Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 2 minutes ago:

 

Det har vært fordi vannscooterforskriften har umuliggjort enhver fornuftig bruk. Du kan ikke bruke den til å kjøre til byen for å gjøre et ærend. Det er forbudt. Det er også forbudt å bruke den for å kjøre ut i skjæra for å bade. Det er kun tillatt å kjøre korteste vei ut til lekefeltet. 

 

Men det er jo en umulig forklaring. Som sagt så har jeg sett noen overholde regelene en gang, ved å holde 5 knop ut til område det er lov å kjøre. Og det så ut som de klarte det helt fint. 

 

Når en møter scootere i zillion knop i områder som alle vet er forbudt å bruke de i pga 400 metersregelen så er det ikke forskriften som er problemet, da er det jo mennesket på scooteren som viser overnfor alle at han/hun driter i reglene. Han/hun kunne kjørt i 5 knop ut til område der det var lov å kjøre og herjet på der, noen veldig få klarer det jo. 

 

Kan jo ikke være sånn at bare fordi det er praktisk vanskelig pga forbud så kan en gi faen og så skylde på forbudet :-D Det er jo meningsløs retorikk.. men ja, blir jo brukt en del for det ;-)

Link to post
Share on other sites

I Ålesund og innover Borgundfjorden har jeg faktisk til gode å se en eneste vannscooter som har kjørt lovlig mtp fart og avstand til land etter gamle regler. 

 

Huset er 250 meter fra sjøen og vannscootere passerer hver dag, gjerne flere sammen i full fart. Jeg hører de lenge før jeg ser de og løydnivået overstiger motorbåter. Går de midtfjords er det ca 400 meter mellom huset og scooterene. Motorbåter høres knapt.

Vannscooter oppleves vel igrunn som at naboen klipper plena. 

 

Det kjøres hardt og jeg har ikke tro på at kjøremønsteret endres, roligere etc med ny definisjon av farkosten. 

De som kjører 10-50 meter fra land på full fart, fortsetter nok med det. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

Og har jo også lest artikler om hvor fint det er å kjøre på camping og tur med scooter. Så det finnes jo brukere som gjør dette på en god måte. 

 

Har sagt det før og jeg sier det igjen - det er meningsløst å prøve å avkreve lystfartøy noen form for "nytte-effekt". Så lenge bruken er forsvarlig og ikke til irritasjon for andre enn de som lever for å irriteres, syns jeg lystfartøy må få vase rundt uten verken mål og mening så mye de orker. Det gjenstår å se hvordan dette blir utover sommeren, mitt tips er at de største idiotene uansett driter i både forskrifter og lover, så inntil det motsatte er bevist velger jeg å tro at den værste grisekjøringa ikke vil øke så mye. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med det vanvittige inkonsekvente tankesettet staten viser her.

 

For to år siden bestemte de at folk i små båter ikke er i stand til å bedømme vær, vind, fart og annen risiko. Da ble vi pålagt å ha på flyteplagg.

 

Nå skal altså de samme småbåtfolka, de som er en trussel mot velferdsstaten, med sin komplette mangel på forstand rundt båt og vann, få lov til å herje rundt i skjærgården med vannscooter.

 

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Herlig at regjeringen likestiller vannscooteren med småbåter, slik som riktig er. Det er mulig vi trenger strengere regler for raske båter på sjøen, men da må det gjelde alle båter og ikke bare vannscootere. Likhet for loven er for meg et viktig prinsipp.

 

Så nå kommer tydeligvis søppelet frem fra ny-veltede søppelbøtter:

Utrolig at vi har så søpplete folk til å styre som ordfører i Kragerø at man finner det viktig å gå ut i media og si at de vil ha vannscooternebort fra vannet:

https://www.nrk.no/telemark/vil-ha-sorlandsoppror-mot-vannskutere-1.13521755

 

Det å klare å være så usympatisk og forskjellsbehandlingen som øverste ledende rolle i en kommune der han sier at det ikke er plass til alle burde straffet han med jobben. Hans oppgave er å sørge for at alle kan være på sjøen forsvarlig.

 

Hva blir det neste? Forby seilbåter? For min del kunne vi gjerne fjernet seilbåter fra vannet, men jeg er for mangfold og liker alle seilere som tar hensyn, i likhet med alle vannscootere og andre båter som tar hensyn.

 

Få ordføreren bort fra ordfører-rollen. Han forskjellsbehandler - urettferdighet er det verste jeg vet. Nå gjelder dette riktignok ikke menneskerettigheter, men det får jammen være måte på! Og man forfekter denne egentlige fillesaken som om den ødelegger båtlivet totalt. 

