Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ouch! Men det er nå ikke en nyhet, kun en videreføring. 

 

Det som faktisk er interessant er hvordan Raet nasjonalpark/Sørlandet kommer til å forvalte dette. Deres forskrift til nasjonalpark skiller seg ut fra Færder og Hvaler ved at vannscooter ikke er nevnt konkret. Kun "unødvendig motorbruk", eller noe i den duren. Kan hende det blir lov å kjøre tur med vannscooter der, på lik linje med båt. 

Men kanskje jokking blir ulovlig mtp støy? 

 

Eller kanskje kommunene på Sørlandet rett og slett forbyr for å slippe mer mas? Hvis det skjer vil Sørlandet være no-go fra stranden og langt ut i havet iom at nasjonalparken dekker "utsiden", mens kommunale forbud vil dekke "innsiden". 

Link to post
Share on other sites

Her er et par andre perspektiver:

 

Om heksejakten på vannscootere:

https://www.batliv.no/innhold/batprat/?article_id=48734

 

Fra en "bonde" (som jeg tror egentlig vil fremsnakke snøscootere)

http://www.nationen.no/kommentar/apartheid-i-skjaergarden-2/

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må innrømme at jeg syns det hele ender litt trist på en måte. Jeg er på alle måter for at folk skal ha mulighet til å også leke og ha det gøy uten noe annet formål på sjøen, skulle bare mangle. Men jeg kommer ikke unna at det er, de flest i grunnen, brukerne av vannscooter selv som har laget ris til egen bak. 

 

Så i grunnen så fikk de den lille "friheten" som var mulig ved å være tidlig ute, og så ødela de for alle som kom etter ved å vise ekstremt liten evne og forståelse i forhold til andre som ferdes og er på sjøen og langs kysten. De fikk det store flertallet mot seg og får nå juling så det duger og løsningene blir svært dårlig for de med vannscooter, langt dårligere enn hva de hadde trengt å være. 

 

Men jeg syns ikke synd på noen, som man roper i skogen får man svar. Som man reder så ligger man, man høster som man sår osv. Dette er jo ikke noe nytt på noen måte :-)

--

Personlig skulle jeg svært gjerne, en eller annen gang, få opplevd få kjøre vannscooter på "campingtur" med telt og primus i den vakre skjærgården vår. Men det har da noen andre klart å "fucke up" før jeg i det hele tatt fikk sjansen. Akkurat det er temmelig irriterende. 

--

Vet ikke om det er sosial media sin natur eller noe, men hver gang en eller annen sak engasjerer "båtfolket" så fremstår vi ofte langt på vei som bøllete, til dels ufine og selvsentrerte med null forståelse for andre som bruker kysten og sjøen på andre måter enn oss. Ja selv oss i mellom, mellom motorbåtfolk, seilbåter, vannscootere, kajakker osv så fremstår vi som en kranglevoren og lite omgjengelig gruppe. For å si det litt grovt, en gjeng med idioter om en ser det utenfra. Det være seg om vi drøfter vannscooter, vestpåbud, tømming av septik i sjøen, RS eller hva det måtte være. 

 

Vi viser dårlig evne til å gå i dialog med omgivelsene, finne løsninger som flere er tjent med eller i det hele tatt evne å ta et kompromiss. 

 

Det er litt leit, om vi fortsetter å dure frem på den måten så vil det bare fortsett i samme retning, mot neste påbud, mot neste forbud. 

 

Jeg er ikke prinsipielt mot reguleringer, ikke på noen måte, men på den måten vi fremstår så tror jeg vi mister påvirkningskraft og evne til å få til endringer i vår favør, jeg tror ikke vi blir hørt på. Reguleringene blir mer omfattende og strengere enn det de hadde trengt å være. Jeg syns vannscootersaken er et godt bilde på hvordan det kan og vil gå når vi er som vi er. 

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde du satt og godtet deg litt. Vel, så feil kan man ta.

 

Jeg lurer jo også litt på hva vi gjør nå, Gitt av vi har to scootere.Jeg antar at vi kommer til å fortsette praksisen med å gjøre så godt vi kan ift å ikke plage noen.

 

Kommunestyrene på Tjøme og Nøtterøy? Det er jo her vi gleder oss over båtlivet (evt scooterlivet). Her er det tydeligvis motstand. Men jeg lurer på hvor langt de kan gå før de kommer i klammeri med EØS regler og at vi snakker om en CE merket båt. Innehaveren at Jettrade i Drammen hevder at han har kjørt en del saker for retten og har vunnet alle sammen.

