Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Zitt skrev 29 minutes ago:

 

Jeg reiser frivillig på storbyferie eller til syden, og såvidt jeg husker er det mye støy der, men jeg overlever det også.

 

Fint du er tolerant, jeg gjør så godt jeg kan for også å være det. Vil allikevel påpeke en vesentlig forskjell på å frivillig oppsøke støyen mot å bli oppsøkt av støyen ufrivillig. Da er det ikke like lett å ikke la seg irritere, særlig om du er fastboende og ikke har noe sted å reise til når "nok er nok".

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 34 minutes ago:

 Her får vi en inngående kjennskap til hvordan vannscooterførere oppfører seg, hvilke holdninger de har og faktisk hvordan de tenker. Imponerende!!!

Tviler på om så mange har inngående kjennskap til hvordan en vannskooterfører tenker. Ut fra kjøringen tenker de ikke (referer nå bare til 99% igjen).

Link to post
Share on other sites

Bidevind skrev 5 minutes ago:

 

Fint at du ikke er plaget av støy. 

Har du forståelse for at andre kan bli plaget av støy som du ikke selv blir plaget av?

Jeg har problemer med å forstå at det kan være så plagsomt som mange gir uttrykk for.

Men at vi mennesker er forskjellige, og at vi oppfatter ting forskjellig er jeg fullt klar over.

At noen kan påstå at 99% av vannscooterkjørerne ikke tenker, da får de ikke så lett min sympati.

Link to post
Share on other sites

Hadde det aldri vært noe forbud, hadde folk neppe engasjert seg nå, og vi hadde vært på lik linje med andre land. 

 

Folk er forbanna støysansible! jeg bor i rød støysone for skytebane, det gjør naboene mine og nødvendigvis, fler av de klager på dette, men..... skytebanen har vært der 100+ år, den var her når alle sammen flyttet hit.. vi bor sentralt, det er mye trafikk.... klage klage klage. 

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 1 time siden:

Jeg har problemer med å forstå at det kan være så plagsomt som mange gir uttrykk for.

Men at vi mennesker er forskjellige, og at vi oppfatter ting forskjellig er jeg fullt klar over.

At noen kan påstå at 99% av vannscooterkjørerne ikke tenker, da får de ikke så lett min sympati.

 

Du vet grinebitere og % regning :giggle::giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 47 minutes ago:

 

 

Folk er forbanna støysansible! jeg bor i rød støysone for skytebane, det gjør naboene mine og nødvendigvis, fler av de klager på dette, men..... skytebanen har vært der 100+ år, den var her når alle sammen flyttet hit.. vi bor sentralt, det er mye trafikk.... klage klage klage. 

 

Stor humor dette :-D Bor i rød støysone for skytebane og klager over andre som klager over støy. 

 

Hehe, jaja. Var det noe om bjelken i eget øye eller noe, husker ikke helt. ;-) Hæ! Hva sa du atte? Hører ikke en dritt jeg! 

Link to post
Share on other sites

Min 17 fots båt, Stormway x-17 med sportjet 200 v6 totakt og sportseksos, høres voldsomt kraftig ut for omverdenen når den kjører i plan eller ved lekekjøring. En vannscooter er bare tull i forhold. Jeg kan bråbremse og kjøre i ring, men gjør jeg det? Niks. Jeg tar hensyn. Men jeg kjører fort og folk må tåle at jeg kjører dit jeg skal i 47 knop og at jeg tar hensyn til andre. I tillegg bruker den 2-3 ganger så mye bensin og olje. Men lovlig er den og har vært det hele tiden. Vannscooter er derimot skumle saker for en del folk. Man lærer seg en del kjøring på en vannscooter, men i en båt lærer man seg tydeligvis bare å passe på hva andre ikke gjør og hva andre gjør feil.

