Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Jeg har også blitt  inspirert av denne tråden og planlegger montering av solcelle panel. Det meste står jo her men spør allikevel spesifikk for mine planer.

Jeg skal montere ett panel  fast på luke garagen. 

Dette skal festes slik at det kan flyttes på når vi ligger i havn. 

Dette passer perfekt https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-70w-tough-black-fleksibelt-og-flushmontert-solcellepanel

 

Dette vil også kunne få plass men vil da stikke noe utenfor luke garagen og blir kanskje ikke like estetisk fint  : https://www.seasea.no/solpanel-100w-marin-flexibel.

Noen som erfaringer med noen av disse, kvalitets forskjeller, andre anbefalinger?

 

Planen er da å kunne utvide etterhvert med ett panel til som vil være mobilt og kun settes opp ved behov. Har da tenkt på en koblings boks ute hvor dette kan kobles sammen med det som allerede ligger der. Forslag til hvordan dette kan enkelt kobles sammen av og på. Satser da på 2 like paneler.

 

Fra koblings boksen og ned til en evt regulator (blir nok Victron her å) blir det ett strek på ca 6m hvor kraftig ledning trenger jeg da, når 2 panel er koblet sammen på ca 100w pr stk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at jeg ville hatt noen kobling ute om det ikke kan beskyttes mot været. Du bør heller ha kablene under tak slik at du kan trekke de frem ved behov. Når du bruker et slikt "mobilt panel" vil det uansett være bra vær, men en kobling som skal stå permanent ute, vel kanskje samme type som brukes på lanterner. På 6 meter strekk ville jeg benyttet 6mm2. Jeg benyttet 10mm2 på 12 meter strekk og det fungerer veldig bra.

 

MC 4 koblinger er for øvrig ganske tette og brukes mye på solceller. Denne ferdige løsningen med 6mm2 kabel får du kjøpt f.eks. på Sparelys.

5ac233951b469_KabelmedMC4plugg.jpg.413f3259513558c5695c1bc74d686e92.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De egner seg ikke til å ligge ute når de ikke er koblet sammen. Det er en O-ring som tetter koblingen når de settes sammen, åpne er de åpne.

Du kan selvfølgelig ha 2 løse plugger som du setter inn når de ikke er i bruk, men da må det monteres en kort kabel i de slik at de ikke er åpne der kabelen kommer inn.

 

Jeg har slike på mine panel, men de er faste og med ramme slik at jeg har stripset de fast under panelene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det går selvfølgelig å ha de løse og koble de mellom ved behov :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett 100w "elfeland" panel fra ebay. Det koster en del mindre enn panelene du ser på her.

Hadde vært morro å testet disse panelene ved siden av hverandre for å se om det er forskjell på seatronic-Watt og ebay-Watt.

 

Mitt panel monterte jeg løst på lukegarasjen i fjor så jeg kunne flytte det rundt ved behov. Tror jeg flyttet på det 1 gang i fjor.

Mitt 100w panel er litt for langt så det kommer borti luken i taket om det ikke ligger helt inntil løygangen.

Derfor har jeg nå bestilt meg ett mindre panel (også elfeland) husker ikke helt om det ble 75w eller 80w som skal monteres permanent på lukegarasjen også tenker jeg heller å ha 100w panelet løst så det kan monteres ved behov når man skal ligge over lengre tid i uthavn.

 

Jeg har ikke funnet noen fine kontakter til god pris som det løse panelet kan monteres i, men kom i dag på at jeg skal bestille opp ett sett speakon kontakter. De er ofte brukt i PA sammenheng, og bygget robust så de tåler mange til og frakoblinger. Jeg ser også at man finner dem som takler opptil 15mm2 kabel og opp til 50A (da lyd-strøm og ikke strøm-strøm, uten at jeg skjønner hvordan kontakten skal se forskjell på det :) ).

De jeg har sett på er ikke vanntette, så tenker da å montere kontakten i stuerommet under cockpit så kan jeg trekke ledningen med meg ut derifra.

 

Her er noen eksempler på Speakon:

http://www.elektronikklageret.no/epages/elektronikklageret.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/elektronikklageret/Categories/Cable_%26_Connectors/Connectors/Speakon

 

(ser også nå at de har noen som heter Poweron som er beregnet for strøm..)

Link to post
Share on other sites

Takk Vanntro ?

 

Hei Dreuf.

jeg har nok samme luke garage som deg og får heller ikke plass til mer en 70- 75 W. 

For holde seg innenfor luka kan det være max 82 ganger 80 cm. 

Ser Watski har 75w som vil også passe bra. 

https://www.watski.no/Solpanel-Active-Sol-Light-1129m

 

Jeg også veldig nysgjerrig på hvordan de på Ebay er kontra de i norske butikker. Det er nesten halv pris.

Leste ett sted at de ikke hvar like godt kontrollert.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper de rimeligste panelene man finner i Norge er de samme som på ebay.