Likhet for loven - basta!

 

Ellers vil jeg ønske ordførerne lykke til med sørlandsopprør og lykke til med valget neste gang.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke bare ordføreren/bystyret i Kragerø som har dette synet, både bystyret i Grimstad, Kristiansand, Mandal, har flertall for å beholde reglene slik de var, så jeg tror ikke siste ord er sagt her. Blir nok særegne regler her på Sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Har ingen interesse av vannscooter, har aldri prøvd å kjøre en, aldri leid en, kommer neppe til å kjøpe meg en ... men jeg sliter voldsomt med alle sånne "spesialregler". Hvis man mener den scooter-trafikken vi har sett til nå er problematisk, er det jo temmelig opplagt at det ikke vil hjelpe med enda flere regler. Spesielt når man ikke bevilger penger til å håndheve dem. Hadde man gjort det ville det holdt lenge med de vanlige sjøveisreglene, og man kunne fått bukt med en del andre problemer også.  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er ikke optimalt, det er jeg enig i. En nasjonal lovvgivning er, i mine øyne, det beste. Men samtidig er det ikke veldig avansert. Blir som med tømming av septik, når kommuner nok har det, og en også har de maritime nasjonalparkene så kan en i praksis håndtere det som et totalforbud. 

 

Om en er spesielt interessert kan en sette seg ned og finne "smutthull" for å praktisere tømming av tanken, evt kjøring med scooter. 

 

Går så fint. 

---

Så kan en jo si at det er et stort gode at resten av landet, som ikke har tilsvarende problemer, slipper nasjonal lovgivning. Lokale løsninger på lokale problemer er jo en god ting. 

Link to post
Share on other sites

Vil tro at (også) ordførerne nedover på kysten har lagt merke til den atferd som førere av vannscootere har vist i noen år allerede så for egen del har jeg full forståelse for deres holdning til dette. Problemet synes å være at disse vannscooterne i alt for stor grad appelerer til folk med liten, eller ingen, forståelse for andre eller vilje til å respektere lover og regler, dessverre. Med andre ord er ikke vannscooterene som sådan problemet, men den store (prosentvise) andelen av førere av slike.

 

Er ike vanskelig å skjønne argumenter mot denne "forskjellsbehandlingen" eller rare tolkningen av at disse ikke er båter, men som sagt, problemet er mange av de som fører slike.

 

Har heller ingen forståelse for at man skal måtte sette inn store ressurser på å "ta" disse føreren, mye enklere å forby dem, langt billigere også!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror en skal være svært lite sulten på gjenvalg som lokalpolitiker hvis man sørger for frislipp for vannscootere i sin kystkommune ;-)

 

De er nok enklere å presse seg inn i våtdrakt og kjøre kortesje om man sitter på sjølvaste Stortinget. 

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 7 timer siden:

Har ingen interesse av vannscooter, har aldri prøvd å kjøre en, aldri leid en, kommer neppe til å kjøpe meg en ... men jeg sliter voldsomt med alle sånne "spesialregler". Hvis man mener den scooter-trafikken vi har sett til nå er problematisk, er det jo temmelig opplagt at det ikke vil hjelpe med enda flere regler. Spesielt når man ikke bevilger penger til å håndheve dem. Hadde man gjort det ville det holdt lenge med de vanlige sjøveisreglene, og man kunne fått bukt med en del andre problemer også.  

Nettopp. Det er ikke mangel på regler som har vært problemet. Det har vært håndhevelsen som har vært problemet.

 

Den gjengen som har drevet og herjet rundt i havnebassenget med badende folk, båter og helt ute av styring kommer til å fortsette akkurat som før selv om reglene er lempet på.


Forskjellen nå, er at nå kan de som evt skulle ha ønske av å kjøre vannscooter på en fornuftig måte kunne gjøre dette uten at det er ulovlig.


Idiotkjøringen er jo akkurat like ulovlig som før.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

Ref sunnnmørsposten, var den en kar som velta med vannscooter  utenfor Ålesund går kveld. Oberservange vitner som meldte til politiet. 

Måtte berges av politiet som fikk haik av en båt som lå i gjestehavna. 

