Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Jernklumpen skrev On 4.4.2018 at 23.10:

Jeg har 180watt paneler. Max er 9.5amp  tipper ca 70amp pr døgn på bra soldager. Dette holder kjøleskap (skrur det aldri av) lys og luftvarmer på lav hastighet om natten.

 

Gidder ikke koble på landstrøm når jeg ligger på bryggeplassen min

 

Jeg har to 255w på hytten. De lader med 73 volt med sol, og 68 volt når det er grått og regn. Nesten ikke forskjell altså. De lader da cirka 40-44 amp, som da er maks tilsammen på de to :)

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev On 3.4.2018 at 20.53:

@MajorAndy Jeg vil definitivt påstå at du ødelegger batteriene med en float på 14,1 Volt. Jeg kjører selv på 13.2 på AGM og dine åpne blysyre skal ha 13,7 Volt på float. Om du ikke får til dette på den regulatoren du har, ville jeg skiftet den med en som kan justeres. Selv er jeg veldig glad i Victron og de er ikke dyre i forhold til andre produkter.

 

@Bitteliten Ser du har fått bra svar av @Popeye70 men jeg tenkte å fylle på enda litt til. Du vil gjerne ha Victron og det holder jeg med deg i :thumbsup:

Nå vet jeg ikke om du har en Color Control GX i båten, for da kobler du solcelle-regulatoren rett i denne. Om du ikke har det kan du kjøpe en VE.Direct Bluetooth Smart dongle. Denne gjør at du med mobil-appen til Victron kan justere alle parametrene du vil på regulatoren ved å bruke mobilen. Jeg vet heller ikke hvor mange watt solceller du tenker på, men de fleste klarer seg med en BlueSolar MPPT 100/30, eller 100/50

 

Her er en link til alle regulatorene: https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers

Kortversjonen: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Charge-Controller-overview-EN.pdf

Her finner du alle tilbehørs-duppeditter Vicron har:https://www.victronenergy.com/products (vær så god å gå bananas :lol:)

 

Husk at du også kan stille tiden regulatoren skal kjøre i bulk(etter topplading) før den går over i float. Den tiden kan stilles kort om du ikke har forbruk.

Her er en introduksjonsvideo om hvordan du bruker dongelen og mobilen: https://youtu.be/vZJA4eTd6vw

Her er en video som viser hvordan du endrer innstillinger: https://youtu.be/ve59J9WTm1E :thumbsup:

 

Dette blir bra :yesnod:

 Jeg har en bekjent som er ekspert på solcellepaneler. Hele hytten hans er drevet av paneler. Han har vel cirka 100 paneler tenker jeg, og 140 batterier, så dette er en som har stålpeiling på tingene. Han lader 14,2 på AGM batterier. Det er ingen problem. Regulatoren tilpasser seg også, så den står ikke å banker på 14,2 hele tiden, den synker, så bygger den seg opp igjen. Jeg lader selv 14,1. Han sa jeg fint kunne gå opp til 14,2. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Når det gjelder regulator forstår jeg det bør være en mppt regulator, og da må den nok bli en victron:yesnod:

En sånn kan jeg tenke meg bør bli bra Victron SmartSolar MPPT 75/15A

Gøy med blåtann

 

.

Det er en utmerket regulator. Jeg har en slik selv, dvs. min heter Solar charge controller uten "Smart" fremfor navnet.. De er like, bortsett fra den du viser har innebygget blåtann som du sier, slik at du kan få ut alle data med en app på mobilen. Jeg kan koble den med kabel til en PC og få data der, eller koble til en blåtann-dongle og bruke app på mobilen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 1 time siden:

 

Hehe.. Mine er over tre år, og han som har 140 batterier der er alle batteriene mye eldre. Men han har vel ikke peiling han da..

Jeg er en av mange som har brent meg på altfor høy float spenning på AGM batterier. Etterhvert har selv batteri og laderprodusentene begynt å ta til vettet.

 

Mulig det også kommer an på bruken og at solceller av natur ikke tørker ut batteriene ettersom de har en ujevn lading over tid. Men å anbefales 14 volt eller mer som kontinuerlig floataspenning på AGM batterier er det ingen som gjør. Mastervolt laderen tok livet av min batteribank med Mastervolt batterier. 13,8v float. Mastervolt delv anbefaler lavere float spenning om man ligger kontinuerlig på landstrøm og lader

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg velger nå å høre på han som har gjort dette i mange år, men som han sier de ligger ikke på topp hele tiden, så dette er ikke et problem. Han kan det meste innen batterier. Fikk akkurat et batteri fra en Prius som var 400 volt var det vel. Det skulle han bygge om til en elektrisk båtmotor han hadde og bruke det der..Hehe..

