Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Påby GPS styrt hastighetsbegrenser på alle nye Scootere slik at de til enhver tid reguleres til den gjeldende hastighetsgrense. 

 

Ble det plutselig mye mindre interessant å kjøpe/eie dilldallet, gamlinger....? 

 

Nissan GTR som selges i Japan har en slik løsning. Full skrue på race tracks ellers kommer en ikke over fartsgrensa. 

 

Tukling medfører beslag (scooter her)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 11 timer siden:

 

Men ikke like smart hvis du bommer på ruta og treffer noen i f.eks øyet? Jeg kan forstå din frustrasjon, ja sågar raseri, i en slik situasjon som du beskriver den, men tar på det aller sterkeste klar avstand fra dine "metoder"!

 

Får vel vurdere risiko hvis/når situasjonen oppstår. Men den tullingen i 56 fots Fairline som blåste forbi i maksfart midtfjords med 8 meters klaring skulle jeg alltids klart å legge litt eggedosis på uten stor risiko for personskade.

En vannscooter i maksfart blir et umulig mål. Vanskelig å "dressere" disse med egg...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, quantumduck said:

Du tenker på det vi andre kaller sivilisasjon?

Nei, alt fra ISIL og Nord Korea til Norge og Canada er (eller prøver å være) voldsmonopol. Det betyr bare at det er staten som tar seg av voldsutøvelse, og for at det skal fungere må man enten ha legitimitet ved at folk flest stoler på at staten utfører den nødvendige vold for dem (dvs. Politiet tar seg av lovbrytere, og loven er sånn passe forståelig) eller en stat alle frykter (som ISIL eller Nord Korea). Lover ingen følger og staten (voldsmonopolisten) ikke opprettholder har ingen plass her, da får man borgervern og lynch-mobs...

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 5 timer siden:

 

En vannscooter i maksfart blir et umulig mål. Vanskelig å "dressere" disse med egg...

Tror du at du overhode klarer å dressere noen med å kaste egg på dem? 

 

Ellers så ble vi i dag innhentet av tre vannscootere i Hærfølrenna. Midtveis i renna blåste de på og føk forbi, da gjaldt ikke 5-knopen lenger for dem. I tillegg var jo dette i nasjonalparken der bruk av scooter er ulovlig ? Nå ble jeg ikke plaget av dette, og jeg må si at jeg ikke har vært plaget av vannscootere tidligere i sommer heller. Er det noe som har vært irriterende i sommer så er det båter (skjærgårdsjeeper og daycruicere) som drar gjennom sund i halvplan uten å tenke på at folk ligger fortøyd til fjellet. Ikke nødvendivis det at det er farlig, og båten vår tåler jo litt bølger, men om vi finner oss et lunt sted å ligge så er hekksjøene fra disse båtene særdeles uønsket. Igjen, det handler om å vise hensyn.  En annen ting jeg har reagert på noen ganger er idiotisk fortøyning. Har flere ganger sett båter som har fortøyd midt i smale sund og dermed sperret av disse for ferdsel. Jeg har da sittet med en kald pils i hånda og lurt på hva som får folk til å gjøre det. Er det mangel på kunnskap, erfaring og innsikt, eller gir de beng i andre bare de ligger bra selv? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Daycruisere og skjergårdsjeeper som legger til på flytebrygga og nær blir kastet opp på den av egen hekkbølge. Mens de glomer rundt seg og lurer på hvor i helvete de bølgene kom fra :-) 

 

Husker også en flybridgebåt som fant det for godt å vende 180 grader. Når de møtte sine egne bølger ramla ene dama på flybrigden ned på dørken, gubben klora seg fast i rattet og så veldig overraska ut. 

--

Hjelper ikke engang å møte seg selv i døra når en ikke skjønner hvem man møter :-D

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Tror du at du overhode klarer å dressere noen med å kaste egg på dem? 

