Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

On 5/18/2017 at 0:52 PM, Maika said:

Ang referansene til MC: Dersom det bare fantes biler, og så hadde MC kommet nå, tror dere det hadde blitt godkjent for bruk på vanlig vei? Hadde det vært rart om man i det minste ønsket å begrense bruken inntil risiko o.l. hadde blitt mer kartlagt?

Det får vi nok  aldri vite. Derimot vil jeg påstå at det er større forskjell mellom MC og bil enn mellom båt og vannscooter. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 48 minutes ago:

Men det hjelper jo ikke med disse reglene?

 

I fjor kunne de jo knapt brukes på en riktig måte. Konsekvensen er kun en: At INGEN bruker de på en vettug måte. 

 

 

Det der vet du er tull. Det tar to minutter på google for noen som kan lese å finne ut av reglene. Men ja, i debatten har jeg stadig møtt scooterfolk som gjør seg dumme. Og mer enn de, de har til og med jobbet på for å gjøre andre dumme. Ved å spørre tilfeldige politifolk osv ifht detalerjer i lovverket og så roper de "Selv politiet vet ikke!" på sosiale media. Ekle typer som driver med sånt... 

 

Og hva er reglene for? For scooterfolket så kommer stadig "hjelper ikke om de ikke håndheves". Hvilken retardert holdning er det? Alt er greit så lenge en ikke blir tatt? 

Å oppføre seg greit og forståelig på sjøen, å ikke være til unødvendig sjenanse for andre osv har mao null verdi, som en viser gjennom sine handlinger. Det handler kun om å ikke bli tatt. 

 

Igjen og igjen demonstrerer en gjennom sine handlinger, som man støtter opp med sine holdninger, at man faktisk ikke har noe på sjøen å gjøre. En skal vel være glad for at de fungerer sånn noenlunde på landjorda ;-)

 

Er ikke rart de får båtfolk og folk flest mot seg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 24 minutes ago:

 

Det der vet du er tull. Det tar to minutter på google for noen som kan lese å finne ut av reglene.

Eg har aldri sagt at man ikke klarte å forstå reglene. Men at reglene gjorde at de ikke kunne brukes til noe.

 

Eg er ingen scootermann, kommer aldri til å få meg det (tror eg) og har aldri hatt det. 

 

Resten av innlegget er vel ikke ment til meg selv om det siteres meg?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror mye av stikkordet er norske jantelovsholdninger, slik Pinkvin beskriver i sitt svar til meg med masse rare andre forhold innblandet. Lokalbefolkning vs hyttefolk har ingenting med dette å gjøre. Lokalbefolkningen har like lyst på vannscootere som hyttefolk og andre tilreisende. 

Man skal ikke komme her og tro man er bedre enn de andre bare fordi man har hytte, stor båt eller vannscooter osv... 

 

Misunnelsesdriften er sterkere enn kjønnsdriften. Slike debatter er livet for kort til å gå inn i så da logger jeg ut av denne tråden her, jeg har sagt min mening. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 55 minutes ago:

Eg har aldri sagt at man ikke klarte å forstå reglene. Men at reglene gjorde at de ikke kunne brukes til noe.

 

 

 

Forstått som at vannscooerne ikke kan brukes til noe. Da forstår jeg. 

 

Jeg kan kjøpe meg både helikopter og fly uten å kunne fly de lovlig ;-) Kan jo fly de ulovlig forsåvidt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev 39 minutes ago:

Jeg tror mye av stikkordet er norske jantelovsholdninger, slik Pinkvin beskriver i sitt svar til meg med masse rare andre forhold innblandet. Lokalbefolkning vs hyttefolk har ingenting med dette å gjøre. Lokalbefolkningen har like lyst på vannscootere som hyttefolk og andre tilreisende. 

Man skal ikke komme her og tro man er bedre enn de andre bare fordi man har hytte, stor båt eller vannscooter osv... 

 

Misunnelsesdriften er sterkere enn kjønnsdriften. Slike debatter er livet for kort til å gå inn i så da logger jeg ut av denne tråden her, jeg har sagt min mening. 