 

Inte vet jag. Litt lei av Sverige også i sommerferien:sad:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vannscooter var en sak. Upcomming reguleringer i nær tid tror jeg vil være:

- 0.2 promillegrense

- Høyhastighetssertifikat

- Tømming av septik forbud (er jo forsåvidt mer eller mindre "snikinnført" mtp maritime nasjonalparker)

 

Ja hva mer er i vente?.. skal vi tippe:

- Områder med ankring, svai, bøyeforbud?

- Obligatorisk båtregister

- Obligatorisk forsikring (som resultat av obl. båtregister)

- Utvida krav til båtførerprøve mv

Osv, osv. 

 

Det er stipulert å være 750 000 fritidsbåter i Norge. Det er mye. Men samtidig er vi fragmentert i mange ulike typer foreninger, hvor den ene er lansdekkende og størst, KNBF med sine 43 000 medlemmer er de allikevel mindre enn FB gruppa for båtfolk :-) Og når det var høringsrunde for lovendringer sist så, ja, det var enighet i en del saker mellom Seilforbundet, KNBF, RS osv, men samtidig var det splittet, feks i spørsmålet om vestpåbud, 0,2 promillegrense osv. 

 

Hva om de store forbundene/foreningene ga et samlet utkast i de fremtidige høringsrundene? At båtfolket fikk en samlet stemme i stedet for å fremstå som fragmentert og også uenige? Ja, da blir samtidig en større andel som ikke får gehør for sitt syn, men det som blir lagt fram får større tyngde. 

 

Jeg tror båtfolket må stå mer i sammen på en ryddig måte fremover for å få påvirkningskraft.

Link to post
Share on other sites

Kan godt forstå at Kragerø ser seg nødt til å totalforby vannscootere. Der er det jo nok av båter på kryss og tvers fra før, og skulle man i tillegg ha vannscootere som leker ser blant disse så vil det bli virkelig utrivelig der. Der er altfor mange der som ikke orker å kjøre bak noen som kjører sakte og fornuftig. Og når folk skal kjøre forbi og på kryss og tvers inne i havnebassenget der, og forsåvidt også ute i Kragerøfjorden, så blir det ikke bare utrivelig, men også antagelig ganske farlig.

 

Men det er også helt klart at regjeringa har lagt "egget" med disse nye reglene.

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev On 1.6.2017 at 12.05:

Nå har Tjøme kommune vedtatt totalforbud mot vannscootere i hele Tjømeskjærgården. Godt at noen setter en stopper for galskapen og setter miljøet før fri utfoldelse. 

 

Vel, jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilket lovverk de skal henvise til? Har Tjøme kommune plutselig opprettet/utvidet en ny nasjonalpark? Har vanskeligheter med å se hvordan en kommune kan forby scooter uten å påvirke alle andre fritidsfartøy...

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 23 minutes ago:

 

Vel, jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilket lovverk de skal henvise til? Har Tjøme kommune plutselig opprettet/utvidet en ny nasjonalpark? Har vanskeligheter med å se hvordan en kommune kan forby scooter uten å påvirke alle andre fritidsfartøy...

 

Man kan jo forby hva man vil innenfor sin kommuneteig så lenge det er innenfor angjeldende lovs rammer. Her har staten tydelig ment at lokale hensyn/behov må ivaretas derfor "ble det frislepp" for lokal regulering (som noen trodde var frislepp av vannscootere).  

 

Blir som med heliumsballonger kontra ordinære ballonger. Som robåt tillatelse, men ikke lov med påhengsmotor i en innsjø. Som at det er greit å plukke multer noen steder, men ikke alle steds i landet...osv. 

 

Ser Hoksrud har vært å grina om Bamble sin restriktive holdning igjen. Hvis det er så jevla viktig med vannscooter så får Hoksrud flytte et sted han kan bruke vannscooteren sin da. 

Link to post
Share on other sites

Totalforbud er å strekke det litt langt synes jeg, men jeg har en egen tråd som heter "Vannscootergjengen BER om bråk".

 

Vel, nå har det fått det.

 

Synd egentlig, jeg synes vannscooter er en artig, og spennende farkost. Den har bare fått alt for mange idioter oppå seg.

 

Så hvis jeg må velge mellom  frislipp og totalforbud, går jeg klart for det siste.

 

Dette har noen (kanskje ikke så rent få heller) stelt istand selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Bigmac skrev for 1 time siden:

 

Man kan jo forby hva man vil innenfor sin kommuneteig så lenge det er innenfor angjeldende lovs rammer. Her har staten tydelig ment at lokale hensyn/behov må ivaretas derfor "ble det frislepp" for lokal regulering (som noen trodde var frislepp av vannscootere).  