 

Ellers så ble vi i dag innhentet av tre vannscootere i Hærfølrenna. Midtveis i renna blåste de på og føk forbi, da gjaldt ikke 5-knopen lenger for dem. I tillegg var jo dette i nasjonalparken der bruk av scooter er ulovlig ? Nå ble jeg ikke plaget av dette, og jeg må si at jeg ikke har vært plaget av vannscootere tidligere i sommer heller. Er det noe som har vært irriterende i sommer så er det båter (skjærgårdsjeeper og daycruicere) som drar gjennom sund i halvplan uten å tenke på at folk ligger fortøyd til fjellet. Ikke nødvendivis det at det er farlig, og båten vår tåler jo litt bølger, men om vi finner oss et lunt sted å ligge så er hekksjøene fra disse båtene særdeles uønsket. Igjen, det handler om å vise hensyn.  En annen ting jeg har reagert på noen ganger er idiotisk fortøyning. Har flere ganger sett båter som har fortøyd midt i smale sund og dermed sperret av disse for ferdsel. Jeg har da sittet med en kald pils i hånda og lurt på hva som får folk til å gjøre det. Er det mangel på kunnskap, erfaring og innsikt, eller gir de beng i andre bare de ligger bra selv? 

 

 

Hva skal jeg si.... Hvis mange av oss viser fingeren til idiotene på sjøen, så MÅ jo noe synke inn hos enkelte av dem? -Enten det er hytteeiere på rundtur i nærområdet "sitt", daycruisere med nybegynnere ombord, eller rett og slett den søkkrike egoisten i 56 fot hurtiggående.

 

Jeg syns vi er for snille. At vi finner oss i alt for mye uten å reagere. Og da mener jeg reagere mot "overtrederen", ikke sitte igjen og banne til mor ombord i egen båt. Å kaste egg er vel mer en metafor jeg har brukt for å se om noen biter på. Den nevnte Fairline fikk bare en gammel kaffekopp etter seg, og jeg presterte et kjerringkast og bomma grovt. DA skulle jeg gjerne hatt det egget og truffet. Ikke hadde han navn på båten heller, for da kunne jeg vel funnet den igjen en gang.

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Observerte en som kastet en åpnet ølboks inn på flybridgen til en 50 foter som dro med seg halve fjorden i et trangt sund, der flere lå for anker. Særdeles virkningsfullt... boksen nærmest eksploderte blant hvitkledde folk på flybridgen. Han som kastet så nesten ut som et vilt dyr, så 50 føreren gled stille videre, mens et håndkle gikk på rundgang. Om han lærte noe av situsjonen er uvisst..

Forstår slik frustrasjon, men syns det var langt over streken.. eller ?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Observerte en som kastet en åpnet ølboks inn på flybridgen til en 50 foter som dro med seg halve fjorden i et trangt sund, der flere lå for anker. Særdeles virkningsfullt... boksen nærmest eksploderte blant hvitkledde folk på flybridgen. Han som kastet så nesten ut som et vilt dyr, så 50 føreren gled stille videre, mens et håndkle gikk på rundgang. Om han lærte noe av situsjonen er uvisst..

Forstår slik frustrasjon, men syns det var langt over streken.. eller ?

 

 

Helt innafor etter min filosofi. Hadde umiddelbart gitt mannen en ny øl!   :-)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Forstår frustrasjonen mot de som lager sjø til andres ubehag, men å pælme en ølboks mot mennesker med overlegg er helt på tryne og kan få store konsekvenser, også for pælmeren. 

 

Å applaudere slik oppførsel er ikke noe annet enn lavmål ?

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Egg.... Rått egg, lett råttent? Blir vel mindre risiko for rettslige konsekvenser enn en ølboks?

 

I disse AIS-tider kan jo enkelte være mulig å finne igjen. Men ser at selv blant de store "bøllene" på 50+ fot er det mange uten. Det er kanskje ikke førsteprioritet hos folk som ikke har hatt båt så lenge...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Forstår frustrasjonen mot de som lager sjø til andres ubehag, men å pælme en ølboks mot mennesker med overlegg er helt på tryne og kan få store konsekvenser, også for pælmeren. 

 

Å applaudere slik oppførsel er ikke noe annet enn lavmål ?

 

 

 

 

 

Kom med noen konstruktive forslag selv da? Hvordan kan man få tatt igjen/satt på plass disse sauehuene så de tar tegninga? 

Ble nylig selv buden opp til "bryggedans" av en slik tulling som suste rundt uten å forstå(?)/ga f... i hva han drev med, etter å ha vist han en finger på 3 meters hold i trang LED. Akkurat dét ville jo vært et håpløst foretakende for vedkommende, garantert. Men det sier litt om nivået på enkelte av de som turer fram uten tanke for andre rundt seg. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, millisivert said:

På den annen side, hvor langt kan man kaste en ølboks? 15-20 meter? Om Uansett bør det vel ikke være nødvendig å passere i "plagsom" hastighet om man er så nære at man kan treffes av en ølboks?