 

Men pokker da Lingefan. Du har argumentert godt og fornuftig og skal gå ut av debatten med et smell så ender du med jantelov, kjønnsdrift og misunnelse. 

 

Rediger innlegget mens du kan, for dette er ikke bra :-/

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 11 minutes ago:

 

Forstått som at vannscooerne ikke kan brukes til noe. Da forstår jeg. 

 

Jeg kan kjøpe meg både helikopter og fly uten å kunne fly de lovlig ;-) Kan jo fly de ulovlig forsåvidt. 

Jeg vet ikke hvor du har lyst til å lande men det er kanskje mere liberalt enn du tror.
Bor man ikke i by eller tettsted kan man lande på egen eindom og fly til hytta med mindre den ligger i ett hytte felt som ett eksempel.
For å lande må man ha grunneiers tilatelse og det er heller ikke lov å lande i utmark uten tilatelse fra myndighetene.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lingefan said:

Jeg tror mye av stikkordet er norske jantelovsholdninger,

 

Misunnelsesdriften er sterkere enn kjønnsdriften.

 

DIsse uttalelsene kommer til kjedsommelighet og stopper stort sett enhver mulighet for videre dialog, dessverre. Ad hominem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gjenngangern i ca alt av hendelser er "utleie" og "fersking"

 

Regulerer man dette med litt kontroll, vil ting bli drastisk bedre er min påstand. Vi ser jo dette fra utlån av småbåter til utlendinger også, de er mildt sagt overrepresentert på uhell/hendelser. 

 

Egne områder...? til jukkekjøring og utleie ja kanskje, men du har 70 liters tank og balje som går FORT og LANGT, det er seriøst gøy en veldig kort stund å kjøre i sirkel, det er 99% av tilfellene noen som låner/leier noe som holder på sånn. 

 

 

Lingefan sin bilpark lider nok under jante, men du har jo bare én maskin på båten mister, du vet jo hva vi synes om slik ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 1 time siden:

Helt riktig, den har antagelig med vettløs kjøring i høyhastighet å gjøre.

Det er vel i stor grad det vi diskuterer her er det ikke?

Heldigvis gikk det ikke utover liv og helse denne gangen. 

 

Det er ikke vannscooteren som er problemet,  det er idioten oppå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 4 timer siden:

Man skal ikke komme her og tro man er bedre enn de andre bare fordi man har hytte, stor båt eller vannscooter osv... 

 

Misunnelsesdriften er sterkere enn kjønnsdriften. 

Om jeg sitter og nyter sommeren i ei idyllisk bukt og idyllen blir brutt av en gjeng scooterterrorister vil det være knekkende likegyldig for meg om vedkommende bor på ei hytte, i et hus eller i campingvogn. Kan ikke se at misunnelse er særlig relevant i forhold til å forstyrre freden i skjærgården :confused:

 

Lingefan skrev for 3 timer siden:

Si ikke det! Tipper vedkommende måtte gjøre en unnamanøver pga en uberegnelig vannscooter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 19.5.2017 at 9.08:

 

Og det er jo synd, at en gruppe fartøy skal ha alle rettigheter men ingen kan forholde seg til dem. 

 

 

Hvordan kan dette være noe som helst vanskeligere med vannscooter enn med andre fartøy? Det er helt uforståelig. Dette er en generell problemstilling som treffer alle langsomtgående vs. hurtige fartøy. 

 

Mouche skrev On 20.5.2017 at 14.27:

Har heller ingen forståelse for at man skal måtte sette inn store ressurser på å "ta" disse føreren, mye enklere å forby dem, langt billigere også!

 

At ingen har tenkt på dette før? Forby all trafikk og la alle forsøk på å håndheve forbudet oppheve! 

 

Pinkvin skrev On 21.5.2017 at 1.06:

En talsperson for Hels Angeles vil uansett ha liten troverdighet, om du skjønner. 