 

Blir som med heliumsballonger kontra ordinære ballonger. Som robåt tillatelse, men ikke lov med påhengsmotor i en innsjø. Som at det er greit å plukke multer noen steder, men ikke alle steds i landet...osv. 

 

Ser Hoksrud har vært å grina om Bamble sin restriktive holdning igjen. Hvis det er så jevla viktig med vannscooter så får Hoksrud flytte et sted han kan bruke vannscooteren sin da. 

 

Joda, men som sagt ikke sikker på hjemmel hvor her? Lovverket viser til departement...som skal godkjenne lokal forskrift. Virker som synsing og tolkninger av lovverket fra kommunen... Så godt å leve i et land med likhet for loven ?

Tiden vil vise ;) 

Link to post
Share on other sites

En ting som er sikkert er at nye vannscootere kommer til å falle som en stein i pris nå og bli vanskeligere å selge videre. Glad jeg ventet med å kjøpe tidligere i år. Nå tror jeg ikke at jeg gidder i det hele tatt. Er jo bare mas, går fint å kjøre uansett og satse på å ikke bli tatt, men det er så tåpelig og slitsomt, så det gidder jeg ikke. Maken til nisseland (nissekommuner). Blir sikkert forbudt over "hele kysten". 

Kanskje kjøpe tilbake en Stormway X-17? De bråker masse og kan kjøres overalt. De kan også håndteres godt på vei som en vannscooter.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev for 12 timer siden:

 

Vel, jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilket lovverk de skal henvise til? Har Tjøme kommune plutselig opprettet/utvidet en ny nasjonalpark? Har vanskeligheter med å se hvordan en kommune kan forby scooter uten å påvirke alle andre fritidsfartøy...

 

Ja og det er jo et dobbelhelvete hvis vannscooterne faktisk ender med å ødelegge for alle fritidsbåter som går over 5 knop. 

--

Burde kvalifisere til mer enn forbud, kanskje de kan jaktes på? ;-)

Link to post
Share on other sites

Men det som er fint er at det er håpløst for det svært nedprioriterte båtpolitiet å kontrollere/ta oss alle sammen. Er bare å fortsette som før og bruke sunn fornuft, uansett hva slags regler eller forbud som innføres. 

Selv kjører jeg like lite med vest som før (innaskjærs), jeg bare tar den på nær byer der politiet kan oppholde seg. Og når det kjøres i kaldt vann eller store bølger, offshore eller i høye hastigheter. Har aldri vært i ulykke fordi jeg i likhet med de fleste her inne og på sjøen bruker sunn fornuft, men så kjører jeg heller ikke i fylla i planingsfart i mørket - heller ikke uten lanterner. Jeg kjører ikke fort der det er nære land og andre fartøyer. Men jeg kjører i 40-50 knop der det er åpent og oversiktlig og sørger for å kjenne farvannet jeg ferdes i.

 

Jeg liker dessuten å ta en (og noenganger to) uskyldig øl når jeg er på sjøen, men ikke i kombinasjon med kjøring i høy fart. Dette kommer jeg nok til å gjøre livet ut, uansett hva regelkåte politikere måtte gi politibåten i oppgave å kontrollere. 

 

 

***Vannscooter bør ha eget førerkort, ikke eget forbud.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev 19 minutes ago:

Men det som er fint er at det er håpløst for det svært nedprioriterte båtpolitiet å kontrollere/ta oss alle sammen.

 

Påstår du at alle i speedbåter og på vannscooter er kjeltringer som bryter loven med mindre de har barnevakt/politi som følger med hele tiden. Er det ikke "vi" selv som skal overholde lover og regler?

 

Og sånn ellers, går man ut av butikken med varene uten å betale hvis ingen sitter i kassa? Fartsgrensene på veien gjelder kun der hvor det er fotoboks eller politi? 

 

Driver man på sånn når man er på besøk hos andre, som sommergjest i en kystkommune, feks på Sørlandet. Det er ikke til å tro...

---

Om en sliter såpass med å forholde seg til det som gjelder, og sånn ellers, så finnes det hjelp å få. Jeg foreslår personlig støttekontakt fremfor å kreve mer politi og overvåkning av alle vi som er på sjøen fordi en selv mangler impulskontroll osv.

 

http://www.kragero.kommune.no/www/kragero/resource.nsf/files/1262141064-fritidskontakt_soeknad/$FILE/fritidskontakt_soeknad.pdf

---

Men en må nok søke i egen bostedskommune, tviler på at en kan ta støttekontakt med på ferie. 

