shipahoy Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Eureka skrev 18 minutes ago: Med vikepliktsregler som alle andre båter, blir jo dette en hyggelig affære. Inn fra SB side kommer ett eller 5 fartøy i 50 knop som ratter rundt, stadig skifter kurs, hopper på bølger, og har det kjekt? Helt topp! 50 knop er 10 ganger så fort som jeg masjer rolig med seilbåten. De fleste vannscooterførerene jeg har sett kjører som Eureka skriver, og bryter regel 8 i sjøveisreglene om at manøvre skal være tydelige, utført i god tid og i samsvar med godt sjømannskap. Dette gjør det umulig for meg å forholde meg til eventuell vikeplikt. Det finnes heldigvis noen unntak :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Mouche skrev 14 minutes ago: All statistikk viser jo også at de er overrepresentert ved ulykker, sikkert ikke helt ulikt motorsykler i så måte. Den statistikken tror jeg nesten vi må be om å se. Her i Ville Vestfold har alle alle alvorlige ulykker involvert RIB. Uten at noe har tatt til orde for å forby RIB av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Når det gjelder miljøbelastning så tenkte jeg støy og vern av sjøfugl. Flere dårlige erfaringer i møte med vannscooter gjør at jeg er svært negativ til dette. De som opptrer hensynsfult får ha meg tilgitt. sikter ikke til dere. Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) Ved at det åpnes for at den enkelte kommune kan ha regler, samtidig som vanncscooter nå er sidestilt med båt, vil det bety at eventuelle regler som innføres i den enkelte kommune for å begrense vannscooter bruk også vil gjelde båter? Jeg spør fordi jeg ikke vet svaret Edit: fant dette på regjeringen.no: "Kommunene kan ved behov fastsette lokale forskrifter om bruk av vannscooter " Redigert 18.Mai.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Jeg ser for meg at den største ulempen med frislipp av vannscootere blir støy. Det er snart ingen steder man kan oppsøke for å nyte naturen i fulle drag uten uønsket menneskeskapt støy. Bruksmønsteret for scooterkjøring er vel ganske annerledes enn gjennomsnittlig båtkjøring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Som en som både kjører vanlig båt, padler kajakk OG er fører av vannscooter, synes jeg dette er positivt. Men jeg oppfordrer samtidig til at vi "scooterførere" er ansvaret bevisst, og fortsatt tar hensyn og kjører aktsomt - akkurat som når vi kjører båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Subsea79 Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Jeg mener i utgangspunktet det er en god ide at kommunene skal ta over ansvaret for hvilke regler som skal gjelde. Det er enorme forskjeller fra kommune til kommune mtp. dyreliv, trafikk etc. Men, er veldig spent på om de forskjellige kommunene har kapasitet og evne til og faktisk gjøre noe med saken i hele tatt. Blir vel lett til at det ikke blir noen regler, før en skade har skjedd. Syns det er artig med vannscootere som lager litt liv og røre på sjøen, men må også si det er vanskelig og forholde seg til dem mtp. vikeplikt etc. i og med de har så høy fart. Det er sikkert båter som går både like fort og fortere, men de kan de ikke være mange av i tilfelle, ellers så bruker det ikke all kapasitet på samme måte Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) Er vel regler om at man ikke skal fyllekjøre rib i 60 knop i 5 knopen, men.... ja? skjer jo stadig. selv seilbåter kjører over roere.. så.. ja ;) Støymessig var nok forrige båten min med store maskiner en større støysynder, enn vannscooter med vanndempet eksos. Vannscootere er moderne 4 takts maskiner, du kan snakke og føre en samtale på tomgang uten problemer. Båten jeg har nå, har samme hastighet som en vannscooter, og er 30 fot med 600hk. Forrige båten min hadde samme egenskaper og var 32 fot, til og med superfancy teak bad! men noen tusen nm og nesten 1000hk diesel så gikk den også i samme fart... båten jeg hadde der gikk samme osv. Så jo det finnes en endel av disse også, men jeg synes det er like gøy å kjøre båt i sirkel som det er vannscooter... så jeg drar på turer ;) Skal jeg til middagsbukta trenger jeg ikke 5 knop engang, bare kose seg i 3'ish og 0 støy 0 vibrasjoner. Jeg håper/drømmer/vil tro at ting ordner seg og vi slipper ulykker, og idioter på begge sider. Redigert 18.Mai.