Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Pinkvin. Vi har hatt hytte rett ved sjøen på en holme i Kragerø siden 1956, og betaler dyr hytteskatt, skal ikke jeg få bruke vannscooteren jeg ikke har kjøpt enda fordi det tilfeldigvis er en ordfører som ikke liker dette? Er avhengig av rask transport til og fra. Vannscooter er perfekt transport for mitt vedkommende. Båt er minst like mye leketøy.

De fleste beboere i Kragerø bor ikke helt nede ved sjøen og vil ikke være plaget av dette. De blir heller plaget av støyende motorsykler og amerikanske buldrende rånebiler.  Båtene mine bråker dessuten mer enn en vannscooter.

I Kragerø er fartsgrensen uansett 30 knop. Få båter overholder dette. Selv kjører jeg rundt i 35-45 knop daglig i Kragerø om sommeren, slik vi har gjort siden 1970 (hadde før i tiden en Fjordling 17 med 115hk) og det kommer jeg til å fortsette med i all fremtid. Men selvsagt forsvarlig kjøring med vettet i behold. Og aldri rask kjøring i mørket.

 

Hva med vannsportleker som vannski, tube og wakeboard bak en småbåt? Eller kjøring rundt og rundt med en 14 åring i 9.9 jolle? 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er 100% for lokalt selvstyre i en god del saker. Om kommunens innbyggere ikke ønsker vannscooter så støtter jeg de i det. Så kan besøkende gjester velge å forholde seg til det, eller drive med det ett annet sted. 

 

Det er vel i grunnen så enkelt. Og jeg syns absolutt at innbyggerne både bør og skal lyttes til. 

 

Nå har Stortinget lagt ansvaret og råderetten over til kommunene, og det vil mange innbyggere ha stor glede av. Kommunene skal utøve ansvaret og makten som følgte med vedtaket i Stortinget, til fordel for sine innbyggere. 

 

Mange "hyttekommuner" vil bli mer attraktive for hyttefolk om de går aktivt ut og begrenser villmannskjøring på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Maken til hysterisk "kjerringtråd" som dette er det heldigvis sjelden jeg ser her på baatplassen.

 

Ingen vits å diskutere noe som helst. Steile holdninger, latterliggjøring og synsing over en lav sko. Det skuffer meg litt egentlig, spesielt siden motstandere ikke er like ivrige etter å henge ut de som driter seg ut i båter.

 

Ifjor hadde jeg en, iår har jeg to. Og vi skal kjøre lovlig og forsøke å ikke plage noen.

 

Jeg minner om ordet "toleranse".  Det meste vil gå helt fint.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det det faktum at Stortinget ga innbyggerne i egen kommune rett til å bestemme selv som gjør det til en "hysterisk kjærringtråd"? 

 

Eller er det dårlig evne til å ta det som en mann når noen andre bestemmer? Hvorfor denne latterliggjøringen? Er da ikke mer enn rett og riktig at beboerne i kommunene får bestemme i egen kommune. 

 

Er flust av hytter fra Lindesnes og nordover i kommuner som er liberale.  

Link to post
Share on other sites

Neida, Pinkvin. Jeg er bare litt oppgitt fordi vi har det så moro med denne scooteren, og vi legger mange pinner i kors for å ta hensyn. Jeg forstår frustrasjonen ift at altfor mange bryter regler. Og det gjelder også båtførere. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I rettferdighetens navn så kan en ikke legge ansvaret for høy mediaprofil på de som ikke vil ha vannscooter. Vannscootermiljøet har flagget høyt i media over lang tid nå. Og hver gang det skrives noe negativt ifht vannscooter så tenner de så flammene lyser opp himmelen. 

