Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

jetski er ikke noe du drar på tur i, skiten synker om du stopper, så tviler. 

nye jetski kommer faktisk med 4 takts motorer nå, men finnes vel knapt av noen i norge. 

 

Du kan dog ikke sammenligne vannscooter og jetski, moderne vannscooter bråker like mye som en 4 takt påhengsmotor. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 31 minutes ago:

j moderne vannscooter bråker like mye som en 4 takt påhengsmotor. 

Gitt samme turtall men vannscooter førerne pleier jo å komme med stram gasswaier eller av og på gass når de leker.
En slik rotax motor på fullt turtall er ikke direkte lydløs og spesielt ikke når hele maskinen letter i fra vannet.
Men ja de har jo blitt langt bedre enn tidligere når det var 2 takt motorer.
Så man skal ikke undervurdere hvordan lyden oppfattes av andre men mitt håp er nå att vannscootere brukes i større områder enn tidligere isteden for å holde seg på samme plass fordi førerne var engstelig for å møte politibåten.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 18 timer siden:

De fleste vannscooterførerene jeg har sett kjører som Eureka skriver, og bryter regel 8 i sjøveisreglene om at manøvre skal være tydelige, utført i god tid og i samsvar med godt sjømannskap. Dette gjør det umulig for meg å forholde meg til eventuell vikeplikt. Det finnes heldigvis noen unntak :-)

 

Når jeg putrer i mine 5-7 knop for motor så forholder jeg meg ikke til vannscootere som jokker rundt i ulike hastigheter og retninger.

 

Om det kommer en vannscooter i zillion knop, som de pleier, i rett linje fra høyre så jeg får vikeplikt så forholder jeg meg fortsatt ikke til de. En scooterfører i zillion knop styrer uansett zikk-zakk mellom båter. på et lite vink. Har aldri opplevd at noen på vannscooter har vist antydning til å hverken forstå vikeplikstregler eller stå på sin rett på noen som helst måte. Og det er igrunnen like greit siden de er 100% mer manøvrerbare. 

--

 

Heldigvis blir en forskånet for dette fra Fredrikstad og ned til svenskegrensa i Hvaler nasjonalpark som går ut midtfjords i Oslofjorden. Og på Tjøme gjennom Færder nasjonalpark og også hele Sørlandet gjennom Raet nasjonalpark. Og det er jo ikke lov å jokkekjøre med scooter. All unødvendig kjøring er ulovlig.

 

Så kommer de kommunale reglene på plass etterhvert og det vil være like vanskelig å finne en plass å kjøre vannscooter som å tømmes dassen lovlig i Oslofjorden og på Sørlandet. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 55 minutes ago:

 

 

Heldigvis blir en forskånet for dette fra Fredrikstad og ned til svenskegrensa i Hvaler nasjonalpark som går ut midtfjords i Oslofjorden. Og på Tjøme gjennom Færder nasjonalpark og også hele Sørlandet gjennom Raet nasjonalpark. Og det er jo ikke lov å jokkekjøre med scooter. All unødvendig kjøring er ulovlig.

 

 

 

Jeg håper du får rett, men blir disse scooterene ulovlig i nasjonalparken nå da...nå som de skal regnes som båter?

 

Den regelen med "unødvendig kjørig" er jo nokså diffus...satt på spissen er jo all båtkjøring unødvendig. (Bare ikke si det til noen?)

Og vil politiet får ressurser nok til å følge opp?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, jeg må moderere meg. De blir jo ikke ulovlig pr. se i nasjonalparker. Men måten de blir brukt på i 99% av tilfellene er ulovlig, dvs jokkekjøring og "lek". 

 

Så turkjørerne får kose seg i nasjonalparker, og det syns jeg er bra. Må være genialt å pakke telt og campingutstyr og kunne kjøre på tur med scooter. 

 

Mao, om en vil slippe idiotkjøring med vannscooter så er nasjonalparkene i Oslofjorden og så å si hele Sørlandet plassen å være. 