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Ang referansene til MC: Dersom det bare fantes biler, og så hadde MC kommet nå, tror dere det hadde blitt godkjent for bruk på vanlig vei? Hadde det vært rart om man i det minste ønsket å begrense bruken inntil risiko o.l. hadde blitt mer kartlagt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Det er kanskje annerledes nedover sørlandet, men i Indre Oslofjord virker det ikke som at vannscooterreglene blir håndhevet. Jeg ser stadig vekk vannscootere i langt over 5 knop nærmere enn 400 fra land, og jeg har aldri sett noen bli stoppet. Jeg tror ikke det er flere som kjøper vannscooter i området her fordi reglene endres. Jeg tror folk som har lyst på vannscooter allerede har kjøpt det uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Tror neppe denne endringen utgjør så store forskjellen, det som er idioter har gitt f... så langt, og vil fortsetteå gjøre det. Så får vi se om det blir fritt frem i nasjonalparkenene. Tipset med Lecakuler er forresten notert på listen over ting som kan være kjekt å ha i båten?. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) Jeg har som sagt tenkt å kjøpe selv nå, bare se hva vi får av lokale regler har fler venner som på lik linje med meg har ventet, da vi ikke ønsker bryte reglene og 400 meter jo er talentløst å overholde i oslofjorden, 150 meter går problemfritt stortsett. Fellesnevnern er at dette er voksne, men lekne folk, som ikke ønsker være på kant med loven/regler. Sitter å planlegger om vi får til en 3-4'r flytedock nå... tagger @Lingefan da han er en av de som nok blir med ;) Så jeg tipper vi får mange nye, forhåpentligvis litt mer modne med bedre oppførsel? Sommern tilbringes i seilbåt, med regatta, samt padling i tilegg til motorbåten, skal sies, så jeg er "litt i alle leire", håper det er flere med forståelse her, ikke bare løkruller med sabotasjeplaner og dårlige holdninger. Slippe fremmedlegemer i vannet, beklager men er dere helt tette? Hva skal dette løse bortsett fra potensielt farlige situasjoner og skader på fartøy og natur, samt å fremprovosere, det som neppe blir en hyggelig dialog. Redigert 18.Mai.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) andersb skrev for 1 time siden: Slippe fremmedlegemer i vannet, beklager men er dere helt tette? Utvilsomt Redigert 18.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) ynroenn skrev for 4 timer siden: Men jeg oppfordrer samtidig til at vi "scooterførere" er ansvaret bevisst, og fortsatt tar hensyn og kjører aktsomt - akkurat som når vi kjører båt! Det er vel nettop dette noe sliter veldig med å få til. Båtfører, roere, seilere og scooterfører. Det er bare så synd at konsekvensene av å gi f... ,øker i tak med farten. Marginene minsker når man har et toppfart på 60 knop og oppnår 40 knops fart på ca 3 sekunder. DET er hva som skiller vannscooter fra båt, og det er DET som gjør de farligere og ikke kan sammenlignes med andre farkoster. For de som liker å dra sammenligningen til landjorda, det er endel strengere å få lappen på tung motorsykkel enn vanlig, nettop p.g.a det potensialet som finnes i slikt utstyr. Bare det faktum at man faktisk må ha OPPLÆRING for å kjøre slik sykkel, er jo en viktig forskjell til vannscooter. Den kan jo hvilken som helst 16 åring rase rundt på, bare han har bestått et nettkurs på data'n. På landjorda er samme person begrenset til snaue 50 km/t, bl.a fordi man mener at man ikke er moden nok,eller har utviklet kroppen nok til å kjøre fortere. Forstå det den som kan..... Ps.. At fremmedlegemer i sjøen kan være skadelig og farlig, er noe enhver ansvarlig båtfører må ta inn over seg, og må ta med når man beregner kurs og fart. Man må tilpasse kurs og fart slik at en plutselig uventet stopp, ikke kan skape en farlig situasjon. 40-50 knop i trangt farvann i "alle himmelens retninger",er IKKE å ta høyde for at uventede ting kan skje. Lecakuler som med vilje er lagt ut,er utvilsomt gslskap. Men det er ikke rare taustumpen,eller plastposen som skal til for å stoppe en vannjet, og de vet man aldri hvor er. Redigert 18.Mai.