 

Rett ut syns jeg litt synd på de som er pro- vannscooter når de skal prøve å legge frem sitt syn på en saklig måte for i handling ser folk som er litt på sjøen at vannscooterførere flest ikke bryr seg ifht regler, være seg om de er regnet som båt eller ikke. Og den saklige i vannscooterdebatten fremstår uansett da som naiv, og- eller løgnaktig, eller med null innsikt i hva som faktisk "foregår der ute". En talsperson for Hels Angeles vil uansett ha liten troverdighet, om du skjønner. 

---

Det som er trist er at utfallet fort kan bli unødvendige regler og restriksjoner som også gjelder Einar som er på vei ut for å hale teinene sine i sin Rana 16 med 9,9hk, eller enhver båt som gjør over 5 knop. Men som kun var ment å stoppe Tom Roger fra å herje rundt med sin vannscooter. 

 

Pussig nok tror jeg ikke vannscooterfolket kommer til å felle mange sympatitårer når deres adferd fører til restriksjoner for båtfolk flest... for de har jo i all hovedsak fokusert på hva andre får lov til, som de selv ikke får lov til. Typisk sympatisk holdning akkurat det der... ikke...

--

Norges seilforening har planer om å lage et helvete fordi det finnes bruer over hele landet som er under 15 meter høye og hindrer seilbåter i å seile der de vil, mens motorbåter flest kan. 

 

Forslaget fra seilforbundet er at alle båter er seilbåter og skal nektes å kjøre under bruer. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Jeg er 100% for lokalt selvstyre i en god del saker. Om kommunens innbyggere ikke ønsker vannscooter så støtter jeg de i det. Så kan besøkende gjester velge å forholde seg til det, eller drive med det ett annet sted. 

 

Det er vel i grunnen så enkelt. Og jeg syns absolutt at innbyggerne både bør og skal lyttes til. 

 

 

Hvordan vet man om innbyggerene i en kommune vil ha vannscooter eller ei`?
Det er nok ingen som gidder å spøre de og ganske sikkert har de fleste ikke noe forhold til spørsmålet heller.
Som man roper for man svar så jeg foreslår att man ved neste korsvei spør bilistene om det skal være lov å sykle i veibanen.

Jeg syntes det bare er tull att kommunene skal ha makt til å forby en lovlig aktevitet på generel basis.
Da blir dette i liten grad kommune politikk der man tar lokale hensyn men durer på med prinsipp politikk.
Så er vi gang med ett regelsett som ingen har respekt for og som i liten grad blir håndhevet .men det har vi jo god tradisjon for.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fakta blir nok følgende uansett hva ordførernes ønsker måtte være.: 

De som allerede har vannscooter kan ikke nektes å bruke den. Heller ikke de som kjøper en nå. Derimot har kommuner lov til å holde dieselforbud på forurrensningsdager (slik det var i Oslo i vinter). Haha, tenk ramaskrikene rundt omkring hvis det ble dieselforbud på sjøen?

Jeg er ganske sikker på at kommuner ikke kan forby bruk av gjenstander som kan registreres likt som andre lovlige gjenstander. De kan lage fartsgrenser og 5 knops-soner, men ikke forbud. Vannscooter er småbåt. Om de vil ha de bort må de ta bort alle båter. Og regler vil gjelde alle uten at de kan skille.

 

I tillegg er det jo bare å kjøre som før. Lett å vite hvor politibåten er.

 

Pinkvin: jeg er eier av en fritidseiendom i Kragerø og betaler hytteskatt og er med og sørger for at befolkningen har inntekt med mitt forbruk, skal jeg regnes som besøkende? Jeg er jo sommerbeboer. Skal man ikke høre på hyttefolket? Ville være litt smart å være litt inkluderende med oss.

Tilreisende båter, derimot, de er å regne som besøkende.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, dennrick said:

Jeg minner om ordet "toleranse".  Det meste vil gå helt fint.