Jepp. Samme avisa melder om uvettig bruk av gummibåt. bare å forby:

 

http://www.smp.no/nyheter/2017/05/19/Fikk-problemer-i-gummibåt-midtfjords-14757907.ece?cx_front_click=baseline_test&cx_front_click_place=7&cx_front_click_articles=2

Link to post
Share on other sites

Uvettig bruk av seilbåt, ref link:

https://www.amta.no/nyheter/oscarsborg/oslofjorden/seilbat-pa-grunn-utenfor-oscarsborg/s/5-3-223251

 

Her en som trengte hjelp da han ikke hadde vind i seilene:

http://radioh.no/seilbat-uten-vind-i-seilene/

 

I tillegg har du de som absolutt skal seile gjennom sund. Og så har du de som støyer voldsomt i vind der tauverket slamrer til masten og lager masse støy for oss andre.

 

-på tide å forby seilbåter?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Tror en skal være svært lite sulten på gjenvalg som lokalpolitiker hvis man sørger for frislipp for vannscootere i sin kystkommune ;-)

 

De er nok enklere å presse seg inn i våtdrakt og kjøre kortesje om man sitter på sjølvaste Stortinget. 

 

Tror nok du overdriver betydningen ganske voldsomt .
De fleste bryr seg nok så lite om dette att det kommer langt ned på prioriteringlisten ganske enkelt fordi det ikke angår dem.
Jeg ser heller ikke att eiere av strandeindomer kommer til å flokke seg rundt de sosialistiske partiene bare for å slippe vannskooter dur,
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

 

Lingefan skrev 27 minutes ago:

Uvettig bruk av seilbåt, ref link:

https://www.amta.no/nyheter/oscarsborg/oslofjorden/seilbat-pa-grunn-utenfor-oscarsborg/s/5-3-223251

 

Her en som trengte hjelp da han ikke hadde vind i seilene:

http://radioh.no/seilbat-uten-vind-i-seilene/

 

I tillegg har du de som absolutt skal seile gjennom sund. Og så har du de som støyer voldsomt i vind der tauverket slamrer til masten og lager masse støy for oss andre.

 

-på tide å forby seilbåter?

 

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere her men - må bare å gratulere dere med denne trådens hittill usakligste innlegg. Det er denne typen argumentasjon som ødelegger enhver saklig debatt om scootere. 

Som beboer i en av sørlandskommunene håper jeg virkelig at lokalpolitikerne rekker å få på plass et regleverk som er tydelig i forhold til scootere. Vi ser for mange eksempler på at scooterne gjør noe med vettet til dem som sitter oppå. Mulig at man tenker at "jeg er så bevegelig at alt går greit" - og derfor gjør hodeløse ting i altfor stor fart. Så kan det vel også hende at det er noen som har så mye vett, at om de mister litt av det når de sitter på en scooter, så går det greit allikevel. Jeg har desverre til gode å se det.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli: vi bør nok også forby det å kjøre i 5-18 knop. Da lager alle båter store bølger og mange får tydeligvis lite vett når de kjører båter som lager bølger for andre. Og halvplanere kan vi dermed forby i samme slengen. Veldig få halvplanere som kjører hensynsfullt mtp bølger bak båten.

 

Det er utrolig mye vettløs kjøring med "nedgravd båt" forbi stilleliggende båter og bryggeanlegg. Så har vi kjøring over 20 knop i mørket. Idiotkjøring eller ikke?

 

Det hele koker ned til at vannscooter nå fra regjeringshold er tiltenkt å behandles som en hvilken som helst annen rask småbåt. Dersom det skal være regler bør de gjelde for alle.

 

Poenget mitt med de utrolig lavmålte argumentene er å vise hvor lavmålte argumenter disse ordførerne bruker. De som ikke liker vannscootere må kunne klare å zoome ut og akseptere at ikke alt skal være der for dem og slik de liker det. Sjøen er for alle, eller?

 

Like idiotisk er vestpåbud for en Nidelv 24, men ikke for en Goldfish 29 tender med toppfart 90 (?) knop.

 

Det enkleste vil være å forby alle båter på sjøen. Det er kanskje på tide mener noen? Da skjer det ikke ulykker. Mem tipper det er en del båtfolk som ville kjørt akkurat som før likevel ?

Og de som da kjører er kanskje ofte de som er litt idioter og gir bengen? De ordentlige ser man ikke ute på fjorden da de holder seg inne pga forbud...

 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 43 minutes ago:

 

 

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere her men - må bare å gratulere dere med denne trådens hittill usakligste innlegg. Det er denne typen argumentasjon som ødelegger enhver saklig debatt om scootere. 