 

 

Litt på samme måte som representanter for 5%-miljøene ikke representerer resten av oss på MC, representerer ikke grisekjørerne på vannscooter resten av vannscooterførerne, mener du? Vanskelig å være uenig der ... dessuten er vel problemet med HA først og fremst helt andre ting enn hvordan de oppfører seg i trafikken? Hm ...

 

Komodo skrev On 21.5.2017 at 13.11:

...

Derfor skepsisen til vannscooter kontra joller og superraske ribber.

...

skriker til hverandre hele tiden og freser rundt i joller fra de ankommer til de drar,

...

 

Det henger vel ikke helt på greip, dette?

 

Hvilket regelverk har de i Sverige, og hvorfor vil ikke det samme fungere i Norge, montro?

 

nomen skrev On 18.5.2017 at 16.24:

 

For de som liker å dra sammenligningen til landjorda, det  er endel strengere å få lappen på tung motorsykkel enn vanlig, nettop p.g.a det potensialet som finnes i slikt utstyr. 

 

Bare det faktum at man faktisk må ha OPPLÆRING for å kjøre slik sykkel, er jo en viktig forskjell til vannscooter. Den kan jo hvilken som helst 16 åring rase rundt på, bare han har bestått et nettkurs på data'n.

 

På landjorda er samme person begrenset til snaue 50 km/t, bl.a fordi man mener at man ikke er moden nok,eller har utviklet kroppen nok til å kjøre fortere.

 

 

Trafikken på landjorda er såpass ulik den på vannet at slike sammenligninger ofte blir meningsløse. Men det er ikke så dumt å gjøre seg noen tanker om regelverk og krav til opplæring. Det er svært forunderlig at man stiller samme krav til førere av snekker og småbåter som beveger seg i hastighetsområdet 5-6 kn. og førere av fartøy som kan oppnå 50-60-70 kn. lovlig. På land har man uansett en effektiv øvre fartsgrense som de fleste kjøretøy kan oppnå (med unntak av fotgjengere, syklister, mopedister osv. hvor det også er lettelser i krav til opplæring, alder osv.), og likevel stiller man ytterligere krav til fører av MC. Dette er selvfølgelig ikke fordi jeg skal kunne ferdes trygt i 300 km/t langs landeveien, det har å gjøre med at man er mye mer utsatt, både overfor andre trafikanter som har en tendens til ikke å se en, overfor moder jord (grøfta). Dessuten overfor miljøet som jo ikke alltid setter pris på at man kommer dundrende tett oppunder eller over fartsgrensa. Og til slutt fordi MC, tross alt forholder seg til fysiske lover på en annen måte enn en 4-hjuling.

 

Og etterhvert som kravene har blitt skjerpet i form av stadig bedre føreropplæring, har ulykkesstatistikken bedret seg. 

 

Det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke stilles ytterligere krav til førere av fartøy som går fortere enn f.eks. 25kn. For å ta et tall. Isteden slå man ned på en enkelt fartøygruppe, og lukker øynene for alle andre, selv om faremomentene er de samme.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Lingefan said:

Riktig Mouche, men de er ikke mindre sanne av den grunn. Janteloven praktiseres i høyeste grad i vannscootersaken. I beste Nord-Korea stil.

 

Du klarte til og emd å dra inn Nord Korea i denne saken, imponerende!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tror dette er total kulturkrasj. For veldig mange på vannscooter så tipper jeg at det ikke handler om å være på sjøen men om å få en stor blank og relativt myk og tilgivende flate som man kan ta ut potensialet i maskinen på, kjøre mellom "ting" og også oppsøke plasser hvor flaten skrukker på seg og lager "bølger" som man kan leke med. 

 

Med vannscooter ble det så enkelt. Den står på hengeren i garasjen, man hiver bagen med tørrdrakt baki bilen, kobler på hengeren og kjører til havna for å sette ut scooteren. Skifter og hiver seg utpå for å leke i noen timer. 

