Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Dette ser jo veldig bra ut, ikke bare har den innebygget VE-connect bluetooth, men de leverer nå en 100 volt / 20 amp. regulator. 

Tidligere var det et hopp fra 15 til 30 amp. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror nok han mente volt. Min Victron regulator heter MPPT 75/15 og det betyr at den er beregnet for max 75V inn fra panelene og max 15A ut til batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg så en seilbåt i sommer som hadde paneler festet på rekka. Panelene var festet på en stang som igjen var festet i mellom 2 rekke støtter. Denne stangen var justerbar så panelene kunne justeres i ønsket  vinkel opp mot sola. Jeg har prøvd å søke  etter samme fester men, finner ikke noe.

 

Er det noen som har eller har sett tilsvarende og vet hvor dette kan kjøpes. 

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det noen linker lengre opp i denne tråden også. Kanskje du kan finne noe i hytte-/camping-/bobilbutikker?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

leopard skrev for 10 timer siden:

Jeg så en seilbåt i sommer som hadde paneler festet på rekka. Panelene var festet på en stang som igjen var festet i mellom 2 rekke støtter. Denne stangen var justerbar så panelene kunne justeres i ønsket  vinkel opp mot sola. Jeg har prøvd å søke  etter samme fester men, finner ikke noe.

 

Er det noen som har eller har sett tilsvarende og vet hvor dette kan kjøpes. 

 

Noe slikt?

https://www.watski.dk/SOLPANELHOLDER-JUSTERBART-11euV

 

Link to post
Share on other sites

Kan du bruke noe sånt, montert vertikalt: http://www.ebay.com/itm/Adjustable-Solar-Panel-Mount-Mounting-Rack-Bracket-Boat-RV-Roof-Off-Grid-/251706449179

 

Fest med vanlige rekkefester oppe og nede (så stengene i panelet står loddrett), og så kan du justere panelet ut/inn som du vil.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har no fått eit 75w panel frå Ali som skal monterast framfore sprayhood. Bør dette limast med tec7 /Sica, eller er det nokon som har brukt andre festemetodar. Luka har antisklimønster, så underlaget til solpanelet er av den grunn ujamt. Har ikkje lyst til å pusse ned dette. Kjem til å montere vanlege dekksgjennomføringar til kablane. Det er dessverre to kablar. men trur eg skal legge dei inn i ein krympeslange, og prøve meg med berre ei dekksgjennomføring.

 

Kjem til å kjøpe eit ekstra panel, som brukast ved behov. Her skulle eg gjerne hatt ei dekkskontakt som fungerer bra, dvs er tett både når panelet er i bruk/ ikkje er i bruk. I tillegg bør ho kanskje ikkje bygge for mykje ut. Nokon som har forslag til ei slik kontakt? Veit at Clas har ei, men ho tek for små kablar. Ev andre idear for å løyse dette på ein smidig måte?

Link to post
Share on other sites

Inspirert av denne tråden har jeg også kjøpt en 100w fra Seatronic. Foreløpig er planen å ha det oppe ved behov, og lagre det på hensiktsmessig måte når det ikke er behov. Funderer litt på hvordan det greit kan lagres - har noen ideer. Det ble regulator fra Sundwind (20 a så jeg kan utvide senere) og kabling fra Sparelys. Har ordnet en ekstra bøyle over radaren til å ha den på, så den kommer høyt og lite i veien når den er fremme. 

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du skal ta det frem ved behov, behovet er jo der hele tiden, du vil jo forlenge levetiden til batteriene ved og ha det oppe, da blir jo ikke batteriene tappet noe særlig ned, og de trives jo best over 50% fulle. Gå for og ha det montert hele tiden. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endte med å montere dette permanent. Men to spørsmål:

 

1: disse koblingene / skjøtene som er anvendt og nevnt i denne tråden og som jeg har: jeg synes ikke klemmen rundt korden var spesielt god, og kan ikke helt forstå hvordan dette er tett. Antar jeg må tette kontakten mot ledningen med noe? 

2: dersom jeg ikke vil ha solcellen stående å lade over tid når jeg ikke er i båten: kan jeg da bare bryte ledningen før regulatoren og det skader ikke? Kan jeg bryte etter regulatoren, eller vil det ødelegge regulatoren? 