 

Selvfølgelig er det både unødvendig, plagsomt og antagelig ulovlig, men det var ikke poenget. 

Om noen er ubetenksomme eller begår et mindr lovbrudd rettferdiggjør det på ingen måte å med overlegg utføre en handling som man uten tvil forstår kan forårsake skade på folk eller andres eiendom. 

 

Regner med de som er for ølbokskasting selv gladelig stiller opp som testdukker.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

He, he. Sitter her I regnværet og oppsummerer første knappe ferieuke i min for meg temmelig nye, men drøyt 40 år gamle 27 fots seilbåt. Jeg er ganske hissig av meg I biltrafikken, noen ganger ønsker jeg meg blålys for å kunne stoppe idioter som foretar halsbrekkende manøvrere.

I seilbåten langs "E6" som den kalles, hovedleden forbi Fjällbacka, møtte vi, og ble forbikjørt av et utall store fjordploger. Mange var forutsigbare og fulgte til en viss grad regelverket, mens noen få bare brøytet seg frem uansett om de hadde vikeplikt eller ei, felles for de fleste i en trang led var at de var ganske nære der der fos9set forbi. Uansett manøver eller feilmanøver fra andre, er det ikke rare farten man får med en seilbåt, så med mine 5- 7 knop var det bare å følge med, å prøve å unngå ( de tross alt få ) drittsekkene så godt som mulig.

 

Hisset meg faktisk ikke opp èn eneste gang. Det fantastiske var at jeg ikke la om kursen grunnet hekksjø èn eneste gang heller, uansett hvem vi møtte eller ble forbikjørt av og uansett hvor nære de var. Stor takk til min fantastiske gamle seilbåt som oppførte seg eksemplarisk og som fikk kapteinen  til å oppføre seg eksemplarisk også. Utrolig hva 6 knop og 50 % kjølvekt gjør med kropp og sjel, for ikke å snakke om hvordan hekksjø takles. Kun små bevegelser i båten, ingen grunn til panisk unnamanøver.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev 8 minutes ago:

 

 

Hisset meg faktisk ikke opp èn eneste gang. Det fantastiske var at jeg ikke la om kursen grunnet hekksjø èn eneste gang heller, uansett hvem vi møtte eller ble forbikjørt av og uansett hvor nære de var. Stor takk til min fantastiske gamle seilbåt som oppførte seg eksemplarisk og som fikk kapteinen  til å oppføre seg eksemplarisk også. Utrolig hva 6 knop og 50 % kjølvekt gjør med kropp og sjel, for ikke å snakke om hvordan hekksjø takles. Kun små bevegelser i båten, ingen grunn til panisk unnamanøver.

 

Har samme opplevelsen etter 3 uker på E6 i ned til gtb i sommer. 

 

Og så noe som undrer meg litt. Syns ofte slike diskusjoner blir "seilbåter vs motorbåter", men det er kanskje bare i mitt hode? ;-)

 

For det er jo ingen tvil om at disse i motorbåt plager hverandre mest? Riktig plassering av tygdepunkt i seilbåter gjør jo at de tåler bølger fra hva som helst en joggesko osv kan levere uten noen problemer eller utfordringer. 

---

Men ja, det er en utfordring av og til med de som ikke forholder seg til hverken regler eller noe.. men som regel kjører de nintendo mellom oss saktegående så en må jo bare stole på at de har en viss kontroll. 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 16 minutes ago:

He, he. Sitter her I regnværet og oppsummerer første knappe ferieuke i min for meg temmelig nye, men drøyt 40 år gamle 27 fots seilbåt. Jeg er ganske hissig av meg I biltrafikken, noen ganger ønsker jeg meg blålys for å kunne stoppe idioter som foretar halsbrekkende manøvrere.

I seilbåten langs "E6" som den kalles, hovedleden forbi Fjällbacka, møtte vi, og ble forbikjørt av et utall store fjordploger. Mange var forutsigbare og fulgte til en viss grad regelverket, mens noen få bare brøytet seg frem uansett om de hadde vikeplikt eller ei, felles for de fleste i en trang led var at de var ganske nære der der fos9set forbi. Uansett manøver eller feilmanøver fra andre, er det ikke rare farten man får med en seilbåt, så med mine 5- 7 knop var det bare å følge med, å prøve å unngå ( de tross alt få ) drittsekkene så godt som mulig.

