Ida Marie III Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Solseng skrev for 9 timer siden: Joda. Bor på vestlandet og vet hva tåke er. Den kommer fort men ikke fra ingensteds fra. Jeg vet hva jeg ville ha gjort. Da burde du vite at tåke kommer så fort, at en seilbåt umulig greier å komme seg vekk fra den.. Jeg har selv blitt innhentet av tåke rundt Stadt i motorbåt... Hilsen vestlending.. En kan snu å vende på denne diskusjonen til evig tid, men klovnen stod til rors på fergen, ikke på seilbåtene.. Fergeskipperen kunne se dem på radar, og oppsøker likevel denne situasjonen under slike forhold.. En skam for sitt yrke.. Redigert 4.August.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Orakel skrev for 12 timer siden: Jeg har registrert at du har kommet med særdeles mange kunnskapsrike innlegg i denne tråden samtidig som du antar at alle andre gjetter grovt. Med bakgrunn i dette vil det være interessant å vite noe om din faglige kompetanse. Jeg har ingen faglig kompetanse vedrørende dette, noe jeg faktisk skriver i mitt tredje innlegg i denne tråden. Jeg har dog svart belte i Google-Fu, samt gidder å lese gjennom regler og den slags for å danne meg en oppfatning av saken. Til syvende og sist gjør jeg som alle andre, gjetter grovt. Det kan jo være kartene jeg har funnet tar feil også, men det er altså så vidt jeg forstår reguleringen av havneområdene, og derfor sannsynligvis hva man mener med "havneområde" i loven. At Havnevesenet har ansvar for langt mer enn det som er definert som "havneområde" er nok ikke unormalt, men det er pussig at de ikke selv vet hva som er havneområde ? Ut i fra hva jeg har lest tidligere i tråden så vil ikke en gang gjeldende myndighet uttale seg skråsikkert angående møtet mellom fergen og seilbåtene, og hadde det vært et sammenstøt så tror jeg selv en rettsavgjørelse kunne gått begge veier i denne saken. Det var i grunn derfor jeg synes det var forfriskende å se ditt første innlegg på forumet, som var skrevet som om det var fasiten til en 40 siders lang diskusjon, og i så måte hadde det vært mer interessant å vite hva din faglige kompetanse er, som så skråsikkert kan konkludere der vi andre synser. Redigert 4.August.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Temmelig OT, men ser at diskusjonen fortsatt pågår og kan fortelle om en situasjon jeg observerte i går. Hadde overnattet i Horten gjestehavn natt til i går og var i ferd med å nyte litt morgenkaffe da en av bastøfergene sørget for å vekke resten av havna og kanskje halve Horten med et kontant støt med hornet. Tipper klokka var rundt 09. Det viste seg at en mindre seilbåt, kanskje 24-25 fot kjørte ut av havna og valgte å brekke rett mot styrbord foran baugen på bastøferga som var på vei ut. Seilbåten gikk for motor og hadde seilene nede. Bastøferga hadde gått fra kai og var i bevegelse forover da jeg så hendelsen, 2 sekunder etter lydsignalet. Så ut til at ferga bakket/stoppet for å unngå sammenstøt, men vet ikke dette sikkert. Hastigheten var lav siden han nettopp hadde gått fra kai. Fint vær og god sikt, lite/ingen vind. Kunne blitt stygt siden seilbåten var ganske nære baugen på ferga. Vet ikke hvordan sikten er fra brua, men kanskje ikke så lett å se mindre båter foran baugen...? Selvfølgelig en helt annen situasjon enn den med de tre båtene i tåka, og helt uten sammenlikning. Noen vil sikkert hevde at kapteinen på ferga bare ventet i håp om å kunne bruke seg på, eller kanskje til og med knuse en seilbåt, men i mitt hode er det ingen tvil om hvem som hadde ansvaret her. Skal eller burde ferger forresten gi et signal når de går fra kai?? I Horten er både gjestehavn og båthavner lokalisert rett ved fergekaia, så det er relativt mye trafikk med fritidsbåter i området. Fergene kommer/går ofte og øker hastigheten ganske fort etter å ha gått fra kai, så jeg kan se utfordringen for saktegående båter. Uansett endte situasjonen godt, ferga reduserte farten/stoppet og seilbåten tuslet videre med samme kurs sørover. Mulig de måtte skifte undertøy, men håper likevel de i seilbåten fikk en fin dag på sjøen. Redigert 4.August.2017 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Gjorde det samme for noen dager siden. mye propellstrøm og baugen oppe, så antok det var greit å passere. Det var det også, men veldig rett etterpå så gikk den, gitt ... Ingen vet hvor bastøferga hopper. Redigert 4.August.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Kan vi da dra en mellømbels konklusjon at alt er lov inntil det smeller? Noen som kan kontakte Horten VTS og høre deres syn på segn? Redigert 4.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
M/S AIOLOS Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Her kan man på ingen måte dra noen konklusjon om noe som helst, en tråd for evigheten ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) for den som ønsker å synse/gjette litt mindre, og lære seg litt mer, om sjøveisregler så anbefaler jeg å lese 'kommentarene' etter hver Int sjøveisregel i den svenske utgaven......... http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf der finnes eksempelvis forklaringer på saker som "trange farvann" Redigert 4.August.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Artig at vi må lese dette på svensk. Og så applisere norske særregler i ymse tolkninger på toppen ... Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Da har vi denne situasjonen, filmklippet bør starte på 3:10 om kke hopp dit og legg spesielt merke til avslutnigen i hele tiraden. Minner mye om innholdet i denne diskusjonen? Redigert 4.