Kjøper du stort nok kvanta så kan du nok få "leopard sun" som produsent ;)

Mener dette er leverandøren hvor jeg kjøpte mitt siste panel fra (80w - 81x54cm): 

https://www.ebay.com/itm/10-20-40-70-80-100W-12-18V-Mono-Semi-Flexible-Solar-Panel-Home-Car-Camp-Battery/302623828845?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=601465225849&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Jeg har prøvd å sammenligne hva andre her inne har oppnådd med sine paneler og det ser ut som mitt leverer tilsvarende på solfylte dager.

 

En ting er hva det leverer i dag, og en annen ting hva de leverer etter 5år i sol og sjøsprøyt... Men om 5år så har vel kanskje utviklingen kommet ett steg videre så det kan lønne seg å oppgradere..

 

Link to post
Share on other sites

Har lest tråden med stor interesse nå. Har en tanke om å montere paneler på salong taket i sommer. Har Victron ellers i båten, så da må det bli slik på solceller også. 

 

Noen konkrete spørsmål:

1) Panelene mine kommer fort å skygge av bom/rigg. Bør jeg da parallell koble eller seriekoble de?  

2) hva er egentlig fordel/ulempe med de to alternativene?

3) Jeg kan koble strøm ut av solcelle regulatoren min inn på 220V laderens kabler til batteriene?

4) Jeg tror heller ikke batteriene har godt av å ligge på permanent lading (har AGM). Hvordan slår man av ladingen fra solcellene?

5) Om vi bytter fra AGM til Lithium - så kan det gjøres uten å måtte bytte komponenter?

 

Ser for meg å ha 2-4 paneler - antakelig litt likt sånn som det er på denne søsterbåten. Det hele henger vel på om jeg finner en fornuftig måte å trekke kablene på inni båten. :rolleyes:

 

 

R43-ML9A9959.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hænger mig lige på denne tråd med et spørgsmål. (Jeg har været hele tråden igennem og mener ikke, at jeg kan se svaret, men beklager på forhånd hvis jeg har overset noget!)

 

Mine solceller er koblet til en NAPS MaxPower MPPT regulator. ifølge manualen lader den med 14,1 V i float. Jeg frygter lidt at det er for meget, når båden ligger stille i dagevis med fuldt ladede batterier, intet forbrug og max solindstråling. Jeg måtte i øvrigt bytte to batterier efter køb af båden, da begge var kogt tørre. Om det er dårligt vedligehold fra tidligere ejer eller som en følge af den høje float-spænding ved jeg ikke.

 

Hvorfor har man en regulator, der giver så høj float hvis det er skadeligt?

Bør jeg bytte regulator til en, der giver lavere floatspænding?

Og/eller bør jeg sætte en afbryder på som @Bitteliten taler om herover?

 

(Mine batterier er åbne blysyre (3xExide Dual 115 Ah) 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Har lest tråden med stor interesse nå. Har en tanke om å montere paneler på salong taket i sommer. Har Victron ellers i båten, så da må det bli slik på solceller også. 

 

Noen konkrete spørsmål:

1) Panelene mine kommer fort å skygge av bom/rigg. Bør jeg da parallell koble eller seriekoble de?  

2) hva er egentlig fordel/ulempe med de to alternativene?

3) Jeg kan koble strøm ut av solcelle regulatoren min inn på 220V laderens kabler til batteriene?

4) Jeg tror heller ikke batteriene har godt av å ligge på permanent lading (har AGM). Hvordan slår man av ladingen fra solcellene?

5) Om vi bytter fra AGM til Lithium - så kan det gjøres uten å måtte bytte komponenter?

 

1. Ved skygge på ett panel vil parallellkobling være best, så vidt jeg vet. Hvis du seriekobler vil skygge på ett panel dra ned det andre panelet også.

2. Parallell: Takler skygge på ett panel bedre. Seriell: Kan ha tynnere kabler pga høyere volt.

3. Ja. Kablene vil jo uansett møtes ved batteripolene.

4. Ladingen fra solcellepanelene skrur seg av automatisk når (i praksis før) solen går ned, og skrur seg på igjen når solen går opp (i praksis senere).

5. Du mener å bytte alle batterier i en smell? Kan du justere ladespenningen ut fra regulaturen for å ta hensyn til annen batteriteknologi og andre krav? I så fall burde det gå greit å bytte batteriteknologi.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@MajorAndy Jeg vil definitivt påstå at du ødelegger batteriene med en float på 14,1 Volt. Jeg kjører selv på 13.2 på AGM og dine åpne blysyre skal ha 13,7 Volt på float. Om du ikke får til dette på den regulatoren du har, ville jeg skiftet den med en som kan justeres. Selv er jeg veldig glad i Victron og de er ikke dyre i forhold til andre produkter.

 

@Bitteliten Ser du har fått bra svar av @Popeye70 men jeg tenkte å fylle på enda litt til. Du vil gjerne ha Victron og det holder jeg med deg i :thumbsup:

Nå vet jeg ikke om du har en Color Control GX i båten, for da kobler du solcelle-regulatoren rett i denne. Om du ikke har det kan du kjøpe en VE.Direct Bluetooth Smart dongle. Denne gjør at du med mobil-appen til Victron kan justere alle parametrene du vil på regulatoren ved å bruke mobilen. Jeg vet heller ikke hvor mange watt solceller du tenker på, men de fleste klarer seg med en BlueSolar MPPT 100/30, eller 100/50

 

Her er en link til alle regulatorene: https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers

Kortversjonen: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Charge-Controller-overview-EN.pdf

Her finner du alle tilbehørs-duppeditter Vicron har:https://www.victronenergy.com/products (vær så god å gå bananas :lol:)

 

Husk at du også kan stille tiden regulatoren skal kjøre i bulk(etter topplading) før den går over i float. Den tiden kan stilles kort om du ikke har forbruk.