Han har eksperimentert mye med batterier og vet hva som går og ikke :)

Link to post
Share on other sites

@Kalle Well Du trenger ikke Google veldig lenge for å finne ut at float på over 14 volt på AGM = Døde batterier på kort tid.

Mulig han redder seg ved at ladingen sjelden går over i float og at forbruket hans er stort, men en båt som ofte ligger 5 døgn nesten eller helt uten forbruk vil da knekke batteriene. Float på AGM=13,2 og på åpne blysyre 13,7 +/-

 

I fjor traff jeg en som hadde samme "trua" og AGM batteriene han holdt i 2 år.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer mig bare som en gal over at en producent af MPPT-regulator som min laver et produkt, der float-lader med næsten en halv volt mere end man bør. Det går over min forstand.

 

Jeg har valgt at sætte en smule forbrug på i båden - køleskab på laveste køling  og et par LED-pærer - for på den måde at forhindre, at regulatoren banker 14,1 V ind på batterierne i timevis. 

 

Men det svarer ikke på min undren over at man sætter et batteri-ødelæggende produkt på markedet... :headbang:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

 

Hos Victron står det følgende om SmartSolar-regulatoren:

  • Ladespenning: 14,4 / 28,8 V (justerbar)
  • Vedlikeholdspenning:13,8 / 27,6V (justerbar)

Sånn i farta husker jeg ikke hva min regulator (BlueSolar, ikke SmartSolar, men 99% identisk) står på, men mitt panel er bare koblet opp i noen timer av gangen (pr i dag). Det kommer et eget panel som vil være koblet til permanent i løpet av våren/sommeren, så jeg bør nok sjekke dette hos meg.

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

La oss håpe det - om ikke kan batteriene bli både tørre og varme.... Men det kan også ha med temperatur kompensasjon å gjøre - se under.

 

Jeg har sett flere batterier ombord i NordWester (inkl min 420) som bulte kraftig ut - de ble tørre og varme og plasten i skallene ble kraftig deformert. Disse batteriene ble da ladet med Mastervolts standard AGM program som gir 13,8V ved 25 grader +/-0,03V per grad. 

 

@MajorAndy Normalt float for AGM er 13,8V ved 25 grader +/- 0,03V per grad, Dvs er det feks 5 grader varmt skal den da gi 13,8v+20x0,03V, dvs 14,4V på float. 

Hvordan laderen reagerer dersom den ikke har temperatursensor på batteriene vet jeg ikke. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde snart få provisjon fra Victron Energy ;)

 

@njal 

Mener jeg har 6 eller 8mm2 kabel på tilsvarende strekk som deg. Det gjør ikke noe å legge for tykk kabel.

Her er en tabell: https://toppfritid.no/produkthjelp/produkthjelphytteutstyr/tabellkabeltverrsnitt.art

 

Men... Får du plass til ett 100w panel foran sprayhood? Jeg har prøvd å se på bildene av båten i tråden din men var ikke enkelt å se hvor god plass du har der, panelet du linker til er 118cm langt.

(Ikke dumt å kjøpe for stort panel egentlig, da kan du kjøpe ett til som faktisk passer foran sprayhood og ha det andre mobilt på rekke e.l... snakker av erfaring..)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ett 100w panel på sprayhoden en sesong. Blir en del skygge fra bom etc så jeg har kjøpt inn ett 100w panel med ramme som jeg fester på pushpit med holdere fra NOA, holderen kan roteres om en akse. Vurderer å utvide med ett 100w panel på andre siden, men må finne ut om det er behov før jeg peprer båten med flere panel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede ett panel på daviter, mitt neste panel plasserer jeg flatt på dekk.

Til det tenkte jeg å kjøpe dette monteringssettet:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1558&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Monteringssett_f_539aba9cd9c50.jpg

Noen som har erfaring med dette eller forslag til andre tilsvarende?

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med annet enn kabelgjennomføringen. Den limte jeg med Fix ALL Turbo mot doghouse på flybridgen.

