Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

@Mouche du ser i helt feil brosjyrer:smiley: Bla litt i SeaDoo sine istedet. Vår RXP-300 har både de vanntette til mobiler etc, samt oppbevaringsrom på 116 liter. Går fint med en handlerunde det.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On Friday, July 14, 2017 at 20.22:

Og etter å ha lest gjennom brosjyren for Yamahas vannscootere så er jeg virkleig fascinert over de som hevder at disse er velegnet for transport av både folk og fe. Har ikke ordlyden nøyaktig, men Yamaha selv påpeker at de har vanntette lagringsrom velegnet for mobiltelefon og solbriller, men ikke et ord om varer ellers. De fokuserer ellers på fart og spenning, lite annet, med andre ord akkurat som mange påpeker; kun leketøy.

 

Politiet ønsker slike leketøy  hengende bak på politi båten .Nå er vel politiets tilstedeværelse på sjøen kun lek  og morro. De har sendetid på alle tv kanaler hvor de forteller hvor viktig det er å bruke vest.  Det er bare å riste på hodet over ressursbruken.  Politiet og justisministeren klapper hverandre på ryggen og er skjønt enige i  at et frislipp av vannscootere er riktig og medfører ikke problemer. En 16 åring kan betjene en scooter opp mot 80-90 knop ( 150 kmt) med et skarve båtførerbevis i handa uten en eneste kjøretime.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/qqEqz/Justisministeren--Vannscooter-er-et-ikke-problem

 

Politiet er dypt bekymret over  mopeder som går fortere en 45 kmt og har hyppige kontroller og skriver ut klekkelig bøter. Når justisministeren sier hopp, hopper politiet.  

 

For å føre en moped må man avlegge teoretisk og praktisk prøve og ha fylt 16 år.

 

http://www.oavis.no/artikler/nyheter-trimmet-mopeden-fikk-klekkelig-bot/395564

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 19 minutes ago:

Feks seadoo 310 hk ... 

Du oppgav akkuratt ett merke, f.eks. bmw i bilverden, windy i båtverden, så oppgave du motorstyrke, dette var litt vagt.  Muligens fra ett sted der data kalles harddisken (bærumsgrammatisk referanse) 

 

Jeg har kjørt endel Seadoo, alt fra de minste modellene, og til de større, til de som er mer 400HK  og ingen av de gjør farten du snakker om, man klarer bikke 60 og noe på 300hk med riktig alt mulig, 70 på scoooter krever ekstremt flatt vann, og i praksis vanskeligere å få fart på de rene racing sakene, enn produksjonsmodellene.

 

Med masse trimming og jukk klarer man 65-67, men org modellene er 60-63 max. 

 

16 åringer kan kjøre dragracing både bil og båt, her snakker vi ting som går over 150kmh, siden du liker å dramatisere/overdrive/pynte på ting, kanskje rage litt over det? ;) 

De kan også kjøre båtracing. 

 

Virker som du henter "faktaene"(følelsene) dine fra samme sted som MDG.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er ikke om farten er 60 eller 80 knop. Poenget er at den nye båt generasjonen ikke er særlig opptatt av båtliv, tradisjonelt sett. De er opptatt av å ligge i en gjestehavn med pub, cafe ,restaurant,  shopping og ha en vscooter hvor de kan more seg  før pub'n åpner. Dessuten kan de nå langt på 20 minutter og helt ut i uthavnene og forstyrre både dyreliv og båtfolk.

Nå henger politiet seg på denne trenden og kjøper inn båter som kan gå både 50 og 60 knop. Deres prioritet er å kontrollere om folk bruker vest eller har for stor fart. Hvis politiet skal ta lovbrytere er det som å lete etter nåla i høystakken og sommeren er veldig kort. Hvor mye penger har politiet tenk å bruke på dette?

 

Politidama på båten sier dem er ute på tur og det har hun helt rett i. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 10 minutes ago:

Poenget mitt er ikke om farten er 60 eller 80 knop. Poenget er at den nye båt generasjonen ikke er særlig opptatt av båtliv, tradisjonelt sett. De er opptatt av å ligge i en gjestehavn med pub,

 

 

Jeg tror ikke 16 åringene  du referer til skal på pub. 