 

Ja, så enkelt er det, eller burde være, men realitetene i saken er, dessverre, at førere av vannscootere driter i både lover, regler og det å vise respekt for andre så de, etter mitt syn, selv skyld i den store motstanden fra folk flest. På stander om at man er avhengig av rask transport ( i skjærgården i Kragerø), og derfor bør tillate fri flyt av vannscootere må være dagens absolutt dummeste. Har selv holdt til i den skjærgården på hytte ute på øyene siden 1961 så vil hevde at jeg også har litt praktisk erfaring i så måte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 8 timer siden:

Jah - og da var diskusjonen tydeligvis ferdig her... Alle argumenter som ikke passer deg er enten "piss" eller "tull" eller trenger ikke mer utgreining. Da spesielt dumme faktabaserte ting som USCG statistikker og lignende...

Det er ikke et argument. Da MÅ veldig mye annet også forbys med denne argumentasjonen.

 

Og ja. Miljøargumentet er tull. Da kan man hvertfall ikke kjøre rundt i cabincruisere som forbruker 100liter i timen bare for moro skyld. For du mener vel ikke at å vase rundt i en yacht er noe du bare må?

 

Støy? Det er ikke støyen som har plaget meg. Båtene bråker like mye.

 

Derimot, det som plager meg er kjøringen. Og den stopper man ikke med sære regler. Den stopper man kun med håndheving.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Jeg er 100% for lokalt selvstyre i en god del saker. Om kommunens innbyggere ikke ønsker vannscooter så støtter jeg de i det. Så kan besøkende gjester velge å forholde seg til det, eller drive med det ett annet sted. 

 

Det er vel i grunnen så enkelt. Og jeg syns absolutt at innbyggerne både bør og skal lyttes til. 

 

Nå har Stortinget lagt ansvaret og råderetten over til kommunene, og det vil mange innbyggere ha stor glede av. Kommunene skal utøve ansvaret og makten som følgte med vedtaket i Stortinget, til fordel for sine innbyggere. 

 

Mange "hyttekommuner" vil bli mer attraktive for hyttefolk om de går aktivt ut og begrenser villmannskjøring på sjøen. 

Helt enig!!!!! Det må forbys.

 

MEN det skal ikke forbys kun vannscootere isåfall. Da må all tullekjøring stoppes. Da blir det kun transport til og fra hytta hvis man ikke har vei.

Link to post
Share on other sites

Når eg er ute med båten, og slapper av på en holme så irriterer det ikke meg at en vannscooter kjører forbi. Eller at en rib. Eller at en yach kjører forbi. Eller en ferje.

 

Det som irriterer meg er når denne ikke tar hensyn til at eg ligger der. Eller at ungene mine bader der. Det gjelder absolutt alle typer kjøretøy på sjøen.

 

At man skal irritere seg mer over noen som bryter lover og regler kun fordi de sitter på en vannscooter gir ingen mening.

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer traff jeg på 4-5 vannscootere som holdt på mellom holmer og skjer i noen timer, kontinuerlig, i et område som kalles Langevågsholmene, syd av Ålesund. Et lite område, bestående av 8-10 større og mindre holmer og det er fine trange sund og bukter mellom de. 

 

Sjøfugl ble jager og fortrengt. 

 

Man må gjerne bruke vannscooter,  men man skal ha i mente at "alle" ser deg og hører deg. På lang avstand. Driver man med tullfære, så ødelegger man for turkjørere. Gjelder jo også andre båtfolk, dog med vannscooter og extremkjøring nært land, gjør man fort mye skade. 

 

Jeg vil sammenligne vannscooter med løvblåser. ? 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev 1 time siden:

 

 

Pinkvin: jeg er eier av en fritidseiendom i Kragerø og betaler hytteskatt og er med og sørger for at befolkningen har inntekt med mitt forbruk, skal jeg regnes som besøkende? Jeg er jo sommerbeboer. Skal man ikke høre på hyttefolket? Ville være litt smart å være litt inkluderende med oss.

Tilreisende båter, derimot, de er å regne som besøkende.