Link to post
Share on other sites

Hehe, her var det mye avsporing og beklager at jeg var delaktig i en bitteliten del av det.

Det som er sikkert er at ingen kan styre hvordan folk skal leve eller hvordan utviklingen går. Og blir loven for dum så mister folk respekten for disse og gidder ikke følge dem. Vannscootere er lovlig på landsbasis og de har kommet for å bli i denne verdenen, da er det bare å kjøpe det. Og de som allerede har kjøpt en vil jo bruke disse der de ferdes, har hytte eller bor. Om det er i Kragerø de ferdes og de har kjøpt vannscooter til dette må de få lov til å bruke det de har kjøpt i Kragerø. Hvis ikke burde man faktisk få igjen pengene for denne vannscooteren.

 

Derfor: jeg kommer nok ikke til å kjøpe/kjøre vannscooter selv, men har stor sympati med vannscooterførere som må bryte loven som eventuelt blir innført for å bruke den som fritidsbåt etter de har kjøpt scooter i våres eller tidligere.

 

Å bryte en lov på sjøen ved å kjøre vannscooter på lik linje med en fritidsbåt er ikke det samme som å ikke betale for seg ved å handle i en butikk.

 

PS: jeg er ikke sommergjest, men sommerbeboer. Tviler på at jeg får kommunal støttekontakt, selv om jeg gjerne tar i mot alt jeg kan få. Kan kanskje brukes som Auper? En slik kunne jo brukes til å sendes ut for å se hvor politibåten til enhver tid befinner seg.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

:-). Har også sympati for de som svei av penger på scooter og ikke får brukt de.. kjedelig sånt. 

 

Og uansett tror jeg en støttekontakt ville fått det veldig trivelig på ferie i Kragerøskjærgården ;-)

Link to post
Share on other sites

Som fast bruker av forumet, og tilfeldig innkikker på slike hotte tråder som denne, føler jeg meg forplikta til å ytre meg, i ytringsfrihetens navn. Ja, vi har ytringsfrihet. Denne friheten er nedskrevet i lovs form. Det vi også har, i demokratiet Norge, er forbud. Forbudene finnes i lover, regler, forordninger, forskrifter. Hver gang det dukker opp et problem, et fenomen, et nytt stoff som er farlig, en religion vi ikke liker, en livsstil vi syns er rar, en uvane, et levesett; en organisme vi ikke kjenner; et fordon, fartøy, kjøretøy, leiketøy, kort sagt ett eller anna nytt - da roper vi på offentlige regler. Flertallet bestemmer.

Problemene tårner seg så opp når disse forskriftene skal føre fram mot en praksis. Hva er egentlig rullebrett, V-stil, nytelsesmiddel, vannscooter? Når er det ikke lov å pisse på offentlig sted? Hvor kan jeg spytte? Hvor langt unna holdeplass skal jeg oppholde meg om jeg har gått av bussen og må ta en røyk? Hva er forskjellen på skaut, hijab, nisselue og balaklava? Hvor mange meter opp i hvor bratt fjellvegg er det lov å klatre, og hvor er det lov å la seg falle ned igjen, med eller uten skjerm, vinger, med eller uten ski på beina, med eller uten dress, bukse, klær? Hvor stor badebukse må en ha for å være anstendig?

 

Jeg liker ikke folk som kjører sakte og midt i veien, sånne som ikke bruker blinklys, folk som har for lite klær på seg, uansett hvor velproporsjonerte de er, folk som banner for mye, sånne som det lukter for mye av, vestlendinger eller nordlendinger eller trøndere som hater østlendinger fordi de hadde det så hardt på attenhundretallet, som om ikke alle hadde det slik, eller omvendt. Eller brunsnegler.

 

Men lover, regler, forskrifter, forordninger, er jeg mot.

 

Vi har altfor mange lover. Med altfor mange unntak, spesifiseringer. Når skal vi lære? Er lovens bokstav skrevet ned blir det et makkverk av tilleggsregler, unntak og inkluderinger. Og så skal vi plutselig måtte meine noe om det. Om vannskuter, passbåter og femtenåringer. Tenåringer liker vi ikke, uansett.

 

I Lillehammers bylover fantes det en gang (det er mulig den fremdeles er der) en lov eller forskrift mot spytting på gata. Loven ble vedtatt da tuberkulosen herja og folk spytta smittestoffer hist og pist. Sjøl om tuberkulosen ble bekjempa besto loven. Hver gang det var en revisjon dukka det opp argumenter om hvor stygt det er med spytting.  