 

En hadde aldri noen intensjon om å forholde seg til "komplisert" reglelverk eller andre på sjøen. Alt som kan være til hinder for fri utfoldelse er kun til irritasjon og hindringer som en må fjerne for enhver pris. Og blir man ikke tatt så er reglene unødvendige og dumme. En hadde aldri noen intensjon om å "være på sjøen". Og i hvertfall ikke på sjøen sammen med alle andre. Sjøen er kun en lekeplass hvor man kan leke. 

--

Så dukker det opp masse argumentasjon i ulike retninger, men når en presses på det så kommer eget syn frem igjen og igjen. For vannscootere bråker ikke, ja det er visstnok mange som plages og mange som, med egne ører hører de, men nei, de bråker ikke. Sånn er det med den saken. Og ikke er de til plage heller, de som klager skjønner jo "ingenting". Og siden kysten ikke er full av politi som sørger for at de blir tatt så er reglene både unødvendige og dumme, for en lov som ikke blir håndhevet er visstnok en unødvendig lov. Jaja..

--

Om en fjernet forbudet mot motorkjøring i utmark så ville akkurat de samme folkene hatt hengere med ATV og snøscooter stående i garsjen. Kjørt til fjells og herja på uten omtanke for de som har ferdes der. Fjell og utmark ville kun være en ny lekeplass.  Alle lover og regler som regulerte bruken ville vært til irritasjon, og siden ingen blir tatt ville lovene være både unødvendige og dumme.

--

Vannscooterførere flest er ikke båtfolk, det er ikke folk som liker seg på sjøen, sjøen er kun en lekeplass for ett leketøy de har kjøpt. Et stort flertall av de som driver med vannscooter kommer aldri til å forholde seg til sjøen og de regler som gjelder. Heller ikke den kutyme og alle de uskrevne regler som gjelder mellom folk som er vant til å bruke sjøen, så som å vise hensyn, legge til rette for hverandre osv. 

 

Denne kulturkrasjen mellom båtfolk og vannscooterførere kan ingen lover rydde opp i, i beste fall kan de dempe problemet. Det er ulik kultur og ulike holdninger som er problemet. Det vil ta tid, lang tid før båtfolk og vannscootere går overens, om noen gang. 

 

 

 

NB! Selvsagt er det unntak, som dessverre får ødelagt all den gleden de faktisk kunne hatt med sin vannscooter. 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 15 timer siden:

Riktig Mouche, men de er ikke mindre sanne av den grunn. Janteloven praktiseres i høyeste grad i vannscootersaken. I beste Nord-Korea stil.

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil "

Jeg prøver å leve etter kardemommeloven som jeg siterte over. Alt for mye bruk av vannskuter bryter denne loven. Når 99% av brukerne ødelegger for den ene prosenten som kjører fornuftig er det ikke så rart at det har blitt mye forbud. Hjelper jo ikke med tullingene som synes det er såååå tøfft med sportseksos heller.

Hvor janteloven kommer inn forstår jeg ikke. Hadde jeg hatt tid å kaste bort, og ville plage andre med støy kunne jeg fint kjøpt meg en vannskuter. Misunner ikke de med vannskuter, rister mer på hodet over de. Ja, det finnes førere jeg ikke reagerer på, håper de blir dominerende. Ikke tullingene som kjører som idioter.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne og begripe hvordan noen klarer å tilegne seg den kunnskapen de tilsynelatende har om andre mennesker. Her får vi en inngående kjennskap til hvordan vannscooterførere oppfører seg, hvilke holdninger de har og faktisk hvordan de tenker. Imponerende!!!

Jeg kommer aldri til å sette meg på en vannscooter og jeg har problemer med å forstå at andre våger. Men at de som tar sjansen har det gøy, tviler jeg ikke på.

Jeg har stor glede av å følge deres aktivitet når jeg ligger i en havn, og støyen har enda ikke plaget meg.

Jeg reiser frivillig på storbyferie eller til syden, og såvidt jeg husker er det mye støy der, men jeg overlever det også.

Nei, putt bomull i ørene og la vannscooterførere få være i fred!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...