 

De siste 30 årene har jeg bodd på to typiske "hyttesteder". Det ene ved kysten og full av "Oslofolk" på sine hygger og i sine campingvogner om sommeren (jada, Oslo i denne sammenheng inkluderer vel i grunnen folk fra veldig mange plasser ;-)). Og de snart 15 siste i et nabolag hvor det er ca 50/50 fastboende og hytter. Også mye Oslofolk her, men faktisk folk fra hele landet også. 

--

Vi har også hatt egen hytte i innlandet, den er nå på generasjon 2 via min kone. 

--

Jeg tror du vet like godt som meg Lingefan at en er og blir en som skummer fløten i sesongen uansett hvor lenge en har hytte på ett sted. En blir aldri noe mer enn besøkende og gjest på ett sted om man kun har ei hytte der. En får ikke mer bestemmelsesrett om man eier en leilighet i Spania aldri så lenge heller.  

 

Som her jeg bor nå. Hyttefolket er trivelige de men de vet faktisk ingenting om hvordan det er å bo her. De er ikke her hver dag gjennom året år etter år. De dukker opp om våren og forsvinner så snart finværet har gitt seg. De blander seg ikke i hva de de fastboende gjør. De er hyggelige, driver med sitt, klager ikke, plager ingen. Og de ekstremt få gangene noen i hytter faktisk har vært til plage så har de fastboende stått i sammen, og for å si det sånn så har de ikke fått holdt på lenge. Vi fastboende kjenner mulighetene, vi har faktisk makta til å gjøre noe med ting i vår egen kommune, og vi gjør det. 

--

En ting er at de fastboende i "hyttenabolaget" faktisk sitter i kommunestyret, kjenner lederne av utvalgene osv. Men det er jo også sånn at de er der når et tre blåser over ende på vinteren og kan fyre motorsaga og fjerne treet og sikre hullet i taket hytta. Eller så kan det hende at de "ikke har anledning", eller faktisk ikke oppdager det på noen uker, eller i det hele tatt... Eller når noen fortøyninger på båten har slitt seg osv. 

 

Det er de fastboende som jobber på bensinstasjonen, butikken, posten osv. De sitter i velforeningen som blir hørt i høringsutkast fra kommunen. De har dugnad for å rydde opp i all søpla før sommergjestene kommer om våren osv. 

 

Om en som sommergjester i en kommune mister godviljen hos de fastboende så blir ikke hyttelivet det samme igjen. Godviljen er det som gjør at noen gir beskjed eller tar tak hvis noe skjer i vintersesongen (jeg har tlfnr til mine to hyttenaboer, tar en ekstra kikk hvis det skjer noe "mistenkelig" hos de når de ikke er der osv) Denne godviljen kan en ikke betale seg til gjennom hytteskatt. 

 

Det er denne godviljen som avgjør hva velforeningen svarer ifht hyttene i høringsutkastet til kommunen. Hvilke tilbakemeldinger de i kommunestyret får i en sak som gjelder hyttefolket. Og tro det eller ei, det betyr også noe når naboen, som jobber i Bring, skal bruke tid på å finne posten som har blitt rotet bort pga sommeradresse. Det betyr noe når en trenger litt ekstra hjelp på bensinstasjonen, eller på butikken osv. Det hjelper faktisk å være godt likt i nabolaget. Og hyttefolk har, som besøkende, mindre å gå på enn andre fastboende. 

--

Joda, en skal høre på hyttefolk, men klagende hyttefolk får nok ikke så veldig stort gehør. Og klagende hyttefolk som tar seg til rette, og kanskje også demonstrativt bryter lover og regler, ja de risikerer veldig fort å få folk mot seg. Ikke bare kommunestyret, men også alle de andre som er der hver dag hele året. 

 

Og det er jo helt riktig. Som gjest et sted skal man oppføre seg. Man skal ligge noen hakk lavere, være ydmyk. Ikke buse på og tro at man brøyte seg vei med spisse albuer og breie skuldre blant de som faktisk bor der. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 3 timer siden:

Og ja. Miljøargumentet er tull. Da kan man hvertfall ikke kjøre rundt i cabincruisere som forbruker 100liter i timen bare for moro skyld. For du mener vel ikke at å vase rundt i en yacht er noe du bare må?