 

Nå må vi starte med å tynne lovboka. Bli kvitt alle forbudene mot alt vi ikke liker. Dette er en farse i ei tid da vi trenger samhold og enhet, ikke oppsplitting i syntetiske fraksjoner.

 

Jaja...

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Derfor: jeg kommer nok ikke til å kjøpe/kjøre vannscooter selv, men har stor sympati med vannscooterførere som må bryte loven som eventuelt blir innført for å bruke den som fritidsbåt etter de har kjøpt scooter i våres eller tidligere.

 

Å bryte en lov på sjøen ved å kjøre vannscooter på lik linje med en fritidsbåt er ikke det samme som å ikke betale for seg ved å handle i en butikk.

 

PS: jeg er ikke sommergjest, men sommerbeboer. Tviler på at jeg får kommunal støttekontakt, selv om jeg gjerne tar i mot alt jeg kan få. Kan kanskje brukes som Auper? En slik kunne jo brukes til å sendes ut for å se hvor politibåten til enhver tid befinner seg.

 

"Må" bryte loven? Jøøs, når må man det for å forflytte seg med et sjøgående fartøy på sin fritid når man skal ut og handel eller ut på skjærene for ¨kose seg?

 

Forøvrig tror jeg du kan få overført ansvaret for støttekontakt fra din hjemkommune til Kragerø hvis du har dokumentert behov, også hjemmehjelp og hjemmesykepleie.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bra innlegg, Erik AN:smiley:. Dog blir det nok snart massakrert av motstanderne.

 

Hørte redaktøren i Bygdeposten på et frokostseminar fortelle nylig om den gangen de la ned bridge spalten i en avis han tidligere jobbet for. Alle de 8 som faktisk leste den lagde slik leven at man skulle tro hele Hallingdal ville beholde spalten.

 

Slik er vel denne tråden og. Gjengangerne her lager mye leven. Får håpe toleransen til sjøs er noe større fremover. Det har uansett vært min erfaring når vi er ute og kjører scooter. Det meste går fint.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

"Må" bryte loven? Jøøs, når må man det for å forflytte seg med et sjøgående fartøy på sin fritid når man skal ut og handel eller ut på skjærene for ¨kose seg?

 

 

Vel, det er nettopp det som nå skjer Mouche. Noen har bestemt dette nå, først ut med Tjøme. 

 

Jeg er helt enig med Lingefan og gode argumenter i hele tråden. Har nå valget mellom å måtte kjøpe en liten rib eller en medium scooter.

Velger jeg scooter til moderskipet vil jeg måtte bryte forskriftene for å kunne bruke den akkurat der jeg vil, med en rib er alle steder vi ferdes i lovlig. Tilnærmet samme bruken for oss enten det er scooter eller jolle.

 

Spørsmålet blir om jeg gidder å kjøre scooter; uansett får du skulende blikk, fingre i været og hylende grinebitere etter deg. Rib'en går fri alt dette uten et eneste godt argument. Utrolig at alle andre skal ha en mening om hva som passer meg og min bruk.

 

På den annen side kanskje jeg nettopp nå kjøper scooteren jeg ønsker meg. Argumentene er absolutt tilstede for innkjøp, men da blir jeg nødt til å gå for bot.

Argumentene fra motstandsbevegelsen er usaklige og har ingenting med scooteren å gjøre! Sier det igjen; føreren bestemmer hva som skjer med bruken av fritidsfartøy!

 

Jeg vil kjøre scooter og har en plikt på lik linje med alle andre fartøy og overholde fartsgrenser, hensyn osv. Begrensningen her kan ikke og skal ikke forankres i hva slags fartøy du disponerer, likhet for loven!

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at det er en bred enighet blant pro vannscooter folket generelt om at regler kan brytes bare de selv synes at de er dumme nok.

 

Det gjenspeiler forsåvidt det man har observert på vannet også, med all villmannskjøringen som nå "overraskende" nok fører til totalforbud rundt om.

 

 

 

 

Redigert av nomen
Endret fra "her inne" til "generelt" da det helt korrekt ble påpekt at det var ikke så mamge her på forumet jeg kunne vise til (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 10 minutes ago:

Jeg registrerer at det er en bred enighet blant pro vannscooter folket her inne om at regler kan brytes bare de selv synes at de er dumme nok.

 

Det gjenspeiler forsåvidt det man har observert på vannet også, med all villmannskjøringen som nå "overraskende" nok fører til totalforbud rundt om.

 

 

 

 

 

Vel nomen, nå jeg tror du må ta på lesebrillene og lese en gang til ;)

Det er ikke enighet om å bryte lovverket, men at det bør være likhet for loven.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...