Her er en introduksjonsvideo om hvordan du bruker dongelen og mobilen: https://youtu.be/vZJA4eTd6vw

Her er en video som viser hvordan du endrer innstillinger: https://youtu.be/ve59J9WTm1E :thumbsup:

 

Dette blir bra :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

leopard skrev for 9 timer siden:

Takk Vanntro ?

 

Hei Dreuf.

jeg har nok samme luke garage som deg og får heller ikke plass til mer en 70- 75 W. 

For holde seg innenfor luka kan det være max 82 ganger 80 cm. 

Ser Watski har 75w som vil også passe bra. 

https://www.watski.no/Solpanel-Active-Sol-Light-1129m

 

Jeg også veldig nysgjerrig på hvordan de på Ebay er kontra de i norske butikker. Det er nesten halv pris.

Leste ett sted at de ikke hvar like godt kontrollert.  

 

 

Paneler kjøpt i norge er fortsatt produsert i kina.  Kjøp heller direkte fra alixpress.com 

 

Funker som bare det.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Skill på monokrystallinske og polykrystallinske. Mono gir høyest effekt og er sorte, poly er blå-aktige.

Forskjellen på monokrystallinske og polykrystallinske solceller

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@Maika Jeg var faktisk ikke klar over forskjellen på BlueSolar og SmartSolar. Det gir jo mer fornuft å velge SmartSolar, så slipper man å koble på ekstern Bluetooth. Den eneste fordelen jeg ser med denne eksterne Bluetooth-dongelen er vel at man får med noen meter kabel slik at den kan monteres på et sted som gjør at man kanskje får bedre mottak for signalene på telefonen. Jeg opplever at rekkevidden ikke er all verden og at man må være i båten for å få kontakt.

 

Når det gjelder serie- henholdsvis parallell-kobling så har jeg prøvd begge deler. Jeg har en targabøyle på flybridge som tar noe sol fra tid til annen og opplever at i sum får jeg flere amperetimer ved å koble i parallell enn i serie. Jeg har ikke Victron sine paneler, men Sunwind Max Power som også skal være meget bra. På gode forhold har jeg målt over 200 watt fra 2 x 100 watt paneler.

Tror forholdene på dekk på en seilbåt definitivt fordrer parallell kobling. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Farco anbefaler i hvert fall serie-kobling for å få mest ut av Victron-panelene.

Victron skryter selv av bla. "High performance bypass diodes minimize the power drop caused by shade" og " Exceptional low-light performance and high sensitivity to light across the entire solar spectrum":

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Monocrystalline-Panels-EN.pdf

Med ett 190W-panel i noen år nå kan jeg i hvert fall skrive under på at dette leverer veldig bra.

Kjøper muligens ett panel til i år, og skjønner at jeg da må teste:)

Hvilken regulator har du, VannTro?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 7 timer siden:

Hvilken regulator har du, VannTro?

 

Victron BlueSolar 100/30 med ekstern bluetooth.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar ?

 

i og med at panelene mine skal monteres på ruff taket må de være fleksible. Victron sine er vel stive med ramme?

 

noen anbefalinger på fleksible paneler?

 

og hvor mange A kan man regne med å få i døgnet fra feks 2 80 watts paneler en god, norsk sommerdag?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 180watt paneler. Max er 9.5amp  tipper ca 70amp pr døgn på bra soldager. Dette holder kjøleskap (skrur det aldri av) lys og luftvarmer på lav hastighet om natten.

 

Gidder ikke koble på landstrøm når jeg ligger på bryggeplassen min

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

I påsken var jeg på tur sammen med en annen seilbåt som hadde solceller, og jeg forsto at dette er bra greier.

Nå har jeg funnet ut at jeg må skaffe meg solcelle jeg og. Har tenkt til å starte med en solcelle foran sprayhooden.

Jeg har sett for meg et panel på ca. 100 watt, den må være myk, slik at den former seg etter hyttetaket.

 

Hva tror dere om denne? Sunbeam classic 100w

Ser ut som kabelen kommer ut på oversiden. Skulle gjerne hatt de ut på baksiden, men det har jo litt å si med pris og....

Noen som vet hvor tykke kabler man bør ha? sikkert 4 - 5 meter fra der panelet blir montert til batteri.

sunbeamsystem_100w_classic_c100jb_high.j

 

Når det gjelder regulator forstår jeg det bør være en mppt regulator, og da må den nok bli en victron:yesnod:

En sånn kan jeg tenke meg bør bli bra Victron SmartSolar MPPT 75/15A

Gøy med blåtann.

smartsolar_mppt_2.png

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...