Det er jeg helt enig i. Miljøargumentet synes jeg bare blir tull. I så tilfelle kan all fritidsbåtbruk forbys, ingnenting er strengt tatt nødvendig. Og de som bunkrer tusenvis av liter diesel (eller bensin) i løp av en sesong er jo værstingene.

 

Joltus skrev for 3 timer siden:

Støy? Det er ikke støyen som har plaget meg. Båtene bråker like mye.

Joltus, det har ikke slått deg at selv om støyen ikke plager deg, så kan den plage andre? At båtene bråker like mye er jeg forøvrig ikke enig i. Hvis man ligger på et sted der vannscootere og små rib-joller kjører ustanselig fram og tilbake er det scooterne som høres. Det har vel noe med farten og turtallet å gjøre, jeg vet ikke, men på avstand er disse rib-jollene til minimal sjenanse. De scooterne som kommer i 50-70 knop derimot lager en helt annen støy. Og ja, jeg vet at det finnes ribber som gjør 70 knuter også, men de har jeg ikke sett noe til inne i skjermet farvann. Kanskje ikke så rart siden en scooter er avhengig av ganske flatt vann for å holde ekstremt høy hastighet, mens en 30 fot rib kan utføre samme øvelse i litt mer sjø.

 

Mouche skrev for 3 timer siden:

Ja, så enkelt er det, eller burde være, men realitetene i saken er, dessverre, at førere av vannscootere driter i både lover, regler og det å vise respekt for andre så de, etter mitt syn, selv skyld i den store motstanden fra folk flest. På stander om at man er avhengig av rask transport ( i skjærgården i Kragerø), og derfor bør tillate fri flyt av vannscootere må være dagens absolutt dummeste. Har selv holdt til i den skjærgården på hytte ute på øyene siden 1961 så vil hevde at jeg også har litt praktisk erfaring i så måte.

Jeg er kanskje ikke alltid enig i alt du skriver Mouche, men her er vi på linje :yesnod:

 

Joltus skrev for 3 timer siden:

Når eg er ute med båten, og slapper av på en holme så irriterer det ikke meg at en vannscooter kjører forbi. Eller at en rib. Eller at en yach kjører forbi. Eller en ferje.

Ikke meg heller

Men om jeg ligger i en lun vik i skjærgården og nyter et glass øl og en god bok og det kommer fem Goldfish 29 forbi i 60 knop 12 ganger på en time hadde det nok blitt irriterende. Men det kommer ikke til å skje. Slik kjøring er det vannscootere som står for. Derfor skepsisen til vannscooter kontra joller og superraske ribber.

 

Joltus skrev for 3 timer siden:

At man skal irritere seg mer over noen som bryter lover og regler kun fordi de sitter på en vannscooter gir ingen mening.

Jeg irriterer meg ikke over at noen bryter regler. Jeg kan derimot finne på å bli irritert om det er noen som ikke viser hensyn. Enten det er til meg og familien eller naturen. Jeg blir irritert dersom jeg er ute i skjærgården for å nyte naturen, stillheten og fred og ro, og så er det noen som tar den fra meg.

 

Dette er en av grunnene til at vi aldri ligger i gjestehavn. Vi finner oss (i den grad det er mulig) en plass for oss selv i skjærgården. Men fine plasser i skjærgården er det også andre som setter pris på, så man kan ikke regne med å ha slike plasser for seg selv. Stort sett er alle de vi treffer eller ser ute på slike plasser ute etter det samme, og man hører ingenting til dem. De kommer sigende med snekka si eller Princessen eller hva de har, fortøyer båten, og så koser de seg som alle andre uten å gjøre så mye av seg. Men det er noen mennesker som alltid er omgitt av en sfære av støy. De prater høyt (slik at de høres over hele bukta), de spiller høy musikk og kjører aggregater, de har unger som skriker til hverandre hele tiden og freser rundt i joller fra de ankommer til de drar, og det er gjerne slike folk eller (ungdommene deres) som svirrer rundt på vannscootere i timesvis. Noen liker at det er litt lyd og futt og fart rundt dem hele tiden, andre setter pris på stillheten. Men når disse "støy-menneskene"  velger å forflytte seg ut på holmene tar de valgfriheten til menneskene rundt seg fra dem. 