Link to post
Share on other sites

Man kan jo stusse litt over artikkelen som omtaler Ytre Hvaler Nasjonalpark og videre forbud. Referer man altså til §3, 7.2 Støy ? Slik som motorisert isbor? :giggle:

Ja, ja...strengt tatt omfatter denne paragrafen all unødvendig støy inkludert jollekjøring og alt annet som kan lage lyd... Blir ikke overrasket om slike regler nå endres noe.

 

Har ikke scooter selv, men har vurdert lenge. Jeg er vel ikke "representativ", men scooter for meg vil forløpe seg slik:

1. Tar mindre plass på plattformen enn gummibåt.

2. Egner seg fint til å kjøre en tur med søppelposen og handle litt.

3. Kose seg i like rolig tempo som jeg ville gjort med jolle i uthavner; speide etter nye plasser etc.

4. Nærhetsfølelsen til sjøen blir ikke større...om du ikke bader ;)

5. Litt lek der jeg ikke plager noen når anledningen byr seg...akkurat som med jolla.

 

Når det er sagt så er ikke det noen hemmelighet at å likestille scootere med andre småbåter er jeg helt enig i, problemet er som mange mener noe helt annet;

folk viser ikke samme kultur og hensyn på sjøen lenger, det er kjempesynd og må jobbes med. Spiller ingen rolle om det er scooter eller annet fartøy vi snakker om!

Slå hardt ned på "tullinger" uansett og gjerne langt mer synlig politi på sjøen for å fronte holdningskampanjer blant alle båtførere.

 

Nordmenn har vel kanskje for øvrig alltid følt seg noe "trykket ned" av sære norske regler og lover...og vipps så fort vi blir som andre rundt i verden tar Ola Nordmann den helt ut!

En liten stund ja, til det går seg til...  Scootere har ikke vært det som har irritert meg noen ganger...

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å få en uttalelse fra vannscootermiljøet/interesseorg. om hvordan de ønsker at andre fritidsfartøy skal forholde seg til vannscooter og vikeplikt. 

 

For jeg er dessverre enig i tidligere taler at det er plent umulig å forholde seg til vannscooter vikeplikt. 

Og det er jo synd, at en gruppe fartøy skal ha alle rettigheter men ingen kan forholde seg til dem. 

 

Om det blir en normaltilstand at ingen båter forholder seg SB vikeplikt ovenfor vannscooter, så blir det trasig når det oppstår konflikt og ulykke. 

 

Da hadde det kanskje vært bedre at vannscooter fikk vikeplikt for alle andre fartøy, på bakgrunn av bruksmønster, fart og manøvrerbarhet. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen ganger blir jeg overrasket over ekstremt godt politisk håndverk. Denne gangen klarte altså vannscooterpartiet å kvitte seg med hele problemstillingen ved å gjøre en liten endring, å si at båt er scooter og scooter er båt, så blir alt et kommunalt ansvar i stedet. 

 

Og det rare, tipper det går over, er at vannscooterfolket selv har jobbet for dette og tror de har fått hjelp :-D 

 

Innen 3-4 år vil vannscootere har langt større restriksjoner på øst- sørlandet enn de har i dag. Den ytre skjærgården er allerede "lekefri- sone" gjennom nasjonalparker. Så kliner kommunene på forbud langsetter og det hele er fullendt. 

 

Det er faktisk ikke rart lovendringen gikk gjennom i Stortinget. En endring som i praksis reduserer vannscooterbruk samtidig som Stortinget slipper å ta mer ansvar i saken. Genialt :-) 

Link to post
Share on other sites

Ser den Pinkvin og Bitteliten, men ikke glem at så enkelt er det nødvendigvis ikke? Tenker på at det kun er Motorferdselloven, Sentrale fartsforskriften og Havne- og farvannsloven kommunene kan benytte ref regjeringen.no? Enten blir restriksjoner gjeldende ALLE eller scootere i verneområder, da må verneområder utvide ganske mye...?

Link to post
Share on other sites

Det interessante med det politikerne sier i den nrk artikkelen er "dette liker vi ikke". 