 

Poenget ditt er vel mer at du ikke personlig liker det, evnt ikke har råd til det, og da bør ingen andre få bedrive det. Du virker relativt bitter for å være såpass ung. 

Link to post
Share on other sites

Tror generelt ikke politiet er så opptatt av jakt, men morsomt at de kanskje går "litt motstrøms" om dagen. En scooter er da bare vinn-vinn for en slik etat; liten, lett, rask, mer miljøvennlig og rimelig i innkjøp. Supert som et supplement til sjøtjenesten ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå bør man huske på at når man er kommet ut av gjestehavna er man i utmark og praktiserer  allemannsretten og da har man et særlig ansvar til omgivelsene så som dyreliv og natur.

Foreløpig har heldigvis vscooteren en høy pris slik at det ikke er et allemannseie og må betraktes som et rent leketøy.  Det må grense opp til galskap å bruke feks 150 lapper  på noe som knapt har nytteverdi.

 

Politiet på sin side ruster seg til tennene med monsterbåter og ytrer ønske om  vannscootere for å ta det kriminelle båtfolket i fellesferien. Blir derimot vannscootere allemannseie har de kanskje belegg for ivesteringene sine?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 4 timer siden:

En 16 åring kan betjene en scooter opp mot 80-90 knop ( 150 kmt) med et skarve båtførerbevis i handa uten en eneste kjøretime.

 

andersb skrev for 4 timer siden:

Hvor selges disse? og hva heter de? 

 

Denne skal gjøre 86 knuter

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90079809 

 

andersb skrev for 1 time siden:

Poenget ditt er vel mer at du ikke personlig liker det, evnt ikke har råd til det, og da bør ingen andre få bedrive det. 

Er det misunnelse og jantelov du skal fram til igjen?

 

For min del må jeg si at vannscooterdebatten ikke handler om misunnelse. Hvis jeg vil en vannscooter kan jeg kjøpe en. For min del handler dette i første omgang om det å ta hensyn.

Link to post
Share on other sites

Rapport fra Sverige. Ligger vindfast i en lun vik. Det er livsfarlig å svømme mer enn fem meter ut fra hekken, da det stadig hyler idioter på vannscooter forbi i 40 knop gjennom et trangt sund. Dette er ikke "båtfolk", men ungdom med fartsdilla. Så takk for denne "berikelsen" på sjøen...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Opplevde det samme ved Langö utenfor Kungshavn. Scootere tok "snarveien' I alt fra 20 til 30 knop gjennom uthavna. Blant annet gjennom et trangt område hvor båter med badende unger osv ligger type 5-10 meter unna. 

 

Ikke særlig smart å bade eller noe der. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Opplevde det samme ved Langö utenfor Kungshavn. Scootere tok "snarveien' I alt fra 20 til 30 knop gjennom uthavna. Blant annet gjennom et trangt område hvor båter med badende unger osv ligger type 5-10 meter unna. 

 

Ikke særlig smart å bade eller noe der. 

 

 

It is time to deploy the "lecakuler"??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 10 timer siden:

Politiet ønsker slike leketøy  hengende bak på politi båten .Nå er vel politiets tilstedeværelse på sjøen kun lek  og morro. De har sendetid på alle tv kanaler hvor de forteller hvor viktig det er å bruke vest.  Det er bare å riste på hodet over ressursbruken.  Politiet og justisministeren klapper hverandre på ryggen og er skjønt enige i  at et frislipp av vannscootere er riktig og medfører ikke problemer. En 16 åring kan betjene en scooter opp mot 80-90 knop ( 150 kmt) med et skarve båtførerbevis i handa uten en eneste kjøretime.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/qqEqz/Justisministeren--Vannscooter-er-et-ikke-problem

 

Politiet er dypt bekymret over  mopeder som går fortere en 45 kmt og har hyppige kontroller og skriver ut klekkelig bøter. Når justisministeren sier hopp, hopper politiet.  