 

Stillhet er i ferd med å bli en stor mangelvare. Det er færre og færre steder man kan finne stillhet. Man skal derfor være aktsom overfor andre når man ferdes i naturen slik at man ikke tar stillheten fra dem. 

 

Eureka skrev for 2 timer siden:

I fjor sommer traff jeg på 4-5 vannscootere som holdt på mellom holmer og skjer i noen timer, kontinuerlig, i et område som kalles Langevågsholmene, syd av Ålesund. Et lite område, bestående av 8-10 større og mindre holmer og det er fine trange sund og bukter mellom de. 

Og om du ligger fortøyd i ei idyllisk bukt der må du altså ligge å høre på denne hviningen hele dagen. Det synes jeg ikke er greit.

 

-----------

 

Nå høres jeg sikkert ut som en tverr grinebiter som er sur på alle, men det er jeg ikke. Vil også understreke at jeg ikke er mot vannscootere! Kunne gjerne tenkt meg vannscooter selv. Brukt som et transportmiddel og leketøy i åpent farvann langt fra folk virker det veldig gøy :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutes ago:

Joltus, det har ikke slått deg at selv om støyen ikke plager deg, så kan den plage andre?

Joda. Det er mye man kan irritere seg over. Naboen kan f.eks klippe plenen i 7 timer fra han kommer hjem fra jobb. Det er irriterende men like fullt lovlig. 

 

Komodo skrev 3 minutes ago:

 

Ikke meg heller

Men om jeg ligger i en lun vik i skjærgården og nyter et glass øl og en god bok og det kommer fem Goldfish 29 forbi i 60 knop 12 ganger på en time hadde det nok blitt irriterende. Men det kommer ikke til å skje. Slik kjøring er det vannscootere som står for. Derfor skepsisen til vannscooter kontra joller og superraske ribber.

 

Ja. Men dette er ikke en grunn for å lage forbud eller særregler. Det er kun grunn til håndheving. Og det har eg sagt en del ganger nå.

I en ideell verden ville det blitt håndhevd slik at vi unngikk slik tullekjøring som irriterer folk.

 

Når vi er ute på holmer kjører unger att og fram med gummibåter og 9,9 og de støyer ikke rent lite de. Og slik de kjører er i de fleste tilfeller slettes ikke lovlig. Men ingen snakker om å forby disse? Fordi det er ungene som er problemet (samt de voksne som ikke tar tak i de) og ikke gummibåtene de kjører. 

 

Komodo skrev 3 minutes ago:

Jeg irriterer meg ikke over at noen bryter regler. Jeg kan derimot finne på å bli irritert om det er noen som ikke viser hensyn. Enten det er til meg og familien eller naturen. Jeg blir irritert dersom jeg er ute i skjærgården for å nyte naturen, stillheten og fred og ro, og så er det noen som tar den fra meg.

 

Det er forsåvidt greit. Men regler er der for et minste felles multiplum. Grensen for hva enhver person synes er irriterende er individuell og kan ikke tas hensyn til på samme måte som andre ting. Derfor har vi lover og regler man skal følge uansett. Og det er personen oppå det står på, ikke verktøyet under. Hadde eg flist att og fram med min båt hele dagen, så hadde det nok vært like irriterende i den nevnte settingen.