Link to post
Share on other sites

1:

Er det MC4 kontakter du mener? Isåfall har dem vel en pakning inni mutteren som skrus på selve kontakten?

http://www.lightinthebox.com/no/y-solar-5pairs-mannlige-og-kvinnelige-mc4-solcellepanel-pluggen-som-brukes-til-solenergi-kabel-2-5mm2-6-0mm2_p3920617.html?currency=NOK&litb_from=paid_adwords_shopping&sku=676_18271|693_18936&country_code=no&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=200284446462&adword_kw=&adword_pos=1o2&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=9642832968_856159676_45038744833_aud-346682122756:pla-324734994879&gclid=Cj0KCQjw557NBRC9ARIsAHJvVVO7_YEkCiirEHcgkPen61U0F4IwpIeuHQD9wjR3oqwPFxjD02RvGqgaAifoEALw_wcB

Om man ser på bildet her så er det dem som ligger under mutteren.

Det var vel en som kommenterte tidligere at han ikke var spesielt fornøyd med disse kontaktene, litt usikker på begrunnelsen. Mine har ihvertfall fungert fint i sommer..

 

2:

Mener dette har vært oppe tidligere i denne tråden eller en annen soltråd her, er det ikke kjekt å få vedlikeholdslading fra solcellen hele tiden?

Trekker jeg ut sikringen fra regulatoren min så slutter den å lade, det kan være en løsning. (dog vet jeg ikke hvor lenge holderen er stram i fisken om man trekker ut sikringen hele tiden).

 

Når jeg har gjort jobber på el-systemet mitt så har jeg bare koblet fra panelet før regulatoren uten at det har vært noe problem, men er det full sol og mye lading så kan det kanskje være greit å dekke til panelet før man kobler det fra. (evnt skrur av bryteren).

 

Her er noen som tester å koble fra panelet under last:

 

Tipper det er mer enn ett 100w panel som er i sving her :)

 

Jeg ser på en annen tråd hvor dette er diskutert at dersom man bryter mellom regulator og batteri så kan man brenne regulatoren... Men står ikke noe om dette er PWM eller MPPT regulator eller hvorfor det er sånn... 

 

Jeg ser at Victron Energy regulatorene har mulighet for å koble til en remote on/off bryter via VE porten, kanskje din regulator har samme mulighet?

 

Link to post
Share on other sites

Ja det et slike kontakter. De kom i en liten plastpose - la ikke merke til de pakningene når jeg monterte. Så enten var de allerede på plass, eller så manglet det i leveransen. Tror jeg hadde sett dem hvis de var der, da jeg grublet på dette når jeg koblet på.

 

Årsaken til evt frakoblingsmulighet: Ønsker å ikke ha det tilkoblet hele tiden, da jeg synes float er litt høy på min Sunwind regulator. Husker ikke nå, men jeg mener det sto 13.8 v i float. kan ikke stille lavere på float. Landstrømsladeren min står på 13.5 på float. Har tradisjonelle åpne batterier. Når jeg kjøpte dette var ikke planen permanent montasje, men kun fremme ved behov. Var derfor ikke like obs på dette.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvor mye kan man forvente av solcellene på denne tiden av året? Nå har det stort sett vært overskyet når jeg har vært utpå etter jeg monterte panelet, men foreløpig har jeg ikke sett mer enn 0,2 til 0,3 a på regulatoren selvom den viser god spenning på panelet.

 

Lurer på om jeg har en u-smart innstilling eller noe annet som gjør at jeg ikke erfarer noe nevneverdig bidrag fra det. Eller er det kanskje slik at på denne tiden av året så er det ikke noe å hente fra et 100w panel, med mindre sola står rett på? Regulatoren har vel et lite eget-forbruk også

 

Når det er sagt, så har også Nicro vent solcelle ventilatoren stoppet, selvom den i prinsippet har (nytt) batteri for døgnkontinuerlig drift. Den pleier normalt ikke å gi seg ennå.  

Link to post
Share on other sites

Sunnmøre, observasjonen din med 1,4 på en solskinnsdag setter kanskje en mer realistisk forventing til mitt eget panel. Observert 0,3 på overskyet høstvær er kanskje da riktig. Men jeg må innrømme at jeg på forhånd hadde regnet med litt mer bidrag fra panelet enn jeg opplever å ha fått så langt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...