 

For å føre en moped må man avlegge teoretisk og praktisk prøve og ha fylt 16 år.

 

http://www.oavis.no/artikler/nyheter-trimmet-mopeden-fikk-klekkelig-bot/395564

 

andersb skrev for 9 timer siden:

 

 

Hvor selges disse? og hva heter de? 

 

andersb skrev for 8 timer siden:

Du oppgav akkuratt ett merke, f.eks. bmw i bilverden, windy i båtverden, så oppgave du motorstyrke, dette var litt vagt.  Muligens fra ett sted der data kalles harddisken (bærumsgrammatisk referanse) 

 

Jeg har kjørt endel Seadoo, alt fra de minste modellene, og til de større, til de som er mer 400HK  og ingen av de gjør farten du snakker om, man klarer bikke 60 og noe på 300hk med riktig alt mulig, 70 på scoooter krever ekstremt flatt vann, og i praksis vanskeligere å få fart på de rene racing sakene, enn produksjonsmodellene.

 

Med masse trimming og jukk klarer man 65-67, men org modellene er 60-63 max. 

 

16 åringer kan kjøre dragracing både bil og båt, her snakker vi ting som går over 150kmh, siden du liker å dramatisere/overdrive/pynte på ting, kanskje rage litt over det? ;) 

De kan også kjøre båtracing. 

 

Virker som du henter "faktaene"(følelsene) dine fra samme sted som MDG.

Om scooteren gjør 80 eller 60 knop er  ikke poenget, det er det faktum at regelverket er bokstavelig talt frakjørt av teknologien som er greia.

 

Det er hva "Ugla" forsøker å få frem, og det er faktisk et viktig poeng som ikke bør viskes vekk med å poengetere "faktafeil".

 

Nå viste det seg jo faktisk at det finnes scootere som gjør 80-89 knop, selv om den nok er fjern for en 16-åring.

Den er allikevel ikke ulovlig for h*n å kjøre.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 33 minutes ago:

Det går an å snu på prolemstillingen også. Det er ingen genistrek å ferdes med båt i trange sund hvor barn bader !

Jeg ville jo aldri latt mine barn/barnebarn bade i et trangt sund, hvis jeg visste at båter ferdes der. Til og med jeg vet hvem som kan bli taperen da.

Men hva er det du egentlig vil frem til, at man ikke skal kjøre inn i et trangt sund fordi noen kan bade der?

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 9 timer siden:

16 åringer kan kjøre dragracing både bil og båt, her snakker vi ting som går over 150kmh, siden du liker å dramatisere/overdrive/pynte på ting, kanskje rage litt over det? ;) 

De kan også kjøre båtracing. 

 

Virker som du henter "faktaene"(følelsene) dine fra samme sted som MDG.

Det blandes vel litt I fruktkurven her. Hele debatten dreier seg om vannscootere der folk i fritidsbåter og badende ferdes. Når så du en dragracer i fri utfoldelse på landeveien sist?

 

Jeg synes absolutt ugla har et poeng når han trekker fram iveren etter å ta ungdom som kjører over 45 km/t med en moped man vitterlig må ha et sertifikat for å kjøre, for ikke å snakke om hvis man vil føre en litt større, men dog med begrenset ytelse. Å slippe personer som er mer barn enn voksne (noen blir det vel aldri) bort I farkoster som innehar flere hestekrefter enn brorparten av hva vanlige innbyggere knapt har vært borti en brøkdel av, sett i forhold krefter/vekt, uten noen form for opplæring, er vel uten sidestykke det mest sinnssyke jeg har hørt om. 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev for 2 timer siden:

Å bade i et trangt sund der båter ferdes har nå aldri vært noe genistrek!

Hvor går grensen for hva et trangt sund er mht om det er en fredelig plett  i le mellom 2 holmer eller om det er en typisk ferdselsåre?

Vil du si at alle steder man kan ferdes mellom 2 holmer uansett hvor det er vil være uaktuelt som ankrings eller badeplass?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...