Avfett meg rødsprit og lim, så slipper du å bore hull. Når jeg ser på bildet må det være ganske store og kraftige fester, for kabelgjennomføringen jeg benyttet(som er i senter på bildet) var vel rundt 6 cm bred. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten tak, jeg ved godt at AGM har andre krav til float end bly/syre. Og jeg husker levende dine sorger med dine batterier på Nordwesten. Jeg har jo Bly/syre i min, så de er float jo højere. Men stadig ikke så højt som 14,1V . Og nej, jeg tror ikke, at min solregulator har temperaturkompensarion. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Jeg har allerede ett panel på daviter, mitt neste panel plasserer jeg flatt på dekk.

Til det tenkte jeg å kjøpe dette monteringssettet:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1558&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Monteringssett_f_539aba9cd9c50.jpg

Noen som har erfaring med dette eller forslag til andre tilsvarende?

Jeg kjøpte dette settet. Solide greier som jeg limte med Tec 7. Jeg syns de er litt klumpete og de gulner veldig i sola. På bildet er de nymomtert.88670F36-E26D-4DC8-8C16-73EBDAEF6885.jpeg.3666667fab94a6309da623657d608cfe.jpeg

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 1 time siden:

@Bitteliten tak, jeg ved godt at AGM har andre krav til float end bly/syre. Og jeg husker levende dine sorger med dine batterier på Nordwesten. Jeg har jo Bly/syre i min, så de er float jo højere. Men stadig ikke så højt som 14,1V . Og nej, jeg tror ikke, at min solregulator har temperaturkompensarion. 

Om du har åpne blybatterier kan du følge med på dem og fylle på vann

 

er de lukket ville jeg få senket float spenningen

Men er det solcelleregulatoren vil jeg tro ladingen reduseres naturlig når solen er nede. Dermed får du ikke kontinuerlig lading. 

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten Utfordringen til @MajorAndy er at hans regulator gir 14,1 Volt i float. Selv for åpne blysyre er dette 0,3-0,4 Volt for mye.

Om man ligger stille hele uken uten forbruk og med topp-ladede batterier vil regulatoren hver morgen starte i absorbsjon(14,4 volt) før den går over i 14,1 volt og ligger med det helt til utpå kvelden. Når batteriet er full-ladet vil dette bli "koking" uansett om mengden ampere ikke er så stor.

Et solcelleanlegg gir gjerne lading 12-15 timer i døgnet på sommeren og selv om ikke det er med så mange ampere på morgen og kveld så er volten der uansett.

 

Ett panel med 36 celler gir typisk et sted mellom 10,8 - 21,6 volt(avhengig av mye eller lite/ingen sol) som så reguleres ned.

En celle gir mellom 0,3 - 0,6 volt. Så er det jo klart at kommer man under 14-15 volt så er det ingen effekt. Dette er grunnen til at mange gjerne seriekobler paneler hvis de ikke er plaget av skygge. Med 2 paneler(72 celler) kan regulatoren i teorien få 43,2 volt å "leke med" og da blir det litt ampere ut av det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I denne sæson har jeg installeret en batterimåler, så nu kan jeg følge med i forbrug og ladning mm.

 

i de to dage, jeg har haft båden i drift i denne sæson, kan jeg konstatere, at solcellerne på en aprildag med sol kan levere strøm nok til at drive alt mit normale forbrug: VHF-radio, FM-radio, lidt TV, køleskab, al navigation tændt, lys, vandpumpe, el-toilet mm. Jeg kom i denne weekend ikke under 98% på batteribanken - så meget leverer cellerne. 

 

Det overrasker mig, at de kan levere så meget. Det er næsten synd, at jeg slet ikke kan udnytte al den gratis energi. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 18 minutter siden:

Ja, jeg fryktet at de ville gulne. ..........

 

Hjelpe meg! Har dere ikke annet å bekymre dere over? :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 1 time siden:

I denne sæson har jeg installeret en batterimåler, så nu kan jeg følge med i forbrug og ladning mm.

 

i de to dage, jeg har haft båden i drift i denne sæson, kan jeg konstatere, at solcellerne på en aprildag med sol kan levere strøm nok til at drive alt mit normale forbrug: VHF-radio, FM-radio, lidt TV, køleskab, al navigation tændt, lys, vandpumpe, el-toilet mm. Jeg kom i denne weekend ikke under 98% på batteribanken - så meget leverer cellerne. 

 

Det overrasker mig, at de kan levere så meget. Det er næsten synd, at jeg slet ikke kan udnytte al den gratis energi. 

Hva slags paneler og regulator har du MA?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 58 minutter siden:

 

Hjelpe meg! Har dere ikke annet å bekymre dere over? :rolleyes:

:lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...