 

Jeg kommer aldri til å følge 30-knops fartsgrensen i indre fjord i Kragerø. Det klarer ikke politiet å måle uansett. Og blir jeg tatt er det bare hyggelig med en liten bot og båtprat. Og folk jeg kjører forbi får dermed kortere periode med støy. Det er en fri verden og vi velger selv, uavhengig av lover og regler. Og hvis det offentlige blir for tåpelig og vrange så er det like greit å kjøre uansett og bare gi bengen. Det som irriterer med forbud mot vannscooter er ikke at den ikke kan brukes eller at folk ser stygt på deg, men det er at verditapet blir fjollete stort og de blir umulige å selge videre pga sånt. Fint for oss som ikke har kjøpt scooter enda, for da blir de latterlig billige i innkjøp.

Nå er riktignok jetbåten solgt og vannscooter er vurdert. Men når regelverket er så teit og folk langt oppe i politikken og andre som kaller seg båtfolk (wannabe besserwissere) som tror de eier fjorden over andre - oppfører seg som jantelovske bønder som tror de vet noe om folk som kjører vannscooter. Snakk om å sette folk i bås...

Ja, da kjøper jeg heler en bråkete langt raskere speedbåt. Den er lovlig og langt mer støyende. Fuglelivet flykter når jeg kommer kjørende, i motsetning til en vannscooter. I tillegg er det en sann fornøyelse for alle i fjorden å høre at jeg kommer. I alle fall for motorentusiaster. For det er vakker sang av en motorlyd. Miljøet gråter da utslippene er langt større enn om jeg kjørte en fornuftig vannscooter.

 

Skal naturligvis ikke fortelle hvilken båt det er her inne - for her er det tydeligvis folk som ønsker å gruppeutstøte folk med egne meninger og som tør å være seg selv.

 

Ja jeg tar hensyn til folk på fjorden, men husk at jeg kunne kjørt vannscooter om du hater høylytdte båter. Jeg har rett til å være der med mine båter jeg også. Og folk som skal slappe av uten støy må tåle at de ikke eier sjøen og forvente at det er andre der også. 

 

Regner med ingen her starter en motorsag, klipper plenen eller spikrer på søndager inne?

 

Jeg tar hensyn til alle på fjorden, tykke, smale, høye og stygge, pene og slanke innenfor rimelighetens grenser, men forventer at andre tar samme hensyn til meg om jeg vil kjøre en helt vanlig vannscooter.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 15 timer siden:

 

Det henger vel ikke helt på greip, dette?

 

Hvilket regelverk har de i Sverige, og hvorfor vil ikke det samme fungere i Norge, montro?

Joda, henger på greip det. Føler du forresten at regelverket i Sverige fungerer bra?

 

Zitt skrev for 9 timer siden:

Jeg har stor glede av å følge deres aktivitet når jeg ligger i en havn, og støyen har enda ikke plaget meg.

Jeg reiser frivillig på storbyferie eller til syden, og såvidt jeg husker er det mye støy der, men jeg overlever det også.

Nei, putt bomull i ørene og la vannscooterførere få være i fred!

Fint at støyen ikke har plaget deg Zitt, men har du forståelse for at andre kan bli plaget allikevel? Det er nok litt forskjell på eksponeringen om man holder til i Tanafjorden eller Oslofjorden.

For min del reiser jeg helst ikke til syden, og drar ikke på storbyferie. Jeg reiser heller ut i skjærgården for å finne fred og ro. Mener du at den roen skal tas fra oss?

Jeg sier ikke dette for å argumentere mot vannscooterkjøring, men for å argumentere mot den kjøringen som er unødvendig støyende for de som bruker skjærgården. Jeg tror det er fullt mulig å kjøre vannscooter uten å plage andre med støy! Men at jeg skal putte bomull i ørene fordi den siste støyfrie arena forsvinner, den er jeg ikke med på.

 

Trykkern skrev for 8 timer siden:

Fint du er tolerant, jeg gjør så godt jeg kan for også å være det. Vil allikevel påpeke en vesentlig forskjell på å frivillig oppsøke støyen mot å bli oppsøkt av støyen ufrivillig. 

Kort og godt :yesnod:

 

Zitt skrev for 8 timer siden:

Jeg har problemer med å forstå at det kan være så plagsomt som mange gir uttrykk for.