Det er flere ting jeg ikke liker også - men ikke dermed sagt at jeg vil ha forbud mot det. 

 

Man skal være varsom med for mange regler - særlig når man ikke har ressurser til å håndheve de.

 

 

Link to post
Share on other sites

båt er båt! større båter lager større bølger bare, jeg sliter med å se endel av problemene som skapes. 

om jeg bruker en 12 fots båt, kontra min 30, hvorfor er det da plutselig helt krise? vannscootern forurenser bare mindre, støyer mindre og tar mindre plass. 

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke er lommekjent i politikkens irrganger.... Nå som vannscooter blir likestilt med båt, hvilke virkemidler har lokal-politikerne til å diskriminere vannscooterne med egne kommunale forskrifter? 

Dersom jeg har oppfattet saken korrekt, vil kommunen kunne regulere ferdselen i utsatte områder, men det vil da gjelde for all båttrafikk f.eks ift bruk av motorbåt osv. Ikke bare en type båt basert på at den har vannjet istedenfor propell som framdriftsmiddel.

Ser for meg at kommunene i en tid framover kommer opp med det ene forslaget villere enn det andre bare for å få dette avvist i diverse tvistesaker.

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Honduras: Ja, det er ett viktig poeng. Og det må være lov å si at vannscooter da på et tidspunkt vil ha ødelagt mye for alle båter som går over 5 knop når kommunale restriksjoner sprer seg for å få slutt på jokkekjøring med skuter.

 

Er en absurd greie med at en gjennom politisk vedtak ikke lengre skiller mellom Jørgen i sin Rana 16 med 9,9 og Tom Roger med vannscooter med 200hk. Skjønner ikke at norske politikere kan finne seg i sånt tull, selv om det kommer fra EU eller hvem som helst. :nonod: En ting er politiske vedtak om at jorda er flat og månen en ost, men når privatpersoner hevder at Jørgen i Rana 16 og Tom Roger begge rent faktisk fører samme type fartøy, da blir det rart. 

 

Men nå som politikerne først har vedtatt at månen er en ost så vil jeg tro at kommunene må følge opp det og ikke kan diskriminere direkte. Men det er jo åpning for diskriminering gjennom konsesjonsgivning som går mot de sentral reglene. Det er jo relativt vanlig innen de fleste forvaltningsområdene i kommunen. Så kanskje de får til noe der som gjør at andre i like stor grad ikke blir rammet pga dette?

 

Og så lenge de klarer å vedta at månen er en ost så er det vel ingen grenser for hvor fantasifull en kan være. Vannjettdrevne fartøy er vel følsomme for rusk og rask i overflaten og kan kanskje ikke brukes innenfor kystnære områder for å ivareta brukerne sin sikkerhet eller noe ;-) Ikke vet jeg, tipper kommunepolitikerne finner løsninger innbyggerne vil ha. 

Link to post
Share on other sites

Forsikring av min vannscooter var 3-4k i året når jeg hadde før, fullkasko alt mulig. 

 

Jeg er jo innbygger, jeg vil ha, mine lokalpolitiker venner i kragerø eksempelvis, vil også ha. Virker som om mange er forutinntatt om hva andre mener, og deres syn på ting.

 

Diskuterte med mor & far i går, de var skeptiske, mente det var mye bråk, men de hadde egentlig aldri hørt vannscooterne ute i fjorden, de hadde bare sett de, at de støyet så mye hadde de fått fra tv/aviser... 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uff da. Blir ingen åpning for "turkjøring" i de maritime nasjonalparkene. Fortsatt totalforbud der. Statsministeren informerer, siste kulepunkt: 

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-er-vannscooterforskriften-opphevet/id2553549/

 

  • I enkelte verneområder er bruk av vannscooter forbudt gjennom verneforskriftene. Disse reguleringene blir videreført.
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Så turkjørerne får kose seg i nasjonalparker, og det syns jeg er bra. Må være genialt å pakke telt og campingutstyr og kunne kjøre på tur med scooter. 

Enig! 