Endelig har de fjernet forbudet og særreglene som gjorde det umulig for oss som har en evne til å vise hensyn og å bruke dette kjøretøyet på en lovlig måte. Før var det bortimot umulig, og da var vannscooter forbeholdt de som driter i lover og regler. Og er en person kommet dithen så kan man nesten garantere at hensyn driter han i også.

 

Komodo skrev 3 minutes ago:

 

Nå høres jeg sikkert ut som en tverr grinebiter som er sur på alle, men det er jeg ikke. Vil også understreke at jeg ikke er mot vannscootere! Kunne gjerne tenkt meg vannscooter selv. Brukt som et transportmiddel og leketøy i åpent farvann langt fra folk virker det veldig gøy :smiley:

Nei det synes eg igrunn ikke. Men du misforstår litt min hensikt siden den er AKKURAT den samme som det du skriver her. 

 

 

 

Var på holme i fjor sommer. Det kom to med vannscooter som skulle overnatte. Disse to var helt fenomenale. Kjørte rolig inn og ut av vika, og viste hensyn.

Så kom kompisgjengen.... 

 

Inn og ut som noen idioter inne i havna der unger badet og rodde i gummibåt. I beruset tilstand for å sette prikken over i'en. 

Det er slike folk som er problemet. Og de hadde vært et problem i en rask liten båt også. Selv om en vannscooter selvsagt gir flere "muligheter" for å være idiot.

Som så veldig veldig mange andre ting vi har tilgang til.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 3 timer siden:

 

Så kom kompisgjengen.... 

 

Inn og ut som noen idioter inne i havna der unger badet og rodde i gummibåt. I beruset tilstand for å sette prikken over i'en. 

Det er slike folk som er problemet. Og de hadde vært et problem i en rask liten båt også. Selv om en vannscooter selvsagt gir flere "muligheter" for å være idiot.

Som så veldig veldig mange andre ting vi har tilgang til.

 

Enig i at slike folk er problemet - og at de hadde vært det i rask liten båt også. MEN - de var ikke i en rask småbåt, var de? Nei, de var på vannscootere og ingen har vel sett den typen oppførsel i gjeng fra voksne mennesker på noe annet enn vannscooter. Og det er grunnen til at folk reagerer på disse farkostene. 

 

Bortsett fra det er hele argumentasjonen din bygget på "det er ikke verktøyet - men brukeren" argumentasjon. I likhet med all annen sammenlignbar retorikk brukes denne typen argumentasjon kun om ting som i utgangspunktet er farlig eller irriterende. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

@Joltus - hvem som helst kan avlegge en båtførerprøve og kjøpe seg en vannscooter. Hvem som helst kan få seg sertifikat til å fly helikopter, memn bruken av disse er sterkt begrenset, ikke minst i forhold til hvor de kan lande. Er dette noe du mener er et problem som bør endres på slik at de også kan fly rundt i skjærgården og lande når og hvor de vil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke veldig imponert over sammenligningen. Men ja, eg syns at en helikopterpilot skal få lov å lande og bruke helikopteret slik som reglene tillater det.

 

Og ja, eg syns en person med en vannscooter skal kunne kjøre ut til en holme og legge seg, på lik linje som eg kan med min båt.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 26 minutes ago:

 

Enig i at slike folk er problemet - og at de hadde vært det i rask liten båt også. MEN - de var ikke i en rask småbåt, var de? Nei, de var på vannscootere og ingen har vel sett den typen oppførsel i gjeng fra voksne mennesker på noe annet enn vannscooter. Og det er grunnen til at folk reagerer på disse farkostene. 

 

Bortsett fra det er hele argumentasjonen din bygget på "det er ikke verktøyet - men brukeren" argumentasjon. I likhet med all annen sammenlignbar retorikk brukes denne typen argumentasjon kun om ting som i utgangspunktet er farlig eller irriterende. 

Problemet er at min båt er vesentlig farligere enn disse vannscooterne.....