Men at vi mennesker er forskjellige, og at vi oppfatter ting forskjellig er jeg fullt klar over.

 

andersb skrev for 7 timer siden:

Folk er forbanna støysansible! 

 

Har dere tenkt på at noen kanskje lider av dette?

http://www.sansetap.no/diagnoser-og-tilstander/diagnoser-horsel/hyperakusishyperacusis/

http://www.sansetap.no/diagnoser-og-tilstander/diagnoser-horsel/recruitment/

http://www.sansetap.no/diagnoser-og-tilstander/diagnoser-horsel/tinnitus-ny/

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 13 minutes ago:

 

Men at jeg skal putte bomull i ørene fordi den siste støyfrie arena forsvinner, den er jeg ikke med på.

 

Det skjønner jeg godt, hvis vi snakker om den siste støyfrie arena!

Og det der med bomull i ørene var i overkant flåsete sagt av meg!

Link to post
Share on other sites

Tinutus og andre hørselsskader er absolutt ikke noe man skal tulle med, virkelig kipe saker å leve med, tviler dog på at scootere ute på fjorden klarer trigge det hos deg, stillheten hjemme på kvelden på landet er visst noe av det værste og sånnsett, da ingen lyder ofte er værst. 

 

Når jeg sier støysansibel mener jeg "støy" for dette er lavere enn mye de liker gjøre selv, men da det er noen andre som lager lyden akkuratt der/da blir de triste og får "krenket" 

 

Lingefan, du har jo bare båter med 1 motor, klarer du å bryte 30 knopen så mye egentlig? ;) 

 

Til debattantene, hva slags erfaring har dere med hurtiggående farkoster? Jeg har eid raske båter sammenhengende nesten 20 år, og kjørt de enda lenger. Føler det er endel som bare prater uten noe grunnlag. 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 1 time siden:

 

 

Til debattantene, hva slags erfaring har dere med hurtiggående farkoster? Jeg har eid raske båter sammenhengende nesten 20 år, og kjørt de enda lenger. Føler det er endel som bare prater uten noe grunnlag. 

 

 

Stiller du nå krav til å egenhendig ha kjørt, eid, brukt hurtiggående farkoster for å kunne vurdere om noe er til plage eller ikke? :-) Du tenker ikke at det kan være motsatt i en debatt, at du som har brukt og eid sånne ting i alle år kanskje har mindre evne til å se på det fra den andre siden? 

 

Har absolutt null erfaring. Men vet godt at en lyd som kommer jevnt og forsvinner ut fjorden er til å leve med, selv om den er høy. Men lyden av x antall scootere som jukkekjører i time etter time er plagsom. Raske båter er sjeldent noe problem støymessig. De kommer, går forbi og borte er de. Og jo raskere jo bedre for da forsvinner de jo enda fortere ;-)

 

Sammenligningen med båter med diverse motorer og eksosløsninger er bare dum fordi i 99% av tilfellene så brukes en vannscooter og en båt helt forskjellig.

--

Dere vet det, men nekter selvsagt å innrømme det, og velger heller å fokusere 100% på at en båt lovlig kan bråke mer enn en vannscooter selv om det ikke har noen særlig relevans for saken. 

 

Det eneste en kan si om argumentet er at det selvsagt hadde vært enda værre om vannscootere bråkte enda mer. Men det er jo heller ikke relevant. 

--

Jagerfly bråker mer enn vannscootere, er det relevant i saken? Nei, for de brukes på en sånn måte at de ekstremt sjeldent er til plage for folk som er på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: 

du tar feil. Jeg ville brukt en vannscooter på samme måte som mine småbåter. Hurtig transport mellom ulike steder. Er lenge mellom hver gang at jeg ser vannscootere kjøre rundt i ring. De fleste kjører fort forbi og blir borte like fort. 