 

 

Noen her som "kjører" en Saga i 30 fots klassen? På vei ut fra Hamburgsund syntes "sjåføren" av en slik at 5 knop ble litt for sakte, og begynte "forbikjøringen" av oss i skarve 6-7 knop. Det går ikke så fort, så han skal ha poeng for ikke å ha "råkjørt". Men etterhvert kom det jo møtende båter i motgående "kjørefelt", så "sjåføren" var vel knappe halvannen meter fra skrogsiden vår under sin rolige "forbikjøring". Vi holdt stø kurs mot et leimerke lengre frem. Eller, faktisk gikk vi på autopilot straka kursen, med venstrehanda klar til inngripen i tilfelle rottefelle. "Forbikjøringen" syntes å gå greit, tross at jeg kunne lese på kaffeposen i byssa hans at de nok hadde presskanne ombord. Men så, ser'ru... Disse Saga 310 (fine båter!) drar opp "litt" sjø i 7 knop. Hekkbølgen hans tok tak i vår 40 år gamle skarpseiler, og da klarte ikke autopiloten helt å oppfatte situasjonen. Ikke jeg heller, med en gang. Våre 11 meter ender i et solid baugspyd i stål. Spisse greier!! Og i det stasen dreide brått babord inn mot byssa hans, jeg sverger, så kunne jeg også se det hvite i aua på'n! Han fikk gitt gass akkurat i tide til å unngå at jeg hektet kaffekjelen av brenneren ombord der med baugspydet, og borte ble han.

Han var hverken drittsekk eller bølle. Bare litt kløne. Og jeg ble jaggu tatt på senga jeg også. Tipset mitt må altså være, hold god avstand når du "kjører forbi" gamle skarpseilere med baugspyd!! :-D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Artekno said:

 

Vi holdt stø kurs mot et leimerke lengre frem. Eller, faktisk gikk vi på autopilot straka kursen, med venstrehanda klar til inngripen i tilfelle rottefelle.

 

Kunne du gitt et par knepp styrbord på autopiloten din i denne perioden uten fare for å komme i konflikt med land eller grunn? 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 26 minutes ago:

 

Kunne du gitt et par knepp styrbord på autopiloten din i denne perioden uten fare for å komme i konflikt med land eller grunn? 

 

 

Nope. Kjørte helt på ytterkant i leia. Grunt farvann til styrbord.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 5 timer siden:

På vei ut fra Hamburgsund 

...

Vi holdt stø kurs mot et leimerke lengre frem. Eller, faktisk gikk vi på autopilot straka kursen,

Kjører du på autopilot i trange sund?  og har du virkelig plottet autopilotkursen så presist at du ikke kunne legge deg mer styrbord i leia?  Det har jeg vondt for å tro. 

Link to post
Share on other sites

Pga motorhavariet mitt, så er vi for snekke å regne. Jeg har derfor også blitt passert eller blitt møtt på kort avstand av såkalte "rasshøl". Dette er ikke et plutselig fenomen. De sees på trygg avstand. Alle følger nok med. Både vi og de som kommer både forfra og bakfra. Da er det jo viktig å holde kursen og ikke gjøre noe uforutsett.

 

Men det som refereres over her som å være passerende avstand på under 10 meter må bare være tøys i et forsøk på å overdrive. Jada, de går nære. men det er snakk om flere tiltalls meter unna. Vi fikser det helt fint. Vi trykker litt på autopiloten og snur snuta på båten. Og hva så? Dette er sutring.

 

Jeg syntes heller ikke noe om kasting av ting på andre båter. Har du @Arteknotenkt på at Pappaen, som eventuelt er en tulling, har et fantastisk og uskyldig lite barn med i båten som du kanskje treffer med både egg og annet ? Du nevnte at det var en "metafor". Kaster du en, du treffer godt, så har du i verste fall tatt livet av et menneske, og det kommer til å fucke opp mange båtsesonger for deg. Da kan du sitte velfortjent der og irritere deg bak murer over tullebukker med store motorbåter. Du er uten respekt å melde, en satans stor idiot som jeg håper selger båten slik at jeg aldri möter deg. Maken til vrangvilje, lite respekt overfor andre og etc etc, har jeg aldri sett her på baatplassen.

 

 @Pinkvin tror jeg aldri ville ha slengt lecakuler i vannet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...