Som beboer i en av sørlandskommunene håper jeg virkelig at lokalpolitikerne rekker å få på plass et regleverk som er tydelig i forhold til scootere. Vi ser for mange eksempler på at scooterne gjør noe med vettet til dem som sitter oppå. Mulig at man tenker at "jeg er så bevegelig at alt går greit" - og derfor gjør hodeløse ting i altfor stor fart. Så kan det vel også hende at det er noen som har så mye vett, at om de mister litt av det når de sitter på en scooter, så går det greit allikevel. Jeg har desverre til gode å se det.

Beklager. Men det er faktisk sånne innlegg som dette som ødelegger diskusjonen. Da dette innlegget viser total mangel på logikk. Siden noen er hodeløse skal en ting gjøres ulovlig. Fullstendig ulogisk i mine øyne. Da er det fryktelig mange ting som faktisk må gjøres ulovlig. 

 

Kan du forklare meg hvorfor eg skal ha lov til å kjøre med min båt i 50 knop, mens naboen ikke skal ha lov til å kjøre med sin vannscooter i 50 knop?

 

Det er ikke det at noe er lov som er problemet. Problemet er brukerne. Og problemet er at ingenting blir håndhevd på sjøen. Og problemet lyser såpass hardt igjennom nettopp fordi det kun er de som driter i lover og regler som har kunnet bruke disse, siden det i praksis har vært umulig å bruke de lovlig. 

 

Dette tror eg og håper eg vil kunne forandre seg noe. Vi vil få flere scootere, men eg håper det blir mer fornuftig bruk. Å bare forby blir i mine øyne tull, da det ikke finnes andre argumenter mot scooterne som ikke rammer oss "vanlige" båtførere, enn "de kjører som idioter".

 

Miljøargumentet: Piss. Da er det knapt båter igjen.

Støy: Tull. En daycruiser og en cabincruiser bråker like mye. Til og med seilbåter støyer og plager noen.

De er så farlige. Statistikk viser at... osv osv. Yeah.... trenger igrunn ikke greie mer ut om dette argumentet.

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 31 minutes ago:

Miljøargumentet: Piss. Da er det knapt båter igjen.

Støy: Tull. En daycruiser og en cabincruiser bråker like mye. Til og med seilbåter støyer og plager noen.

De er så farlige. Statistikk viser at... osv osv. Yeah.... trenger igrunn ikke greie mer ut om dette argumentet.

 

Jah - og da var diskusjonen tydeligvis ferdig her... Alle argumenter som ikke passer deg er enten "piss" eller "tull" eller trenger ikke mer utgreining. Da spesielt dumme faktabaserte ting som USCG statistikker og lignende...

 

Lingefan skrev 42 minutes ago:

 

Det hele koker ned til at vannscooter nå fra regjeringshold er tiltenkt å behandles som en hvilken som helst annen rask småbåt. Dersom det skal være regler bør de gjelde for alle.

 

Ja, og hvis scootere stort sett hadde samme bruksmønster som rask småbåt, tror jeg ikke det ville ha vært så mange som hadde et problem med scooterne. Men scooterne har et annet bruksmønster - de brukes stort sett til lek i relativt begrensede områder. Det er det sjeldent raske småbåter gjør - de brukes stort sett til å tilbakelegge avstander. For de fleste som ser de to farkostene betyr dette to forskjellige ting - bråket kommer til å bli værende, eller bråket er forbigående. Forbigående bråk lever vi alle med - og har vel stort sett akseptert det (noen av oss liker det til og med - hvis det er lyden av 8 sylindre wide open...). Det er den værende lyden som er problemet, og her kommer scootere i en særstilling.

 

De av dere som bruker scooter til turkjøring får ha meg unnskyldt - dere ville i min bok gått under "rask småbåt". 

 

andersb skrev 13 minutes ago:

Ikke like ting man selv ikke har, eller har lyst på... konseptet er ikke nytt ;) 

 

Har ikke, vil ikke ha fordi jeg ikke liker. Liker ikke fordi jeg tror jeg ville kjørt meg eller noen andre ihjel hvis jeg hadde en. Antar at jeg ikke er bedre enn de fleste andre som kjører scooter - og at jeg i likhet med dem ville mistet vettet om jeg satte meg på en.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det er litt pinlig hvordan en beboer i en kommune, som blir rammet og plaget av sommergjester fra Oslo osv sin elleville scooterkjøring, ikke skal få si det helt enkle "dette vil vi ikke ha".

 

Hvorfor i alle verden forventer sommergjester at de skal få herje på bostedet til folk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...