 

Da er det mer irriterende i så måte med jollekjøring av barn som kjører rundt og rundt, og vannskikjøring eller tube. Det er leking. Jeg synes i motsetning til de gamle skjøre her inne at det bare er hyggelig å se på og høre på. Andre må få hygge seg på fjorden de også, selv om jeg slapper av i hytteveggen og skuer utover sjøen.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 26 minutes ago:

 Jeg synes i motsetning til de gamle skjøre her inne at det bare er hyggelig å se på og høre på. Andre må få hygge seg på fjorden de også, selv om jeg slapper av i hytteveggen og skuer utover sjøen.

Det er slik jeg også har det, selv om jeg hører til kategorien gammel og skjør! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, pipe said:

Kan du ikke spørre Pinkvin ?
Han er jo mestrenes mester til å analysere og sette folk i bås.

 

Her tror jeg nok bare Ida Marie III kan komme med et forslag siden heller ikke Pinkvin er tankeleser samt at han for det meste forholder seg til fakta og ikke fortsetter å fremsette påstander som er dementert en rekke ganger, men kun gjort for å provosere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Lingefan said:

De fleste kjører fort forbi og blir borte like fort.

 

 

Og da har de ikke vært noe sted, skal heller ikke noe sted, og kommer fort forbi og blir borte igjen, og igjen og igjen og igjen.........!

 

Samt at de ikke liker å kjøre under femti knop før de er cirka fem meter fra bryggen/e hvor andre oppholder seg og blant annet fyller bensin. Ser dette til stadighet i Lillesand hvor jeg har svært god utsikt til disse gjentatte "seansene". Er også en gjeng som trolig holder til i Grimstad  som tar en meget kjapp tur til byen, hiver innpå med halvlitere og deretter er det fullt turtall ut av havna og gjennom trange sund, eksempelvis Grunnesund, et sund som sikkert mange her kjenner til. Har de lanterner? Neida!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Jagerfly bråker mer enn vannscootere, er det relevant i saken? Nei, for de brukes på en sånn måte at de ekstremt sjeldent er til plage for folk som er på sjøen. 

 

Grei avsporing, men jagerfly over båter på fjorden under oppvisningshowet i oslo er "up there" av kule minner fra båt ;) 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutes ago:

 

Og da har de ikke vært noe sted, skal heller ikke noe sted, og kommer fort forbi og blir borte igjen, og igjen og igjen og igjen.........!

 

Samt at de ikke liker å kjøre under femti knop før de er cirka fem meter fra bryggen/e hvor andre oppholder seg og blant annet fyller bensin. Ser dette til stadighet i Lillesand hvor jeg har svært god utsikt til disse gjentatte "seansene". Er også en gjeng som trolig holder til i Grimstad  som tar en meget kjapp tur til byen, hiver innpå med halvlitere og deretter er det fullt turtall ut av havna og gjennom trange sund, eksempelvis Grunnesund, et sund som sikkert mange her kjenner til. Har de lanterner? Neida!


Alkohol og vannscooter er seriøst nogo, dette er IKKE snekker, likeleds høy fart nærme land da ting kan skje med styring, spjeld, throttle osv, man må ha sikkerhetsmargin, jeg har selv opplevd mye rart i båt, deriblandt gasspjeld som låste seg på 100%, kjøring uten lanterner i skumring er så forbanna idioti atte hjelp, dette gjelder dog ikke bare scooterne men andre også, jeg har hatt endel nesten episoder da jeg kjører endel på kveld/natt, folk som ligger stille og fisker, i leden, i mørk jolle uten lanterner.... djiz , jeg har kjeftet på fler, og det virker som de tar det til seg (scooter kjøring). Virker muligens som de tar det mer inn over seg når jeg kommert bort med båten min, kanskje mer enn tilfeldig fingervisning fra andre. 

 

Scootermiljøet nede i sør er mange bra folk, men dessverre er idiotene de man jo ser/legger merke til/husker, har en yrkesbåtvenn der nede som bruker sine med datter og kone som bruker den mye til turer. 

 

For ordens skyld må jeg nevne at jeg forstår irritasjonen med folk som jukker i sirkel nærme land, dette bør ikke skje. rett og slett. 

 

Sommeren blir jo som nevnt i avisen denne uken ett slags eksperiment, jeg håper alt går bra :) 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...