Håper dog ikke så mange irriterer seg over den :)

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Joltus said:

Ikke veldig imponert over sammenligningen. Men ja, eg syns at en helikopterpilot skal få lov å lande og bruke helikopteret slik som reglene tillater det.

 

Og ja, eg syns en person med en vannscooter skal kunne kjøre ut til en holme og legge seg, på lik linje som eg kan med min båt.

 

Nå var de tikke min mening å gjøre noe forsøk på å imponere deg, men noterer at du ikke besvarer spørsmålet. En gang til; mener du at en som lovlig fører et helikopter skal få lov til å lande når og hvor han vil? Det er et enkelt ja, eller nei, spørsmål!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei det synes eg ikke. Men hvis vi nå sammenligner et helikopter med en vannscooter så er eg ute av diskusjonen.

 

Hva med en tanks? Skal man kunne kjøre tanks hvor som helst? Blir jo bare tåpelig dette? 

Eg får ikke lov å sammenligne en vannscooter med en båt, mens nå blir den sammenlignet med et helikopter....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke reglene for å kunne føre en tanks, men her kan du sikkert informere oss siden du anser det som en bedre sammenligning. Nå er det du, ikke jeg, som ønsker en oppmykning av regelverket mht hva som kan brukes når og hvor og av hvem, eller kanskje du har glemt det. For egen del ønsker jeg en innstramming!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du mener at eg anser det som en bedre sammenligning? Neida. Bare drog diskusjonen enda mer ut på viddene eg.

 

Helikopter er regulert av luftfartsmyndighetene. 

 

En vannscooter er regulert av lover og regler for ferdsel på sjø. Så eg ser virkelig ikke sammenligningen. 

 

Var heller ikke klar over at en vannscooter bråker like mye som et helikopter. Hvis den gjør det bør det strammes ganske hardt inn. Helt enig med Mouche.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 41 minutes ago:

Problemet er at min båt er vesentlig farligere enn disse vannscooterne.....

Håper dog ikke så mange irriterer seg over den :)

Tror nok ikke så mange irriterer seg over hverken de to som kom kjørende rolig inn for å telte, eller over din båt. For ingen av delene antar jeg at betraktes som idiotkjøring.

At båten din er farligere enn scooter stemmer nok i forhold til skadepotensiale ved idiotkjøring. Men jeg tviler sterkt på at båten din jevnlig kjøres idiot kloss opp mot land - gjerne i beruset tilstand og flokk? Dersom det hadde vært et problem at mange gjorde det ofte, ville nok motstanden blant oss som bor på kysten vært større mot raske småbåter også...

 

Uvettig kjøring er hovedproblemet med scooterne, ikke scooterne i seg selv. Men det er klart, at tar man noe som er lagd KUN for å gå grisefort på relativt flatt vann, ikke koster allverden, setter det på en plass hvor det i utgangspunktet ikke er allverdens av synlige fartsgrenser (ingen fartsgrenseskilt), ikke krever noe særlig opplæring og uten allverdens kontroll (i følge facebook er politibåten ett annet sted). Så VIL det trekke til seg de som ønsker å kjøre idiot. Det bare er sånn. At en og annen da vil bruke den samme farkosten fornuftig hjelper desverre ikke - den lider samme skjebne takket være røkla som ødelegger.

 

Når det gjelder dette med å ha det gøy på sjøen, så skjønner de fleste av oss tanken der. Vannscootere er sikket morsomt for ungdom og en gøyal måte å trene ferdigheter på bølger. Det er ikke tvil om at dere har rett i at det er vilt moro å kjøre vannscooter mellom skjær og holmer, da kommer du lett frem siden den nesten ikke stikker i vannet. Men da har vi ikke snakket om farepotensialet. Det er kun noen dager siden den stygge scooterulykkken i København - som igjen viser farepotensialet i disse farkostene. 

 

NEI - sørg for at de kun kan brukes på lukkede/markerte områder, hvor de kun kan skade seg selv og ikke er til sjenanse for dem som bruker vår felles naturarv med vett. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...