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 (redigert) Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i betydligt bredare farvatten. Hvor bredt er det "trange farvannet" mellom Moss og Horten? Redigert 5.August.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bay_liner Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Er vel rimelig greit dette da? http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062 "- Det er seilbåtene som skal vike her. Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Hendelsen er nå blitt rapportert inn til sjøtraffikksentralen, som skal følge opp seilbåtene, sier Lund.Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:" Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Faxen Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Mouche skrev for 2 timer siden: Hvor bredt er det "trange farvannet" mellom Moss og Horten? På det smaleste er det 5,4 kilometer. Sa noen trangt. Hvor mange av "forståsegpåere" her har hvert der? De nye Bastø fergene snur på 5 øringen om nødvendig, dog ikke i fart. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Bay_liner skrev 14 minutes ago: Er vel rimelig greit dette da? http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062 "- Det er seilbåtene som skal vike her. Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Hendelsen er nå blitt rapportert inn til sjøtraffikksentralen, som skal følge opp seilbåtene, sier Lund.Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:" Er vel den hendelsen tråden starter med ?? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Ja det er det, Ida Marie III, og kapteinen ble irettesatt av rederiet. Det er bare å gidde å lese hele tråden! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Faxen skrev 6 minutes ago: Ja det er det, Ida Marie III, og kapteinen ble irettesatt av rederiet. Det er bare å gidde å lese hele tråden! Ja, det er i så fall helt på sin plass, burde hatt sparken pga dårlig sjømannskap og for å oppsøke farlige situasjoner.. Men har lest hele vedlegget til Dagbladet, og får bare opp det samme som innlegget i begynnelsen i denne tråden.. Finner ikke noe om irettesettelse av Kapt. når jeg klikker på vedlegget til Bay_liner... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 35 minutes ago, Bay_liner said: Er vel rimelig greit dette da? Det som i alle fall er helt klart er at norske førere av norske ferger i norsk farvann har en helt annen virkelighetsoppfatning av hva som er å anse som trangt enn resten av verden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bay_liner Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 "Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:" Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Ja, skulle vel ha lagt tilSjøtrafikksentralen i mitt forrige innlegg. Særnorsk er det i alle fall! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bay_liner Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Ja Horten - Moss området befinner seg i Norge meg bekjent. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Bay_liner skrev 4 minutes ago: "Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:" Om noe så burde rederi og sjøfartsdirektøren ta en prat. Og kanskje bli enig om en felles strategi neste gang de skal uttale seg i media. At x- russepresident, Stortingspolitiker og nå Sjøfartsdirektør tok på seg skjorte og slips og mente noe i media er ikke det samme som fasit. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 17 minutes ago, Bay_liner said: Ja Horten - Moss området befinner seg i Norge meg bekjent. Ja, vi er vel fortsatt enige om det, men det er vel ikke helt hva denne diskusjonen dreier seg om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Begynner å bli lang tråd for de som ikke har lest alt etterhvert, men jeg har spurt både sjøtrafikksentralen, kystverket og sjøfartsdirektoratet. Skal jeg tolke de litt uklare svarene blir fasiten at alle skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt, og resten forblir uklart inntil man møtes i retten etter en evt kollisjon. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 18 minutes ago, Pinkvin said: Om noe så burde rederi og sjøfartsdirektøren ta en prat. Og kanskje bli enig om en felles strategi neste gang de skal uttale seg i media. At x- russepresident, Stortingspolitiker og nå Sjøfartsdirektør tok på seg skjorte og slips og mente noe i media er ikke det samme som fasit. Ikke glem at i tillegg til 20 år på Stortinget har han også; Akselsen har mellomfag i geografi fra 1988 og to års yrkeserfaring som tømrer ved Sunnhordland Bygg 1986-1987. I sum gjør dette ham til en autoritet hva angår å uttale seg i den aktuelle saken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Olepo Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 15 minutes ago, mons said: Skal jeg tolke de litt uklare svarene blir fasiten at alle skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt, og resten forblir uklart inntil man møtes i retten etter en evt kollisjon. Ser vel ut til at dette er så nære fasit vi kommer ja.... Ansvarsforhold/skyld blir plassert i retten etter et eventuelt sammenstøt. Selv da kan man ende opp med delt skyld - i mange tilfeller kunne vel kollisjon vært unngått dersom begge parter gjorde alt "riktig". Det kjedelige er jo at en ferge eller et skip gjerne kommer langt bedre fra et sammenstøt enn en fritidsbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.