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Godt innlegg av Nomen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) 'jeg kommer ikke til å kjøpe vannscooter. Ikke fordi jeg har lyst men fordi den neppe kommer til å være lovlig i Færder nasjonalpark(desverre) og att sosialistene garantert kommer til å stikke minst 10 kjepper i hjulene når Støre blir statsminister. Jeg drar ofte ut til en øy for å bade etter jobb på sommeren og da hadde det vært kjekt å frese ut på en slik maskin i steden for å ta med en haug med tonn man ikke trenger i form av dusch,dass,kjøkken,senger,klesskap osv. En ryggsekk på ryggen er mere en nok luksus når man skal bade. Redigert 18.Mai.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 6 hours ago, Mulligan said: Den statistikken tror jeg nesten vi må be om å se. Her i Ville Vestfold har alle alle alvorlige ulykker involvert RIB. Uten at noe har tatt til orde for å forby RIB av den grunn. Statistikken jeg viser til er fra land hvor vannscootere er både tillat og langt vanligere enn vi ser i Norge. Søk og du vil nok finne, eksempelvis data fra U.S. Coast Guard. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 According to U.S. government reports, most accidents are associated with rental operators, underage operators, under-trained and undereducated boaters and a variety of factors associated with recreational-boating accidents (excessive speed, inattention, reckless operation, alcohol consumption and violations of the "Rules of the Road").[2][3] Due to their affordability, ease of use, and relatively low transportation and maintenance costs, personal watercraft have significantly increased the number of water-based enthusiasts in the U.S.[citation needed] This rise in participation has created conflicts between the various boating segments in the U.S. and a need for additional boater education. Recreational-boating accidents are the second-largest transportation-related cause of injury in the U.S. (after automobile accidents).[4] Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Det finnes vel kanskje en statistikk for Mongolia også? Her på berget er det RIB som er ulykkes båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Mulig du synes at Mongolia er et relevant land å sammenligne seg med, me for egen del mener jeg at USA og statistikker/erfaring derfra er langt mere relevant. At du synes å ikke like fakta derfra får stå for din egen regning! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Mouche skrev 36 minutes ago: Recreational-boating accidents are the second-largest transportation-related cause of injury in the U.S. (after automobile accidents).[4] Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Litt om vannscooter i Fredrikstad blad. Åpen artikkel. https://www.f-b.no/fredrikstad/nyheter/vannscooter/fritt-leide-for-vannscootere-i-skjargarden/s/5-59-759345 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
FrodeRex Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) Jeg har allerede sett nok til å kunne konstatere at dette ikke kommer noe positivt ut av dette. En nestenulykke der føreren ble funnet flytende i sjøen av en tilfeldig forbipasserende båt med lege ombord reddet livet til en ung gutt. Et ødelagt ærfugkull er ikke et trivelig syn når du fortsatt ser ungene svømme fortvilt omkring ett døgn etter at en tulling sikta seg inn på dem. Ja, en kan alltids si at jeg er en gammel grinebiter, men 50 knop mellom holmer og skjær etter en kveld på puben burde få enhver til å bli litt grinete, om ikke bekymret. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/07/10/Politiet-etterlyser-vitner-etter-vannscooterulykke-ved-Frøya-13019423.ece Redigert 18.Mai.2017 av FrodeRex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Dersom de sidestilles med småbåter betyr det at føreren må ha båtførerbevis? Klippet dette fra sjøfarts direktoratet sin side. «Dersom du er født i 1980 eller senere og skal føre en fritidsbåt med lengde over 8 meter eller med motor større enn 25 hestekrefter, må du ha båtførerbevis» Jeg vet ikke men jeg tipper at de fleste vannscooter-førere er yngre folk og at de fleste scootere har flere en 25hk. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Vi får ha tillit til at de kan og bruker sjøvett, og at de setter seg inn i lokale regler for ferdsel i det havnedistrikt de befinner seg i! Her er en liste over regler i Norges forskjellige kystkommunerhttp://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/ Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.