panelet som eg har bestilt, ser ut til å vere veldig fin størrelse til lukegarasjen på Bavaria 36. Lengda er akkurat like lang som lukegarasjen. Breidda er slik at det truleg vert litt plass å stå på, med tanke på å pakke seil. Sjølv om panela skal tole litt, så er det sikkert greitt å unngå litt hopping på det...

 

Startar med 75w, håper etterkvart på å få henge meir på rekka sjølv om sjefen på båten er sterkt motstandard av dette. Går ev an å ha panela liggande og montere dei opp ved behov. Panela er så tynne, at det ikkje er problem å oppbevare dei til dømes under ei madrasse. Blir kanskje ein liten "kul" der koblingsboksen er, men får legge dei i senga til svigermor:giggle:

 

Etter det eg har forstått, så bør panel som blir montert ulike stadar parallellkoblast, og vere ganske like i storleik. Dette betyr vel at eg må kjøpe 75w panel, og ikkje 100 eller 120 watts panel sjølv om eg har plass til desse på rekka?

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 52 minutes ago:

 

Etter det eg har forstått, så bør panel som blir montert ulike stadar parallellkoblast, og vere ganske like i storleik.

 

 

Jeg hadde tidligere et 30W og 3stk 10W koblet i parallell og det fungerte utmerket. Dette var paneler med like mange enkeltceller (20V ubelastet hver) og som garantert hadde dioder på utgangene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har skumma gjennom ein del no, og lest raskt gjennom linkar. Det ser ut til at det enklaste er å koble opp fleire identiske penel på ein seilbåt, og parallellkoble desse. Ulempa med å handle med Ali, er at det tek ei stund før varene blir levert. Men om panelet eg har bestilt ser bra ut, kjem eg til å bestille to til. Rekner med at eit panel på 75w vil sørge for fulle batteri i heimehamna. Eit av måla med å installere solceller, er å redusere bruken av landstraum.Har sett nokre dyre konsekvensar av å ligge med landstraum, m.a. tæring av drev og propell.

Link to post
Share on other sites

On 9.5.2017 at 9:16 PM, TB22 said:

Kort og brutalt:

Ved parallel, se etter lik spenning. Forskjellig Amp blir bare summert sammen her.

Ved Serie, se etter lik Amp. Forskjellige spenning blir bare summert sammen her

Watt blir bare summert sammen til slutt. 

 

Oppsummert slik jeg forstår dette

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Lars H. Har også høyrd andre med samme erfaring som deg. Gjer det ikkje lett for ein stakkars tulling som meg:lol: Det eg hugsar frå vidaregåande når det gjeld elektro, er stort sett forskjellen på serie- og parallellkobling. Deretter gjekk utdanninga ein heilt annan veg:smiley: Så dersom eg finn 100w panel med likemange celler kan det vere ei moglegheit? Men kva i alle dager er "tubelastet"?

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 7 minutes ago:

Men kva i alle dager er "tubelastet"?

 

Sorry, skrivefeil, skulle selvfølgelig stått ubelastet, altså uten noe som helst tilkoblet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Veldig nyttig tråd! Og god reklame for Victron.. Gjorde som menigheta og bestilte Victron 100/30 MPPT Controller med Bluetooth adapter, og 3x 80watt fleksible paneler. Super-enkelt og koble mot

mobil-appen. Er veldig spent på hvor mye effekt jeg får ut av disse.

 

Vurderte først og legge panelene på dekk, men da fikk jeg bare plass til 2x80watt, samt at det ikke blir veldig pent. Ble derfor en løsning med panelene på fremre

del av kalesjen, der passer de akkurat mellom kalesjestengene og blir liggende flatt og fint. Skal snakke med en kallesjemann til uka om festeannordning. Tror det blir en kombo av knapper og borrelås(for å unngå at vinden tar tak under panelene). 

 

Største utfordringen blir å få kablene inn i kabinen på en pen måte. Er veldig redd for å gjøre noe som lager lekasje i kallesjen.

 

Første test med løs kabling i går kveld. Fikk 1amp lading kl 1930 i nokså tett skydekke. Panelene er koblet i serie og lå på 50V av 54V max.

 

IMG_1642.JPG

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hva du får ut av dette @Landcrab Keep us posted!

 

Mulig jeg har nevnt det over, men jeg er overrasket over hvor bra det fungerer med solcellepaneler.

 

Jeg leide akkurat ut båten vår i 11 dager til noen "offroadere" (familie på 4) som ikke har ladet med 220V under hele turen. De hadde jo fint vær, men likevel. Det har jeg også hatt ila de 4 årene jeg har hatt båten, og etter et par tre dager var det ikke snakk om annet enn å finne en gjestehavn med strøm. Det slipper vi tilsynelatende nå.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Unplugged indeed, ikke noe gjestehavnbehov her i familien heller ??

 

Koblet opp litt mer semi-permanent i går. Hadde en ledig 16A automatsikring som ladekretsen er koblet via. Denne er igjen koblet på hovedstrømbryter for "Service" kretsen, så jeg kan slå av anlegget ved behov. Har pt ikke bryter på solcelle-kretsen, men det må jeg ha for frakobling ved service.

 

Første data fra finværs-test. Kl 11:30. Blybatteriene er ganske fulladet, så måtte

slå på alt av forbrukere for å få opp strømforbruket til å matche solcellene ?

IMG_1662.PNG.881379509cb70e59230abf4564b9e06d.PNG

 

 

Har foreløpig bare stripset fast panelene til noen håndtak i kalesjen. Det sitter overraskende godt selv i 25 knop, så burde ikke være noe problem å få en god festeordning her. Må bare passe på å sørge for at panelene ikke gnager hull i kalesjen.

IMG_1668.JPG.50e360299c374c340988fcfdf3aa6021.JPG

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...