 

oberst1 skrev for 5 timer siden:

Man kan jo stusse litt over artikkelen som omtaler Ytre Hvaler Nasjonalpark og videre forbud. Referer man altså til §3, 7.2 Støy ? Slik som motorisert isbor? :giggle:

Ja, ja...strengt tatt omfatter denne paragrafen all unødvendig støy inkludert jollekjøring og alt annet som kan lage lyd... 

Unødvendig jollekjøring vil jeg glatt sette i samme bås.

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Man skal være varsom med for mange regler - særlig når man ikke har ressurser til å håndheve de.

:yesnod: Derfor må eventuelle regler være enkle og konsekvente. 

 

andersb skrev for 1 time siden:

båt er båt! større båter lager større bølger bare, jeg sliter med å se endel av problemene som skapes. 

om jeg bruker en 12 fots båt, kontra min 30, hvorfor er det da plutselig helt krise?

andersb; du har tidligere beskrevet ditt bruksmønster av scooteren din, og det er ikke det som er problemet. Hvis jeg hadde fått meg en scooter hadde nok bruksmønsteret blitt noe ala, altså turkjøring fra a-b, omtrent som Pinkvin beskriver i sitatet over. Ikke i ring bak noen båter som sitter og spiser reker og nyter solnedgangen, eller nyter en rolig formiddag med en god bok og en kopp kaffe.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For å si det litt teit så er jeg absolutt pro "ikke plagsom bruk av vannscooter". Men ut fra hva jeg har sett så virker det faktisk mer eller mindre umulig å få til... og det er jo synd. 

 

Samme gjelder bruk av andre motorbåter forsåvidt, ikke at det er umulig å få til, men at bruken er en god ting. Og ang joller/gummibåter med påhengsmotor som fiser rund som veps når folk søker freden og roen i uthavner så er det min påstand at det har blitt veldig mye bedre enn før. Før var det en pest og en plage, nå er det unntaksvis at en opplever sånt. 

--

Må innrømme at jeg nesten har til gode å se ett enste eksempel på bruk av vannscooter som får meg til å tenke at dette er en god ting. Tror all bruk jeg har sett bryter konkret med eksisterende regler, da helt åpent og bevisst iom at "alle vet" at her er det ikke lov å kjøre scooter, eller kjøre for fort osv. Og også i møte med de på sjøen hvor de kan finne på å kline seg opp i saktegående båter i en zillion knop, bare på gøy? 

 

Dvs jeg kommer på ett unntak. I Sverige hvor vi lå i Kosterhavet nasjonalpark på svai så var det noen hytter som hadde scootere. De overholdt 5 knopsgrensa både til og fra der de var lov å kjøre i fri fart. Og har jo også lest artikler om hvor fint det er å kjøre på camping og tur med scooter. Så det finnes jo brukere som gjør dette på en god måte. Synd at de rammes av det store flertallet som dæljer på og vræler ut om at de vil ha fri bruk overalt. De får folk mot seg og ha vel i grunne beredt grunnen for den innskjerpinga som nå vil komme.  

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:

 mente det var mye bråk, men de hadde egentlig aldri hørt vannscooterne ute i fjorden, de hadde bare sett de, at de støyet så mye hadde de fått fra tv/aviser... 

 

For å ta det først. Det er ikke tillatt å selge vannscootere som ikke er CE merket. Og for å bli CE merket må den tilfredstiller EU's RCD direktiv. Der sies det klart hvor mye den har lov å støye. Og der gjøres det ingen forskjell på vannscootere og andre fritidsfartøy.

 

Pinkvin skrev 7 minutes ago:

Må innrømme at jeg nesten har til gode å se ett enste eksempel på bruk av vannscooter som får meg til å tenke at dette er en god ting.  

 

Det har vært fordi vannscooterforskriften har umuliggjort enhver fornuftig bruk. Du kan ikke bruke den til å kjøre til byen for å gjøre et ærend. Det er forbudt. Det er også forbudt å bruke den for å kjøre ut i skjæra for å bade. Det er kun tillatt å kjøre korteste vei ut til lekefeltet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...